Ga naar inhoud

Nostalgia


Recommended Posts

Wanneer ik strips herlees van uit mijn kindertijd / jonge jeugdjaren, dan word ik steeds teruggekattapulteerd naar die tijd. Ik krijg dan meestal een ietwat nostalgisch / melancholisch gevoel. Heb deze week wat Sus en Wissen herlezen rond de nummers 190-220, ik was toen een jaar of 10, en ik vind het raar wat voor effect dit heeft. Ik herinner me soms nog exact wanneer ik die of die heb gelezen. of in welke krantenwinkel / rommelmarkt ik welke Rode Ridder of Sus en Wis heb gekocht. Bij latere uitgaves heb ik dat helemaal niet.

Link naar reactie

Heel herkenbaar! Alhoewel ik dat nog meer bij muziek (uit die tijd) heb dan bij strips...

 

De blauwe reeks van De rode ridder, heel veel tweedehands gekocht bij Stripwinkel Sjors. 1 gulden 50 per stuk denk ik. Tex Willer pockets op de zaterdagmarkt, ook in Dordrecht, 50 cent. Ik kan die marktkramen nog zo uittekenen. Het weekblad Kuifje kocht m'n moeder dan steeds bij de sigarenwinkel om de hoek. En de nieuwe Suske en Wiske kreeg ik ook altijd (eerste album was deel 166, m'n belangstelling eindigde zo rond 192)

 

Melancholisch is wel een goede omschrijving, als je eenmaal de juiste leeftijd hebt bereikt denk ik (40+ ?). En als je een fijne jeugd hebt gehad uiteraard.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Helemaal niet vreemd, ik herken dat. Ik herlees regelmatig strips die eigenlijk vreselijk slecht zijn, maar die ik graag las toen ik pakweg 6 tot 12 jaar oud was. Die zal ik ook nooit weg doen.

En in zekere mate geldt dat natuurlijk ook voor muziek of films/televisieseries.

Dingen die je rond die leeftijd ontdekt maken nu eenmaal een blijvende indruk.

Link naar reactie
1 minute ago, ed hengeveld said:

Helemaal niet vreemd, ik herken dat. Ik herlees regelmatig strips die eigenlijk vreselijk slecht zijn, maar die ik graag las toen ik pakweg 6 tot 12 jaar oud was. Die zal ik ook nooit weg doen.

En in zekere mate geldt dat natuurlijk ook voor muziek of films/televisieseries.

Dingen die je rond die leeftijd ontdekt maken nu eenmaal een blijvende indruk.

2

Link naar reactie
14 minutes ago, ed hengeveld said:

Helemaal niet vreemd, ik herken dat. Ik herlees regelmatig strips die eigenlijk vreselijk slecht zijn, maar die ik graag las toen ik pakweg 6 tot 12 jaar oud was. Die zal ik ook nooit weg doen.

En in zekere mate geldt dat natuurlijk ook voor muziek of films/televisieseries.

Dingen die je rond die leeftijd ontdekt maken nu eenmaal een blijvende indruk.

3

Link naar reactie

Het heeft er ook mee te maken dat je als kind dezelfde strips heel vaak herleest, zonder dat het gaat vervelen. Doordat je op die leeftijd zo snel ontwikkeld biedt dezelfde strip keer op keer iets anders. En uiteindelijk ben je helemaal doordrongen van dat verhaal. Ik herlees weinig uit mijn jeugd, er komt nu te veel goed gerief uit dat ook gelezen moet worden.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur terug, eriktex zei:

 

De blauwe reeks van De rode ridder, heel veel tweedehands gekocht bij Stripwinkel Sjors. 1 gulden 50 per stuk denk ik. Tex Willer pockets op de zaterdagmarkt, ook in Dordrecht, 50 cent. Ik kan die marktkramen nog zo uittekenen. 

Heel herkenbaar, ik kwam daar ook altijd. Kraampje bij standbeeld met Ary Scheffer met veel stripboeken aan een lijn met wasknijpers:) Bij Sjors kom ik nog altijd.

Link naar reactie

Ik heb dit amper. Ik ben in de eerste plaats een grote fan van tekenfilms en lees niet zo veel strips als de meesten hier. Een heel groot deel van de tekenfilms die ik als kind keek, vind ik nu niet meer leuk. Als kind vond ik eigenlijk bijna alles leuk...

 

Zeer vervelend als mensen horen dat ik nog naar tekenfilms kijk en dan beginnen over iets dat echt goedkope, slecht geschreven brol is en zich herinneren dat ze het 15 jaar geleden geweldig vonden. (zoals helaas veel oude Disneyseries. Disney melkt graag films uit met slechte sequels en series) Ik durf dan meestal hun enthousiasme niet te verpesten.

Link naar reactie

Ik heb het gevoel dat ik met mijn tweede jeugd bezig ben

Ik heb een aantal jaren geleden een aantal jaargangen van Sjors en Eppo gekocht

En ik neem tegenwoordig altijd een jaargang mee op mijn vakantie .

En dat is dan uit mijn jeugdperiode 8 t/m 16 jaar. (jaren zeventig)

Het leuke is dat er verhalen en artikelen (illustraties en/of posters)  in staan die je helemaal vergeten ben.

Zoals bijvoorbeeld, iets stoms, een stickervel van de donderpadjes.

Maar om de een of ander manier zijn de verhalen (Denk aan Storm, Agent327 of Franka) uit mijn jeugd de betere verhalen

Sjors weekblad 1973 nr50 stickersprijsvraag.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...