Ga naar inhoud

Strips van Raoul Cauvin


cartoonesk

Recommended Posts

Op 12/12/2022 om 10:25, cartoonesk zei:

Ik wilde het eens hebben over een minder bekend aspect van de persoonlijkheid van Raoul Cauvin : namelijk zijn generositeit! Ik heb het al eens laten doorschemeren maar sinds ik op zijn blog schreef, heeft Raoul me regelmatig stripboeken opgestuurd (in het Frans maar ook in het Nederlands en zelfs in het Engels). De reden daarvoor ontsnapte me vaak maar dat was waarschijnlijk voornamelijk uit sympathie. Je moest echter niet proberen zelf eens een cadeau te sturen want dan kreeg je een zogenaamd "boze" brief! Dat was dan weer een soort bescheidenheid van zijn kant, ik weet het niet. Toch heb ik hem ook mijn stripboek (Over mensen en monsters) en vaak een originele tekening kunnen sturen

Bedankt, Meneer Cauvin! ❤️

Hier 1 van de albums die Raoul Cauvin me heeft gestuurd : een Engelse versie van De Blauwbloezen! Ik voeg de lijst tot dan toe ook bij. Je ziet dat de volgorde niet helemaal juist is.

 

bluecoats.jpg

bluecoats lijst.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Ik kocht onlangs de monografie van Patrick Gaumer (de nieuwe, volledige versie) en las daar dit stukje over de dood van Cauvin (vertaling met DeepL). Als Covid er niet was geweest, had hij misschien nog geleefd:

 

MAUVAISES NOUVELLES DES ÉTOILES

 

Depuis quelque temps, Raoul Cauvin se plaint d'un mal de gorge persistant, mais tarde à consulter. « Papa a eu comme une extinction de voix, se rappelle son fils Eric". C'était un fumeur. Il est tombé malade en 2019. Un médecin lui a diagnostiqué un cancer du larynx. On lui a proposé de lui mettre un larynx en plastique, une grosse opération que mon père a refusée à juste titre, compte tenu de son âge. On lui a fait des rayons, de la chimiothérapie et ensuite des séances d'immunothérapie... Un traitement lourd qui a duré plus d'un an. C'était très dur, mais il s'en est sorti. Il était bien, il avait arrêté de fumer et avait repris du poids. Quand il en avait la force, il continuait même d'écrire quelques gags et récits complets. La rémission a été, hélas, de courte durée. À un moment donné, sa santé a recommencé à se détériorer. On lui a fait un scanner et ils ont décelé une tache sur un poumon. Ils lui ont dit de faire des examens, mais qu'on verrait plus tard, compte tenu de la situation sanitaire. Fichu Covid ! À partir de là, ils ont annulé tous les rendez-vous. Et, pendant un an et demi, il n'a plus été suivi. En avril 2021, quand papa a enfin pu voir un oncologue, ce dernier lui a annoncé qu'il avait un cancer généralisé et qu'il ne lui restait plus que trois mois à vivre. Il m'a dit que le pire serait de le dire à ma mère. »

 

Sur son blog, Raoul détaille la triste nouvelle : « Disons simplement que je m'apprête bientôt à rejoindre les grands-parents de Greg et Leslie?. Encore quelques mois à vivre avant d'aller, là-haut, rejoindre tous ceux qui m’ont précédé. Fallait bien que ça m'arrive aussi un jour. Contrairement à certains, je n'ai pas voulu partir cash, créer la surprise... J'ai préféré prendre un peu de temps pour vous avertir. Voilà qui est fait... J'espère m'en être bien tiré... Bien à vous et, tant que je peux encore le faire... vous dire... À + »

 

SLECHT NIEUWS VAN DE STERREN

 

Raoul Cauvin klaagt al een tijdje over een hardnekkige keelpijn, maar hij heeft niet snel hulp gezocht. "Pa's stem leek weg te gaan," herinnert zijn zoon Eric zich. “Hij was een roker. In 2019 werd hij ziek. Een arts stelde vast dat hij strottenhoofdkanker had. Ze boden aan om een plastic strottenhoofd te plaatsen, een grote operatie die mijn vader terecht weigerde, gezien zijn leeftijd. Hij kreeg bestraling, chemotherapie en vervolgens immuuntherapiesessies... Het was een zware behandeling die meer dan een jaar duurde. Het was erg zwaar, maar hij kwam er doorheen. Het ging goed met hem, hij was gestopt met roken en weer aangekomen. Toen hij de kracht had, ging hij zelfs door met het schrijven van een paar gags en complete verhalen. Helaas was de remissie van korte duur. Op een gegeven moment begon zijn gezondheid weer achteruit te gaan. Hij liet een CT-scan maken en ze vonden een plekje op een van zijn longen. Ze zeiden dat hij zich moest laten onderzoeken, maar dat we gezien de gezondheidssituatie moesten afwachten. Verdomde Covid! Vanaf dat moment hebben ze elke afspraak afgezegd. En anderhalf jaar lang werd hij niet meer opgevolgd. In april 2021, toen papa eindelijk naar een oncoloog kon, kreeg hij te horen dat hij gegeneraliseerde kanker had en nog maar drie maanden te leven had. Hij vertelde me dat het ergste zou zijn om het mijn moeder te vertellen.”

 

Op zijn blog vertelt Raoul over het trieste nieuws: "Laten we zeggen dat ik me binnenkort bij de grootouders van Greg en Leslie voeg? Ik heb nog een paar maanden te leven voordat ik daarheen ga om me te voegen bij iedereen die me voor is gegaan. Het moest me een keer overkomen. In tegenstelling tot sommige mensen wilde ik niet zomaar een verrassing tevoorschijn toveren... Ik nam liever de tijd om jullie te waarschuwen. Nou, dat was het dan. Ik hoop dat ik er goed vanaf ben gekomen... Hoogachtend en, nu het nog kan, om je te vertellen... À + "

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
12 hours ago, cartoonesk said:

Enkele pagina's van deze Lowietje (Berck en Cauvin) uit Eppo zijn duidelijk getekend door Walthéry! Tevens is Cauvin niet vermeld in Eppo voor het scenario vanwege de concurrentie met Robbedoes.

 lowietjehetcomploteppo101976.thumb.jpg.547370f702fcb5a2ecca033b310fd9e4.jpg 

Lowietje komt uitgebreid aan bod in de zevende integrale van Sammy die in januari verschijnt.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...