Ga naar inhoud

Stripdagen Haarlem 2018


Recommended Posts

Guy Delisle eens op een Nederlandstalige beurs. :) Maar jammer genoeg nog te ver voor mij...

 

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Vroeger stond altijd een gastheer (in pak) van Philharmonie voor de deur om je welkom te heten.

Vond ik altijd wel iets hebben

Ik heb nog gekeken of ik nog een foto van hem had...

Helaas niet

Maar ik vond nog wel een paar andere grappige foto's

Eentje met dames van Catawiki en de andere dames die gestrikt waren door Erik (Uitgeverij Hum!)

2012-06-03 Stripdagen Haarem 134.jpg

Stripdagen Haarlem 2016 zaterdag foto (c) Alex Odijk 380.jpg

Link naar reactie

Warm !, moe maar voldaan.

De strip triathlon zit er voor mij weer op, het bananendozen parcours die sommige deelnemers links

laten liggen bevatte dit jaar veel aangename verrassingen, het is inderdaad even doorbijten en afzien

maar ik vond tussen de een euro bakken en 14 voor 20 euro bij een welbekende professor weer zeer

fraaie items.

Bij de strip tekenaars binnen was het ook wel vrij druk, het plan om Martin Lodewijk te laten signeren

heb ik maar voorbij laten gaan vanwege de lange rij, Hanco Kolk zat lekker buiten, al vroeg ik me wel af

hoe het is om in de brandende zon te tekenen.

Weer veel bekenden gezien en leuke verhalen gehoord, plus de nodige pauzes ingelast op de terrasjes

waarvan de prijzen mij meevielen.

Tot over twee jaar maar weer.

Link naar reactie

Ik heb weer een geweldig weekend gehad in Haarlem, het blijft mijn favoriete stripfestival. Ik heb commissions opgehaald, een dedi van Aimée de Jongh gekregen in haar nieuwste boek Bloesems In De Herfst, met veel tekenaars en andere bekenden bijgepraat, en genoten van het heerlijke weer.

 

Leuk ook dat er Nederlandse tekenaars waren die je niet vaak meer op stripbeurzen ziet zoals Toon van Driel en Hanco Kolk. Bij de stand van Hanco vroeg een iemand "Zijn jullie de uitgever van Hanco Kolk?" Waarop gereageerd werd met "Wij ZIJN Hanco Kolk!" :)

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
Gast Gast Draak
1 uur terug, Dark Dragon Books zei:

 

Namens Felix & Lionel, bedankt voor jullie komst. En vanuit DDB. Tot de volgende beurs

 

Komen ze òòk naar Veldhoven? 

Dan zijn er al 2 van de 5 gekend.

Link naar reactie

Hoe vonden we het? Ik vond het weer echt geweldig. Lekker weer en een goede sfeer. Niet extreem druk.

Is er nog iemand bij Studio Burgwal geweest? Daar lag onder ander gesigneerd werk van Dino Attanasio alsmede uitvergrote gesigneerde platen van zijn werk. Die waren echt heel mooi en prima geprijsd! Hij was er zelf ook natuurlijk de zondag. De Philharmonie hal binnen was wel wat rustiger.. vooral de achterste zaal. Ook viel me op dat het achterste gedeelte van die zaal niet werd gebruikt. Maar dat mocht de pret niet drukken je kon prima overal doorheen lopen. Op naar 2020. 

 

Link naar reactie

Zo, de stofwolken van Haarlem zijn weer opgetrokken. Ik heb me prima vermaakt en zeker zaterdag was het best druk in de Philharmonie (in de foyer dan, in de achterzaal ben ik amper geweest, die is ook wel erg achteraf). De standhouders op de markt hoorde ik wel klagen dat er genoeg volk was maar dat er weinig handel was.

 

Onze gast Callixte heeft zich een slag in de rondte getekend en zeker op zondag, toen het in de ochtend rustig was, toch wel uitgebreide dedi's gemaakt. Iedereen die een tekening wilde heeft er een gehad.

 

Het zijn de kleine dingetjes die de beurs extra leuk maken, zoals Aimee de Jongh die op zondag even langskwam om te zeggen hoe tof ze het vond dat we ook Satania van Kerascoët vertaald hebben. Of een mede-reper die er hoogstpersoonlijk voor zorgde dat onze tekenaar van het felle zonlicht uit het dakraam verlost werd (bedankt Jos :e005:). Of iemand die even snel wat stiften haalde bij een speciaalzaak omdat Callixte z'n vullingen op waren. En stripvloggers met leuke ideeën.

 

Dit geeft me altijd weer positieve energie om lekker door te gaan. Op naar Kampen, Veldhoven en Breda.

 

Dit najaar bestaat Tex Willer 70 jaar en gaan we nog een spetterende actie organiseren... ;).

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ik was er beide dagen als standhouder van de info-stand op de grote markt. Ja, in die hete zon en tegenover Hanco Kolk. Het water en de zonnebrandcreme hebben, zeker op zaterdag, rijkelijk gevloeid. Maar beide dagen mocht ik toch niet klagen over de omzet. Ook was het zoals altijd weer heel gezellig. 

 

Natuurlijk zijn er nog altijd de gebruikelijke gebreken als het aankomt op informatie, maar die neem ik eigenlijk voor lief. Ze horen erbij want de sfeer was gewoon goed. 

 

Buiten de verkoop heb ik ook nog een paar fijne nieuwe aankopen kunnen doen, zoals een gesigneerde Inspecteur Netjes, de eerste spider-man bundel en de nieuwe uitgave van Ype en Abe. 

 

2020, here I come. 

Link naar reactie
2 uren geleden, tuinmantvkijken zei:

Ik vond de zondag extreem rustig op zaterdag liep er wel redelijk wat volk al kwam het twijfelend op gang qa verkoop hoor ik wat wisselende verhalen rode draad is toch wel dat het allemaal erg goedkoop moet         De sfeer onderling was weer super dat is erg belangrijk 

Er zijn teveel beurzen met dezelfde standhouders en ik denk dat de echte verzamelaars alles zo’n beetje wel hebben (op nieuw spul na).......

Tel daarbij op dat je alles op internet kan vinden.....

 

of vergis ik me en verkopen jullie meer dan zeg maar 10 jaar geleden?

Link naar reactie

Ik deel de mening van Lecram (Marcel).
Er zijn teveel beurzen en het is allemaal niet meer bijzonder. Op elke beurs zie je praktisch dezelfde tekenaars en dezelfde koppen in de rij, is mijn ervaring.
Ik vond Haarlem ook mager dit keer. Doorgaans is het mijn lievelingsstripevenement. Leuke expo's, goede sfeer, vaak één buitenlandse stripmaker die ik wel erg leuk vind. Maar dit jaar was het echt arme troef. Sfeer was een beetje mat, in de Philharmonie waren er minder stands dan anders (in de kleine zaal, was er helemaal niets te beleven) en bij Scratch zat Guy Delisle zich te vervelen. 
Om positief af te sluiten. Op de smallpressbeurs was het dan wel gezellig en er waren wel een aantal exposities de moeite waard. Die over Frankenstein was wel mooi en die van Lamelos was echt hilarisch.

Maar misschien is het nu wel tijd voor al die beursorganisatoren om de koppen bij elkaar te steken en misschien weg te gaan van je eigen eilandje en over jezelf heen te kijken. Beter 1 gave toffe stripbeurs/evenement dan 10 van die half gezellige en goedbedoelde bijeenkomsten. De (strip)markt wordt er niet groter op, aankomende jaren.
 

Link naar reactie
2 uren geleden, Kobus zei:

Ik deel de mening van Lecram (Marcel).
Er zijn teveel beurzen en het is allemaal niet meer bijzonder. Op elke beurs zie je praktisch dezelfde tekenaars en dezelfde koppen in de rij, is mijn ervaring.

Voor de mensen die dit vinden: waarom ga je dan? Als je niet dezelfde mensen voor en achter de stands wilt zien, kun je ook gewoon thuisblijven. 

Link naar reactie

Waarom ik ben gegaan?
Omdat mijn ervaring tot deze editie was, dat ik Haarlem altijd heel leuk vond.
Dit keer viel het me gewoon tegen.

 

En ja waarom ga (ging) ik dan naar andere beurzen? Ja dat vraag ik me ook af. (al gaat het je uiteindelijk ook niets aan, natuurlijk ; ))

Maar soms gewoon om te kijken wat het is (zoals met de Comic Con, ik was nieuwsgierig) en tot een jaar of twee geleden pakte ik eens per jaar een beursje mee. Maar dat is me de laatste keren zo enorm tegen gevallen. 
Deze ervaring had ik dus in Haarlem.

 

 

Link naar reactie
53 minuten geleden, Tweetie zei:

Voor de mensen die dit vinden: waarom ga je dan? Als je niet dezelfde mensen voor en achter de stands wilt zien, kun je ook gewoon thuisblijven. 

Haha.....de grootste klager van de reep wordt een pleitbezorger😅

 

Ik antwoordde op een bericht van tuinman over omzetten van standhouders.....en ik vind inderdaad dat het teveel hetzelfde is.....

 

Als liefhebber kom ik best een dagje door, maar twee dagen is al lang niet meer im frage.

Haarlem is een leuke locatie, prima weer, leuke terrassen, maar het was vrij saai.

Vooral door de uitgevers die tekenaars meenamen was er nog beetje aktie.....

De markt buiten maakte een verzadigde indruk. De kleine hal binnen was ijskoud, stil en doods.....ik kan mij niet voorstellen dat die standhouders een topweekend hadden.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Lecram zei:

De markt buiten maakte een verzadigde indruk. De kleine hal binnen was ijskoud, stil en doods.....ik kan mij niet voorstellen dat die standhouders een topweekend hadden.

 

De kleine hal is ook best uit het zicht, misschien telt dat mee.

 

Ik ben het er mee eens dat er teveel beurzen/festivals zijn. Liever zie ik dat organisaties hun krachten bundelen en meer onderscheid bieden. Goede voorbeelden vind ik Haarlem en Cross Comix.

 

Stripfestival Breda zou zich bijvoorbeeld nog meer op gezinnen kunnen richten met stripblad Eppo als basis, eventueel in samenwerking met Donald Duck. Een paar jaar geleden kregen kinderen in Breda op bepaalde uren voorrang bij tekenaars om een tekening te scoren. Ik weet niet waarom ze daarmee gestopt zijn. Het was verfrissend om kinderen bij tekenaars te zien staan in plaats van steeds dezelfde groep dedi-jagers die al tientallen tekeningen hebben van dezelfde tekenaar hebben en met steeds grotere wensen/eisen.

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
3 uren geleden, Lecram zei:

En ik vind inderdaad dat het teveel hetzelfde is.....

 

Als liefhebber kom ik best een dagje door, maar twee dagen is al lang niet meer im frage.

Haarlem is een leuke locatie, prima weer, leuke terrassen, maar het was vrij saai.

Vooral door de uitgevers die tekenaars meenamen was er nog beetje aktie.....

De markt buiten maakte een verzadigde indruk. De kleine hal binnen was ijskoud, stil en doods.....ik kan mij niet voorstellen dat die standhouders een topweekend hadden.

Ik ben blij met iedere beurs en iedereen die iets wil organiseren.

 

En dan vooral met beurzen als Gouda, Haarlem en Kampen, gratis in de buitenlucht, waar veel mensen langs de stands lopen die je anders nooit op een stripbeurs ziet en die ook geen uren in de auto gaan zitten voor wat strips. 

 

Of beurzen als FACTS, Breda en Veldhoven die wat meer gericht zijn op een echte verzamelaars en dedijagers. 

 

Enige beurs die ik niet zie zitten zijn de stripdagen, waarvan ik toch het gevoel krijg dat de organisatie het liefste niks

zou doen, maar wel moet omdat de leden anders niets terugkrijgen voor hun contributie. En dan te bedenken dat dit de beurs was waar het allemaal mee begon.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Tweetie zei:

Enige beurs die ik niet zie zitten zijn de stripdagen, waarvan ik toch het gevoel krijg dat de organisatie het liefste niks

zou doen, maar wel moet omdat de leden anders niets terugkrijgen voor hun contributie.

????

4 keer Stripnieuws gratis toegang tot DCC vind ik iets meer dan niets.

Wat ik in de gehele discussie hoor is dat iedereen kijkt alleen maar  naar zijn eigen ding.

De Dedi jagers kijken alleen naar exotische tekenaars.

Degene met de papieren manco lijstjes zien graag de bananendozen waar ze lekker in kunnen zoeken.

De handelaren willen graag heel veel verkopen en ook veel winst.

Allemaal leuk, maar Ik zag ook commentaar van Lecram over Knokke-Heist en verdomd ik gaf hem gelijk.

Voor degene die het niet gelezen hebt:

 

Op zich geen goede ontwikkeling, dan is het festival er alleen maar voor hetzelfde clubje prof dediejagers........

Als een festival aan het strand met zulk mooi weer al rustig is..........

 

Je moet oppassen dat je de één niet uit de oog verliest voor de andere.

Een goede beurs is van alles wat en net niet wat je zoekt.

ik heb handelaren gesproken over DCC en die wilde volgende keer zeer graag komen.

De reden: ze paste zich aan het publiek.

Dus Oude games en poppetjes maar minder bananendozen

Maar dezelfde handelaren hebben ook een goede beurs gedaan op Haarlem

Omdat ze inspeelde op het publiek, dus meer laagdrempelige strips zoals S&W etc.

Ook betreft de bezoekers hoor ik dezelfde verhalen.

Sommige vonden Stripdagen in combinatie met DCC een gouden greep.

Ze vonden de combinatie Cosplayers en Strips een goudengreep

Maar degene met de manco lijstjes (De bananendozen) vonden het weer een crime omdat ze het enige waar ze oog voor hebben is de bananen dozen.

Die vonden Gouda weer een heerlijke beurs.

 

Terug over Haarlem.

Ik vond het een zeer leuke beurs.

Helaas door het benauwde weer denk ik dat er minder bezoekers trok dan anders.

Wat me ook opviel is dat er weinig animo was voor de randverschijnselen.

Zoals de interview met de oude Eppo redactie, maar ook die met Dino.

En bij de (leuke) Frankenstein tentoonstelling  zag ik ook weer weinig mensen.

Met dit soort dingen in mijn achterhoofd.

Denk ik niet dat er een ultieme stripbeurs bestaat.

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...