Ga naar inhoud

Stripdagen Haarlem 2018


Recommended Posts

Tot mijn verbazing zag ik hier nog geen topic voor Stripdagen Haarlem 2018. 

Dit jaar van 25 mei t/m 3 juni met als thema: De maakbare mens – 200 JAAR FRANKENSTEIN

 

poster-2018-new.thumb.jpg.c4c58f51ff860e835036697f0e927406.jpg

Ik hoop op in ieder geval mooi weer net zoals 2 jaar geleden en een paar grote namen zoals destijds Mézières. 

Zijn er al meerdere namen bekend? Wie gaan er heen?

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Devil zei:

Alvast een grote naam....

 

Ik vrees dat Haarlem strips te ordinair vindt.

Hoogstens interessant als er niet meer dan 100 exemplaren worden verkocht.

 

Het accent van Haarlem ligt misschien op 'elitaire' strips, maar is dat erg? Ze bieden tenminste een onderscheidend programma vergeleken met veel andere stripbeurzen in NL.

 

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
4 uren geleden, Lecram zei:

Een paar grote namen?

Vorige editie was heel karig.....bijna geen tekenaars of interessante zaken.

 

En dat is jammer, want de locatie met markt en gebouw is fantastisch.

Oke. Wellicht letterlijk genomen niet correct met 'een paar', maar ik kwam alleen voor Mézières. Ik vind 1 grote naam voor een gratis event voldoende. En dat is dan gekleurd gezien ik Ravian gaaf vind. Wat had je meer verwacht naast tekenaars dan? Naast de beurs zijn er toch genoeg culturele dingen in Haarlem? 

Link naar reactie
4 uren geleden, Lecram zei:

Een paar grote namen?

Vorige editie was heel karig.....bijna geen tekenaars of interessante zaken.

 

En dat is jammer, want de locatie met markt en gebouw is fantastisch.

Kom kom, niet zo negatief Lecram - de toegang is overal gratis, zelfs voor leden van het Stripschap! :e007:. En op zondag gratis parkeren.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
1 uur geleden, eriktex zei:

Kom kom, niet zo negatief Lecram - de toegang is overal gratis, zelfs voor leden van het Stripschap! :e007:. En op zondag gratis parkeren.

Ik vind Haarlem op zich alles hebben, het is in de binnenstad, deels in open lucht, vrij entree.....maar een stripfestival met een aanzienlijk budget mag toch wel wat meer interessante gasten kunnen optrommelen? Eerdere edities hadden die wel, de laatste editie was heel magertjes. We zien overal hetzelfde, de organisatie hoopt dat standhouders wat gasten meenemen, wat steeds minder gebeurt, en doen zelf bijna niks op dit front.

1 tekenaar voor zo'n groot festival is veel te weinig.

En wat moet ik met genoeg culturele dingen in Haarlem naast een stripfestival? Dat heeft er toch helemaal niks mee te maken?

 

Maar laten we de positieve punten maar benadrukken, plein met terrassen altijd leuk en gezellig. Ik heb me altijd vermaakt in Haarlem en zal er zeker weer bij zijn.

Link naar reactie
9 uren geleden, eriktex zei:

Kom kom, niet zo negatief Lecram - de toegang is overal gratis, zelfs voor leden van het Stripschap! :e007:. En op zondag gratis parkeren.

In gewone weekenden is Haarlem net zo gezellig en de stripkramen zijn vaak genoeg te zien.

De vraag is ' waarom zou ik naar het festival in Haarlem gaan? 

Op dit moment zie ik er helaas geen reden voor. Van alles wordt er bijgesleept maar als het op strips lijkt dan is het ordinair..

Jammer want het was tot voor enkele jaren heel aantrekkelijk!

Link naar reactie

Heerlijk, Haarlem! (mits goed weer). En waar kun je als tekenaar nog voor 60,- een 4m kraam krijgen?! :-) De enige 2 slechte herinneringen zijn. -auto weggesleept paar jaar terug (niet in juiste vak gezet) en moeten afhalen bij een 'sleepbedrijf' voor 250,-. -Bij laatste editie reed een 'debiel' van de oliebollenkraam de hele rits smallpress kramen omver met z'n truck, niet zo handig want ik was net m'n stand aan het afbreken. Schade viel mee want ik laadde m'n auto net in, maar als ik bij m'n stand had gestaan....

Link naar reactie
2 uren geleden, Devil zei:

In gewone weekenden is Haarlem net zo gezellig en de stripkramen zijn vaak genoeg te zien.

De vraag is ' waarom zou ik naar het festival in Haarlem gaan? 

Op dit moment zie ik er helaas geen reden voor. Van alles wordt er bijgesleept maar als het op strips lijkt dan is het ordinair..

Jammer want het was tot voor enkele jaren heel aantrekkelijk!

Het is een leuk festival en ook gratis, dus al te veel eisen mag je er ook weer niet aan stellen.

 

Het is wel jammer dat ze niet meer aandacht hebben voor "normale"strips en daarvoor wat auteurs uitnodigen.

Link naar reactie
11 uren geleden, Gast Lecram zei:

 

En wat moet ik met genoeg culturele dingen in Haarlem naast een stripfestival? Dat heeft er toch helemaal niks mee te maken?

 

Ik dacht dat jij dat bedoelde met:

 

18 uren geleden, Lecram zei:

 

Vorige editie was heel karig.....bijna geen tekenaars of interessante zaken.

 

En dat is jammer, want de locatie met markt en gebouw is fantastisch.

Los van de tekenaars en andere signerende gasten en nieuwe uitgaven is bij Stripdagen Haarlem de tentoonstellingen/exposities erom heen iets wat in mijn ogen een meerwaarde is. Ook voor niet die-hard stripofaten zoals wij. 

Link naar reactie

De allerleukste stripbeurs in Nederland. Ook door het mooie weer en de stad. Toch altijd veel leuke tekenaars en wat internationale namen. Maar vooral ook doordat er veel exposities zijn.
Haarlem is echt totaal anders dan de andere beurzen. In de basis zouden de organisaties van Breda, Veldhoven en Stripschap samen een beurs kunnen organiseren. Deze verschillen nauwelijks van elkaar. Haarlem doet dat wel.
Nogmaals allerleukste stripbeurs.

Link naar reactie
5 uren geleden, Kobus zei:

De allerleukste stripbeurs in Nederland. Ook door het mooie weer en de stad. Toch altijd veel leuke tekenaars en wat internationale namen. Maar vooral ook doordat er veel exposities zijn.
Haarlem is echt totaal anders dan de andere beurzen. In de basis zouden de organisaties van Breda, Veldhoven en Stripschap samen een beurs kunnen organiseren. Deze verschillen nauwelijks van elkaar. Haarlem doet dat wel.
Nogmaals allerleukste stripbeurs.

Deels mee eens, opzet is prima.

Maar die internationale tekenaars heb ik gemist de laatste keer, voor zo’n festival veel te weinig.

Maar ik ga er altijd met plezier heen.

Link naar reactie
6 uren geleden, Kobus zei:

In de basis zouden de organisaties van Breda, Veldhoven en Stripschap samen een beurs kunnen organiseren. Deze verschillen nauwelijks van elkaar. 

Voor mijn gevoel zijn de organisatoren van Breda en Veldhoven veel actiever en enthousiaster bezig dan die van het Stripschap. 

Link naar reactie

Om alle organisatoren een hart onder de riem te steken.......het is er natuurlijk niet makkelijker op geworden, tijden veranderen, er zijn minder liefhebbers bij de jeugd, uitgeverijen laten het afweten op beurzen (financieel niks te winnen), er worden veel minder strips verkocht, er zijn heel veel beurzen/festivals, door internet zijn er veel minder kopers/snuffelaars/zoekers voor stripkramen, er is zoveel meer voor de jeugd en eigenlijk voor iedereen........

 

Dus ook voor het Stripschap valt het niet mee. Subsidie-geneuzel in Breda bracht gevaar, Veldhoven wisselt van locatie omdat er een paar euro moet worden betaald om te parkeren...........kortom, alles is financieel met net op het randje en hangt dus af van de tomeloze inzet en tijd van vrijwilligers. En ja, bij het ene festival zit de spirit er soms meer in dan bij het andere, maar ondanks mijn kritiek hier en daar ben ik toch blij dat er nog mensen zijn die beurzen organiseren. En wat het stripschap betreft, zie ik ook geen repers/liefhebbers opstaan om de fakkel over te nemen, ze zoeken al tijden nieuwe bestuursleden, zelf heb ik die ambitie ook niet.......  

 

 

 

    

Link naar reactie
8 minutes ago, Kobus said:

Het is al vaker gezegd, ze doen er alles aan om het lijk in leven te houden. 

En dat past dan weer leuk bij het Frankenstein-thema van Haarlem. ;)

Haarlem is voor mij (en volgens mij geldt dat voor de meeste tekenaars) de leukste beurs die we hebben in Nederland. Een festival waar ook voor de tekenaar iets te doen is, behalve achter een tafel zitten en in boekjes tekenen. Expo's en lezingen geven de Stripdagen Haarlem zo'n weerwaarde! Om het nog nieteens te hebben over het mooie weer, de etentjes met collega's die je nooit ziet, ijsjes en feestjes.

En zelfs het in boekjes tekenen is daar leuker, door het andere publiek wat er rondloopt. Het fijne van Haarlem is dat dat het zo toegankelijk is voor de niet stripverzamelaar, die het allemaal nog moet ontdekken en het nog oprecht bijzonder vindt als een boek gesigneerd wordt. Niet om de stripverzamelaar te bekritiseren hoor, maar jullie kennen ons trucje al wel, dus het bijzondere is er een beetje af. Soms blijven verzamelaars nieteens staan als je een boek voor ze signeert. "Kun je dit boek zo even voor me signeren, kom ik hem straks weer ophalen! Teken maar iets met een mooie vrouw!". In Haarlem krijg ik veel meer het gevoel mensen blij gemaakt te hebben met een tekening. En daar word ik ook blij van :)

Link naar reactie

Het Lamelos-feest met veiling en (rock)karaoke in Het Patronaat is ook legendarisch... maar dan zijn alle dedi-jagers natuurlijk allang naar huis :e012:. Bij de veiling worden opmerkelijke objecten geveild en de opbrengst wordt direct in bier omgezet, die dan weer onder het publiek verdeeld wordt... een win-win situatie eigenlijk.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
4 uren geleden, Kenny zei:

Haarlem is voor mij (en volgens mij geldt dat voor de meeste tekenaars) de leukste beurs die we hebben in Nederland. Een festival waar ook voor de tekenaar iets te doen is, behalve achter een tafel zitten en in boekjes tekenen.

Daar heb je volkomen gelijk in, de vrije toegankelijkheid (dus ook weer eens verfrissend publiek), het open plein, het mooie weer, terrasjes.......

Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit voor jullie ook veel leuker is.

 

Link naar reactie
5 uren geleden, Kenny zei:

Haarlem is voor mij (en volgens mij geldt dat voor de meeste tekenaars) de leukste beurs die we hebben in Nederland. Een festival waar ook voor de tekenaar iets te doen is, behalve achter een tafel zitten en in boekjes tekenen. Expo's en lezingen geven de Stripdagen Haarlem zo'n weerwaarde! Om het nog nieteens te hebben over het mooie weer, de etentjes met collega's die je nooit ziet, ijsjes en feestjes.

Voor mij is het vooral het mooie weer in de buitenlucht dat voor de weerwaarde zorgt! 

Link naar reactie
8 uren geleden, Kenny zei:

En dat past dan weer leuk bij het Frankenstein-thema van Haarlem. ;)

Haarlem is voor mij (en volgens mij geldt dat voor de meeste tekenaars) de leukste beurs die we hebben in Nederland. Een festival waar ook voor de tekenaar iets te doen is, behalve achter een tafel zitten en in boekjes tekenen. Expo's en lezingen geven de Stripdagen Haarlem zo'n weerwaarde! Om het nog nieteens te hebben over het mooie weer, de etentjes met collega's die je nooit ziet, ijsjes en feestjes.

En zelfs het in boekjes tekenen is daar leuker, door het andere publiek wat er rondloopt. Het fijne van Haarlem is dat dat het zo toegankelijk is voor de niet stripverzamelaar, die het allemaal nog moet ontdekken en het nog oprecht bijzonder vindt als een boek gesigneerd wordt. Niet om de stripverzamelaar te bekritiseren hoor, maar jullie kennen ons trucje al wel, dus het bijzondere is er een beetje af. Soms blijven verzamelaars nieteens staan als je een boek voor ze signeert. "Kun je dit boek zo even voor me signeren, kom ik hem straks weer ophalen! Teken maar iets met een mooie vrouw!". In Haarlem krijg ik veel meer het gevoel mensen blij gemaakt te hebben met een tekening. En daar word ik ook blij van :)

Leuk om te lezen en ik deel de mening ... Haarlem is qua setting en activiteiten een echt festival en niet alleen een beurs. (Dat trekt mij ook aan in Angouleme bijvoorbeeld.) Al deel ik wel de mening van Lecram. Ook met tekenaars van verder weg dan ons koude kikker landje  lijkt het me leuk voor zowel

tekenaars als fans fantastische momenten te creëren . Ik weet dat men zijn best ook wel doet. Maar het blijft ook afhankelijk vande tekenaars . Zo hoorde ik van Vittorio Giardino dat hij was uitgenodigd voor Haarlem maar dat hij nog zoveel werk had aan de nieuwe Jonas Fink .... gevalletje helaas! Ben ik bang...

Link naar reactie
Op 14-3-2018 om 22:19, snowmansion zei:

Oke. Wellicht letterlijk genomen niet correct met 'een paar', maar ik kwam alleen voor Mézières. Ik vind 1 grote naam voor een gratis event voldoende. En dat is dan gekleurd gezien ik Ravian gaaf vind. Wat had je meer verwacht naast tekenaars dan? Naast de beurs zijn er toch genoeg culturele dingen in Haarlem? 

Klopt. Het leuke voor mij is echter dat die andere culturele instellingen óók mee doen aan dit festival. Zo heb ik toch al interessante plekken ontdekt. 

Link naar reactie

Een ( culturele ) happening eens per twee jaar, en zo'n weinig attractieve site is bijna een prestatie

op zich.

Ik weet het, iets over "stuurlui aan wal ", maar zeg nou zelf dit kan toch veel beter anno 2018 de tijd

van ambitieuze stagiaires en nota bene een school voor media en vormgeving in je stad.

Onderaan de site 14 sponsors waaronder een uitgever en het Stripschap, hoe verloopt de communicatie

in dezen ?, zullen toch ook wel interesse hebben in het mogelijk aantrekken van diverse doelgroepen

varierend van de cultuur loper tot en met iets oudere heren zonder stoffig tasje maar wel in bezit van

budget voor het aanschaffen van leuke "boekies"  gecombineerd met het opsnuiven van wat ( elitair) gebabbel.

 

 

Link naar reactie
5 uren geleden, bouncer zei:

Een ( culturele ) happening eens per twee jaar, en zo'n weinig attractieve site is bijna een prestatie

op zich.

Ik weet het, iets over "stuurlui aan wal ", maar zeg nou zelf dit kan toch veel beter anno 2018 de tijd

van ambitieuze stagiaires en nota bene een school voor media en vormgeving in je stad.

Onderaan de site 14 sponsors waaronder een uitgever en het Stripschap, hoe verloopt de communicatie

in dezen ?, zullen toch ook wel interesse hebben in het mogelijk aantrekken van diverse doelgroepen

varierend van de cultuur loper tot en met iets oudere heren zonder stoffig tasje maar wel in bezit van

budget voor het aanschaffen van leuke "boekies"  gecombineerd met het opsnuiven van wat ( elitair) gebabbel.

 

 

 

Ik vind de website van Haarlem aantrekkelijker en moderner dan de meeste websites van andere Nederlandse beurzen. Deze is tenminste fatsoenlijk op een mobiel te bekijken.

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
4 uren geleden, Michel zei:

 

Ik vind de website van Haarlem aantrekkelijker en moderner dan de meeste websites van andere Nederlandse beurzen. Deze is tenminste fatsoenlijk op een mobiel te bekijken.

 

In ieder geval is blijkbaar het persbericht nu toegevoegd met informatie.

Het oude nieuws uit 2016 in een "archief " stoppen, en nog gaarne een lijst van eventuele standhouders plus

verrassingen in de vorm van tekenaars en laat het feest beginnen!

Ben wel benieuwd of die Belgische standhouder van twee jaar geleden nog komt, de goede man maakte een

vermoeide indruk met veel zuchten en kreunen, maar zijn prijzen waren buitengewoon sympathiek.

Indrukwekkende partij HC's voor 10 euro per stuk en de SC's met 50 % korting, in de loop van de ochtend

werd deze stand compleet belegerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Lecram zei:

Op zich een mooie site en juni is nog ver weg, dus wat moeten ze nu al op die website zetten?

Ik vind wel de poster vrij lelijk, maar smaken zullen verschillen

de juiste data? wanneer de beurs? Dat soort onzin staat er pas net op (juiste datum) maar niet wanneer wat is. Of gaat men dat nu bedenken??

Link naar reactie
54 minuten geleden, Devil zei:

sorry , las wel zo.😁

 

Geen probleem! ;-)

 

47 minuten geleden, Devil zei:

de juiste data? wanneer de beurs? Dat soort onzin staat er pas net op (juiste datum) maar niet wanneer wat is. Of gaat men dat nu bedenken??

 

In dit bericht wordt toch al aardig wat aangekondigd:

 

http://www.stripdagenhaarlem.nl/Nieuws/fay-lovsky-betovert-bakenesserkerk-tijdens-kickoff-stripdagen-haarlem.html

 

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...