Ga naar inhoud

Publiceren Europeanen trager dan de rest?


Recommended Posts

2 hours ago, Retardi said:

Daar hebben de Europese stripmakers alleen niets aan😉

image.thumb.png.16254a2c1b29cf5dc425051318416c09.png

 

Als jullie het toch over Larg willen hebben. Met het zielig eurootje of half eurootje per album dat naar de makers gaat, gaan ze echt niet klagen.

Largo opsplitsen komt neer op 'dumbing down'. De complexiteit van die verhalen zie je niet in comics. Hou het maar fijn in het bestaande formaat, met het huidige team.

Buiten Largo heb je nog een grote sector. Tekenaars hebben in BD (geen idee van de Vlaamse Studios), auteursrechten die ze houden in heruitgaven etc. In feite wordt een tekenaar op voorhand betaald met een terugbetaalbaar voorschot. Dat dit voor veel vaak zwarte sneeuw zien is ligt ook voor een groot deel bij de uitgevers die te veel uitbrengen. 5000 titels per jaar is gewoon te veel. Resultaat zijn titels die al blij zijn met een verkoop van 10k albums, en auteurs die echt moeten terugvallen op commissies om bij te verdienen. De meesters in dat vak zoals Marini lopen soms letterlijk rond met een rugzak vol geld. Soms helpt het ook om vrijheid te behouden. Pellet heeft een zware oorlog uitgevochten met Arleston rond het vervolg van Sheïd. Om Arleston geen gelijk te geven is hij toen volledig gestopt met productie en puur gaan leven op commissies, wat dus gelukt is.

Het blijft raar om een tijdschriftenmarkt met een boekenmarkt te moeten vergelijken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
7 hours ago, Ambreville said:

Largo opsplitsen komt neer op 'dumbing down'. De complexiteit van die verhalen zie je niet in comics. Hou het maar fijn in het bestaande formaat, met het huidige team.

Largo Winch was bij vlagen best een amusante thriller. Laten we het vooral niet complex gaan noemen. Het voorbeeld was ook duidelijk verkeerd gekozen. Al kun je dat deels wijten aan de manier waarop dit topic is opgebouwd. 

 

 

7 hours ago, Ambreville said:

Het blijft raar om een tijdschriftenmarkt met een boekenmarkt te moeten vergelijken.

Wat je hier zelf ook al aangeeft. 

 

 

7 hours ago, Ambreville said:

Buiten Largo heb je nog een grote sector. Tekenaars hebben in BD (geen idee van de Vlaamse Studios), auteursrechten die ze houden in heruitgaven etc. In feite wordt een tekenaar op voorhand betaald met een terugbetaalbaar voorschot. Dat dit voor veel vaak zwarte sneeuw zien is ligt ook voor een groot deel bij de uitgevers die te veel uitbrengen. 5000 titels per jaar is gewoon te veel. Resultaat zijn titels die al blij zijn met een verkoop van 10k albums, en auteurs die echt moeten terugvallen op commissies om bij te verdienen. De meesters in dat vak zoals Marini lopen soms letterlijk rond met een rugzak vol geld. Soms helpt het ook om vrijheid te behouden. Pellet heeft een zware oorlog uitgevochten met Arleston rond het vervolg van Sheïd. Om Arleston geen gelijk te geven is hij toen volledig gestopt met productie en puur gaan leven op commissies, wat dus gelukt is.

Goed verhaal! 

Dit had ik nog niet eerder ergens opgepikt. Wat dat betreft ben ik blij dat jij hier rondloopt. 

Link naar reactie
Op 3/4/2023 om 12:51, TDPB zei:

Een gevolg van het grote publicatietempo van de amerikaanse en asiatische makers is ook wel dat er niet echt veel iconische verhalen uitspringen. Die manga's zijn vaak eeuwig voortslepende soap-achtige verhaallijnen en de amerikaanse strips zijn meestal meer van hetzelfde. Het is maar als er eens een iets gemaakt wordt buiten de maandelijkse reeksen dat die eruit springen (iets als The Killing Joke bvb, dat een behoorlijk Europees gevoel heeft).

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Zijn zoveel iconische verhalen in manga. Heel marineford in One Piece, Death Note, Fullmetal alchemist climax, Goku tegen Freeza, einde van Chainsaw man part 1 enz.  Meeste manga lezers krijgen nog kippenvel van de storyline van Nina in Fullmetal alchemist. 

 

Denk niet dat je kunt concluderen dat er minder iconische verhaallijnen zijn in comics/Manga dan in andere strips vanwege het hoge uitgave tempo. 

 

 

 

 

Link naar reactie
56 minuten geleden, Michie zei:

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Zijn zoveel iconische verhalen in manga. Heel marineford in One Piece, Death Note, Fullmetal alchemist climax, Goku tegen Freeza, einde van Chainsaw man part 1 enz.  Meeste manga lezers krijgen nog kippenvel van de storyline van Nina in Fullmetal alchemist. 

 

Denk niet dat je kunt concluderen dat er minder iconische verhaallijnen zijn in comics/Manga dan in andere strips vanwege het hoge uitgave tempo.

je zal wel gelijk hebben, maar het probleem is dat, om één zo'n verhaallijn te lezen, je meestal een hele reeks boekwerken tot je moet nemen. Ik ben er bvb nog nooit toe gekomen om de hele Akira te lezen. Nausicaä viel nog mee. Dat heb ik me onlangs eens aangeschaft toen ik zag dat ze ergens goedkoop te krijgen waren, want dat waren ook weer meteen 7 delen. Dan is zo'n Asterix toch gemakkelijker: je moet maar één boekje kopen en je krijgt een mooi afgerond verhaal.

 

De eerste manga's die ik las waren die van Masamune Shirow. Ghost in the shell, Appleseed en Orion. Dat was een zeer aangename leeservaring, ook wellicht omdat het iedere keer om op zich staande verhalen ging.

Link naar reactie

Dat manga vaak erg lang zijn kan inderdaad een nadeel zijn. Zowel om in te stappen of om het te blijven volgen. Misschien is het werk van Tezuka dan een aanrader. Hij heeft veel kortere verhalen en zelfs langlopende reeksen als Black Jack zijn min of meer episodisch. Ayako, Adolf en MW zijn nog altijd goed verkrijgbaar. 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Doubt komt het dichtst in de buurt: 4 delen. Volledig in het NL.

 

Doubt ja. Wou ik indertijd kopen maar is dan van mijn radar verdwenen.

Tijd misschien om alsnog aan te schaffen.

 

Ik veronderstel dat dit psychologische horror en mindgames bevat?

 

afbeelding.thumb.png.632b40d14f6c265baed6a74dc4b8617e.png

Link naar reactie

Ik ben me nu al een paar dagen aan het afvragen of er eigenlijk Amerikaanse stripmakers bestaan die zich specialiseren in de autoachtervolgingen. In Europese strips komen dat soort scenes behoorlijk regelmatig voor. Soms zijn auto's (of vliegtuigen) gewoon de bestaansreden van de reeksen. Maar ik kan me zo niet meteen Amerikaanse alternatieven voor de geest halen (kan aan mijn beperkte kennis liggen natuurlijk).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...