Ga naar inhoud

Publiceren Europeanen trager dan de rest?


Recommended Posts

Misschien zit ik hierin verkeerd te denken, maar is het zo dat de Europese strips er langer over doen om een strip te produceren, dan bv USA comics, of Japanese Manga 's?

 

Wanneer ik een nieuwe Europese strip probeer te volgen, duurd het soms  maanden (of zelfs jaren) voor er weer een nieuw deel uitkomt. 

 

Misschien ligt het aan de series die ik volg bv;

-De slang en de speer,  van Hub, is alweer 2 jaar geleden sinds het laatste deel. 

 

- Blacksad is hetzelfde, ook ruim 2 jaar geleden (midden in een 'wordt vervolgd ' verhaal).

 

-Amoras, laat ook steeds enkele maanden wachten voor een nieuw boek.

 

Is het typisch Europees dat we zo veel tijd tussen publicaties houden, heeft het te maken met het verschil in kwaliteit, cultuur, of iets anders?

 

 

Link naar reactie

De Vlaamse strips trekken het gemiddelde publicatieniveau alvast wat naar boven.

 

Manga's hebben een onmenselijk publicatieritme. Geen enkele europeaan wil daaraan beginnen (alhoewel je in Nederland wekelijks een Donald Duck/Disney strip kan lezen).

Maar net zoals amerikaanse comics hebben die wel een heel andere manier van vertellen. In hun maandelijkse 30 pagina's vertellen ze ongeveer evenveel als een europese strip op 10 pagina's vertelt.

Link naar reactie
2 uren geleden, mickeywood zei:

Misschien zit ik hierin verkeerd te denken, maar is het zo dat de Europese strips er langer over doen om een strip te produceren, dan bv USA comics, of Japanese Manga 's?

 

 

 

Misschien ligt het aan de series die ik volg bv;

-De slang en de speer,  van Hub, is alweer 2 jaar geleden sinds het laatste deel. 

 

- Blacksad is hetzelfde, ook ruim 2 jaar geleden (midden in een 'wordt vervolgd ' verhaal).

 

 

 

Zonder nu te gaan muggenziften maar de Laatste Blacksad is uit november 2021 en de laatste Slang en de Speer uit december 2021. :) Maar inderdaad Hub en Guarnido nemen de tijd om hun strips te publiceren.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
8 minutes ago, Rik said:

Zonder nu te gaan muggenziften maar de Laatste Blacksad is uit november 2021 en de laatste Slang en de Speer uit december 2021. :) Maar inderdaad Hub en Guarnido nemen de tijd om hun strips te publiceren.

Vergelijk maar eens een origneel van Hub/Guarnido met een comicsplaat. Per toeval het gisteren met Joelle Jones op Facts hier nog over gehad. Bij hun overheerst echt die druk. Ze zou bijzonder graag eens een EU-strip maken en er echt tijd en pagina's voor krijgen.

 

 

 

Link naar reactie

Manga tempo is heel hoog wat waarschijnlijk in het westen niet zou kunnen qua werkdruk. Zijn heel veel manga-ka die het heerlijk vinden om zo veel te kunnen tekenen maar er zijn er ook die het verschrikkelijk vinden/vonden. De tekenaar van Dragonball bijvoorbeeld was al miljonair na Dr Slump, dacht een korte reeks te kunnen starten om daarna lekker rustig aan te doen. Resultaat was Dragonball wat vervolgens nog jaren liep. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij het verschrikkelijk vond om zo hard te moeten werken, stoppen was echter geen optie meer vanwege het succes.

 

Osamu Tezuka is het compleet tegenovergestelde. Heeft meer dan 700 volumes getekend. Zijn laatste woorden in het ziekenhuis waren "laat mij werken". Voor hem was de snelheid waarmee manga uitkomt alleen maar welkom. 

 

Je merkt het ook wel soms aan populaire reeksen waarin je ziet dat de manga-ka er geen zin meer in heeft. Toen Naruto en Bleach de climax naderde werden de achtergronden minder gedetailleerd. 

 

Kwalitatief merk ik er overigens zelden iets van dat een manga wekelijks is. Verbaas mij iedere week weer over de kwaliteit van een One Piece of chainsaw man. 

Link naar reactie
10 uren geleden, Michie zei:

Manga tempo is heel hoog wat waarschijnlijk in het westen niet zou kunnen qua werkdruk. Zijn heel veel manga-ka die het heerlijk vinden om zo veel te kunnen tekenen maar er zijn er ook die het verschrikkelijk vinden/vonden. De tekenaar van Dragonball bijvoorbeeld was al miljonair na Dr Slump, dacht een korte reeks te kunnen starten om daarna lekker rustig aan te doen. Resultaat was Dragonball wat vervolgens nog jaren liep. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij het verschrikkelijk vond om zo hard te moeten werken, stoppen was echter geen optie meer vanwege het succes.

 

Osamu Tezuka is het compleet tegenovergestelde. Heeft meer dan 700 volumes getekend. Zijn laatste woorden in het ziekenhuis waren "laat mij werken". Voor hem was de snelheid waarmee manga uitkomt alleen maar welkom. 

 

Je merkt het ook wel soms aan populaire reeksen waarin je ziet dat de manga-ka er geen zin meer in heeft. Toen Naruto en Bleach de climax naderde werden de achtergronden minder gedetailleerd. 

 

Kwalitatief merk ik er overigens zelden iets van dat een manga wekelijks is. Verbaas mij iedere week weer over de kwaliteit van een One Piece of chainsaw man. 

Vaak werken die Mangaka's natuurlijk wel met een heel team aan hun strips (net zoals Vandersteen dat deed om op een gegeven moment iedere twee weken een Jerom en Bessy te maken of Jef Nys om iedere twee maanden met een Jommeke-album te komen).

 

Link naar reactie

Een gevolg van het grote publicatietempo van de amerikaanse en asiatische makers is ook wel dat er niet echt veel iconische verhalen uitspringen. Die manga's zijn vaak eeuwig voortslepende soap-achtige verhaallijnen en de amerikaanse strips zijn meestal meer van hetzelfde. Het is maar als er eens een iets gemaakt wordt buiten de maandelijkse reeksen dat die eruit springen (iets als The Killing Joke bvb, dat een behoorlijk Europees gevoel heeft).

Link naar reactie
21 hours ago, TDPB said:

Een gevolg van het grote publicatietempo van de amerikaanse en asiatische makers is ook wel dat er niet echt veel iconische verhalen uitspringen. Die manga's zijn vaak eeuwig voortslepende soap-achtige verhaallijnen en de amerikaanse strips zijn meestal meer van hetzelfde. Het is maar als er eens een iets gemaakt wordt buiten de maandelijkse reeksen dat die eruit springen (iets als The Killing Joke bvb, dat een behoorlijk Europees gevoel heeft).

Dat is schieten met een machinegeweer om toch iets te raken. Maar langs de andere kant, hoeveel iconische verhaallijnen zijn er in Suske & Wiske, De Rode Ridder, Thorgal of XIII de laatste dertig jaar geweest? Series zoals Thorgal of XIII hebben een stevige, onderliggende verhaallijn, maar als die aan het einde gekomen is, is het ook maar uitgeven voor de centen.

Bij Comics heb je hetzelfde. Je hebt gouden verhalen die nu vlot uitgeput worden als basis voor films, maar daartussen redelijk wat opvulling. Het heeft ook niets met periode te maken. Auteurs zoals Tom King, Bilquis Evely of Joëlle Jones leveren vandaag toekomstige iconische  verhalen af.

 

 

 

Link naar reactie
23 uren geleden, TDPB zei:

Een gevolg van het grote publicatietempo van de amerikaanse en asiatische makers is ook wel dat er niet echt veel iconische verhalen uitspringen. Die manga's zijn vaak eeuwig voortslepende soap-achtige verhaallijnen en de amerikaanse strips zijn meestal meer van hetzelfde. Het is maar als er eens een iets gemaakt wordt buiten de maandelijkse reeksen dat die eruit springen (iets als The Killing Joke bvb, dat een behoorlijk Europees gevoel heeft).

Uit je quote blijkt dat je na 1988 geen Amerikaanse strip meer hebt gelezen... Je zit er behoorlijk naast namelijk.

Link naar reactie
1 uur terug, Neat Stuff zei:

Uit je quote blijkt dat je na 1988 geen Amerikaanse strip meer hebt gelezen... Je zit er behoorlijk naast namelijk.

1988 is behoorlijk specifiek. Vanwaar die datum?

 

Eens een serie start (hoe origineel ze ook mag zijn) en ze publiceren aan een (twee)maandelijks tempo krijg je weinig variatie in het soort verhalen wat ze vertellen. Dat geldt voor zowat alles wat aan dat tempo gemaakt moet worden. Maakt niet uit wat het is of waar het gemaakt moet worden.

Bepaalde maandelijkse reeksen gaan er wel uitspringen omdat ze goed getekend of goed geschreven zijn, dat wel natuurlijk. Maar afzonderlijke nummers?

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Dat is schieten met een machinegeweer om toch iets te raken. Maar langs de andere kant, hoeveel iconische verhaallijnen zijn er in Suske & Wiske, De Rode Ridder, Thorgal of XIII de laatste dertig jaar geweest?

Die europese strips die je daar opnoemt zijn net die strips die ook dat grote tempo aanhouden (die eerste twee toch) en dus inderdaad geen goede voorbeelden zijn. Dat is juist wat ik wil zeggen: kwantiteit is zelden bevorderlijk voor de kwaliteit. Als het toch gebeurt: hoedje af.

 

Ik moet nu aan Frank Sels denken, de man die eigenhandig op een week tijd een volledig realistisch album voltekende van Bessy of Zilverpijl. Wat een behoorlijke verdienste is. Enkel een extreem goeie tekenaar kan zoiets. Alleen zijn die verhalen zo'n haastwerk dat je dat ook ziet aan het tekenwerk. Maar moest die man één a twee albums per jaar gemaakt hebben waar hij op zijn gemak aan kon werken, hij zou geroemd geweest zijn als een van de grootste tekenaars die we hier ooit hebben gehad.

Link naar reactie
2 hours ago, Neat Stuff said:

Uit je quote blijkt dat je na 1988 geen Amerikaanse strip meer hebt gelezen... Je zit er behoorlijk naast namelijk.

is het zo?

1 hour ago, TDPB said:

1988 is behoorlijk specifiek. Vanwaar die datum?

 

Eens een serie start (hoe origineel ze ook mag zijn) en ze publiceren aan een (twee)maandelijks tempo krijg je weinig variatie in het soort verhalen wat ze vertellen. Dat geldt voor zowat alles wat aan dat tempo gemaakt moet worden. Maakt niet uit wat het is of waar het gemaakt moet worden.

 

 

 

want dit dus....

HARLEEN, Joker/Harley, Batman Noel. League of One, Justice... het zijn juweeltjes, maar niet omdat het de maandelijkse soaps zijn.

Er zijn uitzonderingen zoals Capullo/Snyder op Batman en Harley Quinn onder toeziend oog van Jimmy/Amanda...

Of FF met Hickman, sure.

Of David op Hulk...


Maar over het algemeen zijn het soap-series en moeten ze het hebben van die maandelijkse inwisselbaarheid.
Achteraf gezien is namelijk de run van Peter David op de Hulk eentje die beter als WhatIf was uitgebracht, want het staat behoorlijk apart van andere series.

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

Achteraf gezien is namelijk de run van Peter David op de Hulk eentje die beter als WhatIf was uitgebracht, want het staat behoorlijk apart van andere series.

 

Die man heeft hier 12 jaar aan geschreven en is bepalend geweest voor alle Hulk verhalen nadien.  Ik zou het eerder de canon van The Incredible Hulk noemen en de rest 'What if'...

Link naar reactie
28 minuten geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

is het zo?

Ja. Het is verbazingwekkend dat er met Amerikaanse strips altijd de 'capes' worden aangehaald. Jij refereert ook weer alleen aan Hulk, Harley Quinn, Batman en Fantastic Four. Alsof dat alles is wat er overzee wordt geproduceerd. De beste misdaadstrips bijvoorbeeld komen momenteel toch echt uit de koker van de Amerikanen. Een 'Noir Burlesque' van Marini werkt behoorlijk op de lachspieren als je 'm spiegelt aan bijvoorbeeld 'The Fade Out' of 'Fatale' van Brubaker en Phillips...

Link naar reactie
26 minutes ago, Neat Stuff said:

Die man heeft hier 12 jaar aan geschreven en is bepalend geweest voor alle Hulk verhalen nadien.  Ik zou het eerder de canon van The Incredible Hulk noemen en de rest 'What if'...

goed punt :)

10 minutes ago, Neat Stuff said:

Ja. Het is verbazingwekkend dat er met Amerikaanse strips altijd de 'capes' worden aangehaald. Jij refereert ook weer alleen aan Hulk, Harley Quinn, Batman en Fantastic Four. Alsof dat alles is wat er overzee wordt geproduceerd. De beste misdaadstrips bijvoorbeeld komen momenteel toch echt uit de koker van de Amerikanen. Een 'Noir Burlesque' van Marini werkt behoorlijk op de lachspieren als je 'm spiegelt aan bijvoorbeeld 'The Fade Out' of 'Fatale' van Brubaker en Phillips...

dan noem je toch weer miniseries en niet maandelijkse ongoings?

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Neat Stuff zei:

 'Fatale' van Brubaker en Phillips...

Maar dat is een reeks die maar twee jaar liep. 24 deeltjes in totaal (dubbel zo lang als eerst voorzien was).

 

Ik ben een groot liefhebber van Promethea van Alan Moore en de extreem getalenteerde JH Williams III. Maar na 32 deeltjes, gepubliceerd aan een tempo van ongeveer 5 deeltjes per jaar (wat gezien de tekeningen eigenlijk ongelofelijk vlug is) was dat definitief gedaan. En eigenlijk was het tegen dan al een behoorlijk onleesbare strip geworden. Stel je voor dat die reeks nog steeds zou lopen, met nieuwe tekenaars en scenaristen, dan zou dat al lang verwaterd zijn tot een of andere doorsnee superhelden strip.

(wat eigenlijk gebeurd is, want het hoofdpersonage dook ondertussen op in Justice leaugue of america )

Link naar reactie
1 minuut geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

dan noem je toch weer miniseries en niet maandelijkse ongoings?

Er is niets in de oorspronkelijke post die verwijst naar maandelijkse series. Het ging om de frequentie waarin strips verschijnen in verschillende landen. Als Guarnido er na 30 jaar en 10 Blacksad deeltjes er de brui aan geeft is dat in feite ook niet veel meer dan een mini-serie. Maar dat mag je natuurlijk niet zeggen. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Er is niets in de oorspronkelijke post die verwijst naar maandelijkse series. Het ging om de frequentie waarin strips verschijnen in verschillende landen.

True.

Je kan de oorspronkleijke post idd op verschillende manieren interpreteren.

Link naar reactie
2 minuten geleden, TDPB zei:

Maar dat is een reeks die maar twee jaar liep. 24 deeltjes in totaal (dubbel zo lang als eerst voorzien was).

Dat ze 24 deeltjes in twee jaar weten te publiceren pleit alleen maar voor ze en bevestigt het feit dat we in Europa zo ontzettend traag zijn. Largo Winch heeft 31 jaar nodig gehad voor 23 deeltjes...

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Dat ze 24 deeltjes in twee jaar weten te publiceren pleit alleen maar voor ze en bevestigt het feit dat we in Europa zo ontzettend traag zijn. Largo Winch heeft 31 jaar nodig gehad voor 23 deeltjes...

 

Inderdaad, Europa heeft over het algemeen genomen een traag tempo. Maar als je zo'n Largo Winch zou verknippen tot een comic (twee a zes prentjes per pagina) zou je al vlug aan twee à drie keer zoveel deeltjes komen (moest je de Blake & Mortimers verknippen kom je aan tien keer zoveel delen :) )

 

De vraag was juist waaraan dat trage tempo lag.

Link naar reactie

Een gevolg van het voorpublicatie systeem? Hier werden strips traditioneel in wekelijkse tijdschriften vol verschillende strips voorgepubliceerd, met telkens één a twee pagina's per week van een reeks. Eens zo'n verhaal af was werd dat eventueel in een boekvorm nog eens gepubliceerd. Dat levert zo één a twee boeken per jaar op. In Amerika hadden ze ook wekelijkse tijdschriften, maar die werden gevuld met dezelfde personages. Misschien een voortzetting van de in de angelsaksische landen populaire literaire feuiiletons. Dickens bvb publiceerde zijn boeken ook eerst in maandelijkse delen. De populaire Engelstalige helden a la De purperen pimpernel, Zorro, Holmes, Tarzan, Sexton Blake... werden allemaal zo gepubliceerd. Die traditie kenden de europeanen veel minder.

Link naar reactie
11 minuten geleden, TDPB zei:

Inderdaad, Europa heeft over het algemeen genomen een traag tempo. Maar als je zo'n Largo Winch zou verknippen tot een comic (twee a zes prentjes per pagina) zou je al vlug aan twee à drie keer zoveel deeltjes komen (moest je de Blake & Mortimers verknippen kom je aan tien keer zoveel delen :) )

 

De vraag was juist waaraan dat trage tempo lag.

Aan dat eindeloze gepiel in de plaatjes. Het is knap hoor, om alle 600 raampjes van de wolkenkrabber te tekenen en achter het glas te kunnen zien dat er bloempotjes op de vensterbank staan, maar ik lees liever even door. Sometimes 'less is more'. In Europa zijn ze er meester in om alle ziel uit een tekening te halen omdat ze simpelweg niet kunnen inschatten wat er nodig is om het verhaal te vertellen.

Link naar reactie
56 minuten geleden, TDPB zei:

Een gevolg van het voorpublicatie systeem? Hier werden strips traditioneel in wekelijkse tijdschriften vol verschillende strips voorgepubliceerd, met telkens één a twee pagina's per week van een reeks.

 

Oorspronkelijk verschenen strips in de VS in kranten, net zoals hier.

Jeugdbladen verpopten geleidelijk tot stripbladen. De Amerikaanse stripbladen publiceerden aanvankelijk ook verschillende reeksen in één aflevering, maar ze gingen voortdurend meer p's/serie publiceren. Dat gebeurde hier trouwens in de loop van de jaren 70 ook, maar het is nooit zo ver doorgeschoten.

Link naar reactie
1 uur geleden, Neat Stuff zei:

Aan dat eindeloze gepiel in de plaatjes. Het is knap hoor, om alle 600 raampjes van de wolkenkrabber te tekenen en achter het glas te kunnen zien dat er bloempotjes op de vensterbank staan, maar ik lees liever even door. Sometimes 'less is more'. In Europa zijn ze er meester in om alle ziel uit een tekening te halen omdat ze simpelweg niet kunnen inschatten wat er nodig is om het verhaal te vertellen.

Toevallig zie ik op fb net deze tekening passeren:

afbeelding.thumb.png.3af6f15c1a1fa04f7a6c132fad42f304.png

Link naar reactie
13 minuten geleden, TDPB zei:

Toevallig zie ik op fb net deze tekening passeren:

Haha, touché! Geof Darrow kan er inderdaad ook wat van. Dit is overigens slechts een illustratie, maar in zijn strips pakt hij ook behoorlijk uit. Daarbij moet ik stellen dat zijn strips met name visuele spektakels zijn en verhalend vrij weinig om het lijf hebben.

 

Link naar reactie
18 hours ago, Neat Stuff said:

Daarbij moet ik stellen dat zijn strips met name visuele spektakels zijn en verhalend vrij weinig om het lijf hebben.

 

toch wel jammer, eigenlijk.
Dan kan hij nog wat leren van Steve Skroce :) .
Anyway, cannot wait voor de HC van Cruel 2b Kin

 

Edit: vandaag toevallig eindelijk de Rusty Boy Robot in HC gevonden. YAY me :) 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
21 uren geleden, Neat Stuff zei:

Aan dat eindeloze gepiel in de plaatjes. Het is knap hoor, om alle 600 raampjes van de wolkenkrabber te tekenen en achter het glas te kunnen zien dat er bloempotjes op de vensterbank staan, maar ik lees liever even door. Sometimes 'less is more'. In Europa zijn ze er meester in om alle ziel uit een tekening te halen omdat ze simpelweg niet kunnen inschatten wat er nodig is om het verhaal te vertellen.

Dat is puur en alleen een kwestie van smaak. Je kunt een verhaal vertellen met schilderijen (Segrelles, Lawrence), met minimale tekeningen (Stok), zelfs met alleen tekst... voor elke vorm zijn liefhebbers te vinden.

Link naar reactie
On 4/2/2023 at 7:00 PM, mickeywood said:

Is het typisch Europees dat we zo veel tijd tussen publicaties houden, heeft het te maken met het verschil in kwaliteit, cultuur, of iets anders?

Ik noem het de Franse slag. Heel erg de tijd nemen om een pagina te maken. Daardoor doe je er heel lang over en krijg je , als de maker talent heeft, een fraai album. Maar de huidige tijd heeft dat ritme ingehaald en als je van een strip wil leven dan zul je meer moeten doen. 

 

On 4/4/2023 at 3:15 PM, Richard Boom-vavavoom said:

dan noem je toch weer miniseries en niet maandelijkse ongoings?

Als je een vergelijking tussen de comic en de euroBD wil maken dan zul je specifieker moeten zijn. Alleen reeksen als de rode Ridder of Suske en Wiske kun je enigzins vergelijken met maandelijkse Amerikaanse reeksen. 

Voor reeksen als Largo Winch, Thorgal of XIII is de vergelijking met een Amerikaanse miniserie gepaster.

Link naar reactie
On 4/4/2023 at 3:40 PM, TDPB said:

Inderdaad, Europa heeft over het algemeen genomen een traag tempo. Maar als je zo'n Largo Winch zou verknippen tot een comic (twee a zes prentjes per pagina) zou je al vlug aan twee à drie keer zoveel deeltjes komen (moest je de Blake & Mortimers verknippen kom je aan tien keer zoveel delen :) )

 

De vraag was juist waaraan dat trage tempo lag.

Je kunt de platen van Largo Winch gewoon wat kleiner afdrukken. Dat werkt prima. Als je hiermee je punt wil maken dan schiet je de bal overigens huizenhoog over en moet ik het argument van @Neat Stuff herhalen en scherper stellen. Hij noemde 1988 omdat dit het jaar is dat The Killing Joke verscheen. Maar ik vraag mezelf af of je al niet veel langer geleden ooit eens een Amerikaanse strip las? 

 

Link naar reactie
7 hours ago, Daan said:

Dat is puur en alleen een kwestie van smaak. Je kunt een verhaal vertellen met schilderijen (Segrelles, Lawrence), met minimale tekeningen (Stok), zelfs met alleen tekst... voor elke vorm zijn liefhebbers te vinden.

Nee, dat is geen kwestie van smaak. Een goede strippagina heeft veel invloed op het verteltempo en het ritme van het verhaal. Iemand als Segrelles is een bekwaam schilder maar een matige stripmaker. Dat wil niet zeggen dat je het niet mooi mag of kan vinden. Daar komt het begrip smaak om de hoek kijken.  

Link naar reactie
13 uren geleden, Retardi zei:

Nee, dat is geen kwestie van smaak. Een goede strippagina heeft veel invloed op het verteltempo en het ritme van het verhaal. Iemand als Segrelles is een bekwaam schilder maar een matige stripmaker. Dat wil niet zeggen dat je het niet mooi mag of kan vinden. Daar komt het begrip smaak om de hoek kijken.  

Het beoordelen of je een strippagina goed vindt is toch echt een kwestie van smaak: de een houdt van mooie tekeningen en de ander leest liever door. Moeten we nu over smaak gaan twisten?

Link naar reactie
15 uren geleden, Retardi zei:

 Hij noemde 1988 omdat dit het jaar is dat The Killing Joke verscheen. Maar ik vraag mezelf af of je al niet veel langer geleden ooit eens een Amerikaanse strip las?

 

Ha, ik vermoede al dat die 88 daarvan kwam. Is dat echt al zo oud?

Tuurlijk lees ik regelmatig Amerikaanse strips. En zeker niet enkel superhelden comics.

Link naar reactie
17 uren geleden, Retardi zei:

 Als je hiermee je punt wil maken dan schiet je de bal overigens huizenhoog over

 

Natuurlijk is het allemaal veel genuanceerder. Maar nuance heeft weinig zin in een zeer algemene vergelijking van de Amerikaanse, Aziatische en Europese strips.

Link naar reactie
17 uren geleden, Retardi zei:

Ik noem het de Franse slag. Heel erg de tijd nemen om een pagina te maken. Daardoor doe je er heel lang over en krijg je , als de maker talent heeft, een fraai album. Maar de huidige tijd heeft dat ritme ingehaald en als je van een strip wil leven dan zul je meer moeten doen.

 

Dat lang over een pagina kunnen doen is dan weer een gevolg van het uitgavebeleid dat in Franstalig europa gegroeid is: één of twee albums per jaar (want voorgepubliceerd aan een tempo van twee pagina's per week) én het feit dat de albums (en tijdschriften) genoeg verkochten om striptekenaars een paginaprijs te betalen waarvan ze heel goed konden leven. Decennia geleden kregen tekenaars bij Dupuis vlotjes 14.000 bfr (350 euro) per pagina. Dat was toen heel veel geld. Het eerste loon van mijn vader was 5000 bfr/maand. Om te vergelijken; als je tegenwoordig 350 per pagina verdient, ben je heel goed bezig.

Link naar reactie
1 hour ago, TDPB said:

 

Dat lang over een pagina kunnen doen is dan weer een gevolg van het uitgavebeleid dat in Franstalig europa gegroeid is: één of twee albums per jaar (want voorgepubliceerd aan een tempo van twee pagina's per week) én het feit dat de albums (en tijdschriften) genoeg verkochten om striptekenaars een paginaprijs te betalen waarvan ze heel goed konden leven. Decennia geleden kregen tekenaars bij Dupuis vlotjes 14.000 bfr (350 euro) per pagina. Dat was toen heel veel geld. Het eerste loon van mijn vader was 5000 bfr/maand. Om te vergelijken; als je tegenwoordig 350 per pagina verdient, ben je heel goed bezig.

Ik vraag me oprecht af hoeveel mensen überhaupt dat bedrag nog zullen verdienen? Misschien de tekenaars die aan Asterix en Blake & Mortimer werk3n?

Link naar reactie
51 minuten geleden, Retardi zei:

Ik vraag me oprecht af hoeveel mensen überhaupt dat bedrag nog zullen verdienen? Misschien de tekenaars die aan Asterix en Blake & Mortimer werk3n?

Ik hoop ( allez ja, ik weet bijna zeker ) dat die er meer aan overhouden, gezien de oplages van die albums.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...