Ga naar inhoud

Breda Stripfestival 2014. 11 En 12 Oktober


Fons van Erp

Recommended Posts

Ah, altijd fijn, weer een angsthaas met kritiek zonder naam erbij.........

zeg dat! Ook leuk dat hij niet alleen tegen Breda schopt met deze kritiek maar ook tegen NICE, tegen FACTS en tegen andere festivals aanschopt.

Sanapo is natuurlijk de PLUS ONE van Santucci maar zelf heeft ze ook al cover en interiors (Big Dog Ink) op haar naam staan!

 

Ze durven zelfs concurreren met New York Comic-Con.  De lefgozers. 

gewoon griezelig :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

 

Sanapo is natuurlijk de PLUS ONE van Santucci maar zelf heeft ze ook al cover en interiors (Big Dog Ink) op haar naam staan!

 

 

Plus dat zowel Santuci als Sanapo gewoon aardige en zeer benaderbare mensen zijn.

 

Wel een klein puntje van kritiek richting Santucci: hij ging zaterdagmiddag uitgebreid een commissie doen voor een irritante duitser. Hij was hier meer dan een uur mee bezig waardoor hij o.a. mijn dedicace afraffelde omdat de beurs ging sluiten.

Link naar reactie

 

Wel was het inderdaad jammer dat de Vita er niet meer was zondag, maar de beste man was ziek. Echter zaterdag was er genoeg tijd voor iedereen om gewoon een de Vita te bemachtigen.

 

 

Dat kondigde zich zaterdag al aan. Om de 5 minuten zat hij uitgebreid zijn neus snuiten. Ik denk dat de druppel het verzoek van een collega-bezoeker was om een uitgebreide nude dedicace te maken. :e010::e005:

Link naar reactie

Wat wel een punt van kritiek is........dat deel ik met gast gast........het vroege stoppen op alle Nederlandse beurzen en het feit dat veel tekenaars zondag al vroeg weg gaan. 

 

Boven is er op zondag heel weinig gesigneerd. Ik weet niet waar dit aan ligt. Alle vluchten op zondagavond geboekt en ook geen hotel voor op zondag? Bij Silvester bleven de Italianen wel veel langer hangen.    

Link naar reactie

Een correctere context is dat die beschadigingen best meevielen (ik zag onooglijke deukjes of een half zichtbare streep in een zwartvlak op een achterkant) en dat je die albums aan de helft van de prijs kon kopen.

Link naar reactie

Dit was ook bij RW uitgeverijen het geval..om 15:30 was er alleen nog maar beschadigd materiaal te koop en de rest zat al in dozen..toch jammer!

 

Niet mijn keuze, ik had juist geregeld dat ik in mijn eentje zou blijven tot het einde maar helaas had mijn 'baas' (Andrea) andere plannen. De rest voorraad was al verkocht aan een winkel terwijl ik dat liever zelf direct aan lezers had willen verkopen.

 

Wat er ook gebeurt, dit wil ik nooit meer hebben ook al zal dit tot een potje worstelen leiden met de grote baas. We staan er niet voor winkels, we staan er voor de lezers.

 

Een correctere context is dat die beschadigingen best meevielen (ik zag onooglijke deukjes of een half zichtbare streep in een zwartvlak op een achterkant) en dat je die albums aan de helft van de prijs kon kopen.

 

Dank, dat is zo, ik ben zo moe dat ik dat punt niet eens zie ;) Maar misschien is dat ook nog wel een punt waarom Andrea er ook een einde aan wilde breien ;)

 

Het totaal resultaat voor ons is behoorlijk - op dit punt na dan, samen met het feit dat de tien Lange Halloween die we hadden allen beschadigd waren. Ik heb zelf van de rest van de beurs geheel niks gezien op de buren na wanneer ik even door de klanten heen kon kijken of als ik weer eens door het wisselgeld heen was en moest bedelen ;)

 

De droogte brak me vandaag ook weer op. Een anderhalf literfles gevuld met water heb ik er doorgejaagd en tot op dit moment ben ik slechts één keer voor een kleine lozing naar het toilet geweest. Da's toch een vingerwijzing....

 

Veel klanten gesproken, bestaande, nieuwe én potentiele. Het was vooral heerlijk om de peuters die in grote getale er waren een exemplaar in handen te drukken van onze Kidz uitgaves. Die glinsterende oogjes en het zachtjes geprevelde 'dankuwel' is me zeker evenveel waard als ik een verkoop sluit. Dat gezegd hebbende, sommigen van jullie hebben die glinsterende oogjes ook nog steeds :)

 

Het is dat ik niet verwacht had Linthout te zien anders had ik hem herkend. Ik vond al dat ik het gezicht ergens van kende :P

 

Al met al heb ik me vermaakt en veel plezier gehad in het contact met fans, nieuwsgierigen en anderszins. Vooral degenen die met hun aankoop 'ontmaagd' worden in het lezen van comics! (jullie weten wie jullie zijn :) )

Link naar reactie

 

Het station Breda is helemaal veranderd, wat best wel verwarrend was. Ik verliet het gebouw langs de kant van het grote gebouw, menende dat dit de kant van het centrum was. Maar het viel me op dat de omgeving er anders uitzag dan vroeger. Dat zou kunnen, indien het nieuwe station naast het vroegere station gezet was.
Voor de zekerheid vroeg ik bij een jong koppel dat daar rondliep of dit de voorkant van het station was, waar bevestigend op werd geantwoord.
Na een minuut wandelen merkte ik dat die inlichting niet juist kon zijn. Terug naar het station en dan maar de borden naar het centrum gevolgd, wat een hele onderneming was via een perron en die gigantische trap.
Nu vraag ik me af of die kant met het stationsgebouw wel degelijk de voorkant is of niet. Iemand die het weet?
Bij het reugkeren wat vroeger vertrokken wegens die brug. Zwaar beladen met strips bleek dat niet zo snel te gaan, waardoor ik zwetend in de trein moest plaatsnemen.

 

 

Op dit moment is die kant volgens mij de voorkant (noordkant) omdat nu pas aan de zuidkant (vroegere voorkant van het station) begonnen gaat worden met bouwen. Als dat klaar is heb je een entree aan zowel de noord- als zuidkant. Zuidkant zijnde aan de kant van het centrum. Als alles klaar is dan wordt de noord- en zuidkant verbonden door een ondergrondse promenade.

 

Dat gezegd hebbende, het was weer gezellig, maar inderdaad warm, in het Chassé. Ik vind het altijd weer gezellig wandelen door de gangen en zalen. Toplokatie. Dochterlief heeft weer veel tekeningentjes gescoord, waarvan één van onze eigen Yncke. Wat is je tweede boekje, Yncke ? :)

's Ochtends met 4 meiden naar de Barbie film, 's middag dedi's jagen door dochterlief met een vriendinnetje, lange rijen met irritante Duitsers en andere dampende dedi jagers mijdend maar daarentegen leuke gesprekjes met en tekeningen gekregen van minder bekende maar zeer hardwerkende en talentvolle tekenaars.

 

Lecram even gesproken en zijn cameo bewonderd. Retep weer eens gemist.

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

lange rijen met irritante Duitsers en andere dampende dedi jagers mijdend maar daarentegen leuke gesprekjes met en tekeningen gekregen van minder bekende maar zeer hardwerkende en talentvolle tekenaars.

 

Lecram even gesproken en zijn cameo bewonderd. Retep weer eens gemist.

 

Er werd weer veel gedampt en gemord. Boven was de stemming minder jubelend als op de zaterdag. De Vita was ziek, Sandoval minder op dreef en Calderon kon er nog net 10 dedies eruit persen (ik viste dus wederom achter het Calderonet). Wel zag ik Calderon (hij was kennelijk weer wat opgekikkerd) later bij BD must dure boeken signeren.

 

Verder niet getreurd want, hoewel ik eens te meer Ima heb gemist, was het de dag van de west vlamingen. Uit alle hoeken en gaten kwamen ze aangelopen: Kool Thing, Kontiki, Bonte, Yncke, Bonte,  Beus en Benoit. Ook een praatje gemaakte met Erik, de sympathieke Hum uitgevert. Daardoor was de zondag meer gezelligheidsdag dan een keiharde dedie knokdag. Evengoed toch nog dedies van de Heij maal 3, Loutte, Sandoval, Malik, Civitelli en Yncke verkregen.  

Link naar reactie

Zeker een geslaagde dag met  2 mooie tekeningen van De Vita, die ik destijds heb misgelopen in Arnhem vanwege de vulkaanuitbarsting in IJsland, en Bonnet. Het gebouw is en blijft niet geschikt voor een dergelijke beurs. Het was ook nu weer aan de warme kant en ik heb veel mensen horen klagen over de droge lucht. Het verbaast me niks dat De Vita ziek is geworden. Een leuke actie van Eppo zorgde ervoor dat men gratis naar binnen kon, maar gratis toegang of een hele lage entreeprijs zou ik sowieso toejuichen. De drempel moet omlaag als we meer mensen met het stripvirus willen besmetten!

Link naar reactie

Het was Munuera trouwens die de Arnhemse vulkaanbeurs niet bereikte. Ik heb helemaal niets gemerkt van droge lucht en warm was het toch niet ? Nu ja ik ga ook wel eens naar stripbeurzen in aftandse sporthalletjes ten zuiden van Brussel waar het gewoon 40 graden is en de lucht muf, stoffig en zweterig is (hoewel dat laatste gewoon bij een stripbeurs hoort, my god wat waren er weer stinkerds aanwezig in Breda).

Link naar reactie

Ik hou mijn hart al vast voor F.A.C.T.S. volgende week... die scherpe, zure lijfgeuren...brrrr...  Misschien moet er een merk van deo's eens stripbeurzen sponsoren.

 

Tip: gratis mini busjes uitdelen bij de deur en een handleiding hoe die te gebruiken. Ach de ergste lijfgeur rook ik in angouleme, een fransman die geen hotel kon/wilde betalen en in zijn auto sliep (voor de ingewijden: die kerel met het ouwe blauwe skiejack. Ik heb wel eens, als signaal en als laatste redmiddel, een forse portie deo richting de kerel gespoten. De hint begreep hij echter niet.

Link naar reactie

ik heb ook niets gemerkt van de droge lucht

 

de droogte werd op regelmatige basis aangepakt met jupiler en leffe!

 

leuke beurs, geen stress voor tekeningen (deels doordat calderon al volzet was en de vita ziek)

maar daardoor wel langer aan de toog blijven plakken met retep lecram en velden8

 

hopelijk konden we lecram toch overtuigen om mee te gaan naar angouleme

en krijgt velden8 op tijd goed nieuws zodat hij ook weer van de partij zal zijn

Link naar reactie

Rustige beurs gehad. Flink balen met Di Vita, Calderon,.... Dan maar 2 comictekenaars gekocht. Een slechte Batman gekregen van die Turkse tekenaar ( zeker in vergelijking met de pareltjes die hij zaterdag maakte ), en Sandoval tekende al niet meer rond 15 uur... Gelukkig mocht ik nog inwisselen tegen een Loutte. Hij maakte een schitterende Alfa. 

 

Ik maak me wel wat zorgen omtrent de toekomst van Breda: geen Daedalus, geen Standaard Uitgeverij, geen Dark Dragon Books, geen Kuipers, Sherpa heb ik niet gezien of gemist. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Sherpa was er volgens mij wel. DDB schijnt een andere koers te willen varen, maar ik heb het idee dat de sjeu daar ook wel een beetje af is qua signerende tekenaars. In Valkenswaard hebben ze zich zelf geen goede dienst bewezen. Standaard komt volgens mij sowieso niet vaak naar beurzen, tenzij rondom de lancering van een nieuw album/nieuwe reeks (?). Daedalus is wel echt jammer, want 2 jaar geleden hadden ze een paar interessante tekenaars bij zich en sowieso hebben ze veel goede reeksen. Kuipers heeft afgezegd vanwege een album dat niet op tijd was gedrukt meen ik ergens te hebben gelezen.

Link naar reactie

Ik maak me wel wat zorgen omtrent de toekomst van Breda: geen Daedalus, geen Standaard Uitgeverij, geen Dark Dragon Books, geen Kuipers, Sherpa heb ik niet gezien of gemist. 

 

Ik maak me totaal geen zorgen over de toekomst van deze beurs. De laatste jaren zelden zoveel enthousiaste kinderen gezien op een stripbeurs.

 

Jammer dat sommige uitgeverijen andere keuzes maken maar de line-up van b.v. Arcadia was dit jaar top. En uitgeverij HUM en RW zullen ook zeker de smaak te pakken hebben gekregen van deze editie.

Link naar reactie

Ik maak me totaal geen zorgen over de toekomst van deze beurs. De laatste jaren zelden zoveel enthousiaste kinderen gezien op een stripbeurs.

 

 

 

Zelfs gesproken met een 11-jarige dediejager, hij vertelde trots dat hij al 6 beurzen had bezocht ! Vaders stond op veilige afstand genietend naar het ventje te kijken dat zich moeiteloos handhaafde tussen de dedienerd-veteranen.

Link naar reactie

Ik heb twee kinderen voorgelaten. Ik gun hen dat van harte. Zo kwamen ze aan snelle schetsjes van Romano Molenaar. De sympathieke ouders hadden ook nog een baby mee. Ik heb voor die kleine gelobbyd voor een tekening van Batman, maar het lukte niet.

Link naar reactie

Dick Heins is trouwens geweldig met kinderen die bij hem komen.

 

Heins is geweldig!! Echt waar!!

attachicon.gifJorg de Vos.jpegBij deze een tekening van Jorg de Vos.

Kontiki had de pech dat hij na mij aan de beurt was en eerst lang moest wachten tot hij aan de beurt was.

o damn die is waanzin!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Vwb RW uitgeverij, de beschadigingen waren inderdaad nihil, helaas wel enkel Nederlandstalige uitgaves (logisch ook natuurlijk!) maar daardoor voor mij geen aankoop.

Daarnaast vond ik RW uitgeverij 1 van de leukeren, spontane verkoper die graag een praatje maakt.

De bloedchagrijn (amsterdammer, sowieso al geen gelukkige combo met mij als rotterdammer) die daar schuin links achter stond met zijn verzameling 2e hands strips kan daar wat van leren.

Als mensen voor 200 euro aan strips bij je afnemen kan er vast wel een tasje en een dankjewel vanaf..

 

Ben beschikbaar voor trainingen ;) Maar inderdaad, ik maak graag een praatje - soms praat ik mijn mond voorbij :D en wil gewoon graag meer weten wat men bij ons brengt. Op die wijze van verscheidene kijkers tot geinteresseerden of zelfs kopers gemaakt. Ik heb nu net alles uitgezocht maar voor 2 uur had ik al 19 titels uitverkocht... grof gezegd 20% van ons assortiment...

 

Onze tasjes vonden gretig aftrek - voor de milieu bezorgden, hij is volledig afbreekbaar - en ook daar was ik in de loop van de zondag middag doorheen.

 

We hebben weer wat geleerd, nieuwe ideeen opgedaan en de tasjes en de speelkaarten zullen absoluut herhaald worden. Nu nog mijn t-shirt idee erdoor drukken... :P

 

(en overigens, dank voor het compliment)

Link naar reactie

 

De reputatie van afgelopen jaren qua comic tekenaars kon op basis van het programma al duidelijk niet gehaald worden maar met Sanapo zak je als festival, naar mijn mening, toch door een ondergrens. Onbegrijpelijk dat zij op de plaats van de moeilijk vindbare Kitson zat. Over de zondag zullen we het niet hebben met al die vroeg vertrekkende artiesten waarmee de dag al snel helemaal doodbloedde.

 

Over Barry Kitson

 

De organisatie ( Fons ) had een duidelijk bericht opgehangen dat Barry signeerde bij stand 44.

Dus even op de plattegrond kijken en je wist in welke zaal en op welke plek Barry signeerde.

post-45-0-64895500-1413197614_thumb.jpg

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie

Over Barry Kitson

 

De organisatie ( Fons ) had een duidelijk bericht opgehangen dat Barry signeerde bij stand 44.

Dus even op de plattegrond kijken en je wist in welke zaal en op welke plek Barry signeerde.

 

Héél hard werkend continu de beste man. Ergens tussen 12 en 1 kreeg hij een broodje die uiteindelijk maar op de vloer belandde achter hem. Hij kwam er maar niet aan toe... de reden dat het me opviel was dat ik hetzelfde probleem had en mijn maag voelde rommelen wanneer ik het broodje zag :)

Link naar reactie

Ik maak me totaal geen zorgen over de toekomst van deze beurs. De laatste jaren zelden zoveel enthousiaste kinderen gezien op een stripbeurs.

 

Jammer dat sommige uitgeverijen andere keuzes maken maar de line-up van b.v. Arcadia was dit jaar top. En uitgeverij HUM en RW zullen ook zeker de smaak te pakken hebben gekregen van deze editie.

 

Precies, ik denk dat het meer die kant op gaat, meer voor kinderen. Mijn dochtertje heeft het in iedergeval heel erg naar haar zin gehad. En dus papa ook.  :)

Ik mis wel het happy hour voor de kinderen wat van Bavel een aantal jaar geleden had ingevoerd. Tegenwoordig is dat niet meer. Waarom zou dat zijn ? Had ik nog 

willen vragen aan hem, maar ja, weer vergeten.

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...