Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

Op 27-7-2017 om 12:52, Tweetie zei:

Nee, Miguel Quesada. De plaat komt uit een verhaal dat in album 20 van de eerste Trigie reeks zit. 

 

Don Lawrence is beter dan Miguel Queseda, maar het verschil is minder groot dan bij andere Trigie tekenaars. Quesada is wel een stuk goedkoper.   

Van Oliver Frey, een andere Trigië-tekenaar, heb ik ooit eens 10 pagina's aan 20 pond per stuk gekocht. Het waren wel geen Trigië pagina's (daarvan staan er een paar op ebay te koop voor 125 dollar).

Link naar reactie
15 hours ago, Tom B said:

Van Oliver Frey, een andere Trigië-tekenaar, heb ik ooit eens 10 pagina's aan 20 pond per stuk gekocht. Het waren wel geen Trigië pagina's (daarvan staan er een paar op ebay te koop voor 125 dollar).

Dat zijn nog eens betaalbare prijzen!

 

Zelf wacht ik nu op n commission van wo1 dogfight van Keith Burns. Hij heeft t erg druk dus ik moet wat geduld hebben..

Link naar reactie
Op ‎30‎-‎7‎-‎2017 om 09:37, sanderg zei:

Dat zijn nog eens betaalbare prijzen!

 

Zelf wacht ik nu op n commission van wo1 dogfight van Keith Burns. Hij heeft t erg druk dus ik moet wat geduld hebben..

 

Ben benieuwd Sander. Hoor 't graag wanneer die gearriveerd is.

Link naar reactie

Ik houd jullie op de hoogte!

 

Een aantal voorbeelden van zijn werk vind je op www.Comicartfactory.com

 

Ik ben zelf meer geïnteresseerd in wo1 dan wo2 van daar mijn verzoek tot een wo1 commissie 

 

Burns heeft o.a. ook voor het imperial war museum opdrachten gedaan en heeft in 2016 een grote prijs gewonnen.

Maar hij is eigenlijk helemaal niet bekend verder- de prijzen voor zijn werk zijn dan ook erg schappelijk terwijl ik m n meer dan uitstekend tekenaar vindt.

Heb dat overigens ook met Joe Colquhoun. Ik lees momenteel charly's war. Wat n toptekenaar was die man zeg!! Eigenlijk bijna misdadig dat die zo onbekend is gebleven bij t grote publiek.

 

Charly's war maakt op mij m n grotere indruk dan welk w01 project van Tardi dan ook..

 

Jammer dat er in het geheel geen origineel werk van Joe Colquhoun te koop te vinden lijkt.. mocht iemand eens wat zien dan hoor ik t graag.

 

Burns heeft overigens de serie Johny Red overgenomen van Colquhoun.

 

Wat ik geweldig vind is de oprechte interesse en accuratesse van Burns. Hij heeft aan mij gevraagd welk vliegtuig ik als "main plane" wilde en zoekt echt alles uit van opdrukken op t vliegtuig als dat door n bepaald squadron werd gebruikt, de modellen die de Duitsers op t moment dat een dergelijke type werd ingezet gebruikten, opdrukken daarvan etc. Hij baseert zich daarbij bovendien op werkelijk gevoerde w01 luchtgevechten 

 

Dat soort nauwkeurigheid vind ik echt fantastisch

Link naar reactie

Even uit nieuwsgierigheid. Wie van jullie die graag originelen koopt doet dit nog vaak op de Catawiki originelen veiling? Ik kwam er nog wel eens wat leuks tegen maar zie de kwaliteit van het aanbod al meer dan een jaar lang sterk achteruit hollen. Het wordt iig steeds minder divers is. Vergeef me als ik wat overdrijf maar het lijkt wel alsof de veiling vooral bestaat uit werk van Gursel, Ersel, Romero, Mitton en Renaud. Lijkt mij geen levensvatbare veiling meer als dit zo nog lang doorgaat. Wat denken & vinden jullie?

 

 

Link naar reactie
36 minutes ago, Nesse said:

Even uit nieuwsgierigheid. Wie van jullie die graag originelen koopt doet dit nog vaak op de Catawiki originelen veiling? Ik kwam er nog wel eens wat leuks tegen maar zie de kwaliteit van het aanbod al meer dan een jaar lang sterk achteruit hollen. Het wordt iig steeds minder divers is. Vergeef me als ik wat overdrijf maar het lijkt wel alsof de veiling vooral bestaat uit werk van Gursel, Ersel, Romero, Mitton en Renaud. Lijkt mij geen levensvatbare veiling meer als dit zo nog lang doorgaat. Wat denken & vinden jullie?

 

 

Ik heb al een aantal keren wat te koop aangeboden via Catawiki -dat is me prima bevallen. Zelf iets aankopen heb ik nog niet gedaan omdat het aanbod mijns inziens inderdaad niet al te best is.
Af en toe heb je een exclusieve stripveiling- daar worden wel mooie werken aangeboden (laatet keer ook een Thorgal pagina).

Zelf doe ik mijn aankopen eigenlijk vooral via galerieen. Heb laatst wel een hele mooie Marini op de kop weten te tikken via Ebay voor een prijs die stukken lager ligt dan wat ik er voor had moeten betalen bij een galerie 

Link naar reactie
28 minuten geleden, Nesse zei:

Even uit nieuwsgierigheid. Wie van jullie die graag originelen koopt doet dit nog vaak op de Catawiki originelen veiling? Ik kwam er nog wel eens wat leuks tegen maar zie de kwaliteit van het aanbod al meer dan een jaar lang sterk achteruit hollen. Het wordt iig steeds minder divers is. Vergeef me als ik wat overdrijf maar het lijkt wel alsof de veiling vooral bestaat uit werk van Gursel, Ersel, Romero, Mitton en Renaud. Lijkt mij geen levensvatbare veiling meer als dit zo nog lang doorgaat. Wat denken & vinden jullie?

Er zijn een aantal vast aanbieders / tekenaars die je je vaak terug ziet komen, maar er zijn ook nog genoeg andere.

Er moet ook iedere week iets geveild worden. En als er niets tussen zit, bied je dus op niets. Iedere veiling iets kopen zit er sowieso om financiële reden niet in. 

 

Zolang de veiling gevuld is en de meeste items op de veiling verkocht worden, is de veiling levensvatbaar, veel moeilijker dan dat is het niet. 

Link naar reactie

Het is een schitterende veiling die ik elke week weer met veel plezier samenstel, maar je hebt natuurlijk te maken met enkele tekenaars die zelf aanbieden en ook enkele handelaren / verzamelaars / galerieën die heel veel van 1 tekenaar hebben. Hierdoor zie je inderdaad elke veiling wel weer originelen van dezelfde tekenaars, maar er zit naar mijn mening genoeg variatie in, schroom echter niet om kavels aan te bieden die geschikt zijn.

Op het moment dat er nog een paar tekenaars zelf zien dat dit een heel goede manier is om hun originelen aan de man/vrouw te brengen, dan zou het aanbod natuurlijk nog diverser worden. Niet alle reserveprijzen worden gehaald, maar ik schat zo in dat 90-95% van de kavels verkocht wordt iedere week.

Link naar reactie
1 uur geleden, Tweetie zei:

Er zijn een aantal vast aanbieders / tekenaars die je je vaak terug ziet komen, maar er zijn ook nog genoeg andere.

Er moet ook iedere week iets geveild worden. En als er niets tussen zit, bied je dus op niets. Iedere veiling iets kopen zit er sowieso om financiële reden niet in. 

 

Zolang de veiling gevuld is en de meeste items op de veiling verkocht worden, is de veiling levensvatbaar, veel moeilijker dan dat is het niet. 

 

Volgens mij is het juist wel net iets moeilijker dan dat Tweetie. Ik denk dat als het zo door gaat met de veiling deze niet nog jaren kan bestaan. Of wel maar zonder enige noemenswaardig aanbod. En begrijp me niet verkeerd... ik heb het niet over iets wekelijks aankopen. Het gaat mij over het gebrek aan divers aanbod. Dat ze nu 4 a 5 stukken van dezelfde tekenaar plaatsen per veiling, want dit is geen uitzondering, vind ik een zeer veeg teken dat er iets structureels mis is.

 

Bovendien kwamen de mooie bijzondere stukken van deze veiling vaak van 1 aanbieder (9art). Dit waren de krenten in de pap zogezegd. Ik heb wel eens contact met hem en hij geeft aan dat voor hem Catawiki ook een eindig verhaal is wat betreft het aanbieden van werken door hem. Dat er maar 1 aanbieder is die de werken van Marini, Vance en andere grote tekenaars aanbiedt is natuurlijk veel te weinig. Als daar je veiling op drijft is het niet meer dan drijfzand. En als deze aanbieder ook nog eens de stekker eruit trekt. Zoals je nu al vaak ziet dat hij niets meer in de veiling heeft. Wat houd je dan over? De Mitton's en Romero's. Prima natuurlijk, ik heb zelf meerdere mooie pagina's van Mitton, maar je ziet daar de prijzen ook langzamerhand van instorten. Voor de kopers prima natuurlijk en dat is ook wel eens leuk maar als je op de lange termijn kijkt is dat voor het aanbod natuurlijk vrij pijnlijk. Deze zullen er ook uitgaan op een gegeven moment. En dan?

 

Link naar reactie

We moeten ook niet vergeten dat het nu vakantietijd is, en ik heb mij laten vertellen dat dan in Frankrijk zo'n beetje alles stil ligt. De toekomst van de originelenveiling zit 'm naar mijn mening vooral in het zelf aanbieden door tekenaars van hun originelen in plaats van de verkoop via een galerie. Dat zou de prijzen voor de verzamelaars ten goede komen en ik verwacht dat tekenaars er ook meer aan over zullen houden.

Link naar reactie
1 uur terug, Theoak zei:

 

Op het moment dat er nog een paar tekenaars zelf zien dat dit een heel goede manier is om hun originelen aan de man/vrouw te brengen, dan zou het aanbod natuurlijk nog diverser worden.

 

Dank allereerst voor je pogingen om elke week weer een veiling samen te stellen. Zie dit vooral als vragen van een liefhebber van originelen dan als simpelweg kritiek spuien. Maar ik blijf bij mijn punt dat er echt iets structureels aan de hand is met jullie aanbod. En daar verandert zomertijd niets aan. Het is al veel langer zichtbaar en ook buiten de vakantieperioden om. Maar goed...

 

Dan maar een paar vragen aan jou. Wat is dan de toegevoegde waarde voor een tekenaar zelf om het via Catawiki te doen? Is dat enkel het mogelijke prijsopdrijvend effect van de veiling? Het grotere podium en bereikbaarheid laat zich vooralsnog lang niet altijd vertalen in hogere prijzen. En juist door 4 a 5 stukken van telkens dezelfde aan te bieden zakken de prijzen van de tekenaars die er veel op staan juist. Daar zullen andere tekenaars ook kritisch naar kijken lijkt me. 

 

Je ziet juist steeds meer tekenaars bijvoorbeeld zelf aanbieden op een website zoals 2Dgalleries. Ik noem een Tiburce Oger bijvoorbeeld. Betalen ze geen commissie en hoeven ze niet drie weken te wachten op uitbetaling.

 

Hoe zouden jullie het aantrekkelijker kunnen maken voor tekenaars zelf als verkoopplatform? Ik ben benieuwd... Geen commissie aan de aanbiederskant zelf? Niet plukken van de hand die je voedt....

 

Hoor graag je ideeën...

Link naar reactie
1 uur terug, Nesse zei:

Bovendien kwamen de mooie bijzondere stukken van deze veiling vaak van 1 aanbieder (9art). Dit waren de krenten in de pap zogezegd. Ik heb wel eens contact met hem en hij geeft aan dat voor hem Catawiki ook een eindig verhaal is wat betreft het aanbieden van werken door hem. Dat er maar 1 aanbieder is die de werken van Marini, Vance en andere grote tekenaars aanbiedt is natuurlijk veel te weinig. Als daar je veiling op drijft is het niet meer dan drijfzand. En als deze aanbieder ook nog eens de stekker eruit trekt. Zoals je nu al vaak ziet dat hij niets meer in de veiling heeft.

 

Wat houd je dan over? De Mitton's en Romero's. Prima natuurlijk, ik heb zelf meerdere mooie pagina's van Mitton, maar je ziet daar de prijzen ook langzamerhand van instorten. Voor de kopers prima natuurlijk en dat is ook wel eens leuk maar als je op de lange termijn kijkt is dat voor het aanbod natuurlijk vrij pijnlijk. Deze zullen er ook uitgaan op een gegeven moment. En dan?

Stukken van Marini, Vance, Franq en andere grote tekenaars zijn m.i. gericht op een ander segment. Ik zie de Catawiki originelen veilingen toch vooral in de range van een paar honderd Euro. 

 

Houd er rekening mee dat de Mitton's en Romero's nu ook weer net originelen zijn waar er vrij veel zijn, zeker op het moment. Ze zijn ook niet van de echte toptekenaars, dus niet zo gek dat die in prijs dalen. 

Op den lange duur zal de prijs van originelen van de meeste tekenaars dalen, met als uitzondering de echte toptekenaars. 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Nesse zei:

Hoe zouden jullie het aantrekkelijker kunnen maken voor tekenaars zelf als verkoopplatform? Ik ben benieuwd... Geen commissie aan de aanbiederskant zelf? Niet plukken van de hand die je voedt....

 

Hoor graag je ideeën...

Mensen die dit soort vragen beantwoorden, zouden gelijk ontslagen moeten worden. :e007:

Link naar reactie
26 minuten geleden, Tweetie zei:

Mensen die dit soort vragen beantwoorden, zouden gelijk ontslagen moeten worden. :e007:

Welnee... elk zichzelf respecterend bedrijf of organisatie moet zich voortdurend de vraag stellen hoe je het efficiënter en effectiever kan doen. Wie dat niet doet, wordt er uiteindelijk op afgerekend. Hoe je innoveert om het, in dit geval voor zowel de klant als aanbieder beter, aantrekkelijker en makkelijker kan maken zijn vragen die je je constant moet stellen. Daar hoort het beantwoorden van vragen van gebruikers (= betalende klanten) hierover ook gewoon bij. Dit soort vragen negeren, ook al zijn ze enigszins out-of-the-box, zouden platforms als Catawiki en uitgeverijen (haha, toch Paul?) zeker niet moeten doen. Communicatie is key.... 

Link naar reactie
9 minuten geleden, Tweetie zei:

Stukken van Marini, Vance, Franq en andere grote tekenaars zijn m.i. gericht op een ander segment. Ik zie de Catawiki originelen veilingen toch vooral in de range van een paar honderd Euro. 

Eens.... maar daar neemt Catawiki toch geen genoegen mee? Zeker deze club, waar niet lang geleden nog miljoenen in zijn gepompt, kijkt toch altijd naar boven lijkt me.

Link naar reactie
4 uren geleden, Nesse zei:

Even uit nieuwsgierigheid. Wie van jullie die graag originelen koopt doet dit nog vaak op de Catawiki originelen veiling? Ik kwam er nog wel eens wat leuks tegen maar zie de kwaliteit van het aanbod al meer dan een jaar lang sterk achteruit hollen. Het wordt iig steeds minder divers is. Vergeef me als ik wat overdrijf maar het lijkt wel alsof de veiling vooral bestaat uit werk van Gursel, Ersel, Romero, Mitton en Renaud. Lijkt mij geen levensvatbare veiling meer als dit zo nog lang doorgaat. Wat denken & vinden jullie?

 

 

Ik koop soms wel eens via Catawiki een origineel maar ik moet wel toegeven dat het dan meestal over nederlandstalig werk gaat (bv Sus&Wis, Jommeke, Franka,..)

Je kan ook niet verwachten dat er elke week weer een volledige veiling met dan waarschijnlijk nog het betere werk van gekende tekenaars gevuld wordt.

Vergelijken met vroeger is niet mogelijk om een tweetal redenen. Er zijn minstens 10 tot 20 maal meer veilingen dan toen dus is het normaal dat die niet alleen meer uit het topsegment kunnen komen en als verzamelaar verander je ook natuurlijk en naarmate je verzameling groter wordt kijk je enkel nog uit naar stukken die er bovenuit steken (enfin ik toch).

De grote uitdaging bevindt zich voor alle veilingen trouwens aan de aanbodzijde.

Als je bijvoorbeeld naar de veilingen van Christie's kijkt zie je daar ook voor de helft stukken die uit de stal van de expert komen (Galerie Maghen). Vele veilinghuizen proberen nu ook eenmaal per jaar een topveiling te doen naast enkele 'gewone' veilingen. 

En verder speelt iedereen in zijn eigen categorie.

Catawiki plaats ik dan ook heel wat hoger dan Ebay bv dat ik nooit meer bekijk trouwens.

En zoals gezegd is Catawiki voor mij zowat het kanaal om aan originelen van de Vlaams/Nederlandse stripverhalen komen. Dit is een van hun sterktes voor een vlaamse verzamelaar als ik maar ook een zwakte naar de bv veel grotere franstalige markt.

En dit is dan nog maar het deelthe van de veilingmarkt. Zelf koop ik dan ook via andere kanalen : in galeries, rechtstreeks bij tekenaars, van andere verzamelaars, 2DGalleries, ... enz

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
43 minuten geleden, Nesse zei:

Eens.... maar daar neemt Catawiki toch geen genoegen mee? Zeker deze club, waar niet lang geleden nog miljoenen in zijn gepompt, kijkt toch altijd naar boven lijkt me.

Misschien niet, maar de Catawiki formule heeft natuurlijk ook z'n beperkingen. Zowel de veilingmeester als de koper zien de originelen alleen maar van foto's en Catawiki treedt alleen als tussenpersoon op en levert minder service dan bv een Christies.

Voor echt hele dure en zeldzame originelen is Catawiki daardoor minder geschikt.  

 

iedere winkel heeft z'n eigen assortiment, geen enkele winkel kan alles verkopen. 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Nesse zei:

Je ziet juist steeds meer tekenaars bijvoorbeeld zelf aanbieden op een website zoals 2Dgalleries. Ik noem een Tiburce Oger bijvoorbeeld. Betalen ze geen commissie en hoeven ze niet drie weken te wachten op uitbetaling.

Eigenlijk @iedereen: welke tekenaars bieden eigen werk aan via 2D galleries? 

Link naar reactie
6 uren geleden, Nesse zei:

Dan maar een paar vragen aan jou. Wat is dan de toegevoegde waarde voor een tekenaar zelf om het via Catawiki te doen? Is dat enkel het mogelijke prijsopdrijvend effect van de veiling? Het grotere podium en bereikbaarheid laat zich vooralsnog lang niet altijd vertalen in hogere prijzen. En juist door 4 a 5 stukken van telkens dezelfde aan te bieden zakken de prijzen van de tekenaars die er veel op staan juist. Daar zullen andere tekenaars ook kritisch naar kijken lijkt me. 

 

Je ziet juist steeds meer tekenaars bijvoorbeeld zelf aanbieden op een website zoals 2Dgalleries. Ik noem een Tiburce Oger bijvoorbeeld. Betalen ze geen commissie en hoeven ze niet drie weken te wachten op uitbetaling.

 

Hoe zouden jullie het aantrekkelijker kunnen maken voor tekenaars zelf als verkoopplatform? Ik ben benieuwd... Geen commissie aan de aanbiederskant zelf? Niet plukken van de hand die je voedt....

 

Hoor graag je ideeën...

Een veiling werkt inderdaad anders dan een vaste prijs in een galerie of op een site als 2dgalleries. Het grote voordeel van Catawiki is het bereik vanwege de marketingstrategie. De prijzen zijn misschien niet altijd hoger, maar de snelheid van verkoop lijkt mij wel een stuk sneller te gaan. Een kavel wordt bijna altijd binnen een week geplaatst en 3 weken wachten op uitbetaling is zeer snel vergeleken met de 'grote' veilinghuizen. Het voordeel van een gemixte lijst t.o.v. 2dgalleries is dat geïnteresseerden het gehele aanbod van die veiling vrij eenvoudig kunnen zien. Ik denk dat vele liefhebbers van originelen deze veiling wekelijks wel even zullen doorlopen.

Meerdere stukken van 1 tekenaar hoeft helemaal niet negatief uit te pakken. Kijk maar naar het succes van themaveilingen of naar veilingen rondom 1 tekenaar bij diverse veilinghuizen, het kan juist versterkend werken doordat het meer verzamelaars trekt van die betreffende tekenaar, die misschien voor 1 origineel niet de gehele veiling willen volgen.

Ook het gebruiksgemak is een pre. De opslag die een galerie rekent zal hoger zijn dan de commissie die Catawiki rekent, waardoor het voor de verzamelaar al gauw een stuk goedkoper wordt om iets op de veiling te kopen en ik verwacht dat de tekenaar er per saldo meer aan over zal houden. Er is overigens bij originelen met een realistisch geschatte opbrengst van 200 euro of meer altijd de mogelijkheid om een reserveprijs in te stellen, waar beneden het stuk niet wordt verkocht zonder kosten voor de aanbieder.

Link naar reactie
Op ‎4‎-‎8‎-‎2017 om 21:24, Theoak zei:

Een veiling werkt inderdaad anders dan een vaste prijs in een galerie of op een site als 2dgalleries. Het grote voordeel van Catawiki is het bereik vanwege de marketingstrategie. De prijzen zijn misschien niet altijd hoger, maar de snelheid van verkoop lijkt mij wel een stuk sneller te gaan. Een kavel wordt bijna altijd binnen een week geplaatst en 3 weken wachten op uitbetaling is zeer snel vergeleken met de 'grote' veilinghuizen. Het voordeel van een gemixte lijst t.o.v. 2dgalleries is dat geïnteresseerden het gehele aanbod van die veiling vrij eenvoudig kunnen zien. Ik denk dat vele liefhebbers van originelen deze veiling wekelijks wel even zullen doorlopen.

Meerdere stukken van 1 tekenaar hoeft helemaal niet negatief uit te pakken. Kijk maar naar het succes van themaveilingen of naar veilingen rondom 1 tekenaar bij diverse veilinghuizen, het kan juist versterkend werken doordat het meer verzamelaars trekt van die betreffende tekenaar, die misschien voor 1 origineel niet de gehele veiling willen volgen.

Ook het gebruiksgemak is een pre. De opslag die een galerie rekent zal hoger zijn dan de commissie die Catawiki rekent, waardoor het voor de verzamelaar al gauw een stuk goedkoper wordt om iets op de veiling te kopen en ik verwacht dat de tekenaar er per saldo meer aan over zal houden. Er is overigens bij originelen met een realistisch geschatte opbrengst van 200 euro of meer altijd de mogelijkheid om een reserveprijs in te stellen, waar beneden het stuk niet wordt verkocht zonder kosten voor de aanbieder.

 

Dank allereerst voor je reply. Altijd fijn als er open gereageerd wordt op kritische vragen & kanttekeningen.

 

Ik ben iig een van die liefhebbers die wekelijks de veiling even doorloopt en er ook regelmatig een mooie aankoop heeft gedaan. Vandaar mijn kritische opmerkingen. Als je het wekelijks volgt zie je dat er wat aanbod betreft het een stuk minder divers is geworden. Ik ben het niet eens met je wat betreft dat meerdere stukken van een tekenaar niet negatief hoeft uit te pakken. Ik noem bijvoorbeeld een Romero en een Mitton. Prijzen voor een Romero haalden in het begin dat ze geplaatst werden, ongeveer een jaar geleden geloof ik, makkelijk de 350/400 euro. Nu vaak de helft of minder. Ook de vele Mittons hebben zijn gemiddelde prijs geen goed gedaan. Haalden die meestal tussen de 250 en 300 (en ook nog wel erboven), worden ze nu standaard afgetikt op 160/170. Dat is het gevolg van 2 of 3 stukken per week plaatsen. Dan verzadigd de markt en klappen de prijzen. Dan kan je toch niet volhouden dat het niet negatief uitpakt?

 

Maar goed, ook wat betreft de overige opmerkingen denk ik dat er nog wel wat vraagtekens te plaatsen zijn. Dan wordt het echter zo'n zuur stuk en dat is ook weer niet eerlijk. nogmaals, ik ben blij dat de originelen veiling er is, vandaar mijn kritische vragen, maar ik hoop dat jullie er weer een positieve draai aan kunnen geven.

Link naar reactie

Ook als je van een tekenaar elke 2 weken een pagina zou plaatsen raakt de 'markt' (afschuwelijk woord!) verzadigd. Dat is niet tegen te houden.

De handel in originelen heeft een enorme vlucht genomen de laatste 10 jaar. Ik hoop en denk dat de tekenaars daar zelf ook beter van zijn geworden.

Ik zie wel eens in de mappen die tekenaars bij zich hebben, en daar zitten schitterende pagina's bij. Voor mooie pagina's in kleur vragen ze zelf inmiddels ook 1000 euro of meer, maar er zijn ook tekenaars die voor pagina's slechts 100 euro vragen.

Op internet is er echter weinig overzicht betreffende al het originele werk dat te koop wordt aangeboden. Er zijn volgens mij heel veel handelaren / galerieën die elk beschikken over tientallen tot duizenden originelen. Het zou mooi zijn als daar eens een handig overzicht van zou komen.

Link naar reactie
23 minuten geleden, Nesse zei:

Ook de vele Mittons hebben zijn gemiddelde prijs geen goed gedaan. Haalden die meestal tussen de 250 en 300 (en ook nog wel erboven), worden ze nu standaard afgetikt op 160/170. Dat is het gevolg van 2 of 3 stukken per week plaatsen. Dan verzadigd de markt en klappen de prijzen. Dan kan je toch niet volhouden dat het niet negatief uitpakt?

Volgens mij is Mitton nu op leeftijd en wil hij met pensioen gaan, Hij lijkt daarom nu stukje bij beetje al z'n originelen te verkopen. Door het vele aanbod dalen de prijzen echter ook langzaam. 

 

Echter het alternatief is dat hij wacht. Dan worden ooit in de toekomst alle Mittons in een keer verkocht (bv. bij z'n overlijden) op een moment dat ze al enige tijd niet meer herdrukt zijn. Dan zal de opbrengst nog veel minder zijn. 

 

Maar e.e.a. heeft eigenlijk weinig met catawiki te maken, meer met het feit dat er van bepaalde tekenaars nogal wat originelen beschikbaar zijn als de tekenaar gedurende z'n leven z'n werk wil verkopen. Aan tekenaars zou ik dan ook adviseren om niet te wachten, zodat niet bij een pensioen of overlijden alles in een keer op de markt komt, maar al veel eerder beginnen met verkopen. 

Link naar reactie
38 minuten geleden, Theoak zei:

Ook als je van een tekenaar elke 2 weken een pagina zou plaatsen raakt de 'markt' (afschuwelijk woord!) verzadigd. Dat is niet tegen te houden.

De handel in originelen heeft een enorme vlucht genomen de laatste 10 jaar. Ik hoop en denk dat de tekenaars daar zelf ook beter van zijn geworden.

Ik zie wel eens in de mappen die tekenaars bij zich hebben, en daar zitten schitterende pagina's bij. Voor mooie pagina's in kleur vragen ze zelf inmiddels ook 1000 euro of meer, maar er zijn ook tekenaars die voor pagina's slechts 100 euro vragen.

Op internet is er echter weinig overzicht betreffende al het originele werk dat te koop wordt aangeboden. Er zijn volgens mij heel veel handelaren / galerieën die elk beschikken over tientallen tot duizenden originelen. Het zou mooi zijn als daar eens een handig overzicht van zou komen.

 

Waar vraag en aanbod is en waar geld wordt uitgegeven en verdiend kan je prima spreken over een markt. Ook als dit om zoiets als originele striptekeningen gaat. Dat kan je een afschuwelijke of plastische term vinden maar het is enkel een beschrijving van de handel die er in tekeningen nu eenmaal is. En waar jij en je werkgever nu eenmaal hun brood mee verdienen. De term 'markt' die ik gebruik neemt niets weg van hoe ik zelf de beleving van de striptekeningen kunst ervaar. Laten we wel wezen... er bestaat zoiets als een kunstmarkt en daar zijn strip originelen ook een onderdeel van. Maar als jij er een voor het oog mooier label op wilt plakken vind ik dat natuurlijk ook prima.

 

Ik denk dat het enorm zou schelen als jullie zouden beginnen elke week 1 werk van een auteur te plaatsen. Dan is de verzadiging zeker wel tegen te houden. Aanbieder blij en Catawiki blij... houden allebei onder de streep meer over. Ik denk nu dat jullie een bepaald minimum aan kavels moeten plaatsen en die niet halen en dus maar opvullen met meerdere werken van dezelfde auteurs. Een fundamentele fout lijkt me. Maar goed... dalende prijzen voor de koper wel ok dus wat klaag ik nu eigenlijk?

 

Helemaal eens met je opmerking over een overzicht. Zou geweldig zijn als zoiets er was. Ik begreep ook dat een van de grotere galeries, die van Daniel Maghen, maar een zeer beperkt gedeelte van de originelen op zíjn website heeft staan. De rest raakt compleet in de vergetelheid. Hoe kan je je interesse tonen en mogelijk iets aankopen als je niet eens weet dat het er is?

 

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, Tweetie zei:

Volgens mij is Mitton nu op leeftijd en wil hij met pensioen gaan, Hij lijkt daarom nu stukje bij beetje al z'n originelen te verkopen. Door het vele aanbod dalen de prijzen echter ook langzaam. 

 

Maar e.e.a. heeft eigenlijk weinig met catawiki te maken, meer met het feit dat er van bepaalde tekenaars nogal wat originelen beschikbaar zijn als de tekenaar gedurende z'n leven z'n werk wil verkopen. Aan tekenaars zou ik dan ook adviseren om niet te wachten, zodat niet bij een pensioen of overlijden alles in een keer op de markt komt, maar al veel eerder beginnen met verkopen. 

 

Mitton heeft zelf nog maar heel weinig originelen. Bijna alles is in een eerder stadium al aan handelaren verkocht.

 

Zeker... eerder beginnen met verkopen lijkt me ook bon plan. Voor iedereen beter.

Link naar reactie
1 uur terug, Nesse zei:

Ik denk dat het enorm zou schelen als jullie zouden beginnen elke week 1 werk van een auteur te plaatsen. Dan is de verzadiging zeker wel tegen te houden. Aanbieder blij en Catawiki blij... houden allebei onder de streep meer over. Ik denk nu dat jullie een bepaald minimum aan kavels moeten plaatsen en die niet halen en dus maar opvullen met meerdere werken van dezelfde auteurs. Een fundamentele fout lijkt me. 

Het lijkt me wat lastig om dat allemaal in de gaten te houden. Waarom is precies een per week wel acceptabel> Wat als het aanbod van meerdere handelaars komt? 

Waarom doe je dit voor originelen, en niet van andere items? Mogen er in een week wel meerdere Lucky Lukes worden aangeboden? 

1 uur terug, Nesse zei:

Maar goed... dalende prijzen voor de koper wel ok dus wat klaag ik nu eigenlijk?

Precies. CW moet niet de prijs kunstmatig hoog houden. 

 

1 uur terug, Nesse zei:

Ik begreep ook dat een van de grotere galeries, die van Daniel Maghen, maar een zeer beperkt gedeelte van de originelen op zíjn website heeft staan. De rest raakt compleet in de vergetelheid. Hoe kan je je interesse tonen en mogelijk iets aankopen als je niet eens weet dat het er is?

Misschien is Maghen nog niet helemaal van het internettijdperk en gaat hij er van uit dat mensen wel naar de fysieke locatie komen. Of is het een kwestie van het aanbod beperken om de prijs hoog te houden. Als er heel veel werk van een bepaalde tekenaar te zien is, is het moeilijk te verkopen dat het zeldzaam is en dat een hoge prijs daarom terecht is.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Tweetie zei:

Het lijkt me wat lastig om dat allemaal in de gaten te houden. Waarom is precies een per week wel acceptabel> Wat als het aanbod van meerdere handelaars komt? 

Waarom doe je dit voor originelen, en niet van andere items? Mogen er in een week wel meerdere Lucky Lukes worden aangeboden? 

Precies. CW moet niet de prijs kunstmatig hoog houden. 

 

Misschien is Maghen nog niet helemaal van het internettijdperk en gaat hij er van uit dat mensen wel naar de fysieke locatie komen. Of is het een kwestie van het aanbod beperken om de prijs hoog te houden. Als er heel veel werk van een bepaalde tekenaar te zien is, is het moeilijk te verkopen dat het zeldzaam is en dat een hoge prijs daarom terecht is.

Ik geef maar een voorbeeld met een werk per week. Wat ik wil zeggen is dat als je 3/4/5 werken per week van dezelfde tekenaars aanbiedt, ongeacht van hoeveel aanbieders, dit gevolgen heeft voor de prijs.

 

En meerdere Lucky Lukes per week... geen idee? Ik zie wat het doet bij originele tekeningen. Lijkt me sterk dat er bij stripuitgaven hetzelfde probleem voordoet qua aanbod. Zullen af en toe meerdere uitgaven per week worden uitgebracht (soms bij een lancering van een nieuwe reeks) maar is geen standaard gegeven zoals het nu al wel langer het geval is bij de originelen veiling.

 

Maar goed... mijn eerdere punt is dat ik zag dat de Catawiki originelen veiling steeds minder divers wordt en benieuwd was hoe dat nu eigenlijk kwam.  

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...