Ga naar inhoud

Laurent Durieux (Artikel Stripgids)


mojo

Recommended Posts

In de recentste stripgids staat een interessant artikel met Laurent Durieux, een Belgische illustrator, die nogal wat (beroemde) fans heeft in Amerika. Nog interessanter zijn de filmposters die hij maakt. Echt geweldig!

 

http://www.laurentdurieux.com/

 

iron%20giant%20.jpg?format=1000w

 

jaws.jpg?format=1000w

 

psycho.jpeg?format=1000w

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Voor die Jaws plaat heeftie flink geleend van Hopper. Wel mooi.....

 

9783791327372_p0_v1_s260x420.jpg

 

Bwa, een huis en een vuurtoren die niet eens op elkaar lijken.  Vind ik toch wat vergezocht om nu alweer van plagiaat te spreken.

Tenzij Hopper de enige is die ooit een vuurtoren met huis heeft getekend, in dat geval, op de brandstapel ermee!

Link naar reactie
Gast Natte aap

Bwa, een huis en een vuurtoren die niet eens op elkaar lijken.  Vind ik toch wat vergezocht om nu alweer van plagiaat te spreken.

Tenzij Hopper de enige is die ooit een vuurtoren met huis heeft getekend, in dat geval, op de brandstapel ermee!

 

nou nou zeg, ik zie Retep alleen maar zeggen dat ie geleend heeft van Hopper. Niet dat ie plagiaat gepleegd heeft. Persoonlijk zie ik wel de gelijkenis en de inspiratie en dan treed ik Martinmnd wel bij. Goed geleend is nog niet gejat hé :) Misschien is het wel gewoon een hommage of een easter egg.

Link naar reactie

nou nou zeg, ik zie Retep alleen maar zeggen dat ie geleend heeft van Hopper. Niet dat ie plagiaat gepleegd heeft. Persoonlijk zie ik wel de gelijkenis en de inspiratie en dan treed ik Martinmnd wel bij. Goed geleend is nog niet gejat hé :) Misschien is het wel gewoon een hommage of een easter egg.

 

En ik vind het een vergezochte vergelijking.  Want ik zie evenveel gelijkenis als verschil.

In ieder geval zijn het prachtige illustraties.  Die eerste zou ik wel aan de muur willen.  Magnifieke illustratie voor een magnifieke film.

Link naar reactie

nou nou zeg, ik zie Retep alleen maar zeggen dat ie geleend heeft van Hopper. Niet dat ie plagiaat gepleegd heeft. Persoonlijk zie ik wel de gelijkenis en de inspiratie en dan treed ik Martinmnd wel bij. Goed geleend is nog niet gejat hé :) Misschien is het wel gewoon een hommage of een easter egg.

 

Jaja, zo bedoelde ik het, geen plagiaat dus wat mij betreft, meer een hommage. Ik vind die tekeningen best goed, wellicht heeft Feli de toevoeging Wel mooi niet gelezen.

Link naar reactie

Net de jaws zeefdruk gekocht.

Was ook direct onder de indruk na het lezen van het interview.

De "birds" poster wordt de volgende.

Vreemd dat een dergelijk talent hier zo lang onder de radar is gebleven.

 

Ah ja? Waar heb je die gekocht? Op ebay?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ah ja? Waar heb je die gekocht? Op ebay?

Inderdaad: ebay uk,een folietje want een stuk boven mijn budget.

Deze krijgt een topplaats in mijn living.

Er is er trouwens ook een geveild bij christie's deze week.

Op ebay usa staat veel van zijn werk te koop maar

daar betaal je extra importtaxen op!

 

Bekijk ook eens zijn website met al zijn realisaties:

laurentdurieux.com

echt de moeite

Link naar reactie

Die jaws poster is een totale mislukking. Erg rommelig. Zelfs amper leuk als parasol advertentie.

 

Die Jawsposter vind ik super met die haaievin verwerkt in de parasol. Mijn echtgenote wou deze onmiddellijk voor in onze keuken. Op ebay wat andere posters gevonden, maar deze gaan al snel voor 1500 USD  :e010:

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Je kan de poster kopen voor 200 euro, maar de zeefdruk is wel wat duurder, ja.

Kan je dit even verklaren?

Link?

Naar mijn weten worden er enkel gelimiteerde zeefdrukken gemaakt.

De Americanen noemen dit wel "posters" maar is eigenlijk een zeefdruk.

Er zullen wel ergens illegale kopiëen te vinden zijn maar die gaan dan toch geen 200€ kosten?

De originele prijs van de gelimiteerde zeefdruk is 60-75€

 

@ kool thing:1500$is te veel.

De marktprijs schommelt rond de 1000$ voor de jaws( gisteren nog 1 op ebay usa).

De rest is veel goedkoper.

Link naar reactie

Ik denk dat de druktechniek varieert van project tot project.

 

Dit is zijn laatste realisatie:

http://www.fordcraftsmanonline.com/servlet/the-168/Zephyr-Regular-Poster/Detail

Hier spreekt men van screen printed.

 

Screen printing is also a stencil method of print making in which a design is imposed on a screen of polyester or other fine mesh, with blank areas coated with an impermeable substance. Ink is forced into the mesh openings by the fill blade or squeegee and onto the printing surface during the squeegee stroke. As the screen rebounds away from the substrate the ink remains on the substrate. It is also known as silkscreen, serigraphy, and serigraph printing. One colour is printed at a time, so several screens can be used to produce a multicoloured image or design.

 

Is dus ook laag per laag.

Kostprijs 65€.

 

De filmposters komen van mondo,blijkbaar een grote naam,en die gebruiken de beschreven glicee methode.

Maar ook die uitgaven kosten oorspronkelijk 70€.

 

Mijn jaws is net binnen,prachtstuk.

Zeer mooie zuivere kleuren,zeer stevig papier.

Nu nog een mooi kader vinden.

Link naar reactie

Ik denk dat Schoeren vooral bang is dat hij zich heeft laten schoeren. 

Ach, neem een loep en je ziet meteen of je een raster hebt of niet.

Ik ben er zéér gerust in

 

Heb hier wat seriegraphie werk liggen van Francq,hermann en de jaws is nog fijner.

Kleuren,details,dit is geen simpel drukwerk.

Ik ga bij gelegenheid wat detailfoto's posten.

Link naar reactie

Ik denk dat de druktechniek varieert van project tot project.

 

Dit is zijn laatste realisatie:

http://www.fordcraftsmanonline.com/servlet/the-168/Zephyr-Regular-Poster/Detail

Hier spreekt men van screen printed.

 

Screen printing is also a stencil method of print making in which a design is imposed on a screen of polyester or other fine mesh, with blank areas coated with an impermeable substance. Ink is forced into the mesh openings by the fill blade or squeegee and onto the printing surface during the squeegee stroke. As the screen rebounds away from the substrate the ink remains on the substrate. It is also known as silkscreen, serigraphy, and serigraph printing. One colour is printed at a time, so several screens can be used to produce a multicoloured image or design.

 

Is dus ook laag per laag.

Kostprijs 65€.

 

Screen printing is zeefdruk volgens mij, ziet er alvast net hetzelfde uit.

 

Dit is blijkbaar de drukkerij in Brussel, ik ga me er ooit toch ook eentje aanschaffen als het een film is die me aan staat. Ik heb ruimte om er 2 uit te hangen denk ik, hopelijk nog een versie van Back to the future.

http://www.nautilus-artprints.com/

Link naar reactie

Op hoeveel is hij gemaakt?

550 exemplaren

Screen printing is zeefdruk volgens mij, ziet er alvast net hetzelfde uit.

 

Dit is blijkbaar de drukkerij in Brussel, ik ga me er ooit toch ook eentje aanschaffen als het een film is die me aan staat. Ik heb ruimte om er 2 uit te hangen denk ik, hopelijk nog een versie van Back to the future.

http://www.nautilus-artprints.com/

De back to the future kan je op ebay kopen voor een 100€

Link naar reactie

Screen printing is zeefdruk volgens mij, ziet er alvast net hetzelfde uit.

 

Dit is blijkbaar de drukkerij in Brussel, ik ga me er ooit toch ook eentje aanschaffen als het een film is die me aan staat. Ik heb ruimte om er 2 uit te hangen denk ik, hopelijk nog een versie van Back to the future.

http://www.nautilus-artprints.com/

Laurent is bezig met de voorbereidingen voor een 3de back to the future afiche.

Hij vermeldde dit net op zijn facebook.

 

Wat een verzamelboek betreft denk ik dat hij te weinig geproduceerd heeft tot nu toe.

Maar aan het tempo dat hij de laatste twee jaar werkt moet het er ooit zeker eens van komen

Link naar reactie

Laurent is bezig met de voorbereidingen voor een 3de back to the future afiche.

Hij vermeldde dit net op zijn facebook.

 

Nice, ik heb me alvast geabonneerd op z'n rss feed, back to the future heeft toch een speciale plaats in m'n jeugdherinneringen, die 2 posters zijn stijlvol maar passen daar niet in. Moeilijk om uit te leggen, ik ben benieuwd naar de nieuwe versie(s).

Link naar reactie
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...