Ga naar inhoud

Star Trek


niemand

Recommended Posts

Star Trek : The City on the Edge of Forever

 

ST_CityForever01_cvrA.jpg

 

Ik vind dit een goeie strip. Het is de verstripping van het origninele script van de klassieke aflevering met dezelfde naam. De strip is helemaal anders dan de verfilmde versie, maar, zoals ze zeggen, the more things change, the more they stay the same. Maw het belangrijkste zit zowel in de aflevering als in deze strip. 

Is de strip beter dan de aflevering ? Nee. Hij is anders. De veranderingen die ze voor de verfilmde versie hebben gemaakt, zijn te begrijpen, en ze zijn even goed (en soms beter, hoeveel Ellison ook van zijn oren maakt) als de dingen uit het script die niet verfilmd zijn, maar nu dus wel verstript. Gelukkig hebben ze voor de aflevering wel allerlei details veranderd die niet overeenkwamen met wat Star Trek is, want Ellison had waarschijnlijk de bijbel van de reeks niet gelezen ;)
De tekeningen zijn ook goed. Yep, geslaagde strip. 

 

ST-CEF-01-pr-9-7a3d3.jpg

Link naar reactie

928629.jpg

 

Star Trek Debt of Honor herlezen. Het was weeral enkele jaren geleden. Ik heb er onlangs de HC van gekocht.

Ik vind het een prachtig boek. Véél tekst en een traag verhaal, maar je moet het zien als een herdenking van 25 jaar Star Trek (toen het boek verscheen indertijd). Want daarvoor is het boek gemaakt. Met flash backs over heel Kirk's carrière, maar steeds over het verhaal dat in dit boek verteld wordt.
En ook met goeie dialogen, de personages klinken zoals we ze kennen, en everything Star Trek.

Claremont kent het bronmateriaal, en schrijft zeer goed. En Hughes' tekeneningen (met Karl Story als inkter) mogen gezien worden.

Deze OGN is uitgegeven op een iets groter formaat dan normaal. Zoals alle strips van Star Trek uit die periode, herdenking of niet, behoort deze niet tot de officiële canon, but I couldn't care less.

 

Door de vele tekst, en de vele verwijzingen naar Alles Star Trek, zou je kunnen zeggen dat het boek wat te intens is, maar alles wel beschouwd vind ik het een heel leuk avonturenverhaal en space western.

 

star-trek-debt-of-honor-excerpt.jpg

 

stdoh_09.jpg

 

stdoh_02.jpg

Link naar reactie

Ironisch toch hoe de man die al niet meer wou meedoen in Star Trek: Phase II, de geplande (maar niet uitgevoerde) herneming van de Star Trek tv-reeks, ferm overhaald moest worden om wat later mee te spelen in de eerste film en zijn personage liet sterven in de tweede film uiteindelijk van alle Star Trek acteurs in de meeste films te zien is geweest en zodoende 50 jaar lang Spock heeft gespeeld.

Link naar reactie

Ach, ik heb nu DS9 Boxtree's en Titan Books en Debt of Honor en wat weet ik nog allemaal niet besteld via Amazon,

deze twee konden er ook nog bij. Lang geleden dat ik ze las (gedeeltelijk, ik kocht enkele PF's die in deze twee bundels staan, maar meer dan de helft las ik nog niet).

 

otherrealities.jpgencounters.jpg

 

In Other Realities staat nog wat van Peter David, en in die Voyager zit werk van Abnett en Lanning.

 

't Waren de enige twee TPB's uit de DC periode (ja, Marvel&Malibu zaten er tussen) die ik nog niet had. De meeste verhaaltjes die er in staan had ik al in PF of losse comics gelezen, maar 't was lang geleden.

Vooral met de Voyager trade heb ik me goed geamuseerd. Het was een prettig weerzien.

Other Realities bevat een TOS verhaaltje (niet zo denderend), een DS9 verhaaltje dat zich afspeelt na de reeks (graag gelezen) en een New Frontier verhaaltje. New Frontier is een boekenreeks die door Peter David is opgestart. Dit was de eerst comic van deze reeks. Ik ben er geen fan van.

Content dat ik deze boeken ook kocht, ook al moest ik die Voyager dan in de USA gaan zoeken via Amazon. Ja, ik weet het, IDW heeft 'm herdrukt. Maar dat is de echte niet ;):P

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Star Trek Annual 1973 gelezen. Ook al is het niet zoals het op tv was (die decors !, die verhalen !), toch lees ik dit graag. Ik had het niet verwacht. In mijn geheugen vond ik dit allemaal veel slechter. Nu vind ik het leuke pulp, goed getekend. Doet me aan mijn kindertijd denken, toen een groot deel van die Gold Key comics in het Nederlands had. :)
De IDW herdrukken hoef ik niet: met enkele van deze BBC HC’s heb ik genoeg. Die ouwe uitgaves, met dik papier, dat heeft iets.

 

Hieronder een foto van 't Internet. 

post-585-0-44493300-1427275947_thumb.jpg

Link naar reactie

A SCENT OF GHOSTS is een spannend verhaal, knap gedaan. MEMORIUM begrijp ik niet helemaal, maar ik ben dan ook geen Vulcan.

 

Dit was weer even gezellig ouderwets Star Trek kijken zoals veertig jaar geleden. Het was nu zelfs in kleur! :)

 

STAR TREK NEW VISIONS #5.

 

:) Star Trek was toen ook in kleur, als ge zo'n tv had. 

 

Ik heb het ook weer zeer graag gelezen. Ongelofelijk dat Byrne in zijn eentje zo'n goeie en/of leuke verhalen weet te schrijven en het dan ook nog ziet zitten om daar fotoromans van te maken (aangevuld met computer tekeningen). Zolang hij er maakt, blijf ik ze kopen. 

 

Memorium is een aanvulling bij die aflevering die ook op die dvd van vier staat, die je hebt. Die waar Spock moet trouwen. ;)

Link naar reactie

Star Trek The Further Adventures of the Starship Enterprise gelezen (Marvel, 1982). De enige Star Trek trade die Marvel ooit uitgaf. Het is een digest boekje, maar ze hebben de bladzijden niet verkleind, ze hebben de lay out veranderd (de bladzijden verknipt, dus), en er een boekje van 160 blz van gemaakt. Dat leest wel makkelijk, zo. 

Het boekje bevat drie comics, en naar mijn mening de drie beste uit die eerste Marvel run (18 nrs). Ze hadden waarschijnlijk ver moeten zoeken om er nog een vierde in te zetten, en het niveau niet naar beneden te halen. ;) 
Twee verhaaltjes zijn geschreven door Martin Pasco, en eentje door Tom Defalco. Aan dat laatste werkte ook Klaus Janson mee. Ik ben altijd content als ik zijn tekeningen (uit die periode) nog eens ergens tegenkom. 
Ik heb dit boekje graag gelezen. :)

post-585-0-30195900-1428255552_thumb.jpg

 

Er zit ook een bestelbon bij om een Marvel abonnement te nemen (first 4 issues free). Leuk om zien wat ze toen uitgaven. Slechts één X-titel ! Conan. Star Wars. enz...

 

Voor de rest ben ik op mijn gemak aan't verder lezen in die BBC Annuals. De Gold Key comics van Star Trek dus. Leuke pulp, goed getekend (fumetti stijl), maar ge moogt er niet teveel ineens lezen. ;)

 

post-585-0-46893100-1428255675_thumb.jpg

Link naar reactie

post-585-0-18057600-1428644414_thumb.jpg

 

Deze twee HC’s ook met plezier gelezen. Ik blijf het leuke pulp vinden. Vroeger kon ik me daar zo goed niet in vinden, het is niet echt Star Trek. Maar in deze boeken, groot formaat, dik papier, goed gedrukt, komen de tekeningen veel beter tot hun recht dan in de Nederlandstalige strips die ik ooit las (magazine vorm, slecht papier, B&W) of de Checker Books uitgaves (slecht ingebonden, verkeerde volgorde van de bladzijden, slechte scans). En de tekeningen zijn nu net een heel groot deel van het plezier, want ik hou heel erg van deze pulpy, fumetti-stijl tekeningen.

 

IDW is alle Gold Key comics aan het herdrukken, maar ik weet niet hoe de kwaliteit van de tekeningen is. Ik las ooit hun omnibus van Marvels eerste run (zie ook het digest boekje hierboven), en de scans van de bladzijden waren ZO slecht, dat de strips het lezen niet waard waren. Bovenstaande digest boekje, originele 1982 Marvel uitgave, was met zijn klein formaat, véél leuker om lezen.

En deze Gold Key comics, in deze HC uitgaves, zijn nu ook veel leuker om lezen.
Dit gezegd zijnde, ik ga het hierbij houden. Ik ben content dat ik nu ook uit deze Star Trek comics periode een bloemlezing heb, en dat ik op voorhand mij goed heb geïnformeerd, want de twaalf comics in mijn vier HC’s zijn van de beste die Gold Key heeft uitgebracht. Er zat ook veel bucht tussen. ;)

 

Nu hoop ik dat IDW ook enkele bundels wil uitgeven van Marvels tweede run op de franchise. Daar is  (op één uitzondering na, nl. de Borg comic) niks van in bundels verschenen.

Link naar reactie

attachicon.gifST.jpg

 

Deze twee HC’s ook met plezier gelezen. Ik blijf het leuke pulp vinden. Vroeger kon ik me daar zo goed niet in vinden, het is niet echt Star Trek. Maar in deze boeken, groot formaat, dik papier, goed gedrukt, komen de tekeningen veel beter tot hun recht dan in de Nederlandstalige strips die ik ooit las (magazine vorm, slecht papier, B&W) of de Checker Books uitgaves (slecht ingebonden, verkeerde volgorde van de bladzijden, slechte scans). En de tekeningen zijn nu net een heel groot deel van het plezier, want ik hou heel erg van deze pulpy, fumetti-stijl tekeningen.

 

IDW is alle Gold Key comics aan het herdrukken, maar ik weet niet hoe de kwaliteit van de tekeningen is. Ik las ooit hun omnibus van Marvels eerste run (zie ook het digest boekje hierboven), en de scans van de bladzijden waren ZO slecht, dat de strips het lezen niet waard waren. Bovenstaande digest boekje, originele 1982 Marvel uitgave, was met zijn klein formaat, véél leuker om lezen.

En deze Gold Key comics, in deze HC uitgaves, zijn nu ook veel leuker om lezen.

Dit gezegd zijnde, ik ga het hierbij houden. Ik ben content dat ik nu ook uit deze Star Trek comics periode een bloemlezing heb, en dat ik op voorhand mij goed heb geïnformeerd, want de twaalf comics in mijn vier HC’s zijn van de beste die Gold Key heeft uitgebracht. Er zat ook veel bucht tussen. ;)

 

Nu hoop ik dat IDW ook enkele bundels wil uitgeven van Marvels tweede run op de franchise. Daar is  (op één uitzondering na, nl. de Borg comic) niks van in bundels verschenen.

 

Ik heb de eerste hardcover van IDW met Gold Key comics. Tekeningen vallen op zich nog wel mee, inkleuring is "speciaal' in die zin dat het nogal flets is, typisch jaren '70 kleurenpallet. Ik kan dan uiteraard weer niet vergelijken met de boeken die jij daar leest.

Link naar reactie

In de uitgaves die ik heb, vallen de kleuren goed mee. Het is natuurlijk inderdaad jaren '70 (en 60), maar ik vind ze heel goed gedrukt, die BBC boeken. :)
 

De comics die in uw IDW HC staan (zes, toch ? ) heb ik gedeeltelijk in de Annual 1971. Annual 1970 (eerste drie comics) kocht ik niet, omdat ik die niet zo goed vond indertijd. Die in 1971 (4, 5 en 6) heb ik deze keer wel graag gelezen.

 

Wat vond je ervan ? :)

Link naar reactie

Wel, voor mij is het zeker wel Star Trek, maar de comics hadden toen precies meer dichterlijke vrijheid tov de serie. Ik heb er wel plezier aan gehad, maar niet vergelijkbaar met het recente idw werk. Ik ga ze waarschijnlijk wel stilaan verzamelen. Meer de ongoing van star trek krijgt prioriteit.

Link naar reactie

Deze week is nr. 9 uit: The Q Gambit. Met enkele DS9 personages ook, zag ik in de previews. Ik lees die ongoing graag, met de nieuwe film personages. De tweede film was er misschien een beetje over, maar de strips lees ik graag.

Er zijn ook de ongenummerde volumes Countdown, de prequel tot de eerste film (eigenlijk speelt zich dit af na TNG dus) en Countdown to Darkness (die zit tussen volume 7 en 8 denk ik, kan ook tussen 6 en 7 zijn ;) ).

 

Hopelijk herdrukken ze bij IDW ook nog wat DC, Malibu (één deden ze al) en Marvel Star trek.

Link naar reactie

Ik zie de nieuwe films ook zeer graag, maar de tweede was een beetje (niet veel ;) ) te veel van het goede. Ik zou een nieuwe tv reeks ook wel zien zitten. En inderdaad, ondertussen de ongoing. (met dus ook twee ongenummerde volumes ;) )

 

Ik ben voor het moment, zij het met grote pauzes, bezig met DS9. 
DS9 is goed op weg om mijn favoriete serie te worden. 

ah ja, en binnenkort kijk ik weer TNG en dan is dat weer (zoals al altijd) mijn favoriete reeks. ;) 
Maar ik zie ze allemaal graag, ook Enterprise. 

Link naar reactie

DS9 geraak ik niet verder dan het tweede seizoen. Ik vind het om een of andere reden bij momenten erg saai. Hoewel een collega trekfan me zegt dat ik nog een seizoen moet doorbijten. Voyager daarentegen was een openbaring in het post TNg tijdperk. Dievreeks heeft alles dat star trek goed maakt. Enterprise... Tja seizoen 3 werd het erg goed, maar toen was het kalf haast verdronken denk ik.

Link naar reactie

DS9: doorbijten inderdaad. De oorlog met de Dominion verandert alles. Enterprise: seizoen 3 vind ik eigenlijk pure klasse. Prachtige verhaallijn en veel diverse genres die werden aangeboord, overladen met character development. Zeer zwaar onderschatte reeks.

Wel ja, ik heb me via Duitsland ooit de hele serie gekocht voor 9 euro per seizoen, dus misschien iets voor komende maanden.

Link naar reactie

Ik vond indertijd de eerste twee seizoenen ook minder. Maar nu, ik ken de personages, vind ik die ook goed. Maar dat neemt niet weg dat DS9 inderdaad pas echt begint vanaf S3, met de Dominion. (en vooral in S1 zitten enkele stinkers van afleveringen)

 

De Ferengi afleveringen moet je er maar bij nemen. Indertijd, één aflevering per week, vond ik dat tijdsverlies. Nu, met dvd, vind ik die humoristische Ferengi afleveringen ook beter. En je hoeft geen week te wachten op een volgende aflevering ;)

Link naar reactie

Ik vond indertijd de eerste twee seizoenen ook minder. Maar nu, ik ken de personages, vind ik die ook goed. Maar dat neemt niet weg dat DS9 inderdaad pas echt begint vanaf S3, met de Dominion. (en vooral in S1 zitten enkele stinkers van afleveringen)

 

De Ferengi afleveringen moet je er maar bij nemen. Indertijd, één aflevering per week, vond ik dat tijdsverlies. Nu, met dvd, vind ik die humoristische Ferengi afleveringen ook beter. En je hoeft geen week te wachten op een volgende aflevering ;)

Nee, dat is waar :)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Op Play v Telenet zijn nu alle afleveringen van de originele Star Trek beschikbaar.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...