Ga naar inhoud

Graag Jouw Reactie Op Mijn Werk.


Bertin

Recommended Posts

Het strookje dat je plaatst doet me een beetje oud-Vandersteens aan. Leuk alleszins.

 

Ik keek even verder op de website ook, het valt mij op dat de platen van de strip hoe langer hoe evenwichtiger en ook algemeen beter getekend worden. Mooi werk. Sci-Fi met een beetje een hoek af, altijd tof.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Het is een leuke, leesbare stijl en het lijkt me een interessant verhaal met boeiende ideeën (ik heb de pagina's hoogstens diagonaal gelezen) maar ik blijf achteraf toegevoegde tekstballonnen lelijk vinden. Vooral als hun omtreklijntje dunner is dan de andere lijnen in de tekeningen. En van het lettertype ben ik ook geen fan. Het past niet bij de tekenstijl vind ik. Dat vraagt naar mijn gevoel meer om een drukletter. Hoe lang wil je dit verhaal maken?

Link naar reactie

Dank je voor de opmerkingen. Ik ben nu inmiddels bij de pagina 29 en het verhaal is bijna af. De latere tekeningen worden steeds beter (naar mijn eigen inziens) en meer Vandersteen achtig. Dus misschien dat ik de eerste pagina's over ga doen. 

Ik ben ook geen fan van de computer toegevoegde tekstballonen. Ik wil ze nog aanpassen. Is het gebruikelijk om de tekst en tekstballonen er bij in te tekenen? 

 

Ik teken de pagina's op A3 met kroontjespen en penseel. Ik zou graag de contouren ook met penseel inkten maar ben daar nog niet in geoefend.

Link naar reactie

Ik begrijp niet goed waar die gewoonte om tekstballonnen achteraf toe te voegen vandaan komt. Het is meer werk voor de tekenaar (want hij moet het decor doortekenen), en het resultaat is zelden beter of mooier dan ze gewoon met de hand te tekenen.

 

Niemand zegt overigens dat een strip volledig met pen of penseel getekend moet worden. Als je daar zin in hebt mag je dat gerust combineren met allerhande stiften (handig voor de rechte lijnen), balpennen of andere teken- en schrijfmateriaal.

Link naar reactie

Ziet er leuk uit. Een tekenstijl die inderdaad aan Vandersteen doet denken. Het nodigt zeker uit om eens meer te gaan lezen ervan.

In het laatste kader vind ik 't een beetje spijtig dat hij gescalpeerd wordt door het kader.

 

@Tom B: Het geeft veel meer vrijheid om achteraf nog met de dialogen te spelen en maakt alles een heel stuk gemakkelijker om versies in verschillende talen te maken. Bovendien vind ik het ook veel fijner tekenen: geen gedoe met dingen consistent te houden aan de andere kant van de tekstballon.

Link naar reactie

Ik vind de tekeningen leuk en de premisse interessant.. de ballonnen, noch de font vind ik echt storend. Leuker had misschien geweest om een hoekigere stijl voor de robot te gebruiken.. mechanische stem en zo maar is niet noodzakelijk.

Wat mij in dit voorbeeld wel opvalt is dat de scheidingslijn (in het haar), zichtbaar in vakje 3, niet aanwezig is in vakje 2. Maar dat is een detail.

Link naar reactie

@Tom B: Het geeft veel meer vrijheid om achteraf nog met de dialogen te spelen en maakt alles een heel stuk gemakkelijker om versies in verschillende talen te maken. Bovendien vind ik het ook veel fijner tekenen: geen gedoe met dingen consistent te houden aan de andere kant van de tekstballon.

De tekstballon zou het eerste moeten zijn dat je op een pagina plaatst. Kwestie van je pagina overzichtelijk te houden. Hoe vaak zie je tegenwoordig niet dat zo'n digitaal bijgeplaatste tekstballon ergens staat waar er eigenlijk geen plaats voor is, en dus staat dat dan half over een ander prentje, of ergens in een benedenhoek weggedrukt (zie bijvoorbeeld pagina 4 van Bertins strip).

Link naar reactie

Akkoord met Tom B. De enkele keren dat ik achteraf digitaal teksballonnen bijvoegde, kwam ik in de problemen.

En op de schets kan je toch naar hartelust doortekenen over de teksballon heen.

Plus dat extra werk! Ik zat ooit eens naast een tekenaar die prachtig gedetailleerde achtergronden zat te inkten... op een plaats aangegeven voor een later toe te voegen tekstballon. Ik weet niet of het toeval is, maar die jongen heeft er intussen min of meer de brui aan gegeven.

 

Afgaande op de  plaatjes: ziet er goed uit. De basis van de anatomie is er, en da's al het halve werk. Het inkten (en zeker de getoonde blauwtinten) ogen ouderwets, en vallen daardoor net op tussen ander werk.

Ook de kleding is levendig en met aandacht getekend (al valt de broek wat raar in het laatste plaatje).

Verder moeilijk te beoordelen op die 3 plaatjes. Toon gerust dus nog wat meer hier.

Link naar reactie

De tekstballon zou het eerste moeten zijn dat je op een pagina plaatst. Kwestie van je pagina overzichtelijk te houden. Hoe vaak zie je tegenwoordig niet dat zo'n digitaal bijgeplaatste tekstballon ergens staat waar er eigenlijk geen plaats voor is, en dus staat dat dan half over een ander prentje, of ergens in een benedenhoek weggedrukt (zie bijvoorbeeld pagina 4 van Bertins strip).

Klopt Tom, voor de lay-out van je pagina moet je weten hoeveel oppervlak de tekstballon (ongeveer) in beslag neemt. Het helpt je ook elk vignet te ensceneren. Digitale tekstballonnen kun je ook zelf tekenen (wat ik doe). Het voordeel van digitaal is dat je tekstballonnen en onomatopeeën in een aparte laag kunt bewaren. Als je in meer dan één taal werkt kan je die allemaal splitsen. Maar helemaal akkoord het oogt beter als je ze zelf tekent.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

@Bertin: ziet er leuk uit, de verwijzing naar Vandersteen heeft denk ik ook te maken met de blauwe kleur. Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt met dit perspectief (ik zou een andere invalshoek zoeken), ook de houdingen maken het er niet makkelijker op. De teksballonnen moeten anders er is een te grote stijlbreuk tussen ze en de tekeningen.

 

Komt het geluid van buiten ? Dan zou ik de RRRRRR laten verdwijnen achter de rand van het raam.

Met het inkten is niks mis (behalve een paar vlekjes  :e012: ).

 

dirk heeft gelijk, er lijkt iets mis met het been in het derde plaatje. Ik ben het niet helemaal zeker met dit perspectief. Heb je je gebaseerd op een foto ? Lichamen in perspectief kunnen soms vreemd ogen (ik had het zelf voor deze week toen ik een foto gebruikte voor een pose - na het tekenen dacht ik eerst dit klopt niet -maar de foto toonde aan dat het wel correct was).

 

Ziet er goed uit, een aardige binnenkomer ...

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

De tekstballon zou het eerste moeten zijn dat je op een pagina plaatst. Kwestie van je pagina overzichtelijk te houden.

't Is niet omdat je ze niet zelf tekent, dat je ze niet moet plannen. Het ene sluit het andere niet uit.

 

Ik denk dat 't een beetje is: elk zijn eigen voorkeur, en wat voor de ene werkt, werkt niet noodzakelijk voor de ander en vice versa. :)

Link naar reactie

Bedankt voor de tips.

Ik zal de lijn van de tekstballonnen aanpassen aan de dikte van de pen dikte, en ook het font ook iets aanzetten zodat het meer één geheel wordt.  
De houding in het perspectief in het laatste plaatje vond ik ook wat vreemd. Je voelt dat er iets niet klopt. Waarschijnlijk is het ene been iets te kort. 
Wat me zelf vooral stoorde was dat de hand te klein is. Maar foutjes blijven er toch altijd. In hoe verre is het storend is mij altijd de vraag.

Hier nog een pagina uit mijn strip.

post-826-0-98049700-1436610168_thumb.jpg

Link naar reactie

Storend is een relatief begrip, mij storen foutjes helemaal niet wanneer ik meegesleept word in het verhaal. Je mag natuurlijk niet overdrijven, maar ik denk dat dat voor de meeste striplezers geldt. Die zitten echt niet allemaal met een vergrootglas naar de tekeningen te kijken.

 

Dat is natuurlijk anders op een stripforum, hier worden zelfs taalfouten als storend ervaren =) Maar bon, als we alleen plaatjes te zien krijgen, kunnen we alleen op de plaatjes oordelen. Alleszins, ik vind dat je een leuke stijl hebt, een beetje archaïsch (je kan dat ook 'retro' noemen en dan is het wel hip), maar wel leuk. En da's het belangrijkste, dat de stijl en de sfeer goed zitten.

 

Overigens vind ik de bovenste kaders van je laatste pagina ook minder, vooral de positie van de personages in de kamer en hun onderlinge verhoudingen. En er staat een kanjer van een Engelstalige schrijffout in je laatste kader :D :D 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...