Ga naar inhoud

Starwars Vii: These Are Not The Spoilers You Are Looking For.


mig el pig

Recommended Posts

Het is misschien handig om een tijdelijk draadje te hebben waar we vrijuit kunnen praten over de nieuwste Star Wars telg.

 

Ben om te beginnen zeer content dat ik dag 1 ben gegaan en dus quasi spoiler vrij van de film heb kunnen genieten.

 

Zoals ik al zei in de andere draad vond ik de film Star Wars waardig.

 

Er zat, zeker in de eerste helft, genoeg humor in dat ik deze keer met gemak die iets mindere scenes kan vergeven aangezien het een film blijft voor alle leeftijden.

 

Grootste pluspunten imho

 

- De dynamiek tussen Rey en Finn was zeer geslaagd.

- het was zalig om Han Solo en Leia nog eens tesamen te zien. Verbazingwekkend hoe goed deze film eigenlijk aansluit bij The Jedi Returns.

- Het verhaal was, desondanks zeer gelijkaardig aan A New Hope, goed genoeg en ik kijk nu al uit naar de volgende film.

 

 

 

 

Link naar reactie

Idem, de enigste kritiek zou kunnen zijn dat het te goed gelijkt op de oude trilogie maar dat vind ik er juist zo goed aan, we hebben ons deftig geamuseerd. :)

Princes Leia zat wel zo vol Botox© dat ze niets van gevoel in haar gezicht kon tonen, het kon evengoed een pop zijn waar enkel de mond iets kon bewegen.

CarrieFisher.JPG

Link naar reactie

Allez dan, hier nog eens vier van mijn vele SW postjes herhalen. Nu er toch een speciale draad is. 

 

 

Deze namiddag Star Wars VII gezien. 

:hartje:

 

 

Ik heb ook enkele bedenkingen die ik voor later hou.  edit: niet veel later, zie hieronder

 

 

SPOILERS!!! Kom achteraf niet zagen, er staat een grote SPOILER in de verborgen tekst. Klik 'm niet open! En wie deze thread volgt, lees de mail niet verder. 

 

 

 

 

Speciaal voor Lav (en voor wie de film al zag ook, natuurlijk): 

 

De grootste spoiler werd altijd door Ford zelf gegeven. Hij wou eigenlijk al dat Han stierf in Return ot Jedi. En hij zei vroeger altijd dat hij enkel aan een vervolg ging meedoen als Han het loodje legde. In de loop van de film was ik gaan geloven dat hij ging overleven, maar nog voor hij op de brug stapte, wist ik hoe laat het was. Desalniettemin heeft de scène toch effect gehad op mij.
Voor de rest: eigenlijk is het bijna een remake van A New Hope, ergens zit de opbouw naar de climax een beetje verkeerd, en het SW universum wordt weer zeer verkleind.
Maar ik hou van deze film, ondanks deze kleine bedenkingen.

 

 

Toch: I   :hartje: SW VII

 

 

Ik heb ook voor 2D gekozen. 

Opvallend: 2D speelt in Gent in alle grote zalen, 3D in de kleinere zalen. Hopelijk beginnen ze het te snappen, en steken ze niet te veel geld meer in dat 3D gedoe. 

 

(of misschien was het omdat het de eerste dag is, of midden in de week, of weet ik veel...)

 

 

:hartje: Daisy

 

En ik overweeg voor het eerst sinds heel lang, om ook voor een tweede keer naar dezelfde film te gaan kijken in de bioscoop. 

 

En daarna nog een keer of twee als de Special Edition BR uit is. De speciale speciale versie, met héél veel extra's  :)

 

 

En inderdaad Waldorf, de prequels kan je gerust overslaan. Maar die zijn niet zo slecht als overal wordt gezegd. Zeker III niet. 

 
Link naar reactie

aha, deze: 

 

 

Ik denk dat ik wel een echte spoiler ken, maar ik zag nog geen enkele van de films, dus ik weet niet in  hoeverre het een echte spoiler is. 

Mensen vertellen zo'n dingen graag aan mij net omdat ik er niets van ken, denk ik.

 

Echte spoiler:

 

Rey is Han Solo's dochter.

 

 

 

 

let op:

 


dat is nog niet zeker, het kan ook Luke's dochter zijn. ;)

 

 

maar voor de overall story arc: Stuvio zal wel gelijk hebben. 

Link naar reactie

Tuurlijk, vanaf nu krijg je elk jaar een Star Wars film (serieus!). Ofwel vervolgen op de huidige films, ofwel standalone films die zich ergens in het Star Wars universum afspelen. Zo komt er al zeker een film over het stelen vd plannen vd originele Death Star en een film over een jongere Han Solo.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik ben trouwens de 3D versie gaan kijken (had geen andere keus) en dit was de eerste keer dat het me niet stoorde. Als ik nog eens terug ga, zal het wel de 2D versie zijn.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Net gezien:

 

I FREAKING LOVED IT!!!

 

Voordat ik begin, even voor de duidelijkheid, dit is geen recensie of zelfs maar iets wat erop lijkt. Dit is waar ik volledig ongefilterd mijn gedachten over deze film de vrije loop laat. Hopleijk ter uwer vermaak. Zo niet eh...mijn excuses en skip naar de volgende post. Voor een meer coherente en beknoptere versie hiervan: lees mijn recensie in de Star Wars draad.

 

Dit was voor mij zowel een rectificatie van alles wat er voor mij mis was met de oorspronkelijk trilogie en wederom een herinnering aan waarom ik zoveel van Abrams zijn werk hou.

 

Het beste aan de film kan ik in één woord samenvatten

 

REY!!!!

 

Dit is verreweg hetgene dat mij het meest bij zal bliiven van deze film. Wie Fringe, Alias of (in mindere mate) Lost heeft gezien weet dat Abrams ontzettend goed is in het creeren van ijzersterke vrouwelijke personages. En als iemand die gelijkheid van geslachten heel hoog in het vaandel heeft is dat altijd iets geweest dat ik zo enorm waardeer aan zijn werk. Ik ging ook de film in met de vage hoop dat het uiteindelijk Rey zou zijn die de ware Jedi zou blijken en niet Finn zoals de trailers mij deden vermoeden. Een hoop die totaal tegen mijn verwachtingen in bewaarheid bleek te worden! Dat moment dat Rey aangetrokken wordt tot Luke's lichtzwaard sprong ik bijna uit mijn stoel en in de climax waarin Rey Kylo Ren bevecht kon ik het niet nalaten een zacht applausje te geven. DIT is wat Star Wars miste. De eerste trilogie is een macho feestje. Heel veel mensen noemen Leia een bad ass maar ze doet zo'n beetje de hele filmtrilogie niets dat ook maar enigszins die titel verdient. De prequel trilogie is nog erger. Padme mag een paar keer zwaaien met een blaster maar dat is het. In allebei de trilogiën zien we nooit zelfs maar één vrouwelijk Jedi. Een schande! Voor mij was dit dus eindelijk de ontwikkeling waar ik zo op hoopte. Was dit niet gebeurt dan was ik waarschijnlijk uit de film gekomen van mening dat het vermakelijk was maar een beetje een gemiste kans. Met Rey echter als de Jedi badass van dienst kan ik eindelijk mijzelf tot fan van de franchise scharen. Ik kan niet wachten om haar in de volgende film te zien trainen als Jedi. Mogelijk onder begeleiding van Luke.

 

En Daisy Ridley is perfect gecast! Ik denk niet dat er een actrice op deze aardbodem rondloopt die het beter had gedaan dan zij. Ze wist precies de juist balans te vinden tussen fragiel en stoer. En ze is zoooooo mooooiii! (en ik mag dat zeggen, ze is maar één jaar jonger dan ik)

 

Wat mij betreft is Rey een personage met gemak naast Sidney Bristow en Olivia Dunham kan staan en Ridley een actrice die zich zeker kan meten met Jennifer Garner en zelfs Anna Torv.

 

Finn was ook goed gecast vond ik. Ik had John Boyega pas geleden nog gezien in de best vermakelijk Britse sci f comedy Attack the Block wat een heel ander soort film is dus het was even wennen aan het begin. Ook door het feit dat hij in deze film geen Brits accent heeft. Maar die vervreemding ging heel vlug over. Finn is een uiterst interessant personage vind ik en Boyega heeft een zeer goede chemie met Ridley. Ik hoop dat hij terug komt in de volgende film.

 

Het was wel raar om Brienne opeens te zien als slechterik. Ik hou zoveel van Brienne en Christie is perfect gecast. Dus ik had moeite haar personage echt te haten ondanks dat ze een paar best misselijke dingen doet in de film.

 

Zat Max von Sydow trouwens nu ook in de oorspronkelijke trilogie? Ik meende hem te herkennen maar weet niet meer zeker. Het is alweer zo lang geleden dat ik die films heb gezien.

 

De comedy zat ook goed in de film. Perfect getimed en nooit overheersend. Ik heb een hoop gelachen. Met name Oscar Isaac was echt grappig. Ik heb hem wel vaker in films gezien maar wist niet dat hij zo'n komisch talent was. 

 

Dat Kylo Ren, Han zijn zoon bleek te zijn was een coole twist en één die ook volkomen logisch was voor mij. Ik vond hem ook zeer goed gecast. Het was ook heel fijn dat hij niet verminkt of anderzijds lelijk was. De Sith in de eerdere films waren altijd lelijkerds. Om nog even maar te verduidelijken dat dit de slechterikken zijn. Kylo Ren is een behoorlijk knappe vent. En dat zeg ik als heterosexuele man. Tolkien omschreef Sauron als een zeer knappe man want het kwaad is verleidelijk en lelijkheid verleid niet erg. Zo ook is The Dark Side verleidelijk dus ik was blij te zien dat Abrams mee is gegaan in dat gedachtegoed. Wel moet ik zeggen dat Kylo Ren redelijk slecht omgaat met het materiaal van The First Order. Ik weet dat regel 1 van The Dark Side is toegeven aan je eigen woede maar hij gaat wel erg ver. Ik vraag me af wat de maandelijkse rekening aan reparatiekosten van The First Order bedraagt alleen maar omdat meneer Ren weer eens boos is geworden.

 

De re-introductie van Han en Chewbacca was ook goed gedaan. Ik probeerde tijdens de film mij voor te stellen hoe het zou zijn als dit de eerste film was en er geen eerdere trilogie bestond. En dan nog is Han zijn rol in het verhaal logisch. Ik vond ook dat hij precies de juiste hoeveelheid screentijd kreeg. Genoeg om zijn arc uit te werken maar zonder af te leiden van de werkelijke twee hoofdpersonages in de film. Zijn dood zag ik echter totaal aankomen. Sterker nog toen hij en Ren dat lichtzwaard beetpakte greep ik mijn stoel alvast en ging ik wat verder naar achteren zitten. Iets wat ik normaal alleen doe als ik al weet wat er komen gaat. Wel vervelend is waarom ik al wist dat het komen ging. Niet omdat ikzelf het totaal verwachte maar omdat iedereen op de internet fora die ik frequenteer het voorspelde. Dank je internet.

 

Snoke is een best wel suffe naam voor de big bad.

 

Die scene op Takodana (moest de naam opzoeken, sorry) was best wel cool en memorabel. Vooral vanuit een visueel perspectief. Die disigns en kleuren waren zo mooi en origineel. Maar ook vanwege Maz. Hoop haar terug te zien in de volgende film.

 

Ook nog even iet wat ik mij afvraag: waarom Ben? In de expanded universe is dat de naam van de zoon van Luke Skywalker. Wat logisch is want Ben was feitelijk de vader die Luke nooit gehad heeft. Maar voor zover ik mij herinner was Han nooit erg close met meneer Kenobi en Leia volgens mij ook niet echt. Dus waarom Ben? Alleen maar een reference naar de E.U. ?

 

Dat "we moeten het kanon opblazen"was best wel lame. Dat hebben we nu al twee keer gehad en de tweede keer was het al saai. Ik vond dat ze hier echt de eerste drie films veel teveel referencete. Ik vond die space battle ook best wel saai. Ik ga naar Star Wars voor de zwaardgevechten. Die space battles kunnen mij gestolen worden.

 

Dat gezegd hebbende: dat eindgevecht was awesome!!! Tot op dit punt zat ik nog een heel klein beetje in de angst dat uiteindelijk toch Finn en niet Rey de ware Jedi zou blijken. Maar toen Finn neer ging en Rey het zwaar naar zich toe stuurde. Dat was fantastisch. En het was zo heerlijk om Rey Kylo Ren's ass te zien kicken. Niet alleen vanuit een naratief perspectief (what can I say I liked Han) maar ook omdat we veel te weinig scenes zien waarin een vrouw een man inmaakt in een gevecht in mainstream Hollywood cinema.

 

Ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet denken dat Kylo Ren het heeft overleefd. Aan de ene kant snap ik het wel. Want om hem zijn vader te laten vermoorden en dan vervolgen meteen om te leggen is eigenlijk hem een hoop interessante karakterontwikkeling ontzeggen. Aan de andere kant: de set up was er perfect voor. Een episch gevecht tussen de heldin en de schurk die enke kan eindige met de dood van één van de twee. En dan uiteindelijk gaat geen van beide dood. Een beetje een afknapper maar hoogstwaarschijnlijk maakt de volgende film dat dubbel en dwars goed.

 

Die laatste scene tussen Rey en Finn was fantastisch. Ik was even bang dat hij zijn ogen open zou doen en ze zouden kussen of zoiets afgezaagds. Maar gelukkig weet Abrams beter en houdt hij het enigszins realistisch (voor zover je dat kunt zeggen van een film als deze) Ik vond het ook goed dat Finn uiteindelijk dus wel in coma blijft. Iets wat me altijd heeft ge-irriteerd aan de eerste en laatste film is hoe de helden in de meest benarde situaties belanden maar uiteindelijk toch nog aan het eind allemaal zonder enige kleerscheuren aan het feesten zijn. Het fijn te zien dat deze film niet die kant op ging. Ik hoop wel dat Finn nog ontwaakt. Hij hoeft wat mij betreft niet per sé een stelletje te worden met Rey. Hell, het zou misschien nog best interessant kunnen zijn als hij zijn eigen love interest vind en dan als Rey terug komt, nu een volwaardig Jedi, hij daar staan met een ander...hmmm....

 

Die laatste scene is één grote tease en eerlijk gezegd...het werkt. Ik vraag mij nu echt af of Luke Skywalker weer zijn oude positie oppakt en Sith gaat bevechten of dat hij het toch aan Rey over laat en haar enkel traint zoals Yoda hem trainde. Ik hoop het laatste. Het zou heel interessant zijn hem Rey te zien trainen.

 

Wel iets wat ik mij afvraag: waar de fuck was Luke hele film? Sure hij was gedesillusioneerd en terug getrokken maar zelf in waar hij dan ook zit moet hij iets hebben meegekregen van dat de Sith bezig waren het hele universum op te blazen. Voelde hij niks in the force? Waarschijnlijk wordt dit in de volgende film duidelijker maar voor nu heb ik toch zoiets van: wtf? Het voelt een beetje alsof Mark Hamill maar één dag op de set wilde zijn en de schrijvers daaromheen moesten werken.

 

Oh en nog een laatste gedachte maar deze is een beetje spoilerig voor de zogenaamde expanded universe. Een collectie van boeken die ik zelf nooit gelezen heb maar ik wel veel over gelezen heb in voorbereiding op deze film. Er was nml een hele hetze omtrend het feit dat de nieuwe trilogie niet canon zal zijn met the expanded universe. Het grappige is alleen...

 

 

Dat is het eigenlijk wel. In The Legacy of the Force reeks wordt Han Solo zijn zoon Jaden een Sith Lord en Rey mag dan wel niet de dochter zijn van Han (voor zover we weten) maar zowel que persoonlijkheid als qua uiterlijk lijkt ze best op Jaina Solo. En ze is hard op weg "the sword of the Jedi" te worden. Net als Jaina in de boeken. Oh en zoals gezegd:: "Ben" Zo'n beetje de meest overduidelijk reference naar de E.U. die je je maar kunt bedenken.

 

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Als laatste nog wat speculaties betreffende de komende twee delen. Het is al bekend gemaakt dat JJ Abrams vrij weinig van doen heeft met Episode VIII en ipv deze geschreven en geregisseerd zal worden door Rian Johnson. Dit baart mij enige zorgen. Ik heb maar twee films gezien van deze regisseur: Brick en Looper. En hoewel ik beide erg goed vond. (met name Looper is een pareltje) geeft geen van beide mij nu direct de impressie dat dit de juist persoon is om Star Wars te regisseren. Looper s de meer ambitieuze van de twee films maar zelfs die heeft niet half de schaal van iets als Star Wars. Ik zou mij natuurlijk kunnen vergissen maar voorlopig ben ik nog wat voorzichtig met enige hype voor deel 8. Ik had zelf liever gezien dat een al gevestigde regisseur als Guillermo del Toro of nog beter Abrams zelf Episode VIII zou regisseren.

 

Echter mocht ik wat sceptisch staan tegenover de keuze voor Rian Johnson als regisseur van Episode VIII. Dit is niks vergeleken bij het afgrijzen dat ik voel als ik denk aan het feit dat Episode IX, de grote climax van de trilogie in handen zal zijn van Collin Trevorrow. De man die ons het erbarmelijk slechte Jurassic World bracht. Ik denk werkelijk dat er geen slechtere keuze denkbaar is geweest. Zeker niet na het zien van The Force Awakens. Jurassic World is één van de meest vrouw onvriendelijke films die ik in tijden gezien heb en loopt over van het übermacho sfeertje van "let the boys handle this" En nu gaan we één van de weinige blockbuster franchises met een sterke vrouwelijke hoofdrol in handen geven van de persoon die dat heeft geproduceerd? Ik verwacht dat deze trilogie in mineur zal eindigen maar hopelijk heb ik het fout.

 

Nu The Force Awakens is in ieder geval nog steeds heel erg awesome!

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Misschien heeft hij bijgeleerd van Jurassic World.

Ik hoop het. Ik ben na deze film echt verliefd op Star Wars en zou het heel erg vinden als deze trilogie een bagger einde zou hebben. Als ze Rey verpesten in de laatste film...ik denk dat deze aardbol niet groot genoeg is om mijn woede aan te kunnen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Allereerst wens ik te zeggen dat vooral de originele trilogie een machofeestje is. Leia is zowat het enige vrouwelijke personage in alle drie de films, de prequeltrilogie doet het dan stukken beter. Met uitzondering van Leia herinner ik me alleen de slavinnen van Jabba en Luke z'n tante als vrouwelijke verschijningen.  Dat wil niet zeggen dat ik er niet mee akkoord ga dat het ook een mannenfeestje is, maar als je beweert dat er in de prequels geen vrouwelijke jedi te zien zijn dan moet ze toch nog eens goed bekijken. Aayla Secura en Yaddle zijn er nog maar twee van. Helaas zie je ze enkel verschijnen op de achtergrond, maar ze zijn er wel. Wat die films betreft was het sowieso logisch dat Obi Wan en Anakin de hoofdrolspelers waren dus een vrouwelijke hoofdrol zat er niet echt in. Oja, in Episode I was Padmé een koningin. In Episode II staat ze verdomd goed haar mannetje tegen dat monsterlijke insect... Er wordt sowieso al veel negatiefs verteld over die films zonder dat dit er nog eens bij moet. 

 

Ik was in ieder geval tevreden over Episode VII, zowel Rey als Finn zijn goed geïntroduceerd. (Ben ik trouwens de enige die verwachtte dat Rey een jedi was?) Echte plotgaten vielen me op dit moment nog niet op. Dat is altijd een goed teken, als je iets ziet dat niet klopt de eerste maal dat je een film bekijkt betekent dit dat het veel te voor de hand liggend is. 

 

Snoke? Ah, je bedoelt Darth Plagueis? De Sith die Palpatine/Sidious heeft getraind? Ja, er is nog een sith die sterker is dan Sidious en Vader.  :e007:

 

De reden dat Luke zo'n kleine rol heeft in deze film? Zeer simpel, om de spotlight zoveel mogelijk op de nieuwkomers en Han Solo te leggen natuurlijk. De laatste minuut van The Force Awakens heeft er direct voor gezorgd dat je al zin krijgt in de volgende episode, althans bij mij heeft dat gewerkt. Eén van de theorieën is trouwens ook dat Skywalker zich zo ver mogelijk van de rebellen heeft verwijderd omdat Plagueis zijn aanwezigheid kan voelen. Maar bon, alle gekheid op een stokje. Als dit in de volgende films ook effectief zal gebruikt worden weten we nu natuurlijk nog niet. 

 

Nu nog een theorie van mij zelf. Ik denk dat Rey geen familiebanden heeft met de Skywalkers of de Solo's. Wie is dan de vader/moeder? Geen idee, maar dat neemt niet weg dat Obi Wan Kenobi de grootvader wel eens zou kunnen zijn. Een plottwist die werkelijk niemand verwacht. Enfin, de kans is bitter klein maar het voorspelbare is een stuk kleiner en dat maakt het interessant.

Link naar reactie

Allereerst wens ik te zeggen dat vooral de originele trilogie een machofeestje is. Leia is zowat het enige vrouwelijke personage in alle drie de films, de prequeltrilogie doet het dan stukken beter. Met uitzondering van Leia herinner ik me alleen de slavinnen van Jabba en Luke z'n tante als vrouwelijke verschijningen.  Dat wil niet zeggen dat ik er niet mee akkoord ga dat het ook een mannenfeestje is, maar als je beweert dat er in de prequels geen vrouwelijke jedi te zien zijn dan moet ze toch nog eens goed bekijken. Aayla Secura en Yaddle zijn er nog maar twee van. Helaas zie je ze enkel verschijnen op de achtergrond, maar ze zijn er wel. Wat die films betreft was het sowieso logisch dat Obi Wan en Anakin de hoofdrolspelers waren dus een vrouwelijke hoofdrol zat er niet echt in. Oja, in Episode I was Padmé een koningin. In Episode II staat ze verdomd goed haar mannetje tegen dat monsterlijke insect... Er wordt sowieso al veel negatiefs verteld over die films zonder dat dit er nog eens bij moet. 

 

Ik was in ieder geval tevreden over Episode VII, zowel Rey als Finn zijn goed geïntroduceerd. (Ben ik trouwens de enige die verwachtte dat Rey een jedi was?) Echte plotgaten vielen me op dit moment nog niet op. Dat is altijd een goed teken, als je iets ziet dat niet klopt de eerste maal dat je een film bekijkt betekent dit dat het veel te voor de hand liggend is. 

 

Snoke? Ah, je bedoelt Darth Plagueis? De Sith die Palpatine/Sidious heeft getraind? Ja, er is nog een sith die sterker is dan Sidious en Vader.  :e007:

 

De reden dat Luke zo'n kleine rol heeft in deze film? Zeer simpel, om de spotlight zoveel mogelijk op de nieuwkomers en Han Solo te leggen natuurlijk. De laatste minuut van The Force Awakens heeft er direct voor gezorgd dat je al zin krijgt in de volgende episode, althans bij mij heeft dat gewerkt. Eén van de theorieën is trouwens ook dat Skywalker zich zo ver mogelijk van de rebellen heeft verwijderd omdat Plagueis zijn aanwezigheid kan voelen. Maar bon, alle gekheid op een stokje. Als dit in de volgende films ook effectief zal gebruikt worden weten we nu natuurlijk nog niet. 

 

Nu nog een theorie van mij zelf. Ik denk dat Rey geen familiebanden heeft met de Skywalkers of de Solo's. Wie is dan de vader/moeder? Geen idee, maar dat neemt niet weg dat Obi Wan Kenobi de grootvader wel eens zou kunnen zijn. Een plottwist die werkelijk niemand verwacht. Enfin, de kans is bitter klein maar het voorspelbare is een stuk kleiner en dat maakt het interessant.

Oh wow! Iemand die mijn hele post gelezen heeft. You sir are awesome! ... Or insane ... Or really really bored. Take your pick.

 

Wat de prequel trilogie betreft heb je ongetwijfeld gelijk. Het enige dat mij nog heel duidelijk voor de geest stond aan female badassery was Padme aan bord van dat schip in deel 1. Deel 2 en 3 staan me veel minder duidelijk voor de geest. Waarschijnlijk komt dat ook omdat ik deel 1 zag toen ik negen was en dan zijn alle films nog indrukwekkend. Deel 2 en 3 zeg ik toen ik iets van vijftien of zestien was en direct daarna ben ik de oorspronkelijke trilogie gaan kijken. Dus die twee vielen een beetje weg. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik deel 3 eigenlijk zo slecht nog niet vond. Hij was nogal rommelig en onevenwichtig maar het had een interessant plot en een paar best goede momenten. Die twee vrouwelijke Jedi die jij noemt herinner ik mij totaal niet en dat zegt op zich al genoeg denk ik. Maar zoals gezegd, het is best mogelijk dat ik de films tekort doe op gebied van vrouwen emancipatie.

 

Zoals ik al zei hoopte ik de hele films dat Rey een Jedi zou blijken. Ik ging er alleen van uit dat die hoop niet bewaarheid zou worden.

 

Die Darth Plagueis theorie heb ik al ergens opgevangen ja. Maar ik ben vrees ik niet bekend genoeg met de E.U. om daar veel over te kunnen zeggen. Maar zelfs al is het een pseudonym om ons op het verkeerde been te zetten. Hij had een stoerdere naam kunnen bedenken dan Snoke. Dat is werkelijk de meets suffe villain covername sinds Sharkey in Lord of the Rings. En dat gedeelte hebben ze er gelukkig in de films uit gehaald.

 

Jou theorie wat Luke betreft klinkt nog best aannemelijk. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Dank voor de uitleg.

 

Wat Rey betreft...ik dank dat haar ouders wel big shots zijn in de sage. Anders zouden ze niet zo'n big deal maken en tegelijkertijd zo vaag doen over dat zij als kind achter gelaten is op Jakku. Ik denk zelf wel dat haar papa Luke is maar jouw theorie klinkt voor mij ook wel aannemelijk.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ik zou Episode III dan nog maar een keer herkijken als ik jou was. Palpatine vertelt er een weetje in over zijn meester, en het zou wel eens zeer belangrijke informatie kunnen zijn. 

 

Wat Rey betreft, iedereen verwacht dat ze de dochter is van een Skywalker (Luke of Leia, dat maakt eigenlijk niet zozeer uit. Al zou het wel onnozel zijn dat Leia het haar dan niet zelf zegt). Net omdat iedereen dat verwacht lijkt me dit een slechte zet. Er zaten in deze laatste film ook al een paar momenten in die sowieso te voorspellen waren. Het kan ook zijn dat ze geen vader heeft... (it happend before). 

 

In ieder geval hoop ik in de volgende episodes toch eens wat extra Jedi te zien. Al zijn het er maar een tweetal. 

 

Er gaan in ieder geval veel zo'n verhaaltjes de ronde. Om de films af te werken zouden de makers ze in ieder geval eens mogen lezen, want vaak zitten er geniale ideëen tussen. 

Link naar reactie

I'm a kid. 

 

Dan ben je nog veel te jong voor haar. :P

 

Ik heb trouwens ook je hele post gelezen, en wou hier en daar wat commentaar geven (over Ford die altijd al zei dat Han moest sterven, dus het Internet heeft dat niet voorspeld, en over waarom Luke weg is, enz) maar ik vond die stukjes niet meer terug om te quoten :P

 

Oh wow! En ik maar denken dat ik onnodig de draad zit vol te spammen met mijn gezwam in de ruimte (no pun intended) You guys are both awesome. Evenals ieder ander die de moeite heeft genomen dat allemaal te lezen.

 

Om nog even in te gaan op je comment. Wat je zegt klopt maar omdat ik voorheen geen fan was van Star Wars wist ik niet dat Ford dat gezegd had voordat iedereen op het internet het erover ging hebben.

 

Overigens, nog een leuk feitje waar ik net achter kwam: Daniel Craig zit in The Force Awakens.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ik zou Episode III dan nog maar een keer herkijken als ik jou was. Palpatine vertelt er een weetje in over zijn meester, en het zou wel eens zeer belangrijke informatie kunnen zijn. 

 

Wat Rey betreft, iedereen verwacht dat ze de dochter is van een Skywalker (Luke of Leia, dat maakt eigenlijk niet zozeer uit. Al zou het wel onnozel zijn dat Leia het haar dan niet zelf zegt). Net omdat iedereen dat verwacht lijkt me dit een slechte zet. Er zaten in deze laatste film ook al een paar momenten in die sowieso te voorspellen waren. Het kan ook zijn dat ze geen vader heeft... (it happend before). 

 

In ieder geval hoop ik in de volgende episodes toch eens wat extra Jedi te zien. Al zijn het er maar een tweetal. 

 

Er gaan in ieder geval veel zo'n verhaaltjes de ronde. Om de films af te werken zouden de makers ze in ieder geval eens mogen lezen, want vaak zitten er geniale ideëen tussen. 

 

Ze kan in elk geval geen dochter zijn van LukexLeia, dus dat valt al af.

Het zal dus wel HanxLeia worden, want ik zie ze niet zo gauw een onbekende moeder/vader introduceren.

Denk aan de scène in The Empire Strikes Back, waar Han heel ridderlijk tegen Leia zegt dat hij zich wil terugtrekken als ze meer voor Luke voelt. Haha - om veel redenen :)

 

Deze kerel zegt dat hij niet maalt om spoilers:

 

 

Hij heeft eigenlijk gelijk. Je gaat toch vooral kijken om de show.

Link naar reactie

Ik zou Episode III dan nog maar een keer herkijken als ik jou was. Palpatine vertelt er een weetje in over zijn meester, en het zou wel eens zeer belangrijke informatie kunnen zijn. 

 

Wat Rey betreft, iedereen verwacht dat ze de dochter is van een Skywalker (Luke of Leia, dat maakt eigenlijk niet zozeer uit. Al zou het wel onnozel zijn dat Leia het haar dan niet zelf zegt). Net omdat iedereen dat verwacht lijkt me dit een slechte zet. Er zaten in deze laatste film ook al een paar momenten in die sowieso te voorspellen waren. Het kan ook zijn dat ze geen vader heeft... (it happend before). 

 

In ieder geval hoop ik in de volgende episodes toch eens wat extra Jedi te zien. Al zijn het er maar een tweetal. 

 

Er gaan in ieder geval veel zo'n verhaaltjes de ronde. Om de films af te werken zouden de makers ze in ieder geval eens mogen lezen, want vaak zitten er geniale ideëen tussen. 

 

Dank voor de tip. Zal ik nog eens doen. Ik vond zelf eigenlijk qua verhaal episode III de beste na episode VII. Jammer dat het zo slecht uitgewerkt was.

 

Wat Rey betreft. Abrams is heel goed in mensen op het verkeerde been zetten (denk aan de grote onthulling in seizoen 3 van Alias over wie nu The Traveler is) maar Abrams doet niet episode VIII of die daarna en van Rian Johnson weet ik niet of we zoiets kunnen verwachten. Looper had een goede twist die ik niet direct zag aankomen maar wederom, dat was een heel ander soort film. Ik vind het sowieso vervelend dat ieder zn eigen dingetje doet zonder met de ander te overleggen. Abrams heeft heel weinig input gehad voor Episode VIII en geen input voor Episode IX. Hoewel naar ik meen Johnson dan weer wel het script zou schrijven voor episode IX. Dus misschien dat als Episode VIII goed is dat episode IX nog gered kan worden. Hoe dan ook, ik had veel liever gehad dat Abrams ze gewoon allemaal zou doen. Nu heeft hij heel veel opgezet en is het maar te hopen dat andere iets goeds ermee aanvangen. Ik snap serieus niet hoe hij het zomaar kan loslaten. But then again: dat is ook een beetje wat hij met Lost heeft gedaan dus mischien is dat gewoon zijn ding. Of misschien durft hij na Into Darkness (niet gezien I'm not into Star Trek) geen sequel meer te regisseren.

 

En ja...meer Jedi. Agreed. Hopelijk heeft Luke ergens nog stiekem een nieuwe Jedi school opgericht waar hij Rey en anderen gaat trainen o.i.d.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Volgens mij kozen ze JJ Abrams omdat er heel goed in is om verhalen niet af te maken. :e011:

Hard to argue with that. Zelfs als Abrams fan zijnde. Alias is ie na drie seizoenen afgehaakt. Lost al na één seizoen. En Fringe hield ie na twee seizoenen voor gezien. Gelukkig waren de mensen die het van hem overnamen ook zeer competente schrijvers maar toch...

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Net gezien:

 

 

Wie Fringe, Alias of (in mindere mate) Lost heeft gezien weet dat Abrams ontzettend goed is in het creeren van ijzersterke vrouwelijke personages. En als iemand die gelijkheid van geslachten heel hoog in het vaandel heeft is dat altijd iets geweest dat ik zo enorm waardeer aan zijn werk. Ik ging ook de film in met de vage hoop dat het uiteindelijk Rey zou zijn die de ware Jedi zou blijken en niet Finn zoals de trailers mij deden vermoeden. Een hoop die totaal tegen mijn verwachtingen in bewaarheid bleek te worden! Dat moment dat Rey aangetrokken wordt tot Luke's lichtzwaard sprong ik bijna uit mijn stoel en in de climax waarin Rey Kylo Ren bevecht kon ik het niet nalaten een zacht applausje te geven. DIT is wat Star Wars miste. De eerste trilogie is een macho feestje. Heel veel mensen noemen Leia een bad ass maar ze doet zo'n beetje de hele filmtrilogie niets dat ook maar enigszins die titel verdient. De prequel trilogie is nog erger. Padme mag een paar keer zwaaien met een blaster maar dat is het. In allebei de trilogiën zien we nooit zelfs maar één vrouwelijk Jedi. Een schande! Voor mij was dit dus eindelijk de ontwikkeling waar ik zo op hoopte. Was dit niet gebeurt dan was ik waarschijnlijk uit de film gekomen van mening dat het vermakelijk was maar een beetje een gemiste kans. Met Rey echter als de Jedi badass van dienst kan ik eindelijk mijzelf tot fan van de franchise scharen. Ik kan niet wachten om haar in de volgende film te zien trainen als Jedi. Mogelijk onder begeleiding van Luke.

 

Dat Kylo Ren, Han zijn zoon bleek te zijn was een coole twist en één die ook volkomen logisch was voor mij. Ik vond hem ook zeer goed gecast. Het was ook heel fijn dat hij niet verminkt of anderzijds lelijk was. De Sith in de eerdere films waren altijd lelijkerds. Om nog even maar te verduidelijken dat dit de slechterikken zijn. Kylo Ren is een behoorlijk knappe vent. En dat zeg ik als heterosexuele man. Tolkien omschreef Sauron als een zeer knappe man want het kwaad is verleidelijk en lelijkheid verleid niet erg. Zo ook is The Dark Side verleidelijk dus ik was blij te zien dat Abrams mee is gegaan in dat gedachtegoed. Wel moet ik zeggen dat Kylo Ren redelijk slecht omgaat met het materiaal van The First Order. Ik weet dat regel 1 van The Dark Side is toegeven aan je eigen woede maar hij gaat wel erg ver. Ik vraag me af wat de maandelijkse rekening aan reparatiekosten van The First Order bedraagt alleen maar omdat meneer Ren weer eens boos is geworden.

 

Dat gezegd hebbende: dat eindgevecht was awesome!!! Tot op dit punt zat ik nog een heel klein beetje in de angst dat uiteindelijk toch Finn en niet Rey de ware Jedi zou blijken. Maar toen Finn neer ging en Rey het zwaar naar zich toe stuurde. Dat was fantastisch. En het was zo heerlijk om Rey Kylo Ren's ass te zien kicken. Niet alleen vanuit een naratief perspectief (what can I say I liked Han) maar ook omdat we veel te weinig scenes zien waarin een vrouw een man inmaakt in een gevecht in mainstream Hollywood cinema.

 

Ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet denken dat Kylo Ren het heeft overleefd. Aan de ene kant snap ik het wel. Want om hem zijn vader te laten vermoorden en dan vervolgen meteen om te leggen is eigenlijk hem een hoop interessante karakterontwikkeling ontzeggen. Aan de andere kant: de set up was er perfect voor. Een episch gevecht tussen de heldin en de schurk die enke kan eindige met de dood van één van de twee. En dan uiteindelijk gaat geen van beide dood. Een beetje een afknapper maar hoogstwaarschijnlijk maakt de volgende film dat dubbel en dwars goed.

Ik vind rey ook enorm cool, het enige minpuntje is echter....dat ze geen minpuntjes heeft. Ze wordt doorheen de film steeds iets te positief in beeld gebracht zonder een enkel gebrek in haar karakter en dat komt voor mij zeer onnatuurlijk over, een prototype held als protagonist die te gemaakt aanvoelt en niet een uiterst gebalanceerd uitgewerkt karakter heeft. Dit was ook een beetje een probleem bij padme in episode 1 2 en 3 (MAAR zoals gilles al aanhaalde is ze zeker niet nutteloos geweest) maar net niet een probleem bij Leia die soms heel erg koppig kan zijn en luke en han solo. Leia is voor mij een bad ass, niet enkel vanwege het feit dat ze een belangrijke functie heeft bij het verzet (dat blijkbaar telt als "niets doen"), maar vooral ook vanwege de dynamiek tussen haar, han en luke. De dynamiek tussen deze 3 is 1 van de meest belangrijke dingen die de originele trilogie zo goed maakt voor mij en in de nieuwe film zat er nergens een dynamiek zo goed als deze.

 

Kylo ren start misschien wel als pretty boy maar op het einde van zijn gevecht met rey zie je wel dat zijn gezicht verminkt werd en dat hij dus wel terug valt in dat cliché van, goed is mooi en licht en slecht is met visuele afwijkingen van het normale en duister. Maar dat vond ik net niet erg. De orignele trilogie is bestaat net uit zulke clichés en ik vond het tof dat ze dat ook nu wouden ontarmen.

Wel komt hij soms iets te veel als een klein kind over met zijn "tantrums" en komen die soms eerder lachwekkend over en belange niet zon dreiging als darth vader die bvb iemand zou force choken ipv heel de boel kort en klein te slaan, maar ach, langs de andere kant was darth vader op dezelfde leeftijd als kylo ren ook nogal een emo kutkind dus so grandfather so grandson i guess. Al blijft het toch raar dat het product van 2 awesome mensen zoals leia en han toch zo iemand is :P

 

Ik vond de film heel leuk maar bleef ergens toch een beetje op mijn honger zitten vanwege dat lightsaber gevecht net. Ja rey bezit duidelijk een grote ruwe kracht van de force en het kan ook zijn dat de dood van han solo een impact gehad heeft op kylo ren (ookal zou hij dat misschien niet willen toegeven), toch vond ik dat de climax van dat gevecht net helemaal verkeerd zat

 

Wat ik dan wel weer mooi vond was, hoewel je de dood van han solo idd van ver ziet aankomen (door de hoeveelheid screen time dat hij kreeg wist ik dat de spoiler die ik eerder die dag las waar ging zijn) vond ik het vooral emotioneel wanneer het beeld overging naar leia en je zag hoe zij het plots kon voelen

Link naar reactie

Wat ik daar een beetje miste was dat Leia, Chewie,... even stil stonden bij Han zijn dood na afloop. Ik vind dat hij toch een soort v begrafenis/herdenking verdiende. Zelfs een klein momentje waar Chewie en Leia elkaar omhelzen had al mooi geweest.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Het grootste "probleem" dat ik op dit moment heb met Kylo Ren is dat ik me niet kan voorstellen dat hij de oorzaak is van het vallen van de nieuwe Jedi orde onder Luke Skywalker. Wat is er met die andere Jedi gebeurd? Ik neem aan dat er pakweg twintig jaar na Return of the Jedi toch al zo'n tiental Jedi waren. Wat is er met hen gebeurd? Heeft die gefrustreerde puber ze op z'n eentje vermoord? Dat lijkt me nogal vreemd, gezien hij nogal afgaat tegen groentjes zoals Rey (en Finn). 

 

Heeft hij de hulp gehad van een legioen stormtroopers zoals Anakin op Corusant? Misschien heeft z'n meester zelf wel de leiding gehad. In dat geval was het allemaal veel aannemelijker. Hopelijk wordt dit nog verklaard in de volgende film. 

 

Het interessantste topic op dit moment blijft volgens mij toch de identiteit van Rey. Quasi iedereen neemt aan dat ze toch een Skywalker is, iets wat ik dus veel te voorspelbaar vind. Het zou pas origineel zijn moest ze afstammen van een totaal ander personage. D'r zijn er twee die mijn voorkeur genieten (en dan is er nog een derde optie). 

 

Optie 1: Rey Vos - Rey zou de (klein)dochter kunnen zijn van Jedi Master Quinlan Vos. Quinlan Vos komt voor in Episode I als cameo en wordt in Episode III vermeld door Obi-Wan. In The Clone Wars zien we hem wel ettelijke keren. Hoewel Vos oorspronkelijk zou steren in "the great Jedi purge" heeft Lucas besloten om hem toch te sparen. De scène waarin hij stierf werd geschrapt waardoor hij een van de weinige overlevende Jedi is na episode III. Zijn uiteindelijk lot is tot op heden nooit geweten. 

 

Optie 2: Rey Kenobi - Stel je voor dat Obi Wan een relatie heeft gehad tijdens zijn verbanning op Tatooine. Het zou een menselijk aspect geven aan dit klassieke personage want zelfs de meest correcte geestelijken hebben nog menselijke behoeften. Als Rey de kleindochter is van Obi-Wan heeft ze waarschijnlijk een goeie band met The Force. Als Luke iets van zijn eerste meester in het meisje voelt kan dat een goeie trigger zijn om alsnog te besluiten om de Jedi Order opnieuw op te richten. De ouders van Rey (want in dit geval zou ze sowieso Obi Wan z'n kleindochter zijn) hebben haar achtergelaten op Jakku omdat ze vreesden dat The First Order haar sowieso hadden vermoord op jonge leeftijd vanwege haar sterke band met The Force. 

 

Optie 3: Rey... - Rey heeft geen familie. Of toch op z'n minst geen vader. Ze zou dus ontstaan zijn dankzij de midi-chlorians, dezelfde manier waarop Anakin geboren is. Anakin heeft namelijk nooit zijn doel bereikt. Met Sidious te vermoorden bleek er toch geen evenwicht te zijn in The Force omdat er nog een gevaarlijker Sith aan de voorspelling is ontkomen. 

 

(Dit terzijde, ik denk dat ik hier teveel over nadenk de laatste tijd). 

Link naar reactie

Rey heeft zeker familie, er zit een stuk in de film waar ze weggehaald wordt van Kylo Ren en daar helemaal niet gelukkig om is. Dus ofwel is dat haar broer en is ze een Solo (maar dan zou Han dat wel geweten hebben, of Leia), ofwel is dat haar neefje, en is ze een Skywalker. 

Ze wacht op haar familie. Ze zit dus misschien te wachten op Luke. Maar die is gevlucht (wat eigenlijk out of character is) nadat Kylo Ren één van de andere mede leerling Jedi's gedood heeft. (misschien ook allemaal familie)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...