Ga naar inhoud

E-Books In De Branding


Recommended Posts

Een artikel op de Tijd, afgeleid van gegevens van CP (of CB, zoiets) meldt dat in het 4e kwartaal van 2015 de verkoop van e-books met 1% is gezakt t.o.v. hetzelfde kwartaal in 2014.

De verkoop van 2015 steeg wel nog 15% t.o.v. 2014, maar het is wel de eerste keer dat er sprake is van een daling. Waarnemers vinden het opmerkelijk, omdat ebooks nog altijd een groeimarkt is.

Volgens mij heeft het e-book gewoon heel snel zijn status van "leuk cadeau" verloren. Ik sluit niet uit dat de verkopen in het 4e kwart 2014 werden ondersteund door cadeau gegeven e-readers. Net zoals je geen smartphone cadeau geeft zonder op z'n minst een beetje beltegoed omdat je het verdomde ding anders niet eens kunt aanzetten, geef je ook niet zomaar een lege e-reader. Dus boekje erbij.

Maar een los e-book als cadeau? Een kaartje met daarop "ga het maar downloaden, jochie" ? Dat zie ik niet zitten, en waarschijnlijk veel andere mensen evenmin.

Maar als e-books geen cadeau-kwaliteit hebben, dan hebben ze ook niet veel glitter-kwaliteiten, en dan zie ik nog niet veel mensen die dingen kopen.

Bovendien lijkt het er sterk op dat impulsaankopen belangrijk zijn voor boeken, en dan staan e-books waarschijnlijk erg zwak. Onder je tweetjes wandelen door e-shop-street ... ?

Link naar reactie

Nederlandstalige.

Ik heb de situatie in de VS lange tijd gevolgd, en daar is de groei gestopt toen ebooks een derde van de boekenmarkt hadden ingenomen.

Het verbaast me dat het in de Nederlanden zo veel vroeger is stilgevallen. Het kan natuurlijk tijdelijk zijn.

Link naar reactie

Tja. Dan verbaast het me niet zo erg, eigenlijk. Ik lees het gros van mijn boeken als e-book, maar ik heb nog nooit een Nederlandstalig boek gekocht.

Mijn indruk is dat e-books behoorlijk onevenwichtig verdeeld zijn over de genres. Ik heb er nog niet zoveel over opgezocht, maar sci-fi bijvoorbeeld, lijkt me goed te boeren als e-book. Veel technisch geïnteresseerde mensen lezen sci-fi, maar dat wordt ook vaak in het Engels gedaan.

Het helpt ook dat uitgeverijen als Tor en Baen en projecten als de Humble eBook Bundle hun klanten niet oplichten met DRM, natuurlijk.

Link naar reactie

Dit is het volledige artikel

 

De verkoop van e-boeken in het Nederlandse taalgebied heeft in het vierde kwartaal voor het eerst een daling opgetekend tegenover een jaar eerder, zegt het logistieke dienstenbedrijf CB.

Advertentie
 
 
 
 

CB stelt zich op als logistieke intermediair tussen uitgevers en verkoper van e-boeken en heeft zo een vrij goed beeld van die markt. Volgens de e-bookbarometer die het bedrijf donderdag publiceerde daalde de verkoop in het vierde kwartaal van 2015 met een procent tegenover dezelfde periode van 2014. Dat is niet veel, maar de daling is wel opmerkelijk omdat digitale boeken nog een jong en groeiend medium zijn.

Over heel 2015 noteert CB wel nog een toename van de e-boekenverkoop, met 15%. Indien ook de uitleningen van e-boeken via de bibliotheek worden meegeteld, telt CB een toename van het aantal transacties met 38%. Dat kan erop wijzen dat het uitlenen van e-boeken via bibliotheken (waar Nederland verder in staat dan Vlaanderen) een negatieve impact heeft gehad op de verkoop.

De cijfers leren ook dat de prijskloof tussen papieren boeken en hun digitale variant verder is toegenomen. De gemiddelde consumenten(advies)prijs van e-boeken bedroeg in 2015 nog maar 56,7% van die van papieren boeken. In 2014 was dat nog 64,2% en in 2010 nog 83,6%.

Intussen is 5,7% van alle verkochte boeken in ons taalgebied digitaal, volgens CB. Het aandeel in de boeken die online verkocht worden bedraagt al 28,2% ( de overige 71,8% zijn dus papieren boeken die online worden besteld).

De verkoop van e-boeken in het Nederlandse taalgebied heeft in het vierde kwartaal voor het eerst een daling opgetekend tegenover een jaar eerder, zegt het logistieke dienstenbedrijf CB.

Advertentie
 
 
 
 

CB stelt zich op als logistieke intermediair tussen uitgevers en verkoper van e-boeken en heeft zo een vrij goed beeld van die markt. Volgens de e-bookbarometer die het bedrijf donderdag publiceerde daalde de verkoop in het vierde kwartaal van 2015 met een procent tegenover dezelfde periode van 2014. Dat is niet veel, maar de daling is wel opmerkelijk omdat digitale boeken nog een jong en groeiend medium zijn.

Over heel 2015 noteert CB wel nog een toename van de e-boekenverkoop, met 15%. Indien ook de uitleningen van e-boeken via de bibliotheek worden meegeteld, telt CB een toename van het aantal transacties met 38%. Dat kan erop wijzen dat het uitlenen van e-boeken via bibliotheken (waar Nederland verder in staat dan Vlaanderen) een negatieve impact heeft gehad op de verkoop.

De cijfers leren ook dat de prijskloof tussen papieren boeken en hun digitale variant verder is toegenomen. De gemiddelde consumenten(advies)prijs van e-boeken bedroeg in 2015 nog maar 56,7% van die van papieren boeken. In 2014 was dat nog 64,2% en in 2010 nog 83,6%.

Intussen is 5,7% van alle verkochte boeken in ons taalgebied digitaal, volgens CB. Het aandeel in de boeken die online verkocht worden bedraagt al 28,2% ( de overige 71,8% zijn dus papieren boeken die online worden besteld).

De verkoop van e-boeken in het Nederlandse taalgebied heeft in het vierde kwartaal voor het eerst een daling opgetekend tegenover een jaar eerder, zegt het logistieke dienstenbedrijf CB.
Advertentie

CB stelt zich op als logistieke intermediair tussen uitgevers en verkoper van e-boeken en heeft zo een vrij goed beeld van die markt. Volgens de e-bookbarometer die het bedrijf donderdag publiceerde daalde de verkoop in het vierde kwartaal van 2015 met een procent tegenover dezelfde periode van 2014. Dat is niet veel, maar de daling is wel opmerkelijk omdat digitale boeken nog een jong en groeiend medium zijn.

Over heel 2015 noteert CB wel nog een toename van de e-boekenverkoop, met 15%. Indien ook de uitleningen van e-boeken via de bibliotheek worden meegeteld, telt CB een toename van het aantal transacties met 38%. Dat kan erop wijzen dat het uitlenen van e-boeken via bibliotheken (waar Nederland verder in staat dan Vlaanderen) een negatieve impact heeft gehad op de verkoop.

De cijfers leren ook dat de prijskloof tussen papieren boeken en hun digitale variant verder is toegenomen. De gemiddelde consumenten(advies)prijs van e-boeken bedroeg in 2015 nog maar 56,7% van die van papieren boeken. In 2014 was dat nog 64,2% en in 2010 nog 83,6%.

Intussen is 5,7% van alle verkochte boeken in ons taalgebied digitaal, volgens CB. Het aandeel in de boeken die online verkocht worden bedraagt al 28,2% ( de overige 71,8% zijn dus papieren boeken die online worden besteld).

 

Klik hier voor de grafieken, want die zijn ook interessant.

Link naar reactie

Tja. Dan verbaast het me niet zo erg, eigenlijk. Ik lees het gros van mijn boeken als e-book, maar ik heb nog nooit een Nederlandstalig boek gekocht.

Mijn indruk is dat e-books behoorlijk onevenwichtig verdeeld zijn over de genres. Ik heb er nog niet zoveel over opgezocht, maar sci-fi bijvoorbeeld, lijkt me goed te boeren als e-book. Veel technisch geïnteresseerde mensen lezen sci-fi, maar dat wordt ook vaak in het Engels gedaan.

Het helpt ook dat uitgeverijen als Tor en Baen en projecten als de Humble eBook Bundle hun klanten niet oplichten met DRM, natuurlijk.

 

SF is een genre dat graag met de nieuwste snufjes mee is. Je kon al heel vroeg een abonnement op sommige sf-bladen krijgen op ... microfilm. Dat is nu voorbij.

In de jaren 90 besloten veel Amerikaanse sf-bladen "naar internet te gaan" (waardoor ze nog slechter vertrokken), en je kunt al heel lang allerlei sf-verhalen en -romans op internet vinden, meestal als voorsmaakje van de een of andere auteur.

Link naar reactie

Of er nu DRM op zit of niet maakt geen bal uit, kopiëren wordt toch gedaan en het kost de 'hacker' geen moeite om dat te kraken. De enige die je kloot met dat gezeik is diegene die geld betaald heeft voor het ebook, want die kan niet plots een boek, waarvoor hij betaald heeft, op een ander apparaat lezen. Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat je bij een ebook over het algemeen enkel betaald voor een licentie...

Link naar reactie

Zonder DRM loop je het risico dat je één exemplaar verkoopt, en dat het daarna vrolijk wordt rondgekopieerd.

Mèt DRM net zo goed.

 

De noodzaak aan DRM bewijst gewoon dat ebooks heel onhandig zijn.

Er is nul komma nul 'noodzaak' aan DRM. Zelfs een obsessief controle-geobsedeerd bedrijf als Apple heeft dat op iTunes al ingezien, alleen lopen de uitgeverijen achter.

 

Bovendien zie ik niet in wat de illusie van DRM te maken heeft met het handig zijn of niet van e-books. Het artikel dat je linkte is paywalled, da's toch ook geen bewijs dat online kranten onhandiger zijn dan papieren?

Link naar reactie

Of er nu DRM op zit of niet maakt geen bal uit, kopiëren wordt toch gedaan en het kost de 'hacker' geen moeite om dat te kraken. De enige die je kloot met dat gezeik is diegene die geld betaald heeft voor het ebook, want die kan niet plots een boek, waarvoor hij betaald heeft, op een ander apparaat lezen. Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat je bij een ebook over het algemeen enkel betaald voor een licentie...

 

Of je een slot op je deur zet of niet maakt geen bal uit, inbreken wordt toch gedaan en het kost de 'inbreker' geen moeite om dat te kraken.

Link naar reactie

Bovendien zie ik niet in wat de illusie van DRM te maken heeft met het handig zijn of niet van e-books. Het artikel dat je linkte is paywalled, da's toch ook geen bewijs dat online kranten onhandiger zijn dan papieren?

 

Cadeau doen. Doorverkopen. Tweedehands boeken ... Allemaal moeilijker met DRM.

Het is of DRM en het gebruik overdreven beperken, of geen DRM en al het werk van de schrijver gewoon gratis rondstrooien.

Er is een oplossing met online lezen: je krijgt dan door een code het recht op bijv. drie exemplaren. Maar ik vind dat ook maar niets: altijd on line moeten zijn om je boek te kunnen lezen. En je legt hoe dan ook een beperking op.

Link naar reactie

Er is nul komma nul 'noodzaak' aan DRM. Zelfs een obsessief controle-geobsedeerd bedrijf als Apple heeft dat op iTunes al ingezien, alleen lopen de uitgeverijen achter.

 

Ik denk niet dat Apple wakker ligt van de rechten van de muzikanten, acteurs, schrijvers etc.... Apple verkoopt machientjes. Dat Apple geen DRM gebruikt, betekent niets. Het is nooit van oorsprong een verkoper van muziek, boeken of films geweest. Het is een computerverkoper.

Overigens: het is niet omdat Apple NU geen DRM heeft, dat ze het over enkele jaren niet invoeren. Misschien hebben ze DRM laten vallen omdat de concurrentie geen DRM had.

Link naar reactie

Zonder DRM werkt perfect. Mensen betalen net zo goed voor DRM-vrije boeken. Met of zonder DRM worden boeken gekopieerd, dat duveltje is uit het doosje, of je 't wilt of niet. De enige vraag is: hoeveel respect heb je voor de mensen die wèl geld willen neertellen voor je boek.

 

Bescherming? Werkelijk? Je legt 't op de scanner en je hebt een kopie, getuige de massa's scanlations online.

Flexibel? Integendeel. Papieren boeken wegen voor dood, nemen massa's plaats in, zijn niet doorzoekbaar en hebben geen ingebouwd woordenboek.

Link naar reactie

Of je een slot op je deur zet of niet maakt geen bal uit, inbreken wordt toch gedaan en het kost de 'inbreker' geen moeite om dat te kraken.

Laat mij duidelijk zijn: ik steel niets. Ik heb een abonnement op Apple music, ik koop mijn boeken (fysiek en digitaal) en koop ook mijn films. Ik betaal voor mijn entertainment en iedereen zou dat moeten doen omdat je direct of indirect een persoon of gemeenschap steunt.

 

De analogie die je maakt om mijn punt onderuit te halen is overigens appels met peren. Een slot op de deur is wel een nuttig instrument. 100% efficiënt? Allesbehalve, maar wel heel wat efficiënter dan DRM.

Dat is het verschil tussen het beschermen van iets echt en iets digitaal.

Als je echt wil dat iets niet gestolen wordt, vermijd dan het internet... het enige verschil tussen iets voorzien van DRM of niet is dat je in het eerste geval mensen die je boek betaald hebben het lastig maakt. Zij die willen stelen, zullen het doen DRM of niet. Waarom dan niet uw klanten het wat aangenamer maken.

Link naar reactie

 

De analogie die je maakt om mijn punt onderuit te halen is overigens appels met peren. Een slot op de deur is wel een nuttig instrument. 100% efficiënt? Allesbehalve, maar wel heel wat efficiënter dan DRM.

 

 

Voor DRM geldt hetzelfde, hoor. Je moet niet denken dat iedereen zomaar DRM kan kraken.

Feit blijft dat ik papieren boeken veel flexibeler vindt, en dat ze iedereen een handige hoeveelheid mogelijkheden bieden.

Elektronisch is vanaf het begin een probleem.

IT introduceert om de haverklap systemen die eigenlijk niet goed doordacht zijn.

Willen jullie dat niet geloven? Oké, dat is dan jullie probleem.

Link naar reactie

Niet iedereen kan het kraken, maar er is altijd wel één iemand die het kan.  En op het internet is één iemand genoeg.

Niet naïef zijn hé.

 

Precies, op het Dark web zitten er genoeg types die het zouden proberen gewoon om te weten of het ze lukt (eigenlijk moeten ze daarom nog niet eens actief zijn op het Dark web maar soit). 

 

Hacken is voor velen een sport, inbreken is dat bij mijn weten niet. De vergelijking met een deurslot houdt volgens mij totaal geen steek. 

Link naar reactie

Niet iedereen kan het kraken, maar er is altijd wel één iemand die het kan. En op het internet is één iemand genoeg.

Niet naïef zijn hé.

Ben ik niet. Maar ik vraag me af of al die boekenliefhebbers die DRM-loze boeken willen soms niet naïef zijn, als ze niet beseffen dat DRM-loze boeken ertoe kunnen leiden dat de auteurs niet genoeg meer verdienen om goede boeken te blijven maken.

Soms zijn de schrijvers naïef. Ik herinner me een kereltje dat zei: "Als je mijn verhaal wilt, stuur me dan een mailtje, en ik mail het gewoon terug." Maar ik had hem betaald om dat verhaal in mijn tijdschrift te publiceren. Toen ik hem zei dat dat niet kon, begreep hij dat niet eens. Ik heb hem natuurlijk niet meer gepubliceerd.

Als hij zijn verhalen gratis wilt rondstrooien, moet hij dat zelf weten, maar geen enkele uitgever zal hem nog publiceren. Die kerel dacht zeker dat uitgaven aan de bomen groeien?

 

En, nee, serverruimte groeit ook niet aan de bomen.

Er zijn mensen die denken dat al die boeken in e-formaat eeuwig en drie dagen op servers zullen staan, klaar om te worden gedownload.

Mis.

Link naar reactie

Hacken is voor velen een sport, inbreken is dat bij mijn weten niet. De vergelijking met een deurslot houdt volgens mij totaal geen steek.

 

Ik vraag me af hoe lang hacken als een sport zal worden gezien. Daar komt vroeg of laat ook een einde aan. En dat zogenaamde dark web: ben je daar al ooit eens geweest? Weet je eigenlijk wel wat dat is?

Link naar reactie

Flexibel? Integendeel. Papieren boeken wegen voor dood, nemen massa's plaats in, zijn niet doorzoekbaar en hebben geen ingebouwd woordenboek.

Flexibel, want je koopt een exemplaar en doet ermee wat je wilt: lezen, herlezen, cadeau doen, doorverkopen, nota's in kriebelen. Het enige wat je niet kunt, is kopiëren, tenzij je je tijd wilt verspillen achter een fotokopiemachine of scanner.

Link naar reactie

Je legt 't op de scanner en je hebt een kopie, getuige de massa's scanlations online.

Ik begrijp dan ook niet waarom die mensen dat doen. Hebben ze echt niets beters om handen dan uren aan de scanner staan? Ik vind het zo al een merde dat Catawiki TWEE scans per boek eist.

Ik heb wel gezien dat er rond scanlations altijd reclame staat. Volgens mij is dat gewoon hetzelfde systeem als tv-uitzendingen met reclameonderbrekingen. Als dat gebeurt met toestemming van de uitgevers, dan past die opmerking over scanlations niet in dezelfde reeks als DRM-loze publicaties of het feit dat je iets niet tegen kopiëren kunt beschermen.

En als het betaald wordt door die reclame, dan verklaart dat ook waarom zo vaak altijd dezelfden die scanlations maken. Want tenslotte kost het niet alleen tijd om die p's in te scannen (doen ze dat eigenlijk wel? of krijgen ze de bestanden van de uitgever met lege tekstballonnetjes?), maar moet je ze ook nog vertalen. Je kunt mij niet wijsmaken dat er mensen zijn die dat zomaar gratis blijven doen. Er moet een verdienmodel achterzitten. Ik weet alleen niet in hoeverre dat goedgekeurd is. Ik weet van minstens één scanlator site die werd opgedoekt. Maar waarom? Omdat hij illegaal was, of omdat hij geen reclame-inkomsten meer had?

Link naar reactie

Logisch dat e-books niet meer groeien, ze kosten 10-15 euro en zijn slechts de eerste maanden goedkoper dan het gewone boek. Na een tijdje is het gewone boek goedkoper te vinden, prijs is toch een bepalende factor vind ik, verkrijgbaarheid en gebruiksgemak. 3 zaken waar nog veel werk aan is.

Link naar reactie

http://www.amazon.com/Nimona-Noelle-Stevenson/dp/0062278223' class='bbc_url' title='Externe link' rel='nofollow external'> http://www.amazon.com/Octopus-Pie-1-Meredith-Gran/dp/1632156326/ref=asap_bc?ie=UTF8' class='bbc_url' title='Externe link' rel='nofollow external'> http://www.amazon.com/Lucky-Penny-Ananth-Hirsh/dp/1620102870' class='bbc_url' title='Externe link' rel='nofollow external'> http://www.amazon.com/Lucky-Penny-Ananth-Hirsh/dp/1620102870

...

 

 

...

Typische fout: enkele uitzonderingen beschouwen als een bewijs van het geheel.

Ik ken ook heel wat schrijvers die klagen dat er vroeger nog betaald werd, en nu niet meer.

Logisch, als mensen gratis artikelen online gaan lezen.

Link naar reactie

Logisch dat e-books niet meer groeien, ze kosten 10-15 euro en zijn slechts de eerste maanden goedkoper dan het gewone boek. Na een tijdje is het gewone boek goedkoper te vinden, prijs is toch een bepalende factor vind ik, verkrijgbaarheid en gebruiksgemak. 3 zaken waar nog veel werk aan is.

Het model deugt volgens mij om een andere reden niet: de gemiddelde Vlamingen koopt 2 boeken per jaar. Waarom zou hij dan een ereader van 80 euro kopen? Bovendien kun je met een tablet veel meer doen dan met een ereader.

Maar dat is een vraag ivm ereaders, niet ivm ebooks.

Link naar reactie

Ik vraag me af hoe lang hacken als een sport zal worden gezien. Daar komt vroeg of laat ook een einde aan. En dat zogenaamde dark web: ben je daar al ooit eens geweest? Weet je eigenlijk wel wat dat is?

 

Zolang softwares en dergelijke niet altijd als open source uitgegeven worden zullen er altijd hackers blijven bestaan (misschien ook interessant om te lezen, The Cathedral and the Bazaar door Eric S. Raymond)

Link naar reactie

De kwestie prijs is ook een heel ingewikkelde kwestie.

Er zijn nog altijd mensen die films kopen, terwijl je de grote succesfilms ook op tv kunt zien. Dat is in principe niet gratis, want je moet je kabelabo betalen, maar wie koopt films? Mensen met een kabelabo.

Daarom ook aanvaard ik de vbn van feli over verkochte boeken niet: het bewijst alleen maar dat er altijd mensen zijn die betalen voor iets dat je gratis kunt krijgen.

Het meest frappante vb is water in flessen: kraantjeswater is perfect drinkbaar, en water in flessen is tientallen keren duurder. Toch wordt dat verkocht. Ik weet zelfs van streken waar het drinkwater precies hetzelfde is als sommige merken water-in-flessen: het komt uit dezelfde waterlagen en ondergaat dezelfde behandeling. Toch worden die flessen verkocht.

Spreekt dat nu al mijn stellingen tegen?

Nee. Wat ik stel is dat er nichemarkten bestaan, niet dat gratis ebooks geen bedreiging vormen voor het inkomen van schrijvers.

Het is ook altijd gevaarlijk om de situatie in het buitenland te vergelijken met die bij ons.

Angelsaksische kranten halen 80% van hun inkomen uit advertenties (o.a. classified ads spelen een grote rol), en 20% uit de verkoop. Bij ons is het omgekeerd. Dat heeft zijn gevolgen: Google Ads zijn bij ons minder een bedreiging voor het inkomen van kranten dan in de VS of het VK.

Link naar reactie

Zolang softwares en dergelijke niet altijd als open source uitgegeven worden zullen er altijd hackers blijven bestaan (misschien ook interessant om te lezen, The Cathedral and the Bazaar door Eric S. Raymond)

Er is nochtans veel open source en zelfs gratis open source softwaren: bij mij vervangt LibreOffice eigenlijk MS Office. En Linux heb ik ooit geprobeerd. Overigens heb ik de maatschappij achter LibreOffice wel vrijwillig betaald voor de helpbestanden.

Link naar reactie

Is het een typische fout om uitzonderingen voor waarheid te houden?

Ja.

 

Of is het fout om de veranderde tijden niet te herkennen en te blijven vastzitten in een "verouderd" bussinesmodel?

Je verwart enkele dingen.

De vraag is niet alleen: "Is het een fout om niet te zien dat Uber het taxilandschap verandert?"

De vraag is ook: "Is het een fout om niet te zien dat Uber niet het belangeloos delen is dat het beweert te zijn?"

 

Wat ebooks betreft is de vraag niet alleen: "Veranderen ebooks de markt?"

Maar ook: "Is er nog een toekomst voor professionele schrijvers als ebooks gratis moeten zijn?"

Misschien is er geen probleem omdat er ook altijd bibliotheken zijn geweest, maar die stelling klopt volgens mij niet. Je kunt goedkoop tot gratis (!) boeken in de bieb ontlenen, maar je kunt ze niet goedkoop tot gratis kopiëren en dan nog eens goedkoop rondsturen. Met ebooks kan dat wel. Dan verandert de hele toestand.

Je kunt jubelen over 'disruptive technology', maar het is niet omdat het diruptive is dat het goed is. Disruptive is alleen maar disruptive.

Link naar reactie

Hetgeen jij zegt is: 'Als hij zijn verhalen gratis wilt rondstrooien, moet hij dat zelf weten, maar geen enkele uitgever zal hem nog publiceren.'

Ik toon aan dat het zo niet is.  En hetgeen ik deel zijn een fractie van de "uitzonderingen".  De lijst is al heel lang.

 

Face it.  De beste manier (in de toekomst) om gepubliceerd te worden is eerst online en dus gratis je werk te delen.
Of de uitgever dan dat werk uitgeeft of iets anders valt dan te zien.  Maar als je met een pre-build fanbase komt zullen minder deuren voor je neus dicht gaan.
En dat is hetgeen ik wil duidelijk maken.

 

Of die evolutie positief is spreek ik mij niet over uit. Of schrijvers en tekenaars hierdoor minder betaald krijgen dan vroeger.  Zeker wel.  Maar dat dit nu eenmaal de nieuwe realiteit is staat ook vast.  Terugdraaien van de tijd is (helaas) niet mogelijk.

De Uber kwestie is appelen met peren vergelijken en hier heeft nog niemand gezegd dat E-reader boeken gratis moeten zijn.

 

Hetzelfde met DRM.  De realiteit is nu eenmaal dat het  nutteloos, maar dan ook volledig nutteloos is.  Je alle denkbare beveiligingen uitdenken, gekraakt wordt het toch.

Dus waarom de mensen pesten die er geld voor hebben neergelegd?

 

Link naar reactie

Er is nochtans veel open source en zelfs gratis open source softwaren: bij mij vervangt LibreOffice eigenlijk MS Office. En Linux heb ik ooit geprobeerd. Overigens heb ik de maatschappij achter LibreOffice wel vrijwillig betaald voor de helpbestanden.

 

Awel, en zo'n dingen komen tot stand door programmeurs die tegen closed software zijn (enfin, dit is zeer oppervlakkig, closed vs open software is een zeer boeiende discussie). Zolang er nog bedrijven zijn die closed software produceren zullen er tegenhangers zijn, zolang er bedrijven zijn die DRM gebruiken (waarvan ik ook vind dat je de gebruiker er meer met kloot dan helpt) zullen er ook hackers, torrent sites en dergelijke blijven bestaan.

Link naar reactie

 

 

Hetzelfde met DRM.  De realiteit is nu eenmaal dat het  nutteloos, maar dan ook volledig nutteloos is.  Je alle denkbare beveiligingen uitdenken, gekraakt wordt het toch.

Dus waarom de mensen pesten die er geld voor hebben neergelegd?

 

 

 

Vind ik toch ook een beetje raar geredeneerd.

Link naar reactie

Awel, en zo'n dingen komen tot stand door programmeurs die tegen closed software zijn (enfin, dit is zeer oppervlakkig, closed vs open software is een zeer boeiende discussie). Zolang er nog bedrijven zijn die closed software produceren zullen er tegenhangers zijn, zolang er bedrijven zijn die DRM gebruiken (waarvan ik ook vind dat je de gebruiker er meer met kloot dan helpt) zullen er ook hackers, torrent sites en dergelijke blijven bestaan.

 

'open' soft is nog iets anders dan 'gratis' soft, maar dat weet jij.

Closed soft is om te verhinderen dat je er zomaar iets aan verandert, zodat je weer bij de verkoper terecht moet als je iets anders wilt.

Maar open soft kun je meestal toch alleen maar aanpassen als je heel veel van programmeren afweet, en de software pakketten van tegenwoordig zijn zo uitgebreid, dat het de vraag is in hoeverre open soft nog nuttig is.

Maar ik geef toe: MS verprutst veel aan de soft die ik anders zou willen zien. Open versies helpen me daarbij echter niet vooruit, omdat soft zo veel bevat tegenwoordig, dat het een eeuwigheid kost voor je weet wat je moet veranderen, en dan moet je nog weten hoe, en dan moet je het nog doen.

 

Maar soit, da's eigenlijk een heel andere discussie.

Link naar reactie

Ik vraag me af hoe lang hacken als een sport zal worden gezien. Daar komt vroeg of laat ook een einde aan. En dat zogenaamde dark web: ben je daar al ooit eens geweest? Weet je eigenlijk wel wat dat is?

 

Telkens ik een wapen nodig heb. Een politicus wil laten vermoorden of drugs nodig heb... (De enige reden dat BDW nog leeft is omdat het een duur grapje is en waarschijnlijk ook omdat hij bij de top tien wordt gerekend). 

 

Natuurlijk moet je wel geduld hebben als je d'r naartoe surft want gezien ze met constant veranderende servers werken is het bereik niet altijd goed. 

 

Ja, ik weet wat dat is m'n beste. Anders begon ik er niet over. Waarom vraag je je af? Omdat ik een nieuwsgierig mens ben, daarom. Waarom neem je eigenlijk aan dat men hier dingen schrijft zonder enige vorm van ervaring of expertise? Het is niet omdat we met z'n allen veel onzin vertellen op de reep, dat we leeghoofden zijn. Me dunkt dat diegenen die zichzelf het serieust nemen, het meest wereldvreemd zijn of in een ivoren toren leven.

 

Wat je opmerking betreft. Heb je het dan over de hackers zelf of over de samenleving (als zijnde overheidsinstanties). Bij de hackers zelf zal dat altijd zo zijn, als je lid wil worden van Anonymous moet je bijvoorbeeld diverse vakliteratuur achter de rug hebben en je digitale kunsten kunnen bewijzen. In de samenleving wordt het sowieso niet getolereerd want het valt onder computercriminaliteit. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...