Ga naar inhoud

Recensie – Old Pa Anderson


Recommended Posts

Eindelijk

 

Yves H. Schrijft aan de lopende band scenario’s voor vadertjelief Hermann. Een matig scenarist die zonder de bekendheid van zijn papa waarschijnlijk nooit zou zijn doorgebroken. Nog een voorbeeld van het feit dat talent en hard werken quasi altijd aangevuld dienen te worden met een portie geluk wil men succes oogsten.

 

Vandaag komt dit olijke duo aanzetten met “Old Pa Anderson” en warempel: deze is leesbaar! Geen onbegrijpelijke scènewissels, geen tenenkrullende dialogen en een rechttoe, rechttaan verhaal. Ik zou zelfs meer zeggen: “Old Pa Anderson” is een bovengemiddeld goede strip.

 

Het verhaal is simpel: Old Ma Anderson komt te overlijden en Old Pa Anderson blijft alleen achter. Ooit hadden ze een zestienjarig dochtertje dat plots in rook opging. Old Pa Anderson heeft altijd vermoed dat er vuil spel gespeeld werd door zijn blanke medemens, maar iets ondernemen zou hem in het Mississippi van 1952 duur te staan gekomen zijn. Nu zijn vrouw er niet meer is heeft hij echter niets meer om voor te leven.

 

Old Pa start een zoektocht naar zijn verdwenen dochter en als snel draait die zoektocht op een keiharde wraakactie uit. Een wraakactie die even bloederig als emotioneel is en die bovendien een onverwacht einde kent.

 

Het niveau van het scenario is deze keer dus beter dan we van Yves H. verwacht hadden omdat het zo simpel is. De motivaties van de hoofdpersonages wortelen in simpele oergevoelens en de plot davert voorruit als een trein. Yves H. schreef al niet veel dialogen en voor dit boek schroeft hij de frequentie nog meer terug. Een goede zet want van het bedenken van memorabele zinsneden kunnen we hem niet beschuldigen.

Bovendien komt daardoor plaats vrij voor vader Hermann die met zijn fantastische tekeningen het iets beter dan doordeweekse scenario transformeert tot een strip die de moeite is.

 

Dat Hermann kan tekenen weet iedereen. Sinds hij zijn eigen inkleuring verzorgt is zijn niveau nog meer gestegen. Hermann heeft ook exact die ingrediënten in zijn tekenpen zitten die een strip noir als dit nodig heeft om de massa te ontstijgen: karakterkoppen, de capaciteit om geweld hard, onverbloemd en visceraal op papier te zwieren en een timing en lay-out die het beste van de media film en strip combineren.

 

Uitschieters zijn de stille pagina’s die enkel dienen om de setting en atmosfeer te duiden. Hermann goochelt met close-ups en camerastandpunten en brengt schijnbaar ongerelateerde zaken in beeld. Samen vormen ze echter scènes die perfect doen waar ze voor bedoeld waren: de lezer kopje onder dompelen in de sfeer van het verhaal middels een perfecte mise-en-scène.

 

“Old Pa Anderson” is de eerste strip van dit vader-zoon duo die de moeite van het aanschaffen waard is. Ik heb hem zelfs twee keer gelezen. Toegegeven: de tweede keer heb ik enkel naar de plaatjes gekeken.

 

Old Pa Anderson

Tekst: Yves H.

Tekeningen: Hermann

Collectie Getekend - Le Lombard

 

Prentjes en de cover op mijn blog:

http://petermoerenhout.be/2016/03/31/recensie-old-pa-anderson

 

Link naar reactie

Hoi Peter, leuke recensie en boek leest inderdaad als een trein. Ik denk wel dat je Hermann iets te veel credits geeft in je complimenten voor zijn close-ups en camerastandpunten. Daar zit zo weinig verrassends tussen…

 

Sla de begrafenisscène in de aanloop er nog eens op na: hartstikke effectief, maar is het ook niet hartstikke gemakzuchtig? Elk beeld is een cliché: de regen, de koppen, het zakken van de kist, de schep aarde erop, daarna de eenzame achterblijver en de naam op het kruis. Je kunt het met je ogen dicht invullen. Daarvoor en daarna: de klok, de hond, de ondergaande zon, het wassen van de handen na de slachtpartij (en het shot tussen de benen bij het neerdalen van de knuppel)… Nou ja, enkel voor de tekeningen het boek herlezen zou ik je niet zo snel nadoen omdat de beeldtaal zo enorm uitgekauwd is.

 

Maar wel een lekker boek, zonder meer. 

Link naar reactie

Hermann is geen Giraud, die vrouwen die hij tekent die zien er niet uit om maar een voorbeeld te noemen. Terwijl in het echte leven dames zoals Beyonce, Doutzen Kroes en Kim Kardashian er meer dan appetijtelijk uitzien. 

Waarom hij altijd van die lelijkers tekent is mij een raadsel. Misschien moet ik maar eens naar zo'n signeersessie om het hem te vragen.

 

Daar heeft hij al vaak op geantwoord. Hij beweert dat hij niet graag bimbo's en babes tekent die beantwoorden aan schoonheidsidealen. Dat wil daarom nog niet zeggen dat hij effectief babes zou kunnen tekenen, mocht hij het wel willen.

Link naar reactie

Daar heeft hij al vaak op geantwoord. Hij beweert dat hij niet graag bimbo's en babes tekent die beantwoorden aan schoonheidsidealen. Dat wil daarom nog niet zeggen dat hij effectief babes zou kunnen tekenen, mocht hij het wel willen.

 

Is ook een cliché, die discussie. Interessanter lijkt me waarom iedereen zo makkelijk over die clichébeelden in OPA stapt en het album de hemel in prijst.

Link naar reactie

Hermann is geen Giraud, die vrouwen die hij tekent die zien er niet uit om maar een voorbeeld te noemen. Terwijl in het echte leven dames zoals Beyonce, Doutzen Kroes en Kim Kardashian er meer dan appetijtelijk uitzien. 

Waarom hij altijd van die lelijkers tekent is mij een raadsel. Misschien moet ik maar eens naar zo'n signeersessie om het hem te vragen.

 

Ik vraag mij wel eens af of de slecht getekende anatomie waar ik me soms aan stoor echt slecht getekend is of dat ik deze vergelijk met een soort ideaalbeeld waaraan de tekening niet voldoet. Ik heb hier eens met een bevriend beeldhouweer over gesproken en hij gaf aan dat veel schilders/tekenaars inderdaad weinig verstand van anatomie hebben. De vrouwen (en mannen) zoals Hermann die tekent vallen wat mij betreft in ieder geval binnen het aanvaardbare.

Link naar reactie

Een begrafenis is natuurlijk één groot cliché.... (een bezoek aan de hoeren waarschijnlijk ook ?).

Maar geen uitvaart is hetzelfde toch? Er zijn altijd wel details die ontregelen. Hermann hoeft natuurlijk niet te ontregelen, niemand verbiedt hem om sjabloontjes te tekenen. Het is ook effectief, het leest allemaal als een trein zoals Peter terecht opmerkt. Ik constateer alleen dat ik niet snap waarom hij OPA dan nog een tweede keer enkel en alleen voor de plaatjes leest. Zo'n  hand die geld op het bed van een prostituee gooit, dan kun je net zo goed naar een verkeersbord kijken. Samengevat: lekker album, lof voor Hermann overdreven. 

Link naar reactie

Ik vraag mij wel eens af of de slecht getekende anatomie waar ik me soms aan stoor echt slecht getekend is of dat ik deze vergelijk met een soort ideaalbeeld waaraan de tekening niet voldoet. Ik heb hier eens met een bevriend beeldhouweer over gesproken en hij gaf aan dat veel schilders/tekenaars inderdaad weinig verstand van anatomie hebben. De vrouwen (en mannen) zoals Hermann die tekent vallen wat mij betreft in ieder geval binnen het aanvaardbare.

 

Als het toch over clichés gaat dan ook nog maar weer even deze tekening  :e009: Of hoort die thuis in de chocolade bar bij de transgender discussie?

 

2706e14966695f9416e520d0e170df22.jpg

Link naar reactie

En ook die Comanche nude tekening is toch niet zo slecht..??...gespierde jonge boerin..... 

 

Dit is typisch zo'n tekening waar ik het over had, hier klopt iets niet? Ik zou zeggen dat de breedte van de borst net boven de armen te smal is ten opzichte van de breedte net onder de horizontale dwarslat. Het lijkt erop dat het hoofd los van de buik is getekend. De lijn van de heupen is wel een doorlopende lijn. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dit is typisch zo'n tekening waar ik het over had, hier klopt iets niet? Ik zou zeggen dat de breedte van de borst net boven de armen te smal is ten opzichte van de breedte net onder de horizontale dwarslat. Het lijkt erop dat het hoofd los van de buik is getekend. De lijn van de heupen is wel een doorlopende lijn. 

Het is wel een vrouwenfiguur. Die borstbreedte is correct. Of wil je bodybuilder transgenders? Het hoofd ziet er normaal uit.

Feitelijk niets verkeerds aan die tekening.

Link naar reactie

Het is wel een vrouwenfiguur. Die borstbreedte is correct. Of wil je bodybuilder transgenders? Het hoofd ziet er normaal uit.

Feitelijk niets verkeerds aan die tekening.

 

Ik bedoelde ook niet dat de borstbreedte an sich te incorrect is of het hoofd te klein, alleen dat de tekening boven en onder de balk niet aan lijkt te sluiten. Misschien kan iemand zoals Zwendel suggereerd de balk verplaatsen :e012:

 

Ik snap dat gezeur ook niet, de neus van Obelix is anatomisch ook niet correct....het zijn strips, geen fotoromans....de koppen van Leo of Graton zijn ook speciaal....

 

't Zit 'm in veel kleinere nuances dan de karikaturale ledematen van Obelix. En Uderzo weet die prachtig vorm te geven, ik vind dat geenzins storend. 't Zelfde met bijvoorbeeld Hector Umbra, ook daar klopt niks van maar er ligt wel ergens een basis onder waardoor het niet storend overkomt. Ook de tekeningen van Leo en Graton zijn ok, al vind ik de personages van Leo (op basis van wat covers en tekeningen) te statisch.

 

Enfin, 't zal wel aan mij liggen. Terug naar OPA, ik zal me die toch maar aanschaffen.

Link naar reactie

Denk niet dat de vrouwen zich in die tijd al schoren.

 

De kenner

 

Alles is altijd getekend naar de wetenschap, welke wij nu hebben over een bepaalde tijd, en is onderhevig aan veranderde inzichten.

Kijk eens naar het kapsel van onze vriend Toenga......

 

Leo fantastisch tekenwerk, zeer toepasselijk bij zijn eveneens fantastische verhalen....

Link naar reactie

Alles is altijd getekend naar de wetenschap, welke wij nu hebben over een bepaalde tijd, en is onderhevig aan veranderde inzichten.

Kijk eens naar het kapsel van onze vriend Toenga......

 

Het verandert inderdaad in de loop van de tijd. De laatste keer dat ik Aidans een Toenga dedi zag maken, tekende hij 'em met nette bloes. 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Denk niet dat de vrouwen zich in die tijd al schoren.

 

Je zou d'r soms van schrikken. Een tijd gelezen las ik een artikel waaruit bleek dat vrouwen het tijdens de 18e eeuw nogal eens hadden over het scheren van hun schaamhaar, en wat de beste coupe was.

Tja.

Link naar reactie
 Sinds hij zijn eigen inkleuring verzorgt is zijn niveau nog meer gestegen.

 

Ik hoor en lees die opmerking regelmatig, maar wat mij betreft is het net omgekeerd. Sinds hij zijn eigen inkleuring verzorgt (en dat deed hij al lang voor hij rechtstreeks in kleur begon te werken) spreken zijn tekeningen me steeds minder en minder aan. Zeker in dit album, waar het er allemaal zo flets uitziet.

Link naar reactie

Ik hoor en lees die opmerking regelmatig, maar wat mij betreft is het net omgekeerd. Sinds hij zijn eigen inkleuring verzorgt (en dat deed hij al lang voor hij rechtstreeks in kleur begon te werken) spreken zijn tekeningen me steeds minder en minder aan. Zeker in dit album, waar het er allemaal zo flets uitziet.

 

Ik vond het album ook af en toe wat flets. Ik vond de inkleuring van Raymond voor Hermann beter.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...