Peter Moerenhout Posted March 30, 2016 Posted March 30, 2016 Eindelijk Yves H. Schrijft aan de lopende band scenario’s voor vadertjelief Hermann. Een matig scenarist die zonder de bekendheid van zijn papa waarschijnlijk nooit zou zijn doorgebroken. Nog een voorbeeld van het feit dat talent en hard werken quasi altijd aangevuld dienen te worden met een portie geluk wil men succes oogsten. Vandaag komt dit olijke duo aanzetten met “Old Pa Anderson” en warempel: deze is leesbaar! Geen onbegrijpelijke scènewissels, geen tenenkrullende dialogen en een rechttoe, rechttaan verhaal. Ik zou zelfs meer zeggen: “Old Pa Anderson” is een bovengemiddeld goede strip. Het verhaal is simpel: Old Ma Anderson komt te overlijden en Old Pa Anderson blijft alleen achter. Ooit hadden ze een zestienjarig dochtertje dat plots in rook opging. Old Pa Anderson heeft altijd vermoed dat er vuil spel gespeeld werd door zijn blanke medemens, maar iets ondernemen zou hem in het Mississippi van 1952 duur te staan gekomen zijn. Nu zijn vrouw er niet meer is heeft hij echter niets meer om voor te leven. Old Pa start een zoektocht naar zijn verdwenen dochter en als snel draait die zoektocht op een keiharde wraakactie uit. Een wraakactie die even bloederig als emotioneel is en die bovendien een onverwacht einde kent. Het niveau van het scenario is deze keer dus beter dan we van Yves H. verwacht hadden omdat het zo simpel is. De motivaties van de hoofdpersonages wortelen in simpele oergevoelens en de plot davert voorruit als een trein. Yves H. schreef al niet veel dialogen en voor dit boek schroeft hij de frequentie nog meer terug. Een goede zet want van het bedenken van memorabele zinsneden kunnen we hem niet beschuldigen. Bovendien komt daardoor plaats vrij voor vader Hermann die met zijn fantastische tekeningen het iets beter dan doordeweekse scenario transformeert tot een strip die de moeite is. Dat Hermann kan tekenen weet iedereen. Sinds hij zijn eigen inkleuring verzorgt is zijn niveau nog meer gestegen. Hermann heeft ook exact die ingrediënten in zijn tekenpen zitten die een strip noir als dit nodig heeft om de massa te ontstijgen: karakterkoppen, de capaciteit om geweld hard, onverbloemd en visceraal op papier te zwieren en een timing en lay-out die het beste van de media film en strip combineren. Uitschieters zijn de stille pagina’s die enkel dienen om de setting en atmosfeer te duiden. Hermann goochelt met close-ups en camerastandpunten en brengt schijnbaar ongerelateerde zaken in beeld. Samen vormen ze echter scènes die perfect doen waar ze voor bedoeld waren: de lezer kopje onder dompelen in de sfeer van het verhaal middels een perfecte mise-en-scène. “Old Pa Anderson” is de eerste strip van dit vader-zoon duo die de moeite van het aanschaffen waard is. Ik heb hem zelfs twee keer gelezen. Toegegeven: de tweede keer heb ik enkel naar de plaatjes gekeken. Old Pa Anderson Tekst: Yves H. Tekeningen: Hermann Collectie Getekend - Le Lombard Prentjes en de cover op mijn blog: http://petermoerenhout.be/2016/03/31/recensie-old-pa-anderson Quote http://petermoerenhout.be
linthout Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Oei. Koen...Is 'Old Pa Anderson' ook de aanschaf niet waard? Hij ligt hier om mijn stapel 'te lezen'... Dat belooft niet veel goeds... Quote
Beursganger Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Hoi Peter, leuke recensie en boek leest inderdaad als een trein. Ik denk wel dat je Hermann iets te veel credits geeft in je complimenten voor zijn close-ups en camerastandpunten. Daar zit zo weinig verrassends tussen… Sla de begrafenisscène in de aanloop er nog eens op na: hartstikke effectief, maar is het ook niet hartstikke gemakzuchtig? Elk beeld is een cliché: de regen, de koppen, het zakken van de kist, de schep aarde erop, daarna de eenzame achterblijver en de naam op het kruis. Je kunt het met je ogen dicht invullen. Daarvoor en daarna: de klok, de hond, de ondergaande zon, het wassen van de handen na de slachtpartij (en het shot tussen de benen bij het neerdalen van de knuppel)… Nou ja, enkel voor de tekeningen het boek herlezen zou ik je niet zo snel nadoen omdat de beeldtaal zo enorm uitgekauwd is. Maar wel een lekker boek, zonder meer. Quote
Beursganger Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Nog een plaatje uit de albumaanvang van, vind ik, toch een tamelijk ernstig beeldcliché om bovenstaande te verduidelijken: Quote
Peter Motte Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Ik vond Station 16 anders wel goed, maar ook wel een beetje afstandelijk. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Guest Kontiki Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Hermann is geen Giraud, die vrouwen die hij tekent die zien er niet uit om maar een voorbeeld te noemen. Terwijl in het echte leven dames zoals Beyonce, Doutzen Kroes en Kim Kardashian er meer dan appetijtelijk uitzien. Waarom hij altijd van die lelijkers tekent is mij een raadsel. Misschien moet ik maar eens naar zo'n signeersessie om het hem te vragen. Daar heeft hij al vaak op geantwoord. Hij beweert dat hij niet graag bimbo's en babes tekent die beantwoorden aan schoonheidsidealen. Dat wil daarom nog niet zeggen dat hij effectief babes zou kunnen tekenen, mocht hij het wel willen. Quote
Beursganger Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Daar heeft hij al vaak op geantwoord. Hij beweert dat hij niet graag bimbo's en babes tekent die beantwoorden aan schoonheidsidealen. Dat wil daarom nog niet zeggen dat hij effectief babes zou kunnen tekenen, mocht hij het wel willen. Is ook een cliché, die discussie. Interessanter lijkt me waarom iedereen zo makkelijk over die clichébeelden in OPA stapt en het album de hemel in prijst. Quote
Beursganger Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Hier de pagina die ik beschreef. Alle clichés op 1 plaat. Als tekenaar sta je dan op de automatische piloot toch (wat niemand je verbiedt natuurlijk maar het mag/moet in recensies wel opgemerkt worden) Quote
Peter Motte Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Tja, dat zat ik ook al de hele tijd te denken. Dat van die begrafenis, bedoel ik. En verder heb je natuurlijk mensen die altijd eisen dat hun clichés worden gebruikt. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Rork Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Hermann is geen Giraud, die vrouwen die hij tekent die zien er niet uit om maar een voorbeeld te noemen. Terwijl in het echte leven dames zoals Beyonce, Doutzen Kroes en Kim Kardashian er meer dan appetijtelijk uitzien. Waarom hij altijd van die lelijkers tekent is mij een raadsel. Misschien moet ik maar eens naar zo'n signeersessie om het hem te vragen. Ik vraag mij wel eens af of de slecht getekende anatomie waar ik me soms aan stoor echt slecht getekend is of dat ik deze vergelijk met een soort ideaalbeeld waaraan de tekening niet voldoet. Ik heb hier eens met een bevriend beeldhouweer over gesproken en hij gaf aan dat veel schilders/tekenaars inderdaad weinig verstand van anatomie hebben. De vrouwen (en mannen) zoals Hermann die tekent vallen wat mij betreft in ieder geval binnen het aanvaardbare. Quote
MartinMnd Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Ik vond Station 16 anders wel goed, maar ook wel een beetje afstandelijk. Yep die smaakte mij ook goed. Met name ook het horror gedeelte en de loop. Zonder Pardon daarentegen vond ik regelrechte troep. Serieus waar gaat dat over?! Quote
Beursganger Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Een begrafenis is natuurlijk één groot cliché.... (een bezoek aan de hoeren waarschijnlijk ook ?). Maar geen uitvaart is hetzelfde toch? Er zijn altijd wel details die ontregelen. Hermann hoeft natuurlijk niet te ontregelen, niemand verbiedt hem om sjabloontjes te tekenen. Het is ook effectief, het leest allemaal als een trein zoals Peter terecht opmerkt. Ik constateer alleen dat ik niet snap waarom hij OPA dan nog een tweede keer enkel en alleen voor de plaatjes leest. Zo'n hand die geld op het bed van een prostituee gooit, dan kun je net zo goed naar een verkeersbord kijken. Samengevat: lekker album, lof voor Hermann overdreven. Quote
Beursganger Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Ik vraag mij wel eens af of de slecht getekende anatomie waar ik me soms aan stoor echt slecht getekend is of dat ik deze vergelijk met een soort ideaalbeeld waaraan de tekening niet voldoet. Ik heb hier eens met een bevriend beeldhouweer over gesproken en hij gaf aan dat veel schilders/tekenaars inderdaad weinig verstand van anatomie hebben. De vrouwen (en mannen) zoals Hermann die tekent vallen wat mij betreft in ieder geval binnen het aanvaardbare. Als het toch over clichés gaat dan ook nog maar weer even deze tekening Of hoort die thuis in de chocolade bar bij de transgender discussie? Quote
Rik Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Hij tekent mooie laarzen Quote Omnia mutantur nihil interit
Lecram Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Old Pa Anderson een prima album..... En ook die Comanche nude tekening is toch niet zo slecht..??...gespierde jonge boerin..... Quote
Rork Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 En ook die Comanche nude tekening is toch niet zo slecht..??...gespierde jonge boerin..... Dit is typisch zo'n tekening waar ik het over had, hier klopt iets niet? Ik zou zeggen dat de breedte van de borst net boven de armen te smal is ten opzichte van de breedte net onder de horizontale dwarslat. Het lijkt erop dat het hoofd los van de buik is getekend. De lijn van de heupen is wel een doorlopende lijn. Quote
Guest Kameraad Mauser Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Dit is typisch zo'n tekening waar ik het over had, hier klopt iets niet? Ik zou zeggen dat de breedte van de borst net boven de armen te smal is ten opzichte van de breedte net onder de horizontale dwarslat. Het lijkt erop dat het hoofd los van de buik is getekend. De lijn van de heupen is wel een doorlopende lijn. Het is wel een vrouwenfiguur. Die borstbreedte is correct. Of wil je bodybuilder transgenders? Het hoofd ziet er normaal uit. Feitelijk niets verkeerds aan die tekening. Quote
Lecram Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Ik snap dat gezeur ook niet, de neus van Obelix is anatomisch ook niet correct....het zijn strips, geen fotoromans....de koppen van Leo of Graton zijn ook speciaal.... Quote
Zwendel Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 De positionering van de tweede en derde horizontale balk kan wel in vraag gesteld worden Quote
Rork Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Het is wel een vrouwenfiguur. Die borstbreedte is correct. Of wil je bodybuilder transgenders? Het hoofd ziet er normaal uit. Feitelijk niets verkeerds aan die tekening. Ik bedoelde ook niet dat de borstbreedte an sich te incorrect is of het hoofd te klein, alleen dat de tekening boven en onder de balk niet aan lijkt te sluiten. Misschien kan iemand zoals Zwendel suggereerd de balk verplaatsen Ik snap dat gezeur ook niet, de neus van Obelix is anatomisch ook niet correct....het zijn strips, geen fotoromans....de koppen van Leo of Graton zijn ook speciaal.... 't Zit 'm in veel kleinere nuances dan de karikaturale ledematen van Obelix. En Uderzo weet die prachtig vorm te geven, ik vind dat geenzins storend. 't Zelfde met bijvoorbeeld Hector Umbra, ook daar klopt niks van maar er ligt wel ergens een basis onder waardoor het niet storend overkomt. Ook de tekeningen van Leo en Graton zijn ok, al vind ik de personages van Leo (op basis van wat covers en tekeningen) te statisch. Enfin, 't zal wel aan mij liggen. Terug naar OPA, ik zal me die toch maar aanschaffen. Quote
Peter Motte Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Leo moet het vooral hebben van zijn scenario's, vind ik, die zijn uitstekend voor die langere verhalen. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Tweetie Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 En ook die Comanche nude tekening is toch niet zo slecht..??...gespierde jonge boerin..... Denk niet dat de vrouwen zich in die tijd al schoren. Quote
Lecram Posted April 3, 2016 Posted April 3, 2016 Denk niet dat de vrouwen zich in die tijd al schoren. De kenner Alles is altijd getekend naar de wetenschap, welke wij nu hebben over een bepaalde tijd, en is onderhevig aan veranderde inzichten. Kijk eens naar het kapsel van onze vriend Toenga...... Leo fantastisch tekenwerk, zeer toepasselijk bij zijn eveneens fantastische verhalen.... Quote
Tweetie Posted April 3, 2016 Posted April 3, 2016 Alles is altijd getekend naar de wetenschap, welke wij nu hebben over een bepaalde tijd, en is onderhevig aan veranderde inzichten. Kijk eens naar het kapsel van onze vriend Toenga...... Het verandert inderdaad in de loop van de tijd. De laatste keer dat ik Aidans een Toenga dedi zag maken, tekende hij 'em met nette bloes. Quote
Peter Motte Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Denk niet dat de vrouwen zich in die tijd al schoren. Je zou d'r soms van schrikken. Een tijd gelezen las ik een artikel waaruit bleek dat vrouwen het tijdens de 18e eeuw nogal eens hadden over het scheren van hun schaamhaar, en wat de beste coupe was. Tja. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Peter Motte Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Gisteren eindelijk Old Pa Anderson gelezen. Ik vond dat niet slecht. Ik moet toegeven dat het Nawoord een belangrijk extra waarde aan het album geeft, maar het is dan ook 'n 'Nawoord' en niet een bijgeklapt 'Dossier'. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Madam Kito Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Sinds hij zijn eigen inkleuring verzorgt is zijn niveau nog meer gestegen. Ik hoor en lees die opmerking regelmatig, maar wat mij betreft is het net omgekeerd. Sinds hij zijn eigen inkleuring verzorgt (en dat deed hij al lang voor hij rechtstreeks in kleur begon te werken) spreken zijn tekeningen me steeds minder en minder aan. Zeker in dit album, waar het er allemaal zo flets uitziet. Quote
Tweetie Posted May 23, 2016 Posted May 23, 2016 Ik hoor en lees die opmerking regelmatig, maar wat mij betreft is het net omgekeerd. Sinds hij zijn eigen inkleuring verzorgt (en dat deed hij al lang voor hij rechtstreeks in kleur begon te werken) spreken zijn tekeningen me steeds minder en minder aan. Zeker in dit album, waar het er allemaal zo flets uitziet. Ik vond het album ook af en toe wat flets. Ik vond de inkleuring van Raymond voor Hermann beter. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.