Ga naar inhoud

Natekenen


Recommended Posts

Dit item is al eens aan bod gekomen geloof ik maar ik wil het graag nieuw leven inblazen! Nu de prijzen voor originelen soms echt te belachelijk voor woorden zijn is het (voor mij dan) erg jammer om te beseffen dat een echt mooi werk van een bekende tekenaar moeilijk te bemachtigen zal zijn. En zelfs áls het al mogelijk is, is het misschien niet mogelijk om net die ene pagina of dat ene werk aan te kunnen kopen dat je nou net zo mooi vindt (omdat dit werk simpelweg niet te koop wordt aangeboden). Ik ben zelf groot fan van het werk van Jacques Tardi en was altijd erg wild van zijn prent in 'Loopgravenoorlog' met daarop een Spad en (volgens mij) een Fokker vliegtuig. Omdat ik het origineel (zeer waarschijnlijk) niet kan betalen en het ook (zeer waarschijnlijk) nooit te koop zal worden aangeboden heb ik dan op gegeven moment maar besloten om het zelf na te tekenen :-) Als je aardigheid in het tekenen hebt dan is het werk van Tardi erg leuk om na te bootsen met zijn zwart/ wit/ grijs tinten. Al experimenterend met verschillende kleurstiften heb ik de pagina gekopieerd en hangt ze nu bij ons aan de muur (mijn vrouw vond de tekening gelukkig ook mooi ;-) Ik heb nadien nog wat werken van Tardi nagemaakt (de WO1 tekening is voor een schoolproject gebruikt- alle credits heb ik daarbij overigens aan Tardi gegeven als maker van het originele werk- ik heb enkel de plaatjes herschikt). Het leek me wel leuk om jullie eens te vragen wat jullie ervan vinden en of jullie wellicht iets soortgelijks ook wel eens hebben gedaan.

post-698-0-85469300-1469696849_thumb.jpg

post-698-0-25106400-1469696869_thumb.jpg

post-698-0-22054600-1469696903_thumb.jpg

Link naar reactie

Is dat gewoon nagetekend of heb je het op de lichtbak gelegd? Ik vind het erg goed. Als hobby zie ik er ook geen graten in dat je iets natekent, al vind ik dat persoonlijk niet erg leuk om te doen.

 

Maar als je dit kan, moet je toch een behoorlijke basis hebben qua tekenachtergrond? Waarom dan niet zelf een plaat in mekaar steken in die stijl? Lijkt me toch veel leuker?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Dank je Kristof! Het is echt nagetekend en niet op een lichtbak overgetrokken of iets dergelijks. Dat zou voor mij ook niet leuk zijn om te doen, daar ik het juist een uitdaging vindt om zo nauwkeurig mogelijk het origineel na te bootsen. Een tekenopleiding heb ik niet gehad- het is altijd een hobby van me geweest en door veel te oefenen kreeg ik er in de loop der jaren meer handigheid in. Het is uiteraard jammer dat het niet een echt origineel beeld/werk is. Punt is echter dat als ik strips lees ik zo af en toe beelden zie die me echt aanspreken en waarvan ik denk- Dat zou ik graag aan de muur willen hebben! Omdat dat niet mogelijk is (en ik geen kopietje uit het kopieerapparaat aan de muur ga hangen :-) ga ik zo'n beeld dan zelf maar namaken.
Het ontbreekt me wellicht aan verbeelding om zelf een dergelijk beeld te bedenken en het de sfeer te geven die ik ervaar bij een tekenaar als Tardi. Als ik zelf iets zou bedenken en er een plaat van zou maken ben ik bang dat het me uiteindelijk altijd zal tegenvallen omdat ik dan niet zou bereiken wat (goede) striptekenaars wel kunnen. Zij hebben (veelal) wel een echte tekenopleiding genoten en zullen, behalve het creatieve aspect (dat ik erg leuk vindt) ook de fantasie hebben om een prachtig beeld te scheppen. T zal wel altijd stiekem een (jeugd)droom blijven om er professioneel iets mee te (kunnen) doen. Maar er zijn echt tonnen goede tekenaars vind ik, dus ik durf het niet echt aan.. Wat ik wel aardig vind is het natekenen van foto's (en dan met name bijvoorbeeld straatbeelden om toch maar een beetje in de sfeer van Tardi te blijven) 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Heb je naast het natekenwerk zelf geen schetsjes van zaken die je leuk vindt om te tekenen? Als je zoals je aangeeft, graag tekent, waarom zelf niet je ideëen op papier zetten? Het hoeft daarom niet een volwaardig scenario te zijn met tal van creatieve vondsten.

Voor de niet gevolgde tekenopleiding moet je het alleszins al niet laten. Een hoop briljante tekenaars en illustratoren hebben zelfs nooit een opleiding genoten of er halverwege mee gekapt.

Link naar reactie

Nog een fotootje van n werk dat ik heb nagetekend van een tekenaar die ik erg goed vindt - André Juillard. Compleet andere tekenstijl dan Tardi- leuke uitdaging daarom voor mij. Bij Juillard is het echt 'priegelwerk' wat hij doet. Erg gedetailleerd allemaal. Foto is gemaakt met mijn mobiel dus niet van allerhoogste kwaliteit..

 

Weet je dat zulke bomen die uit een muur groeien echt voorkomen? Hier tegenover ons is er ooit een geweest. Ze hebben de m uur echter hersteld, en er is niets meer van te zien. Ik had er een foto van moeten nemen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Weet je dat zulke bomen die uit een muur groeien echt voorkomen? Hier tegenover ons is er ooit een geweest. Ze hebben de m uur echter hersteld, en er is niets meer van te zien. Ik had er een foto van moeten nemen.

Het mocht niet van de gemeente?

Link naar reactie

Heb je naast het natekenwerk zelf geen schetsjes van zaken die je leuk vindt om te tekenen? Als je zoals je aangeeft, graag tekent, waarom zelf niet je ideëen op papier zetten? Het hoeft daarom niet een volwaardig scenario te zijn met tal van creatieve vondsten.

 

Voor de niet gevolgde tekenopleiding moet je het alleszins al niet laten. Een hoop briljante tekenaars en illustratoren hebben zelfs nooit een opleiding genoten of er halverwege mee gekapt.

 

Ik zou het er toch ook eens op wagen.  Er kruipt tenslotte toch ook best wel wat tijd in dat natekenen, dus waarom niet eens af en toe zelf wat experimenteren.  Het kan best mooie dingen opleveren eens je het werk van Tardi wat in de pols hebt (en misschien die richting uit wilt?).

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Dank voor jullie reacties! Inderdaad zou ik misschien toch ook eens moeten proberen om zelf wat te bedenken/ ontwerpen. Wat ik ook wel heb gedaan trouwens is foto's natekenen. Dat lijkt me niet echt een schande want dat deed iemand als Hergé ook voor de Kuifje albums. Tardi gebruikt zelf ook veel foto's voor het tekenen van prenten (o.a. WO1 fotomateriaal). Het aardige van iemand als Tardi is dat hij er net zijn eigen 'schwung' aan kan geven. Een befaamd 'trucje' wat ik wel eens heb gebruikt is om een kleurenfoto in zwart wit af te drukken- je kunt er dan vrij makkelijk toch een 'Tardiaanse' stijl van maken (ik ben, zoals jullie zullen begrijpen, vooral een fan van het zwart-wit/ grijstinten werk van Tardi).

Ik wist trouwens niet dat er bomen zijn die uit muren groeien ;-) Misschien heeft Juillard dat ook ergens van nagetekend? :-D

Ik heb nog één tekening die ik graag wilde laten zien - opnieuw is ook deze foto niet van de allerbeste kwaliteit (waaroor mijn excuses)- ik ben over het resultaat zelf wel het meest tevreden van wat ik gemaakt heb denk ik.. In zwart wit zijn makkelijker correcties te maken (ik doe dat met Typex :-) dan wanneer de tekening met kleurstiften is uitgewerkt - daarom kan ik in zwart wit werk feitelijk eindeloos prutsen totdat ik er tevreden over ben

 

Overigens vond ik, toen ik voor het eerst een werk van Tardi 'kopieerde', het nog behoorlijk verbazingwekkend hoe moeilijk t eigenlijk in elkaar zat allemaal. Als je een willekeurig album van Tardi openslaat lijken de tekening soms op het eerste gezicht nogal slordig. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de 'meest losse' details (zoals de huizen op de achtergrond van de onderstaande prent) wat strakker teken omdat ik dat stiekem toch mooier vind dan de meer losse lijnen die Tardi soms hanteert.

Wat ik écht ontzettend knap vindt is hoe iemand als Rosinski (in zijn jaren 80 gloriedagen wel te verstaan) de meest fantastische lichteffecten creeerde met arceringen/ schaduwpartijen etc. Ik vind het echt onvoorstelbaar hoe iemand zoiets kan maken. Als voorbeeld een paar plaatjes. Heeft iemand van jullie enig idee hoe tekenaars dat in hemelsnaam voor mekaar krijgen?! Daar moet toch haast wel fotomateriaaal voor gebruikt zijn zou je denken?!

post-698-0-28847000-1469775959_thumb.jpg

post-698-0-33210600-1469776667_thumb.jpeg

post-698-0-28563200-1469776673_thumb.jpg

Link naar reactie

Je hoeft niet heel veel verbeelding te hebben om een goede striptekenaar te worden. Er zijn scenaristen die hele storyboards maken voor de tekenaars van hun verhalen, zodat je over compositie e.d. niet al te veel hoeft na te denken.

 

Je getekende pagina's zijn gezien de foto's van een hoge kwaliteit!

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat ik écht ontzettend knap vindt is hoe iemand als Rosinski (in zijn jaren 80 gloriedagen wel te verstaan) de meest fantastische lichteffecten creeerde met arceringen/ schaduwpartijen etc. Ik vind het echt onvoorstelbaar hoe iemand zoiets kan maken. Als voorbeeld een paar plaatjes. Heeft iemand van jullie enig idee hoe tekenaars dat in hemelsnaam voor mekaar krijgen?! Daar moet toch haast wel fotomateriaaal voor gebruikt zijn zou je denken?!

Daar komt inderdaad wel een hoop fotomateriaal aan te pas. En films. Of een model met onderbelichting. Na een tijd leer je wel een hoop schaduweffecten uit het hoofd, doordat je er mee bezig bent en kijkt naar het foto - en filmreferentiemateriaal. Maar tot het moment je kan steunen op het geheugen moet je het eerst leren door te kijken. En toe te passen in je tekeningen.

 

Praktisch geen enkele tekenaar kan dat zomaar uit het hoofd, zonder eerst input te hebben. Tenzij je een Da Vinci of een Michelangelo bent. En ook zij hebben dat moeten leren.

 

Rubens en Caravaggio gebruikten toch ook volop modellen?

 

 

Maar Rosinski is inderdaad een van de beste tekenaars van Europese bodem. Een van zijn sterke punten is dat de figuren haast nooit gekunsteld zijn en zeer naturel bewegen. Iedere beweging klopt. Plus het schaduwwerk en je hebt inderdaad knappe tekeningen.

Link naar reactie

Dank voor jullie reacties!

 

Inderdaad geven sommige scenaristen hun tekenaars, naar ik heb begrepen, storyboards. Ik meen dat Van Hamme dat ook doet. Ik geloof inderdaad dat dit het werkproces toch echt aanzienlijk vergemakkelijkt omdat de houdingen en (wellicht) de composities e.d. dan al zijn voorgelegd. Als tekenaar kun je dan aan de slag om de ideeen uit te gaan werken. 

Beroemde schilders als Caravaggio gebruikten inderdaad modellen (eigenlijk toch ook een soort van 'natekenen'). Van hem gaat meen ik het verhaal de ronde dat hij een prostituee gebruikte om model te staan voor Maria. 
Eerlijk gezegd nooit echt bij stil gestaan, maar je kunt modellen uiteraard ook gebruiken voor de creatie van bijvoorbeeld lichteffecten. Anders zul je het toch nooit zo mooi voor elkaar kunnen krijgen als op de prenten van Rosinski hierboven.

Misschien dat ik eens ga proberen aan de hand van zwart wit foto's ook iets dergelijks voor mekaar te krijgen - aardige uitdaging

Bij Rosinski vind ik het, behalve de genoemde effecten, inderdaad ook ontzettend knap dat de personages een zekere natuurlijke beweeglijkheid vertonen. Uiteraard kun je daarvoor met modellen werken maar zoiets zal toch ook echt in de vingers moeten zitten denk ik. Ik kan daar echt jaloers op zijn

Link naar reactie

Foto's: tja, als je bestaande gebouwen wilt tekenen ...

 

Scenario's/storyboards: er zijn veel varianten: bij American comics lezen de scenario's vaak als een novelle. De tekenaar krijgt erg weinig aanwijzigen. Wat me eerlijk gezegd verbaast.

Er zijn scenaristen die tamelijk gedetailleerde storyboards maken. Ik vroeg me zelfs ooit eens af waarom die scenarist een tekenaar wou.

Velen liggen daar tussenin.

Ik heb ook wel eens een storyboard gemaakt, maar dat was vooral voor de bladschikking. Ik beschouw me niet als een begenadigd tekenaar.

Link naar reactie

Redelijk naief inderdaad! Daar heb je gelijk in

 

Ik had altijd het idee dat modellen vooral werden gebruikt voor het tekenen van bijvoorbeeld houdingen e.d. (Jacobs bijvoorbeeld werd in een aantal houdingen geportretteerd door Hergé voor personages in 'de zeven kristallen bollen'). Maar je kunt inderdaad ook modellen gebruiken louter voor realistisch licht- en schaduwwerk. Lijkt me trouwens wel weer een gedoe om dan ook de achtergrond zo te krijgen dat ook daar de lichtwerking goed overeenkomt met die op de personages zelf..

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat betreft clair-obscurtechniek en voorbeelden in strip en grafiek: kijk eens naar het werk van Alberto en Enrique Breccia, Frank Frazetta, Jeffrey-Catherine Jones, Bernie Wrightson,...

Link naar reactie

Goeie tips kameraad mauser! Vooral t werk van wrightson vind ik erg knap (al is t niet echt mijn ding met die zombies e.d) schuiten is er trouwens ook erg goed in (in douce bijvoorbeeld staan mooie licht-donkerwerkingen). Hermann kan t ook wel, maar bij hem heb ik niet t idee dat hij werkt met foto's maar t meer uit 'de losse pols' doet. T klopt naar mijn idee soms niet helemaal.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ondanks dat Hermann ook wel naast Rosinski kan geplaatst worden, vooral met zijn vroeger werk, heeft zijn recenter werk wat te lijden onder wat ik heb vernomen aangaande zijn gezichtsvermogen.

Of Hermann echt alles uit het hoofd tekent, dat zou ik niet durven stellen. Veel, dat wel. Maar wt betreft zeer specifieke situaties, materialen , voorwerpen en lichaamshoudingen, vermoed ik dat de man er wel eens wat referentiemateriaal bijhaalt.

Link naar reactie

Het vroegere werk van Hermann was inderdaad mooi - aanvankelijk was ik enthousiast over zijn overgang naar directe inkleuring maar in de loop der jaren daalde mijn enthousiasme. Ik merk dat ik nu tekentechnisch zijn werk voor de 'Torens van Schemerwoude' zo ongeveer het hoogtepunt vindt (zo rond 'Sigurd'). Qua houdingen e.d. vind ik zijn personages veelal nogal 'hobbezakkerig' (niet dat ik het beter kan (integendeel!)), maar ik denk dat dit te voorkomen zou zijn door meer met modellen (foto's e.d.) te werken. Zijn landschappen vind ik wel altijd erg mooi! Toch ook wel een 'handicap' waarmee ik zelf kamp- mensen tekenen is erg moeilijk- zeker als je ze zo levendig wilt krijgen als Rosinski.    

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wel, het is toch nog altijd een wereld van verschil als ik iets op papier zet en hetgeen een doorwinterde tekenaar als Rosinski of, de jammer genoeg niet meer in  ons midden: Delaby neerzet...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het vroegere werk van Hermann was inderdaad mooi - aanvankelijk was ik enthousiast over zijn overgang naar directe inkleuring maar in de loop der jaren daalde mijn enthousiasme. Ik merk dat ik nu tekentechnisch zijn werk voor de 'Torens van Schemerwoude' zo ongeveer het hoogtepunt vindt (zo rond 'Sigurd'). Qua houdingen e.d. vind ik zijn personages veelal nogal 'hobbezakkerig' (niet dat ik het beter kan (integendeel!)), maar ik denk dat dit te voorkomen zou zijn door meer met modellen (foto's e.d.) te werken. Zijn landschappen vind ik wel altijd erg mooi! Toch ook wel een 'handicap' waarmee ik zelf kamp- mensen tekenen is erg moeilijk- zeker als je ze zo levendig wilt krijgen als Rosinski.    

Ja, zijn direkte inkleuring is zeker niet mis. Maar soms mis ik wat zijn inkting. Nochtans iets dat perfect samengaat met aquarelinkleuring.

Link naar reactie

Delaby- DAT was ook echt een meesterlijke tekenaar inderdaad!

Wat mij betreft is het tekenen van natuurgetrouwe mensen echt het moeilijkste wat er is. Wat ik zo knap vindt aan strips in vergelijking met andere kunstvormen (die in de regel toch (nog altijd) hoger worden aangeslagen) is dat de figuren levendigheid uit moeten stralen. Schilderijen zijn veelal erg statisch- dat zegt iemand als Jan Bosschaert bijvoorbeeld ook over zijn schilderijen- hij heeft voor zijn Jaguar strips destijds een hele nieuwe techniek ontwikkeld waarbij het 'beweeglijke' potloodwerk (deels) overeind blijft.

 

Als de figuren beweeglijk en ook nog echt realistisch worden getekend (zoals bij Rosinski en Delaby), dan heb je aan mij een groot bewonderaar. Bij Delaby zag je ook echt leven in zijn werk. Het was nooit statisch, de verhoudingen klopten.. Echt enorm knap.   

Ik ben trouwens benieuwd naar jouw werk kameraad Mauser- heb je misschien een afbeelding?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik gebruik wel wat anatomieliteratuur, ja. Burne Hogarth, voor het dynamisch tekenen van de menselijke figuur.

En voor de rest, fotomateriaal, film/serie. Soms eens voor de spiegel staan.  Figuurtjes maken uit klei kan ook helpen.


plis00big_hogarth.png



Dynamic-Light-Shade.jpg





9057640228.jpg




1001004010970187.jpg


1.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...