Ga naar inhoud

Rw Uitgeverij


Recommended Posts

blijven jullie bij DC en vertigo of zit er kans in dat jullie ook andere dingen gaan vertalen?

Zoals je in de release lijst hebt kunnen zien, zullen we binnenkort een uitstapje maken naar Dark Horse met Hellboy. DC is gelukkig wat gemakkelijker hierin en staat zoiets toe. Wat houdt dit verder in? Dat we meer opties hebben. Opties naar andere uitgeverijen behalve Marvel. Marvel wil niet samen met andere uitgeverijen onder één vlag vertaald worden.

 

Opent dit verder de doos van Pandora? Nee. De hoofdmoot blijft DC en Vertigo waar we diverse reeksen van uitgeven en de spoeling moet niet te dun worden. Mag je wat verwachten? Die spanning laat ik je nog even in. Ik kan je wel vertellen dat er voor dit jaar het één en ander serieus overwogen wordt. Meer kan ik er niet over kwijt.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Er is helaas een aangekondigde uitgave definitief van de lijst verdwenen: Jokers Asylum. Hoewel er nog voldoende zal komen doet het me wel pijn om het te moeten melden....

 

En  net als de inkt droog is hoor ik dat het project alsnog doorgaat, maar pas in 2015 uit zal komen. Zal me leren snel nieuws mee te delen...: Jokers Asylum langer uitgesteld

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Iemand is scheel geweest waardoor de planning deels verkeerd is ingevuld. En ja, ik ben zelf niet zeurderig genoeg geweest om het vreemde hierin verder na te vragen. Waar heb ik het over? Transmetropolitan 10 (het einde van de reguliere serie) en 11 (waarin de one shots geplaatst zullen worden) werden aangekondigd als hardcovers.

 

Onzin natuurlijk. Een serie start je niet als softcover om met een hardcover te eindigen. Alle delen zullen gewoon in softcover uitkomen dus. Doh!

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Het quizje is overbodig geworden dankzij voorpublicaties bij enkele online boekenwinkels, dus vandaar al het nieuws in enen:

 

De lopende series van Vertigo:
100 Bullets 14 & 15
Transmetropolitan 9 & 10
Fables 3
The Wake 1 & 2 (softcover)

New 52:
Justice League 2
Batman The Dark Knight 1
Detective Comics 2
Wonder Woman 2
Flash 2
Green Lantern 2
Aquaman 2
Batwoman 2

Verhalen uit het DC Universe:
Damian Son of Batman
Batman Harley Quinn 2
Batman The Dark Knight Golden Dawn
Batman Under the Red Hood 2
Batman Gothic
Superman Last Family of Krypton

Before Watchmen Lost Stories (Dollar Bill, Moloch etc)

DC Kidz:
Batman Kidz 2

En uit de stal van Image:
SAGA!!!

Deze zal in softcover formaat verschijnen zoals 100 Bullets en Transmetropolitan. De eerste zes delen zullen we uitbrengen met de prijs van 15.95 is de verwachting.

(persoonlijk mijn favoriet in deze lijst al scoort The Wake ook héél hoog)

Link naar reactie
Gast Natte aap

En uit de stal van Image:

SAGA!!!

Deze zal in softcover formaat verschijnen zoals 100 Bullets en Transmetropolitan. De eerste zes delen zullen we uitbrengen met de prijs van 15.95 is de verwachting.

 

(persoonlijk mijn favoriet in deze lijst al scoort The Wake ook héél hoog)

 

hoeraaaaaaiaiai. Schitterend nieuws, maar voor een softcover is 15,95 niet mals. De Engelstalige versies vallen rond de 10 euro. Da's toch een geval waarbij ik twijfel aan ofwel mijn portefeuille (het is noodzakelijke renovatietijd bij de aap) en aan de sympathie die ik heb voor het feit dat er zo veel vertaald wordt door jullie en dat ik je graag financieel ondersteun om nog meer goeie reeksen vertaald te zien. (ik heb een paar reeksen nog niet gekocht omdat ik op jullie wacht ;) )

Maar ik begrijp ook best dat de dingen nu eenmaal moeten kosten wat ze kosten om rendabel te zijn. Dus allez, vooruit, ik schrap de helft van mijn wenslijstje en Saga en Aama blijven er dan op staan :)

 

Zes delen? Er zijn er nu toch nog maar 3 TPB's van verschenen? Of is er al ergens bekend geraakt dat het 6 delen zullen worden (ik heb het niet zo gevolgd)

Link naar reactie
Gast Natte aap

De eerste zes issues = de eerste TPB, vermoed ik. ;)

 

Edit: allemaal tegelijk!

 

Ik vind die prijs best meevallen, op Bookdepo zie ik als richtprijs 13,20 euro (zonder korting). Dan is het verschil minder dan drie euro (en bij de Vlaamse SSZ krijg je af en toe ook nog eens 10%).

 

nou, op de bookdepo waar ik dan ga kijken, zie ik Saga 1: 7,59 euro. Saga 2: 10,98 euro en saga 3: 9,77. Dus dat is toch al een serieus verschil (het dubbele van de prijs voor de eerste).

 

Maar nogmaals, ik ben dan wel als eerste beginnen zeuren over de prijs, maar ik wil best begrijpen dat de dingen kosten wat ze moeten kosten, dus dat is geen steen naar de uitgever. Ik snap ook best dat je onmogelijk voor dezelfde prijs als bookdepo kan gaan. En als je dat wel probeert ga je misschien in dezelfde boot als de vliegende hollander.

Ik was gewoon even de redenering voor mezelf aan het maken :)

Link naar reactie

Overigens heb ik net de delen 2 en 3 in 't Engels gekocht, jammer, anders had ik ook wel gewacht. Misschien switch ik nog vanaf deel 4.

 

En ik durf het bijna niet vragen, maar is er nog nieuws over nieuwe delen van Preacher?

 

Kan daar op het moment alleen van zeggen dat daar weer druk aan gewerkt wordt. Op welk punt deel 2 nu staat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik zal desbestreffende verantwoordelijke eens aan zijn oren trekken ;) Ik was van mening dat we richting proefdruk gingen maar pin me er niet op vast.

Link naar reactie

nou, op de bookdepo waar ik dan ga kijken, zie ik Saga 1: 7,59 euro. Saga 2: 10,98 euro en saga 3: 9,77. Dus dat is toch al een serieus verschil (het dubbele van de prijs voor de eerste).

 

Maar nogmaals, ik ben dan wel als eerste beginnen zeuren over de prijs, maar ik wil best begrijpen dat de dingen kosten wat ze moeten kosten, dus dat is geen steen naar de uitgever. Ik snap ook best dat je onmogelijk voor dezelfde prijs als bookdepo kan gaan. En als je dat wel probeert ga je misschien in dezelfde boot als de vliegende hollander.

Ik was gewoon even de redenering voor mezelf aan het maken :)

 

Ik weet het, maar ik zei 'zonder korting'. En met die (eventuele) 10% is het in het Nederlands "maar" 14,40. Als je in een stripwinkel binnenstapt zal het verschil tussen de Engelse en Nederlandstalige versie waarschijnlijk te verwaarlozen zijn. Maar da's zeker geen verwijt, ik maak de redenering zelf ook en bestel ook vaak online. :e012:(ook omdat er geen comic shop in de buurt is, moest ik nu in Gent wonen ofzo...)

Link naar reactie

Oh, maar ik heb wel een vaste SSZ waar ik mijn RW-uitgaven ga ophalen hoor. ;) Alleen verkopen ze daar enkel Nederlandstalig werk dus voor niet-vertaalde comics en manga richt ik mij tot amazon en consorten.

 

 

Kan daar op het moment alleen van zeggen dat daar weer druk aan gewerkt wordt. Op welk punt deel 2 nu staat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik zal desbestreffende verantwoordelijke eens aan zijn oren trekken ;) Ik was van mening dat we richting proefdruk gingen maar pin me er niet op vast.

 

Ik onthou dat het nog steeds op de planning staat en dat stemt mij blij, een paar maanden meer of minder moeten wachten maakt niet zoveel uit.

Link naar reactie

Ik onthou dat het nog steeds op de planning staat en dat stemt mij blij, een paar maanden meer of minder moeten wachten maakt niet zoveel uit.

 

Ah, om een ieder gerust te stellen, een reeks halen we niet van de planning. Het moet héél raar lopen wanneer we daartoe genoopt worden. Ik weet het, de voorgeschiedenis van Nederlandse comic uitgevers geeft niet veel hoop, maar ik blijf dit herhalen, RW zal géén eendagsvlieg zijn. Dankzij het feit dat we de Italiaanse uitgeverij als mede drukker hebben kunnen we met een dergelijk (en degelijk mijns inziens) assortiment aankomen. Zonder dat waren uitgaves als Preacher, maar ook Fables, Sandman of de gehele New 52 lijn twijfelachtig geweest.

 

Uitstel kan voorkomen - zoals met Joker's Asylum gebeurde, maar afstel... neen.

Link naar reactie

Ook : de uitgaves van RW zijn tot nog toe per definitie verzorgder dan de Amerikaanse. Zeer sterk van die uitgever.

 

Bedankt voor het compliment. We waren zéér verguld met de nominatie voor de Stripschap penning waar opmerkingen van gelijke strekking werden gemaakt. Mooie was dat we op de Stripdagen zelf Justice konden laten zien waar we werkelijk gigantisch trots op zijn hoe deze eruit is komen te zien.

 

De quote van De Stripdagen voor de penning hebben we doorgestuurd naar DC waar men in bijna elk contact met hen hun bezorgdheid over vertaling en uitgaves uiten. Dat heeft ze de mond gesnoerd ;)

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik erger me toch wanneer richtprijzen van een uitgever vergeleken worden met bodemprijzen van een online-gigant.

 

dat begrijp ik, maar het is wel een economische realiteit die aanwezig is. Ik heb me veel strips aangeschaft omdat ze maar aan de helft van de prijs waren en op die manier in de buurt van mijn beschikbare budget kwamen. Strips die ik jaren laten liggen heb vanwege de prijs. Dus het blijft een realiteit die meespeelt. 

Nu ga ik de keuze maken om voor Saga niet voor de goedkoopste optie te gaan (ik vind kwaliteit van de uitgave een redelijk argument als we het hebben over arboris jaren 80, maar verder heeft dat op mij persoonlijk geen invloed) maar wel de Nederlandstalige optie.

Link naar reactie

dat begrijp ik, maar het is wel een economische realiteit die aanwezig is. Ik heb me veel strips aangeschaft omdat ze maar aan de helft van de prijs waren en op die manier in de buurt van mijn beschikbare budget kwamen. Strips die ik jaren laten liggen heb vanwege de prijs. Dus het blijft een realiteit die meespeelt.

 

Het blijft voor ons als uitgeverij een hekel punt. Waar stel je de verkoopprijs en verwacht je het break even point. Ik heb discussies gehad met mensen die maar niet lijken te begrijpen dat je een comic uitgave niet mag vergelijken met een blad als Veronica Magazine. Ja, qua pagina aantal is deze vele malen goedkoper dan onze Molenaar uitgave, maar houd rekening met de oplage... hoe meer je wéét dat je kan verkopen, hoe lager je de prijs kan laten uitkomen.

 

Ik had niet gedacht dat er ooit weer Nederlandse uitgaves zouden verschijnen die goedkoper zouden zijn dan hun originele tegenhanger maar dat is ons met Justice gelukt. Coverprijs in ieder geval en online heb ik nieuwe edities niet onder de 55 dollar zien uitkomen. Dit hopen we natuurlijk vaker voor elkaar te krijgen ;)

 

En voor de koopjes jagers, zoek ons op beurzen op. Helaas gaat er nog wel eens bij transport iets mis en die exemplaren krijgen wij retour welke we vervolgens voor de helft van de prijs aanbieden. Ik heb met pijn in het hart bij Gorinchem diverse Justice en enkele New 52 uitgaves met een bijna onzichtbare beschadiging zien vertrekken

Link naar reactie
Gast Natte aap

Vroeger, toen de dieren nog spraken en het gras nog groen was aan beide zijden, had je van die goedkope betapress vertalingen van superheldencomics (ik heb zo nog wel ergens een star wars en een superman liggen). Dat waren de single issues die dan in dezelfde kwaliteit te koop waren.

Zou dat dan zo slecht gedraaid hebben dat het gestopt is, Of liggen er andere redenen aan de grondslag? Of is deze vraag al in een ander draadje gesteld?

Als kind vond ik dat in elk geval geweldig. Ik hoefde maar zo ergens in een winkel zo'n boekje te spotten en ik begon te krijsen en te huilen en dan kreeg ik er zo eentje van oma of mama. Dus jammer dat ze er niet meer zijn, ik zou nog wel eens willen uittesten of krijsen en met mijn voeten op de grond stampen, zou helpen bij mijn vrouw dat ze dat koopt voor mij.

Link naar reactie

Vroeger, toen de dieren nog spraken en het gras nog groen was aan beide zijden, had je van die goedkope betapress vertalingen van superheldencomics (ik heb zo nog wel ergens een star wars en een superman liggen). Dat waren de single issues die dan in dezelfde kwaliteit te koop waren.

Zou dat dan zo slecht gedraaid hebben dat het gestopt is, Of liggen er andere redenen aan de grondslag? Of is deze vraag al in een ander draadje gesteld?

 

Een terugkerende vraag. Waar ligt exact de oorzaak van de teloorgang van Classics, Juniorpress, Z-Press etcetc.

 

Daar is geen duidelijke punt aan te wijzen 'dáár ligt het aan'. Maar kort en bondig zou je kunnen stellen dat de Classics te lijden hebben gehad onder de oliecrisis van de jaren 70, Juniorpress van de concurrentie van de originele uitgaves - dankzij het steeds makkelijker verkrijgen daarvan en Z-Press door het wegvallen van een bij aanvang enthousiast management.

 

Daar kun je hele discussies over opzetten, maar dat is denk ik ook op dit forum ook geregeld gebeurt.

 

Voor ons zijn deze zaken leerpunten met als volgende resultaten:

 

1. Het blijven samenwerken met de Italiaanse grote broer - alsook het Spaanse stiefbroertje - waardoor onder andere drukkosten gedeeld worden en econmische invloeden minder relevant zijn.

2. Keuze maken voor de vorm van uitgave die het meest gewenst is door de lezer - trade of hardcover formaat. Vervolgens deze professioneel en degelijk uitbrengen om zo de concurrentie met het origineel aan te kunnen. Zoals eerder aangegeven in deze thread lijken we hierin te slagen.

3. Het opzetten van een degelijk management van de Nederlandse uitgeeftak. De betrokkenheid van hoofdverantwoordelijke Andrea Rivi is aanstekelijk en ik zie hierin niet zo vlot een verandering in komen zoals bij Z-Press voorkwam.

 

Daarnaast zijn er andere zaken die van belang zijn zoals de communicatie met de klant - één van de redenen waarom ik hier post ;) Ik ben, min of meer, 24/7 bereikbaar en zal iedere vraag pogen te beantwoorden. Beurs aanwezigheid is voor ons ook van groot belang en het huidige aantal willen we dan ook het liefst uitgebreid zien worden.

Link naar reactie

 

1. Keuze maken voor de vorm van uitgave die het meest gewenst is door de lezer - trade of hardcover formaat. Vervolgens deze professioneel en degelijk uitbrengen om zo de concurrentie met het origineel aan te kunnen. Zoals eerder aangegeven in deze thread lijken we hierin te slagen.

 

2. Daarnaast zijn er andere zaken die van belang zijn zoals de communicatie met de klant - één van de redenen waarom ik hier post ;) Ik ben, min of meer, 24/7 bereikbaar en zal iedere vraag pogen te beantwoorden. Beurs aanwezigheid is voor ons ook van groot belang en het huidige aantal willen we dan ook het liefst uitgebreid zien worden.

1. Good job !

 

2. bis !

Link naar reactie
Gast Natte aap

ik kan daar ook alleen maar positief op antwoorden. Aangezien ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens een eerste deel van een reeks wens te kopen zonder dat de reeks afgerond is. Dan heeft dat blijkbaar te maken met het marktmodel in de VS. Ik weet dat een reeks afgerond wordt. Misschien vroger dan verwacht, maar er is op zich toch steeds een einde aan. En anderzijds ook met het feit dat RW wel voldoende vertrouwen uitstraalt door haar uitgavebeleid om de gok toch te wagen.

Kom, geef me die Saga. NU! :)

Link naar reactie

Waanzinnig aantal, als je er over nadenkt... ik realiseerde me van de week dat ik nu (tegelijk) werk aan mijn 48e en 49e vertaling sinds ik in december 2012 begon met dit leuke klusje (waarbij ik de Humo-uitgaven die RW deels verzorgde dan meereken). Dat zijn dan 49 trades en hardcovers, waarbij ik een vergelijkbaar aantal heb proefgelezen. Een fikse emmer om leeg te gooien!

Link naar reactie

Waanzinnig aantal, als je er over nadenkt... ik realiseerde me van de week dat ik nu (tegelijk) werk aan mijn 48e en 49e vertaling sinds ik in december 2012 begon met dit leuke klusje (waarbij ik de Humo-uitgaven die RW deels verzorgde dan meereken). Dat zijn dan 49 trades en hardcovers, waarbij ik een vergelijkbaar aantal heb proefgelezen. Een fikse emmer om leeg te gooien!

 

Het blijkt nog iets waanzinniger, ik had het aantal verkeerd in mijn hoofd. Het zijn er 109.

 

Voor jou het geluk dat je de Kidz en MAD uitgaves niet hebt hoeven doen ;) Nu alleen nog al die trades en hardcovers uitbrengen. Ach.. kleine moeite ;)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...