Ga naar inhoud

Xiii Mystery Top 5


Recommended Posts

De voorbije twee dagen alle albums nog eens herlezen naar aanleiding van deze topic. Conclusie: het viel me opnieuw op hoe sterk deze nevenreeks wel is. Het is leuk om sommige gebeurtenissen uit de hoofdreeks vanuit een andere invalshoek te zien en ook hoe sommige draadjes weer opgepikt worden in de XIII Mystery-delen onderling. Alle albums zijn goed, met Little Jones misschien als minste. De meningen over het nieuwste album, Calvin Wax, lijken hier op het forum nogal uiteen te lopen. Ik heb 'm wel graag gelezen, vooral omdat het waarom van het XX-complot in een ander daglicht komt te staan.

 

Mijn top 5:

 

1. Kolonel Amos

2. De Mangoest

3. Steve Rowland

4. Martha Shoebridge

5. Calvin Wax

Link naar reactie

De voorbije twee dagen alle albums nog eens herlezen naar aanleiding van deze topic. Conclusie: het viel me opnieuw op hoe sterk deze nevenreeks wel is. Het is leuk om sommige gebeurtenissen uit de hoofdreeks vanuit een andere invalshoek te zien en ook hoe sommige draadjes weer opgepikt worden in de XIII Mystery-delen onderling. Alle albums zijn goed, met Little Jones misschien als minste. De meningen over het nieuwste album, Calvin Wax, lijken hier op het forum nogal uiteen te lopen. Ik heb 'm wel graag gelezen, vooral omdat het waarom van het XX-complot in een ander daglicht komt te staan.

 

Mijn top 5:

 

1. Kolonel Amos

2. De Mangoest

3. Steve Rowland

4. Martha Shoebridge

5. Calvin Wax

Vervang Calvin Wax door Irina en ik ben akkoord!
Link naar reactie

Een opvallend andere keuze.

 

Ik denk dat iedereen z'n top 5 er wel lichtjes anders zal uitzien. Ik heb ze bewust allemaal na elkaar herlezen om mijn afweging beter te kunnen maken.

 

Vervang Calvin Wax door Irina en ik ben akkoord!

Irina is een leuk album an sich, maar ik vind dat haar origineverhaal wat te veel op dat van De Mangoest lijkt, wat eerder gemaakt is en een veel iconischer personage is voor de reeks.

 

Bovendien vind ik Irina er gewoon uitzien als een nogal inwisselbaar Berthet-vrouwtje, terwijl bijvoorbeeld een Kolonel Amos van Boucq 100% Boucq is en tegelijk ook voor de volle pot Kolonel Amos is. Pas op, als ik Irina was, zou ik ook liever door Berthet getekend worden dan door Boucq, maar ze is nogal generiek voor Berthet zijn stijl en buiten dat het een knappe brunette is ook niet herkenbaar uit de duizend. ;-)

 

Edit 1: Calvin Wax geeft voor mij zoals hierboven gezegd een nieuwe dimensie aan het complot.

 

Edit 2: Felicity zou ik door Manara hebben laten tekenen. :-p

Link naar reactie

Ik denk dat iedereen z'n top 5 er wel lichtjes anders zal uitzien. Ik heb ze bewust allemaal na elkaar herlezen om mijn afweging beter te kunnen maken.

Een goed idee. Ik doe dat soms ook, om te vermijden dat een oordeel te veel wordt gekleurd door mijn verwachtingen en herinneringen.

Link naar reactie

Als het zo doorgaat zijn alle tien de delen vermeld. Dan is er geen top 5 meer.

 

De vermelde delen zijn tot nu toe, in de reeksvolgorde:

 

1 De mangoest

2 Irina

4 Kolonel Amos

5 Steve Rowland

6 Billy Stockton

8 Martha Shoebridge

9 Felicity Brown

10 Calvin Wax

 

Tot nu toe kregen de volgende afkeurende opmerkingen

2 Irina (maar Metabarons afkeuring van Irina lijkt me wat aan de technische kant, niet zozeer een kwestie van 'slecht' als van 'niet origineel')

3 Little Jones (ik zeg niet dat het een goed albums is, maa rhet is wel spijtig dat net Little Jones niet wordt gewaardeerd)

10 Calvin Wax (terwijl sommigen die net een van de betere vinden)

 

Alleen over 7 Betty Bernnowsky heeft niemand nog wat gezegd. Dat lijkt een heel kleurloos album te zijn, en dat is natuurlijk zowat het ergste dat een kunstwerkje kan overkomen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

De Mangoest zou ik toch niet op nr 1 zetten. Zelfs niet in de Top 5.

Er klopt iets niet met het scenario.

X wil de president dood hebben.

X wil de schuld ervoor in de schoenen van Hans & de Mangoest schuiven.

Dan waarom stuurt X iemand om de president neer te schieten? Dat is toch helemaal niet nodig? De Mangoest is er immers. X kan toch evengoed de Mangoest laten schieten en achteraf Hans en de Mangoest doden?

 

En Irina vind ik inderdaad ook niet geweldig. Het verhaal lijkt aan elkaar te hangen van de clichés. Alleen de ontknoping maakt het wat interessanter. Het valt buiten mijn top 5, doordat het verhaal duidelijk overklast wordt door wat al in de top 3 zit. De tekeningen van Berthet zijn goed. Nota: twee van de personages worden verondersteld op elkaar te lijken.

 

Kolonel Amos is een heel goed spionageverhaal. Ik klasseer het onder Felicity Brown omdat je er goed je aandacht bij moet houden, en voor zover ik me herinner leest Felicity Brown wat gemakkelijker. Maar laat dat er niemand van weerhouden om Kolonel Amos boven Felicity Brown te verkiezen.

Wat me wel opviel: Boucq kan geen kinderen tekenen. Hij heeft niet door dat het hoofd van kinderen ten opzichte van de romp groter is dan bij volwassenen. Heel vreemd dat hij dat niet lijkt te weten.

 

Van Felicity Brown was ik onder de indruk.

 

Billy Stockton is inderdaad uitsteken. Goed gevonden van de scenarist om zijn versie van "Batman" te maken (en en passant ook van de Joker). Het doet Kolonel Amos een plaatsje zakken doordat Boucq geen kinderen kan tekenen (of wil tekenen, ik kan me niet voorstellen dat hij de kneep niet kent).

 

Voor mij is het momenteel dus:

1 Felicity Brown

2 Billy Stockton

3 Kolonel Amos

...

6 Irina

7 De Mangoest

 

Het betekent ook dat ik geen top 5 heb, omdat ik De Mangoest daar niet vind in thuishoren. (snif)

Link naar reactie

Ik heb aan de titels punten proberen te geven volgens jullie vermeldingen.

Nr 1 kreeg 5 punten, en een plaats lager was een punt minder, tot 5, dat 1 punt kreeg.

Het was proberen, omdat niet iedereen een duidelijk lijstje van 1 tot 5 gaf. Sommigen vermelden bijv. maar één of twee albums, en die krijgen dan 5 en 4 punten.

Mijn eigen lijst heb ik er ook in verwerkt.

 

Top 5 volgens aantal punten

 

1 De mangoest

2 Billy Stockton

2 Kolonel Amos

4 Irina

5 Felicity Brown

 

Felicity Brown 13 (5 + 3 +5) -> 4,3333333333333333333333333333333

Billy Stockton 16 (4 + 5 + 5 + 2) -> 4

Kolonel Amos 16 (3 + 5 + 5 + 3) -> 4

De Mangoest 29 (2 + 5 + 5 + 4 + 4 + 4 + 5) -> 4,1428571428571428571428571428571

Irina 14 (4 + 5 + 1 + 4) -> 3,5

Steve Rowland 9 (3 + 3 + 3) -> 3

Martha Shoebridge 6 (2 + 2 + 1 +1) -> 1,5

Calvin Wax 6 (1 + 2 + 3) -> 2

 

Die hoge plaatsing van De Mangoest vind ik erg vreemd, zeker in vergelijking met het feit dat sommmige andere niet eens in de top 5 voorkomen.

Heeft dat te maken met de leeftijd van de delen? De Mangoest is het eerste album. Het kreeg maar liefst 7 keer punten, terwijl andere nooit werden vermeld.

 

Daarom heb ik ook het gemiddelde berekend.

 

Top 5 volgens gemiddelde

 

1 Felicity Brown

2 De Mangoest

3 Billy Stockton

3 Kolonel Amos

5 Irina

 

In het gemiddelde zakt De Mangoest naar de tweede plaats, wat nog altijd hoog is, maar klimt Felicity Brown van 5 naar 1.

Als er eentje stijgt, moet er eentje zakken. De andere drie behouden dus eigenlijk gewoon hun plaats.

Link naar reactie

Felicity Brown is de enige die mankeert in mijn reeks, omdat ik dacht dat het maar slappe kost zou zijn.  Als ik de meningen hierboven lees ik, begrijp ik dat ik deze lancune toch zou moeten aanvullen.

 

En Little Jones is voor mij zeker het zwakste in de reeks, uiterst rommelig scenario.  Die kruising tussen Luther King & Malcolm X is pijnlijk.

 

Alvorens een top vijf te geven zal ik me eerst Felicity eens aanschaffen, en de andere 8 albums ook herlezen.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...