Ga naar inhoud

Pierre Seron overleden


Recommended Posts

Groot geworden met kleine mannetjes ...

Vooral aan de eerste verhalen heb ik heel goede herinneringen,  en de latere worden wat gemakkelijk onderschat. Seron was niet vies van iets nieuws voor zijn minimensjes. Het meest opvallende was het verhaal dat hij helemaal op de kant had getekend.

Link naar reactie
2 minuten geleden, marioboon zei:

Yep.

Die Centauren verdient een integrale.

Spijt dat ik die lose albums destijds heb weggedaan, ik las die liever dan de mini-mensjes.

 

Ik was helemaal vergeten dat hij van beide reeksen ooit een cross-over had gemaakt.

Typisch Seron, al dat geëxperimenteer. Dat album van de minimensjes samen met de Katamaron was behoorlijk vernieuwend indertijd (voor de europese strip). En dan ging het eigenlijk nog eens om twee verschillende verhalen die hier en daar enkele raakvlakken had. Bij Seron zag je tenminste dat hij zijn strips met veel plezier maakte.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Tom B zei:

 

Ik was helemaal vergeten dat hij van beide reeksen ooit een cross-over had gemaakt.

Typisch Seron, al dat geëxperimenteer. Dat album van de minimensjes samen met de Katamaron was behoorlijk vernieuwend indertijd (voor de europese strip). En dan ging het eigenlijk nog eens om twee verschillende verhalen die hier en daar enkele raakvlakken had. Bij Seron zag je tenminste dat hij zijn strips met veel plezier maakte.

 

Ik was niet zo'n fan van de verhalen, maar ik apprecieerde wel zijn experimenteerdrang. 

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ik verwacht nog wel een Franse integrale van die Centauren, hoewel de rechten wat verdeeld zitten, dacht ik. Niet alle verhalen zijn in een Nederlandstalig album verschenen. De Franse reeks telt meer albums bij Dupuis en Soleil.

 

Voor Saga Uitgaven was het een gok om de integrales van De Minimensjes uit te geven, maar het bleek een goede gok te zijn en het effende het pad voor meer integrales. Van De Minimensjes zijn de laatste losse albums ook niet vertaald geraakt.

Link naar reactie
4 uren geleden, Kontiki zei:

Ik verwacht nog wel een Franse integrale van die Centauren, hoewel de rechten wat verdeeld zitten, dacht ik. Niet alle verhalen zijn in een Nederlandstalig album verschenen. De Franse reeks telt meer albums bij Dupuis en Soleil.

Het grootste probleem Lijkt mij niet zozeer  de rechten te zijn maar gebrek aan blauwdrukken en films om te drukken. Vermoed dat alles opnieuw gescand en ingekleurd zou moeten worden

Link naar reactie
21 uren geleden, Tom B zei:

 

Ik was helemaal vergeten dat hij van beide reeksen ooit een cross-over had gemaakt.

Typisch Seron, al dat geëxperimenteer. Dat album van de minimensjes samen met de Katamaron was behoorlijk vernieuwend indertijd (voor de europese strip). En dan ging het eigenlijk nog eens om twee verschillende verhalen die hier en daar enkele raakvlakken had. Bij Seron zag je tenminste dat hij zijn strips met veel plezier maakte.

Ik heb die 'dubbel'album pas recent toevallig ontdekt (ik heb destijds niet al zijn albums gevolgd... ).

Werden in de stripwereld nog zo'n gelijkaardige cross-overs (verhaaltechnisch) gemaakt, of is dit een unicum?

Link naar reactie
14 minuten geleden, Olav zei:

Ik heb die 'dubbel'album pas recent toevallig ontdekt (ik heb destijds niet al zijn albums gevolgd... ).

 

Werden in de stripwereld nog zo'n gelijkaardige cross-overs (verhaaltechnisch) gemaakt, of is dit een unicum?

 

Crossovers zijn in de USA dertien in een dozijn, maar voor Europese strips erg zeldzaam. Ik kan me verder alleen Buck Danny met Tanguy en Laverdure en Robbedoes met Guust herinneren.

Link naar reactie
12 minuten geleden, Tweetie zei:

 

Crossovers zijn in de USA dertien in een dozijn, maar voor Europese strips erg zeldzaam. Ik kan me verder alleen Buck Danny met Tanguy en Laverdure en Robbedoes met Guust herinneren.

Ja, maar bij Minimensjes en Katamaron heb je in beide albums bij momenten dezelfde gebeurtenissen die opduiken. Was dat in die andere reeksen ook zo?

Met cross-over 'verhaaltechnisch' bedoel ik dus niet zomaar een stripfiguur die eens in een andere reeks opduikt, zoals je vermoedelijk bedoelt met Buck Danny/Tanguy en Laverdure, of Robbedoes/Guust...?

Link naar reactie
4 minuten geleden, Olav zei:

Ja, maar bij Minimensjes en Katamaron heb je in beide albums bij momenten dezelfde gebeurtenissen die opduiken. Was dat in die andere reeksen ook zo?

 

Ik ken er geen.

Meestal is het zoals in Kiekebanus dat twee verschillende stripfiguren/reeksen samengevoegd worden om samen één verhaal te beleven. Seron en Gos hebben het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt met hun overlappende verhalen.

Link naar reactie

Volgens mij wordt iets heel anders bedoeld.

Verhalen van het ene stripalbum gebruiken in het andere stripalbum, is gewoon recyclage van een verhaal.

De cross overs gaan veel verder. Aanvankelijk gewoon een personage van de ene reeks dat ook eens opduikt in de andere reeks, maar uiteindelijk ging het zover dat de verhalen van meer dan één reeks door elkaar werden verstrengeld, zoals bijv. Rork en Capricornus van Andreas door elkaar zijn verstrengeld: de aanwezigheid van Cap in het deel "Capricornus" van Rork is essentieel voor de reeks Rork, hij is niet alleen maar iemand die ven langskomt. Maar de avonturen van Cap in de reeks Rork zijn ook van belang voor de reeks Capricornus zelf, zoals blijkt in het deel "Le Secret".

In de American Comics gaan ze daar heel ver in: plots worden door elkaar geweven, zodat je alle betrokken reeksen moet lezen.

Reden? De uitgevers zijn eigenaars van meerdere reeksen, en proberen de lezers van de ene reeks ook de andere te doen kopen. Daardoor krijg je soms belachelijke cross overs, zoals Superman (een sprookjesfiguur) en Batman (een série noire figuur).

Blijkbaar hebben de Europese striptekenaars meer de rechten van hun personages zelf in handen, waardoor het hier minder gebeurt. Doordat tekenaars ook dikwijls van uitgever veranderen (zoals Morris/Goscinny van Dupuis -> Le Lombard), is het hier ook veel moeilijker te organiseren.

 

Spin-offs met personages kennen we hier wel, zoals "Jerom" uit "Suske en Wiske", en "Game Over" uit "Kid Paddle".

Of spin-offs met dezelfde personages, maar in een aparte reeks die met de hoofdreeks niets te maken heeft,  zoals "Een avontuur van ..." van Robbedoes en Kwabbernoot, of de parodiereeks van "Blake en Mortimer".

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...