Ga naar inhoud

Vervolgstrips


Aerogi

Recommended Posts

Zegen? Vloek?

 

Het probleem is dat ik geen ‘stripfotografisch’ heheuhen (geheugen voor de niet-westvlamingen) heb. En bijgevolg telkens de hele reeks opnieuw lees om weer helemaal mee te zijn met het verhaal. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar het wordt op de duur meer een sleur dan pure ontspanning. Met 2 kleine kinderen, een full-time job en een hoop andere interesses, is het niet zo dat ik zeeën van tijd heb…

 

Ik dacht dat Barracuda een afgesloten verhaal ging zijn na 3 albums. Niet dus. Je hebt de laatste pagina gelezen, klapt het dicht en dan is het ‘come and see next year’.

 

Al die verschillende Thorgal spin-offs zijn op zich wel leuk, maar het zijn gewoon nóg meer albums zonder einde. Ik heb gisteren het derde deel van Kriss van Valnor gelezen. Op de duur wordt het wel wat veel ‘verhaal in het verhaal in het verhaal’.

 

XIII is waarschijnlijk zo’n beetje de oerversie van dit soort lang uitgesponnen verhalen. De eerste delen ronduit fantastisch, dan een hoop gebrei, om dan toch min of meer waardig af te sluiten (als je nog mee bent tenminste). En plots komen ze daar nu ook af met een nieuw album??? Why? (I know: $$$)

 

Rani is nog zoiets. De eerste strip vond ik prachtig, rechttoe- rechtaan, en dan beginnen ze te breien en te breien, lussen te creëren etc. En zijn we ook weer vertrokken voor tientallen jaren bij manier van spreken.

 

Zelfs Michel Vaillant lijkt nu die toer op te gaan.

 

Zang van de Vampiers: ik was blij als een kind dat de reeks werd verdergezet door Daedelus. En was er van overtuigd dat het Groot was mijn afgrijzen toen bleek dat het na nummer 12 tòch nog niet gedaan is… Ondertussen is een dertiende album verschenen. *zucht* En ik heb er eigenlijk geen zin in…

 

Vanavond begin ik aan Dantès, ze kunnen g*dverd*mme zien dat het schluss/finito is na deel zes…

 

De reeksen van Leo daarentegen lees ik héél graag opnieuw…

 

En zo kan ik wel nog een tijdje doorgaan. Wat is jullie ‘tacktiek’? Lezen jullie de reeks telkens opnieuw? Of wachten jullie tot alle delen zijn verschenen?

Link naar reactie

Rani is gebaseerd op de tv-reeks die Van Hamme schreef. Er zullen 8 delen van verschijnen en dan is het verhaal afgelopen.

 

Michel Vaillant wordt volgens het contract een cyclus van drie delen. Als het aanslaat volgen er meer.

 

Zang van de Vampiers was nog maar amper aan het tweede seizoen begonnen of het stond al vast dat er een derde seizoen ging komen van nog eens 6 albums.

 

Sorry, maar Dantes is officieel nog niet afgelopen na dat zesde deel. Nu volgen er normaal gezien tweeluiken.

 

En voor een keer weet Léo zelf nog niet hoeveel delen er van Antares zullen verschijnen, hoogstwaarschijnlijk toch meer dan 5.

 

Dat zowel auteurs als uitgevers opteren voor cyclussen in plaats van op zichzelf staande verhalen ligt aan de marktevolutie. Als een eerste album aanslaat, koopt men het verder. Als er een vervolgelement inzit, helpt dat misschien om de aankoop van deel 2, 3 en verder te verzekeren.

Link naar reactie

Die dollars komen er pas als de reeks een écht succes blijkt. Dat kan je lang niet voorspellen bij het verschijnen van een eerste album in een gloednieuwe reeks. Dan gaat het niet om geld verdienen (wat is daar trouwens verkeerd aan, moeten tekenaars bij voorkeur op armzalige zolderkamertjes voor noppes werken want anders is het niet gepermitteerd?), maar om een kans verdienen.

Link naar reactie

Ik heb geen problemen met grote reeksen op zich, ik heb ook geen problemen met deze vervolgreeksen tout court. En zeker niet dat een uitgeverij ook winst moet maken natuurlijk.

 

Maar eerder dat ik niet altijd een 'voldaan' gevoel heb wanneer je na een jaar wachten en na het lezen van een nieuw deel, je soms nog niet verder bent.

 

Prometheus is nog zo'n geval. Het is één van mijn favorieten, maar telkens ben ik ergens ontgoocheld met het besef 'come and see next year'. Terwijl ik langs de andere kant toch ook iets heb van dat ze het wat aan het rekken zijn.

 

En in mijn (striplezende) vriendenkring zijn er veel die gewoon wachten tot een volgend deel (zoals hierboven aangegeven door Waldorf en Lorofindifference), of zelfs tot alle delen zijn verschenen om 'er aan te beginnen'.

 

En dat kan nu toch ook niet de bedoeling zijn?

 

Mitton heeft ook een aantal van deze reeksen, maar er zit vaart in, en gedaan = gedaan. (schipbreukelingen, Vae Victis, Quetzalcoatl (alleen nog dat laatste deel aub!), etc etc). Het helpt natuurlijk ook dat deze reeksen soms gewoon moesten vertaald worden, waardoor je in vrij korte tijd de ganse reeks -compleet- kon lezen.

Link naar reactie

Hear-hear! - nog een West-Vleut met 2 koters die zich in de problematiek herkend...

 

ook ik koop meer en meer volledige reeksen (tweedehands als het kan) en betrap er me op dat ik vlugger een 'one-shot' zal kopen dan een nieuwe reeks starten...

 

Grootste probleem heb ik (schande!) met Arq - die moet ik gewoon herlezen om maximaal te kunnen genieten van een nieuw album - alleen ligt hierdoor het laatste deel al zeer lang te wachten in de kast...

Heb zelfs intussen (en met veel plezier) quasi de volledige eerste bundeling van Rork verslonden - en dat kan met mondjesmaat wat de eerste (korte)- verhalen betreft... :e012:

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Ook ik wacht tegenwoordig meestal met lezen tot de reeks (of de cyclus) volledig is verschenen. Herlezen is leuk, maar als je bij elk nieuw deel al het voorgaande moet herlezen, heb je na een tijdje dat eerste deel tien keer gelezen. Maar ik ben ook niet in staat om alle strips die ik gelezen heb volledig te onthouden. Als ik dan, bij het lezen van een nieuw deel, iets niet meer herinner (ook al is het maar een detail), dan stoort mij dat. Dus het is ofwel herlezen, ofwel wachten tot alles verschenen is. De nieuwe Magasin General bijvoorbeeld ligt hier te wachten tot volgend jaar, omdat volgens Kontiki dan écht het allerlaatste deel verschijnt.

 

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik lang(er) lopende reeksen niet fijn vind, integendeel. Wel vind ik dat als iets als tweeluik wordt aangekondigd, dat tweeluik dan ook een afgerond verhaal moet hebben. Dat de reeks daarna dan nog wordt verdergezet, indien succesvol, zoveel te beter.

 

Sommige strips koop ik direct, ook al wacht ik met het lezen. Sommige strips koop ik pas als ze volledig zijn uitgegeven. Soms staan ze daardoor al in promotie als ik ze wil aanschaffen, maar dat is zeker niet de hoofdreden van het wachten.

Link naar reactie

Arq moet je sowieso vijf keer lezen voordat je er iets van begrijpt...

 

Ik kan me deels vinden in de nadelen van vervolgseries, zelf lees ik graag de langere verhalen omdat deze meer de diepte in gaan. Het geeft meer mogelijkheden voor het leggen van verbanden dan een one shot. Doordat ik pas een jaar weer de verzameling uitbreid begin ik vaak aan een nieuwe serie waarvan ik maandelijks een nieuw album koop, in dat tempo is het goed te volgen en je hebt altijd een nieuw album om naar uit te kijken. Als het verhaal dan compleet is ligt het een tijdje in de kast en dan pak ik de hele serie opnieuw op.

 

Met series waar ik bij ben (Arq, Capricornus, XIII) lees ik de nieuwe albums meteen. Het kost dan inderdaad wat meer moeite om de verhaallijn weer op te pakken maar na een paar pagina's lukt dat vaak wel. Het hangt ook af van de opzet, een goed vervolg herhaalt enigszins wat ervoor is gebeurt. Dit had ik bij De Havik, daarvan heb ik deel 1, 3 en 4. De verhalen zijn dusdanig opgebouwd dat de hoofdgebeurtenissen die nodig zijn om het verhaal te snappen uit de andere albums kunnen worden opgemaakt.

Link naar reactie

En net vandaag op de stripspeciaalzaak, stripbespreking Sektor:

 

Dit derde deel is niet het slot van een trilogie zoals bij het verschijnen van het eerste deel werd verondersteld. We houden het nu op een vierluik zoals ook uitgeverij Daedalus heeft gemeld. Wij kijken uit naar dit slotdeel om dan uit te kunnen maken of we weer rustig kunnen gaan slapen.

 

GRRRR! :e006:

Link naar reactie

De nieuwe Magasin General bijvoorbeeld ligt hier te wachten tot volgend jaar, omdat volgens Kontiki dan écht het allerlaatste deel verschijnt.

 

Awel, zo lang ging het niet duren. Er is al ergens gerapporteerd dat het voor april zou zijn, wat ondertussen weinig waarschijnlijk is, maar 't zal zoals eerder doorgegeven lang niet eind dit jaar worden.

Link naar reactie

Ik vind het zalig om steeds weer de voorgaande delen te herlezen.

Ik heb zo'n boekje waar ik m'n leesachterstand in opschrijf, en ik vind het heerlijk om bvb bij Empire USA een '12' achter de reeks te zetten.

Wat ik de laatste jaren wel doe is enkel de delen van de cyclus herlezen tijdens de cyclus, om dan bij het afronden ervan de complete reeks te herlezen.

Doe dit met bvb. Djinn, Murena, Empire USA e.d.

Link naar reactie

mij kan het niets schelen dat ze een vervolg maken op iets omdat het een succes was, maar als ze zeggen dat een verhaal na x albums zal zijn afgerond, moeten ze dat aantal plots niet optrekken - dan wordt je als lezer toch bij de neus genomen - dus als barracuda voor drie albums was voorzien, moet het verhaal zo zijn dat je als lezer na drie albums moet kunnen stoppen zondrr dat er losse eindjes overblijven. het verhaal moet afgerond zijn.

Link naar reactie

Da's een beetje wishful thing, De Kat.

 

En dan iets anders. Er zijn zat veel auteurs die het voornemen hebben om hun verhaal in x aantal albums kwijt te kunnen. Los van commerciële ingrepen of al dan niet het behalen van succes, zijn er veel daarvan die gaandeweg meer ruimte nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat de personages aan hen is beginnen klitten of omdat er zijpistes bewandeld worden waar ze meer over willen vertellen dan voorzien. Kijk naar Magasin Général, niet op last van Casterman, maar omdat Loisel en Tripp het zelf zo zagen evolueren in hun trilogie inmiddels een negendelige reeks geworden.

Link naar reactie

Ik heb een redelijk goed geheugen voor wat vooraf ging - niet altijd hoor, ik ga de Cyclus van Cyann eens moeten herlezen -, dus ik vind het niet zo erg. Eigenlijk heb ik zelfs liever dat auteurs hun verhaal vertellen in de tijd dat het verhaal opeist, dan dat het plots afgekapt moet worden omdat 't zo aangekondigd werd (Dallas Bar, anyone?).

Link naar reactie

ik ga de Cyclus van Cyann eens moeten herlezen -,

Cyclus van Cyann herlezen.. lijkt me toch zeer erg. Ik zou dit mezelf en niemand anders aandoen.

 

Foei, ga jij je mond eens spoelen Koen! :e006:

 

Maar anyway, ik vind het leuke van strips nu juist dat ik ze steeds kan herlezen. een roman pak je niet zo snel weer op om een 2e of 3e keer te lezen. Herken me wel in wat ik hier las dat ik sommige strips wel koop maar laat liggen tot ik tijd en zin heb in een herleesbeurt en dan kan het volgende deel al wel eens al weer verschenen zijn (Murena :e008: )

Link naar reactie

Da's een beetje wishful thing, De Kat.

 

En dan iets anders. Er zijn zat veel auteurs die het voornemen hebben om hun verhaal in x aantal albums kwijt te kunnen. Los van commerciële ingrepen of al dan niet het behalen van succes, zijn er veel daarvan die gaandeweg meer ruimte nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat de personages aan hen is beginnen klitten of omdat er zijpistes bewandeld worden waar ze meer over willen vertellen dan voorzien. Kijk naar Magasin Général, niet op last van Casterman, maar omdat Loisel en Tripp het zelf zo zagen evolueren in hun trilogie inmiddels een negendelige reeks geworden.

 

Dat is inderdaad iets anders. Er is een verschil tussen 1 of 2 (of 6) albums toevoegen om het verhaal verteld te krijgen en een reeks eindeloos rekken. Het eerste valt meestal zelfs toe te juichen, zolang er maar een (concreet) eindpunt voor ogen wordt gehouden waar uiteindelijk naartoe gewerkt kan worden.

Link naar reactie

zoals ik zei vind ik het niet erg dat er delen bijkomen

ik vind het alleen maar erg als de lezer gedwingen wordt meer alnums te lezen/kopen dan hij aanvankelijk dacht, dus omday er na bijv de beloofde drie p,s geen einde aan het verhaal is

willen ze na de alsluiting van het verhaal er nog een bijverzinnen, dan doen ze mar, misschien vind ik ze zelks leuk en wil ik erin meegaan, masr ik wil er niet altijd in meegaan, en dan moeten ze niet met mijnnvoeten spelen

Link naar reactie

Ben het eens met de kat. Als er bij de start aangekondigd wordt dat de reeks x delen zal tellen, hou het daar dan bij en maak er niet x+1, x+2, etc. van.

Ik heb anderzijds niets tegen degelijk afgeronde cyclussen. Vb.: land van langvergeten, tweeluiken zoals Samoerai en Okko, etc. Je kan dan als lezer nog altijd beslissen om al dan niet een volgende cyclus te kopen.

Maar soms is het woord "cyclus" weinig terecht vind ik als er op het einde een heel aantal vragen open blijven. Dat is gewoon de boel rekken.

En er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk: met Magasin Géneral ben ik heel blij dat het niet bij 3 delen gebleven is. Maar op zich is elk deel toch wel een afgerond verhaal en dat kan je niet van alle lopende reeksen zeggen. Ik hoef binnenkort niet de vorig 8 delen te herlezen om weer mee te zijn.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

@Yncke: ik heb dat bvb met de zang van de vampiers. Een geweldig verhaal (of toch begin), maar na een paar delen begon er al wat rek inzitten vond ik. De tweede cyclus vond ik echt heel wat minder. Je voelt gewoon aan je ellebogen dat al deze extra verhaallijnen er achteraf bijgekomen zijn. Had ik op voorhand geweten dat het zo ging uitdraaien, had ik er er nooit aan begonnen. De derde cyclus laat ik aan me voorbijgaan.

 

En zoals hierboven aangehaald, ze gebruiken nogal rap het woord 'einde van de cyclus'. Bij de zang van de vampiers vind ik het na deel 6 helemaal geen 'einde van een cyclus'. Dan kun je bij manier van spreken gewoon elk einde van een album als 'einde van een cyclus' noemen. Het einde van de eerste cyclus van Spoorloos, dat noem ik een einde van een cyclus!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...