Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Gelezen: Murena 1 - 9

Murena gaat eigenlijk over Nero, maar ik begrijp wel dat ze de reeks niet 'De avonturen van Nero & Co' konden noemen. Als hoofdfiguur is Murena niet interessant. Hij is zo'n saaie lul die wat achter de anderen aanloopt en anderen voor zich laat vechten. Keizer Nero is wel interessant. Dufaux slaagt er vrij goed in de evolutie van een normale jonge man tot een waanzinnig despoot naar voor te brengen. Delaby schept er duidelijk een genoegen in alle gore details in beeld te brengen. Aardige reeks.

 

Gids voor slechte vaders - Guy Delisle

Delisle is op zijn best als hij rake observaties maakt. In zijn reisverslagen gaf hij ons een unieke inkijk in landen als Noord-Korea en Birma. Nu hij opgroeiende kinderen heeft blijft hij thuis, en ontmaskert hij zichzelf als een niet altijd even zorgzame ouder. Toch is dit boekje niet van dezelfde kwaliteit als de reisboeken. Daarvoor is de blik niet scherp genoeg, en ontbreekt de verwondering.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Zo op z'n tijd koop ik ook wel eens HC, dit keer was dit de twee delen van Krijgsheren van Uitgeverij Glenat.

Mij heeft dit wel kunnen bekoren. Het verhaal is op zich niet ingewikkeld, wel al die verschillende personages en partijen zorgen voor enige complexiteit. De tekeningen mochten er ook wezen.

Een aanrader is wat veel maar volgens mij prima leesvoer. 

Link naar reactie

Gisteren las ik Vermist (Exit Wounds). Die wordt momenteel gedumpt bij De Slegte. Omdat iemand hier (Koen?) een tijdje geleden enthousiast was over Rutu Modan, heb ik 'm meegenomen. Van de tekeningen werd ik niet echt enthousiast, maar het verhaal maakt dat ruimschoots goed. Een aanrader, zeker voor die prijs.

Link naar reactie

Gelezen: Blueberry - Chihuahua Pearl en De man die 500.000 $ waard was

Blueberry onderschept een brief van een man die in Mexico gevangen zit, en die beweert te weten waar zich een goudschat van het Zuidelijke leger bevindt. Blueberry wordt door het leger belast met de opdracht die schat te vinden. Daarvoor wordt hij ontslagen uit het leger. Dekmantels, Charlier verzon ze in many shapes and sizes.

50 euro voor twee strips van 40 jaar oud, niet iedereen is bereid om met dat soort geld over de brug te komen. Ik merk dat Sherpa maar 750 exemplaren gedrukt heeft, 100 minder dan De mijn van Prosit, de vorige luxe Blueberry. Toch is dit boek de moeite. Blueberry is één van de grote Europese strips. Scenarist Charlier schreef zich een indrukwekkend oeuvre bij elkaar (Buck Danny, Tanguy & Laverdure, Roodbaard...), maar Blueberry is toch de interessantste figuur die hij uit zijn pen perste. Het is de enige die niet altijd slaagde in wat hij ondernam, en met zijn ongeschoren boeventronie is hij geen klassieke held.

Maar meer nog dan de scenario's zijn de tekeningen van een klasse apart. Giraud kon als geen ander indrukwekkende rotspartijen, verweerde koppen en smerige saloons tekenen.  In de gewone albums kwamen daar bijzonder lelijke kleuren over, maar in deze grote zwart-wit uitgave zie je hoe goed Giraud wel kon tekenen. Je kan er uren blijven naar kijken.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Gast Natte aap

dat lijkt me wel te kloppen, en ik zou hem graag hebben, maar die 50 euro is voor mij persoonlijk een beetje te veel. jammer want ik zou die strips van blueberry inderdaad graag eens in zwart wit zien.

Link naar reactie

dat lijkt me wel te kloppen, en ik zou hem graag hebben, maar die 50 euro is voor mij persoonlijk een beetje te veel. jammer want ik zou die strips van blueberry inderdaad graag eens in zwart wit zien.

 

Je mag hem bij mij wel eens komen bekijken hoor. :e002:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Giraud kon als geen ander indrukwekkende rotspartijen, verweerde koppen en smerige saloons tekenen.  In de gewone albums kwamen daar bijzonder lelijke kleuren over, maar in deze grote zwart-wit uitgave zie je hoe goed Giraud wel kon tekenen.

 

Ik vond de originele inkleuring juist wel goed passen bij Girauds pre-Moebius stijl. Alles word nog stoffiger en ranziger gemaakt  :e002:

Los daarvan is dit inderdaad een super mooie uitgave, kan niet wachten op de volgende...

Link naar reactie

mrs Retep verblijdde me met een stapel Prestige strips uit de ramsj waaronder twee integrale (nu ja dubbel albums): van Alfonso Font:

 

-Jon Rohner:  een scharrelende zeeman (type mislukte Corto Maltese) die in de stille zuidzee stille zuidzee-achtige avonturen beleeft: RL Stevenson, mooie meiden, kannibalen, slechte amerikanen, gekgeworden zeekapiteins etc. Font (is hij niet kortgeleden overleden ?) is een vakman, de figuren leven en de scenario's van de kort verhalen zijn niet slecht.

 

-Gevangene van de sterren: SF verhaal: apocalyptische tijden, de hoofdpersoon (zijn naam is onbekend) is op de vlucht. De zon is een alles verzengende bedreiging geworden en wanhopig probeert  de held te overleven samen met een lekkere stoere meid. Het einde is wat vreemd maar al met al een leuke sf strip.

 

Dus als u een DA drogist in de buurt heeft ? Kopen die ramsj partijen.....

Link naar reactie

mrs Retep verblijdde me met een stapel Prestige strips uit de ramsj waaronder twee integrale (nu ja dubbel albums): van Alfonso Font:

 

 

Dus als u een DA drogist in de buurt heeft ? Kopen die ramsj partijen.....

Wat is nu toch die ramsj? Ik dacht dat, dat een Belgisch fenomeen was zoals de betaalkaart en zo maar jij hebt er nu ook al over en als jij een Belg bent kun je het wel heel goed verbergen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
Gast Natte aap

châteaux bordaux.

Ik dacht eerlijk gezegd dat het een saai boekske zou zijn. Familiekroniek, beetje saai getekend, veel pratende hoofden, de eerste pagina boordevol tekst in een saai lettertype, ... Maar ik was aangenaam verrast. Dit leest lekker. Corbeyran heeft dit goed geschreven. De tekeningen zijn niet veel soeps, statisch, weinig uitdagend, zakelijk, anatomie die soms te wensen over laat (er lopen plots dwergen in rond). Maar ze doen hun werk. Ze ondersteunen het verhaal. Een beetje meer passie en juistheid in de tekeningen had dit nog tot een hoger niveau kunnen tillen. Nu is het gewoon een goed en interessant stripboek. 

Een familiekroniek, een zakelijke uitdaging, een coming of age verhaal, intriges en druiven. Veel druiven. Ik ga de rest van de delen ook kopen.

Link naar reactie
Gast Natte aap

tatanka. ook hier zijn de tekeningen niet vet. Maar het is vlot geschreven. Het is geen hoogstaand avonturenverhaal en de maatschappijkritiek is wat plattekes (daar had ik meer van verwacht) maar de spanning wordt in dit eerste deel goed opgebouwd. Medusa gaat nog aan mij verdienen :)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

mrs Retep verblijdde me met een stapel Prestige strips uit de ramsj waaronder twee integrale (nu ja dubbel albums): van Alfonso Font:

 

-Jon Rohner:  een scharrelende zeeman (type mislukte Corto Maltese) die in de stille zuidzee stille zuidzee-achtige avonturen beleeft: RL Stevenson, mooie meiden, kannibalen, slechte amerikanen, gekgeworden zeekapiteins etc. Font (is hij niet kortgeleden overleden ?) is een vakman, de figuren leven en de scenario's van de kort verhalen zijn niet slecht.

 

-Gevangene van de sterren: SF verhaal: apocalyptische tijden, de hoofdpersoon (zijn naam is onbekend) is op de vlucht. De zon is een alles verzengende bedreiging geworden en wanhopig probeert  de held te overleven samen met een lekkere stoere meid. Het einde is wat vreemd maar al met al een leuke sf strip.

 

Dus als u een DA drogist in de buurt heeft ? Kopen die ramsj partijen.....

De gevangene van de sterren heb ik. Leest aangenaam.

 

De tekeningen zijn inderdaad vakwerk. Neigt naar klassieke illustratieve stijl, wat veel voorkwam bij die Spanjaarden en Zuidamerikanen.

Link naar reactie

Als Sf liefhebber was het te verwachten, Medina delen 1 en 2, I am loving it!!!!!

Aliens, futeristische wapens en steden, veel wapengekletter, mutanten, totale oorlogen, ja, ja, Dufaux legt hier een goed verhaal neer alla Aliens en Starship Troopers, GEWELDIG.

menig stripliefhebber zal mogelijk afschrikken van de krasserige tekeningen maar dat went snel en past zeker bij het rauwe verhaal. Kopen dus.

Link naar reactie

the manhattan project 1 & 2.

 

Wat als het manhattan project wat ons de atoombom opleverde maar een front was voor een onderzoekcentrum waar men meer dingen als alien tech, alternatieve dimensies, magie etc... onderzoekt. En waar al die dingen ook nog eens echt bestaan. En al de onderzoekers van dat project van lichtjes tot commpleet gestoord zijn. Dan krijg je zoiets als deze strip. Dit is een reeks waar waanzin, horror en een goede manier van vertellen hand in hand lopen. De tekeningen versterken dit gevoel enkel nog. Mij doet het soms zelfs denken aan een mix tussen sandman en fringe (de tv serie)

 

Long john silver 1 - 4

 

Nu dat deel 4 verschenen is heb ik de volledige reeks eens gelezen. En ik had nogal hoge verwachtingen door goede reviews en het feit dat ik nog nooit teleurgesteld ben door series van Xavier Dorison. En ook hier was het weer een fantastisch verhaal. meeslepend, met goede personages, spannend  en met de juiste sfeer die bij een piraten en exploratie strip hoort. Dit is een tribute aan schatteneiland  van Stevenson, en deze reeks slaagt er wonderwel in om de sfeer van dat soort verhalen over te brengen. En dan heb ik het nog niet over de tekeningen gehad. Die zijn echt van een zeer hoogstaande kwaliteit.

Link naar reactie

Silas Corey , nr.1 - 2 , Glénat :

 

Hier en daar positieve recensies gelezen , maar zelf vond ik het wat tegenvallen.Alary zijn tekenwerk maakt progressie en de inkleuring doet

het niveau nog wat stijgen.Eigenlijk had ik vooral moeite met het scenario van Nury , te complex en onduidelijkheden maakten het lastig lezen.

 

Schoonheid 12 , one-shot , Casterman :

 

Mooi hoe Schuiten over een stoomtrein een aardige strip maakt en boeiend kan houden tot de laatste pagina.

 

 

Het vervloekte kind , integraal ,Saga :

 

Twee auteurs om in de gaten te houden. Tekenaar Monin ontwikkelt zijn stijl nog tijdens dit album.

Zeer goed en een aanrader.

Link naar reactie

Gelezen: De glimlach van Mao

Ik vind dit een beetje een vreemd verhaal. Op het eerste zicht gaat het over Wallonië na de splitsing van België, en over de leider van die Waalse heilstaat, een soort reïncarnatie van Guy Mathot, die het lijk van Mao wil tentoonstellen tot meerdere eer en glorie van zichzelf. Maar al vroeg in het verhaal dwalen we af langs een jongen en een meisje. Het meisje is een overtuigd aanhangster van de nieuwe leider terwijl de jongen een tegenstander is, en beiden komen in een vreemde moordzaak terecht. Het verhaal valt tussen twee stoelen. Als politieke satire stelt dit verhaal niets voor, maar ook als spannende thriller komt het niet echt van de grond.

 

Capricornus 13 - De gekooide droom

Capricornus heeft een droom, en Andreas brengt die in een dwingend stramien van 5 maal 4 plaatjes per pagina in beeld. Verschillende personages uit de reeks komen terug, en ik had de vorige delen niet herlezen. Dom van mij. Desalniettemin: fascinerend en grafisch verbluffend.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: De glimlach van Mao

Ik vind dit een beetje een vreemd verhaal. Op het eerste zicht gaat het over Wallonië na de splitsing van België, en over de leider van die Waalse heilstaat, een soort reïncarnatie van Guy Mathot, die het lijk van Mao wil tentoonstellen tot meerdere eer en glorie van zichzelf. Maar al vroeg in het verhaal dwalen we af langs een jongen en een meisje. Het meisje is een overtuigd aanhangster van de nieuwe leider terwijl de jongen een tegenstander is, en beiden komen in een vreemde moordzaak terecht. Het verhaal valt tussen twee stoelen. Als politieke satire stelt dit verhaal niets voor, maar ook als spannende thriller komt het niet echt van de grond.

Kan me daar bij aansluiten.

 

Als je het gegeven van een gesplitst land niet uitspit, dan snap ik de meerwaarde van dat gegeven niet. 

 

De afhandeling van de "thriller" is ook snelsnel afgewerkt, alsof ze merkten dat ze ineens op het einde van hun pagina's kwamen.

Link naar reactie

waarschijnlijk hebben ze die willen vertalen omdat het toch verhaal zich in belgie afspeelt,

 

misschien hadden ze zelfs gehoopt op een soort van media hetze door het onderwerp van een gesplitst belgie? om zo de verkoop te promoten zonder zelf iets te moeten investeren?

Link naar reactie

gelezen op vakantie.

 

hellblazer 1. de nieuwe print. 25 jaar oud, maar wat is dit nog steeds relevant. essentieel leesvoer, ik heb me delen 2, 3 en 4 vandaag ook besteld en volg de verdere prints op de voet.

 

kurosawi's corpse delivery service 1. erg goed, kortverhalen over een groep studenten die alleen een speciale gave hebben en die zorgen voor overledene hun laatste wens. deel 2 is precies uitverkocht, maar ik ga goed zoeken en me de overige delen ook snel aanschaffen. zeer goed. als je fan van black jack bent van tezuka is dit ook een must have.

 

courtney crumrin 1 en 2 . echt, ik heb me hier geweldig mee geamuseerd. onweerstaanbaar.

 

the massive 1. wood doet het weer. Ik ben een groot fan van dmz, maar dit eerste deel gaat daar misschien zelfs nog over. geweldig.

 

wat mij betreft allemaal 5 sterrenstrips.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...