Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

ApostataV.jpg

 

Apostata V : Caesar Augustus

 

waw... Broeders presteert hier op het allerhoogste niveau : zijn tekeningen, het meeslepende verhaal, het perfecte vertelritme, de mix van intriges, actie, humor,... Al vijf albums lang is dit een droom van een historische strip. Nu heeft deze reeks eindelijk de goede thuis gevonden die het verdient : Uitgeverij Medusa presenteert deze stripparel als een iets mooiere, iets grotere uitgave met daarbovenop een lagere, meer correcte, verkoopprijs.

Het vakmanschap van Broeders verdient respect en uw aandacht.

 

ik zal Alex vragen dat hij een exemplaartje opzij legt voor als ik terug ben. Vorige keer dat ik in zijn winkel was, was het album nog niet uit. Ik vind dit persoonlijk een van de beste Vlaamse dingen die er de laatste tijd uitkomt in dit genre. (ik ga geen genre's vergelijken, maar dit valt voor mij persoonlijk onder het commerciële avonturengenre).

 

De eerste cyclus vond ik zeer goed. En nu het bij medusa zit heb ik er wel weer alle vertrouwen in dat de tweede cyclus ook afgewerkt zal worden. Zeer mooie deal van SU en Medusa, als ze dit nu ook in een zesde deel afwerken, heb ik niks dan positieve commentaar voor hun manier van werken wat deze reeks betreft.

 

(als dit nu eens een voorbeeld kon zijn, SU die als grote speler enkele veelbelovende jonge reeksen opstart en dan doorgeeft aan een kleinere uitgeverij.)

Link naar reactie

Eén van de beste Vlaamse dingen van de laatste tijd, tot daar aan toe. Maar dat zegt dan weer eerder iets over de Vlaamse dingen. Mochten er van een Apostata meer exemplaren verkocht worden dan van een Tyndal of een Voorbij de Steen destijds zou dan weer onrechtvaardig en onbegrijpelijk zijn.

Link naar reactie

Ik vind trouwens dat Broeders zich met Apostata uit als een scenarist die zéééker niet moet onderdoen voor de Franse grote namen in het avonturen-genre. 

 

 

wel ja en nee. Als ik het vergelijk met de adelaars van Marini, dan vind ik persoonlijk dat hij de vergelijking zeker doorstaat.

En er zijn van gerenomeerde scenaristen in Frankrijk veel slechtere dingen verschenen.

 

Dus ja, het leest erg vlot, de personages leven (ik spreek nu enkel over de eerste cyclus, de tweede cyclus lees ik pas als deel 6 is uitgekomen), het verhaal is spannend, de actie is gedoseerd.

 

Maar er zijn sommige scenaristen die het soms nét dat tikje méér kunnen geven (dufaux met djinn, desberg met schorpioen, van hamme met torgal in den beginne, ... ) en hoewel ik de reeks blijf kopen en het zeer goed vind, mis ik net dat tikje verrassing (nogmaals, ik spreek over cyclus 1). Maar dat maakt het zeker geen slechte strip, integendeel, dit is niet enkel een van de beste dingen die door een vlaming gemaakt is, ik zou dit ook in Frankrijk bij de bovenste helft van de middenmoot plaatsen. (een middenmoot die ik niet pejoratief bedoel maar eerder complimenterend)

Link naar reactie

(Djinn heb ik wel niet gelezen)

 

moet je doen, ik vind dit persoonlijk in dit genre een sterke reeks. Allez, vooral de eerste cyclus. Daar kan Dufaux een goede balans vinden tussen zijn perverte fantasiën en een strak verhaal. Vreemd genoeg heb ik de tussenliggende cyclus niet gelezen dus daar heb ik geen meing over, maar de laatste cyclus (in India) is ook terug op hoog niveau. (ik kon het niet laten om de laatste cyclus te beginnen lezen, al wou ik me in een of ander verlof eens rustig zetten en de tijd nemen om de hele reeks te lezen)

Link naar reactie

Altijd leuk als er talent van eigen bodem is , maar vergelijken met Marini is duidelijk te hoog gegrepen.

Marini is toch van een ander niveau.

 

Ben ik HELEMAAL met je eens! Talent van eigen bodem, vind zelfs dat we dat moeten koesteren! Zijn jongens van ons, waarvan we enkel kunnen hopen dat ze "wereldwijd" mogen doorbreken. Ook een uitgeverij heeft daar m.i. een taak in, maar ... een tijdje hier meelopend, heeft me wel een andere kijk op gegeven.

Ben zelf helemaal weg van Ken Broeders; Apostata vind ik geweldig!! ;)

Bang zijn voor de dood is hetzelfde als bang zijn om een oud en versleten kleed weg te gooien.

Link naar reactie

vind jij die adelaars dan zo veel beter verteld?

 

Ik ben ook helemaal wild van de tekeningen, maar het verhaal is nu toch ook niet echt spectaculair te noemen. Niet slecht hoor, best goed zelfs, maar gewoon van hetzelfde niveau als apostata.

 

En qua tekeningen, zeggingskracht, expressie, kleurgebruik ... marini is een grootmeester, maar ik vind persoonlijk dat je Ken ook in die categorie mag plaatsen. Zijn kleuren en overtuiging spatten van de pagina af. De stijl is niet helemaal hetzelfde, maar ieder op zich toch de absolute top.

 

vind ik hé :)

Link naar reactie

Ook nog gelezen: Arq 13 - 16

Arq is een moeilijke reeks. Er gaan maanden voorbij dat een nieuw aangeschaft deel ongelezen blijft liggen in de kast, maar plots ben ik in de mood. Dan vlieg ik er in en word ik meegezogen in dat vreemde universum (of zijn het universa?). Deel 15 (Maan) en 16 (Dromen) had ik tot nu nog niet gelezen, en om niet teveel te missen ben ik opnieuw begonnen bij nummer 13 (Detectives). Detectives is het begin van de derde cyclus, waarin Andreas ons een totaal nieuwe omgeving binnenleidt. We krijgen te maken met een sheriff die een verdwijning moet oplossen, terwijl zijn ex-vrouw als privé-detective een parallel onderzoek voert. Zoals we van de meester gewend zijn geeft hij slechts mondjesmaat informatie over het hoe en het waarom van de dingen, en wat dit verhaal te maken heeft met de wereld van Arq.

Ondanks de zeer ingewikkelde structuur van de verhalen blijft Arq fascineren. De tekeningen zijn verbluffend.

 

Verdwaald - Shamisa Debroey

Semi-autobiografische strips, zit u er nog op te wachten? Ik ook niet. Maar omdat mijn stripverkoper een gewiekst zakenman is, en de stripoogst van de voorbije maand wat mager belandde deze semi-autobiografische strip in mijn kast. Een jonge vrouw zit op café te wachten op een afspraak en overdenkt haar verleden en toekomst. Dat verleden is op zich niet zo boeiend, en zonder de uitleg op de rug van het boek zelfs volstrekt onbegrijpelijk, maar de tekeningen maken veel goed. Een ambitieus debuut, dat als verhaal niet zozeer kan boeien, maar er prachtig uitziet.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Alle* strips van Bastien Vives herlezen. Straffe mijnheer. ( *behalve Voor Het Rijk )

 

Ondanks een enorm ritme en heel persoonlijke strips, heb ik niet het gevoel dat ik een zie-eens-hoe-goed-ik-ben-artiest aan het lezen ben, maw geen wanker.

http://bastienvives.blogspot.be/2013/02/jeudi-lorsqu-faut-dire-bonsoir-kevin_21.html

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

 

 

De plaatsing van "Ken Broeders" daarentegen ...

 

Het is maar een klein dingetje maar dit is iets waar tekenaars naar kijken.

 

je hebt wel een punt, het was me nog niet opgevallen, maar nu ik er zo eens naar keek, las ik direct Ken Brodders. Da's al een ander pak chips natuurlijk :D

Link naar reactie

Nope. Ik vind dat als je niet de moeite doet om lopende reeksen te proberen af te maken, dat ik dan niet de moeite moet doen om nog een nieuwe reeks te beginnen volgen.

 

Akkoord en Niet Akkoord: Voorbij de steen wou Ken afmaken (10 delen), maar uitgeverij heeft anders beslist. Probeer je reeks vanaf deel 5 dan maar 'ns te slijten bij een andere uitgeverij, waarbij er vermoedelijk problemen rijzen qua rechten. Leuk voor de lezer is het niet natuurlijk, maar op zich kan ik dit begrijpen.

 

Apostata is anders aangepakt (lessons learned): eerste 3 delen was contractueel gegarandeerd en vormt 1 cyclus. Dus kan je gerust kopen. En dat is ook meteen de reden waarom ik wél ingestapt ben vanaf deel 1, de garantie naar de lezer toe dat je een afgerond geheel zal krijgen.

 

En waarom ben je zo zeker dat UW2 wel afgerond zal worden?

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Northlanders 1: Sven the Returned

Vikingverhalen… normaal gezien niet mijn ding, maar dit is een prachtige strip. Sterk scenario van Wood, al even sterk in beeld gebracht door Davide Gianfelice (een nobele onbekende voor mij). Enfin, een topper over de hele lijn dus.

 

Heldorado 1-3

Degelijk drieluik van de hand van Morvan, over de gruwel in het tijdperk van de Conquistadores. Geen topper, maar zeker lezenswaardig.

 

Breakdowns: Portrait of the artist as a young %@&*!

Overzicht van Art Spiegelman's vroege werk, uit het pre-Maus tijdperk. Heel interessant boek vond ik. Niet alles is even goed natuurlijk, maar er zitten echt wel mooie dingen tussen. Op dat grote formaat merk je trouwens wat een goede tekenaar Spiegelman is. Voor een paar euro op het boekenfestijn: niet laten liggen.

 

De Kiekeboes

133 - Een dagje Dédé: Weer een misser, een album dat doet denken aan "De taart" maar veel minder geslaagd is.

134 - Schatjes op zolder: Recyclage, twee oude kortverhalen gebundeld. Geen probleem, want vooral het eerste verhaal is grappig en beter dan de meeste recente albums.

 

Bullet to the Head

De personages van Wilson lijken allemaal op elkaar, maar dat is dan ook het enige minpuntje van deze strip, want Matz schrijft een scenario dat amper moet onderdoen voor dat van De Killer. Zeer goed.

Link naar reactie

Asterix bij de Picten:

Zoals Koen hierboven al terecht aangeeft heeft Conrad zich heel goed de stijl van Uderzo eigen gemaakt. Alleen de achtergronden zijn minder gedetailleerd. Het verhaal van Ferri is een stuk beter dan de laatste van Uderzo. Maar wat ik mis is toch wel een beetje de humor. Locale gebruiken en culturen werden altijd erg grappig weergegeven. En bij de Picten mis ik dat toch wel een beetje. Maar al met al zeker een geslaagde voortzetting. Ga zo door!!

Link naar reactie

Ook net de nieuwe Asterix uitgelezen en vond het zeer vermakelijk. Het niveau van Goscinny haalt het niet, maar zeker veel beter dan de laatste verhalen van de hand van Uderzo. 6,49 goed gespendeerde euro's. Het was alweer jaren dat ik een Asterix heb gelezen, dus dat de tekeningen van Conrad zijn, zou me niet zijn opgevallen als ik niet had geweten dat ze niet door Uderzo waren getekend. Goed werk dus!

Link naar reactie

De laatste weken gelezen

 

de zang van de vampiers 1 - 13

 

Toen de eerste delen jaren geleden bij talent verschenen was ik zwaar onder de indruk van deze strip. En de eerste cyclus blijf ik een goed verhaal vinden. De tweede cyclus deed me wat minder. Ik vond dat zowel het verhaal als  de tekeningen van een minder niveau waren. Deel een van de derde cyclus lijkt me terug wat aan kwaliteit te winnen. 

 

Vooral de persoon van Kevin Nivek stoorde me me in de tweede cyclus. In de eerste cyclus is hij een bekwaam veiligheids--agent. In de tweede cyclus laat hij zich zelfs overmeesteren door een oude dokter. 

 

kris van valnor 3 & 4

 

Ik vind dit de beste Thorgal spinoff. Ouderwetse verhalen over vikingen, verraad en heel veel geweld. De spinoffs beginnen wel steeds meer door mekaar te lopen.

 

Clifton: de lachende dief.

 

Ik mis deze ouderwetse half grappige avonturenverhalen in het hedendaagse striplandschap. Dit was weer een tof, vlot lezend en mooi getekend verhaal. 

 

Asterix en de picten

 

Zoals ik al in de Asterix topic zei. ik vond het goed, maar iets te formuleachting, Maar ik heb me er de treinrit van mijn werk naar thuis goed mee vermaakt.

Link naar reactie

Gelezen: Today is the last day of the rest of your life - Ulli Lust

In 1984 was de Oostenrijkse Ulli Lust 17 jaar oud. Samen met haar nieuwe beste vriendin Edi lift ze zonder een cent op zak naar Sicilië. Het wordt een reis vol (slechte) seks, drugs en punk, vriendschap en verraad. In de ware geest van de punk slapen de meisjes buiten in parken en in kraakpanden waar ze lastiggevallen worden door opdringerige Italianen. Maar er zijn ook nachten in een politiecel.

Today is the last... is een dikke klepper: 460 bladzijden. Toch verveelt het geen moment. Lust vertelt haar belevenissen op zo'n natuurlijke manier dat je het gevoel krijgt dat je er zelf bij bent. Op de achterflap wordt het een coming-of-age-verhaal genoemd, en dat is het ook wel. Maar tegelijk verraste dit boek mij ook door het beeld dat het schetst van het Italië van die tijd. Ik was oprecht gechoqueerd door de seksistische houding van de vele Italiaanse mannen ten aanzien van een meisje van 17. Het hele boek door moet Lust de mannen van zich af slaan, ze wordt ook verkracht. Het cliché van de zuiderse lover gaat aan flarden. Een cliché dat overeind blijft is dat van de maffia: Ulli en Edi komen oog in oog te staan met de plaatselijke capo.

Zeer sterk.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen:

 

- The Walking Dead 13+14: Tja, alles is al wel gezegd over deze reeks denk ik. Kort samengevat: blijft steengoed.

 

- Ma maman est en Amérique, elle a rencontré Buffalo Bill: Schattige, grappige, en ook wel aangrijpende jeugdstrip waar ook iedere volwassene van zal kunnen genieten.

 

- De Gezellen van de Schemering - integraal: Niet mijn ding. 't Was een hele opgave om die bundel te doorworstelen. De prachtige tekeningen maakten het draaglijk.

Link naar reactie

Dit weekend gelezen:

 

- Promise 1: veelbeolvend begin van een nieuwe reeks. Heel sfeervol en de geest van de 'The night of the hunter' waakt over de strip. Toppertje in wording!

 

- Een paar stappen naar het licht 3: bevredigend einde van de eerste cyclus. Vrij archaïsch wel, zowel qua tekeningen als qua verhaal en ook de personages gedragen zich zoals in een strip van de jaren '50 -'60. Voor de liefhebbers van de klare lijn. 

 

- Special Branch 1: heel leuke strip in een toffe setting. Ik kijk bijzonder uit naar de vertaling van deel 2!

Link naar reactie

Storm 28: De race van Opaal

Storm moet meedoen aan de race van Opaal, Nomad en Roodhaar hebben eerst andere problemen maar komen hem daarna helpen om te ontsnappen. Prima scenario van good old Dick Matena hoewel het einde wat vreemd overkomt. Tekeningen van Molenaar zijn gewoon goed. Waardig opvolger van Don Lawrence maar helaas niet zo goed als de meester zelf. Dit album is een stuk beter dan het vorige.

*** 1/2

 

Samoerai Legenden 1: Furiko

Langzaam leren we iets over de ontstaansgeschiedenis van de 3 zussen van de schaduw. Furiko is een van de 3 zussen. Rechttoe rechtaan verhaal wat nergens echt weet te boeien. Tekeningen zijn in de stijl van Genet maar toch wat minder. Eerste deel van deze spin-off voegt weinig toe.

**

Link naar reactie

Batman: the court of owls & the city of owls

 

Dit zijn de bundels waar alle batmans die verschenen in het eerste jaar van de new 52 in verzameld zijn. Deze verhalen zijn geschreven door Scott snyder and voor het grootste deel getekend door Greg Capullo. En hij heeft prachtige tekeningen gemaakt bij dit goed verhaal. 

 

Bruce Wayne krijgt het aan de stok met een oud genootschap, "de court of owl" genaamd. Zijn alter ego Batman probeert dit genootschap te stoppen. ondertussen worden er allerlei geheimen uit het verleden van Gotham en de Wayne familie bloot gelegd. 

 

Dit is zeker een aanrader.

Link naar reactie

Berlijn 1: stenen, berlijn 2: rook

 

Jason Lutes beschrijft Berlijn eind jaren 20, begin jaren 30 wanneer de heersende macht heeft afgedaan en nieuwe politieke stromingen als het communisme en nazisme maar ook muzikale stromingen als jazz opkomen. Lutes beschrjft de mensen achter de stromingen en geeft en passant een lesje tekenkunst. Dat Lutes zelf het striptekenen ook beheerst is duidelijk: moeiteloos verweeft hij verschillende verteltechnieken in het verhaal en elke keer dat ik het herlees vallen er weer nieuwe dingen op. Ik blijf vol verwachting uitkijken naar het slot, al zal dat nog wel even op zich laten wachten.

 

Hector Umbra: Wat Koen zegt, uitgezonderd dat de onnatuurlijke taal stoort, deze vult de voor mij onnatuurlijke wereld perfect aan.

 

De avonturen van Kuiken 1: Pwiep ben ik.

Kuiken vraagt zich af wie hij is, op humoristische wijze wordt getracht een antwoord op deze vraag te geven waarbij de filosofische gedachten van tante Gallina tot Descartes en alles daartussenin onder de loep worden genomen. Ik kon me er in ieder geval wel mee vermaken.

Link naar reactie

Ook net de nieuwe Asterix uitgelezen en vond het zeer vermakelijk. Het niveau van Goscinny haalt het niet, maar zeker veel beter dan de laatste verhalen van de hand van Uderzo. 6,49 goed gespendeerde euro's. Het was alweer jaren dat ik een Asterix heb gelezen, dus dat de tekeningen van Conrad zijn, zou me niet zijn opgevallen als ik niet had geweten dat ze niet door Uderzo waren getekend. Goed werk dus!

 

Hier sluit ik me volledig bij aan.

 

Ondertussen alle Storms van 1 tot 27 achter de kiezen: knappe reeks. Voortzetting door Molenaar en De Vos mag er ook zeker zijn. **** voor het geheel.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Gelezen dit weekend: de 3 delen van Mechanisch Land. Vlot geschreven, knap getekend, tjokvol maatschappijkritiek en ook nog eens erg grappig. Niks dan lof dus voor Andreae. Wat soms wel vervelend is, bij vertaalde strips in het algemeen, is de grootte van het lettertype dat constant varieert om de vertaling in die tekstballonnen te krijgen. Onvermijdelijk natuurlijk, maar als dat vaak gebeurt werkt het storend. Dan denk ik constant dat er geroepen/gefluisterd wordt terwijl dat niet het geval is. Bij Mechanisch Land was dat vrij extreem. Maar los van dat detail: een zeer goed drieluik.

Link naar reactie

Gelezen: Asterix en de Picten

Als kind las ik de Asterix-strips keer op keer opnieuw. De avonturen van de kleine Galliër bleven me boeien. Er zat vaart is, en humor. De vele knipoogjes haalde je er maar uit door eindeloos herlezen, een klus die nooit verveelde, ook niet als volwassene. Het is ondertussen een tijd geleden dat ik nog een Asterix herlas. Ik ken die eerste 24 albums uit het hoofd,  maar het nieuwe album wilde ik wel proberen.

Het nagelnieuwe auteursduo probeert het werk van de originele auteurs na te maken. Tekenaars Conrad trekt zich zeer goed uit de slag. Hij zet een Asterix neer die even zwierig is als die van Uderzo. Op dat punt zit het voor de toekomst wel snor.

Het scenario laat echter te wensen over. Zeker, er zijn woordgrapjes, en knokpartijen met piraten en Romeinen. Maar scenarist Ferri bezondigt zich aan maniërisme. Hij denkt dat hij het Goscinny-recept kan imiteren door enkele van de meest opvallende ingrediënten samen te mengen. Maar zijn verhoudingen zitten niet goed. De Picten komen niet uit de verf, zoals de Spanjaarden, Zwitsers, Belgen en Britten dat wel deden. Goscinny portretteerde al die volken met een breed scala aan stereotypes, terwijl Ferri over de Schotten niet meer weet te vertellen dan dat ze met boomstammen gooien.

Conclusie: Ferri en Conrad komen met de hakken over de sloot, maar dat is volledig de verdienste van Conrad.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Zal ik ook maar eens een Pictische duit in het zakje doen ?

 

De tekeningen van Conrad zijn goed, ik had niet verwacht dat hij de Asterix stijl zo goed in de vingers kon krijgen. Ik sluit me aan bij Waldorf door te stellen dat het scenario niet heel best is. Nu heeft Ferri het voordeel dat Picten na Het geheime wapen uitkomt en slechter dan dat is heel erg moeilijk. Toch had hij er veel meer van kunnen maken, ik mis de lawine van grote en kleine grappen en de absurde stereotypering maar ja wie kan er nu aan Goscinny tippen ? Een misser is het aanhouden van die nieuwerwetse namen, dit zou de gelegenheid zijn om de oude vertrouwde namen terug te geven, ik wil Assurancetourix en Abraracourcix terug !

 

ps ik vond dat die Macaber heel erg leek op de ziener, of is dit een hersenspinsel ?

Link naar reactie

Blacksad , nr 1-4 , Dargaud :

Herlezen , deel 1 en 2 blijven gewoon subliem.Fantastisch tekenwerk en een eenvoudig maar doeltreffend scenario.

Beter wordt het niet.

Bij deel 3 en 4 worden de tekeningen wat schetsmatiger en zijn de verhalen ietswat vergezocht , nog steeds goed maar

niet meer het niveau van de eerste delen.Hopelijk krikt deel 5 het niveau wat terug op.Zéér benieuwd !!

 

Michel , one-shot , Dargaud :

Zidrou opnieuw met een gevoelig (geen slijmbalgedoe ) verhaal.Prachtig tekenwerk ook !

Graag had ik ook zijn verhaal over een wereldoorlog vertaald gezien , al een tijdje verschenen in het Frans.

 

Witte nacht , nr1-4 , Glénat :

Wat vergeten reeks , maar aardig om te lezen.Geen hoogvlieger , maar als je ze ziet in de dumpbakken

zeker meenemen.Sfeervol tekenwerk.

Link naar reactie

Ik loop altijd wat achter, dat valt wel te merken aan de titels die ik hier af en toe vermeld nadat ik ze gelezen heb. Zo heb ik onlangs Bastien Vivès ontdekt. Na De smaak van chloor en Innige vriendschap had ik blind (*) nog wat boeken van hem besteld. Polina was heel goed, in de lijn van de 2 eerder genoemde strips. Daarna begon ik aan In mijn ogen. Zonder voorkennis, dus ik wist nog niets van het toch wel origineel uitgangspunt van deze strip. Maar wat een prachtig boek is dit! Ongetwijfeld één van de beste strips die ik ooit gelezen heb. In mijn ogen is Vivès geniaal!

 

(*) iets dat niet vaak gebeurt in mijn geval, dat zegt al genoeg.

 

DansMesYeux_84447.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...