Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

En ook deze 3 trades staan nog op de verlanglijst. En je verhaal bevestigt het nog eens...dit moet ik een keer halen!

 

Het zijn er eigenlijk 4. Het derde luik is in twee delen opgesplitst. 3 en 3b. Ik moet me dringend eens de ontbrekende delen kopen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Assessins creed 1a tm 2b van DDB, mooie tekeningen en een vlot verhaal, doch wel een wat onsamenhangend verhaal, steeds had ik het idee dat de verhaallijnen niet afgemaakt werden. Ik dacht te begrijpen dat dit op deze manier een afgerond verhaal zou zijn maar dat gevoel had ik dus niet, misschien omdat ik de game verder niet ken. Ik ben dan ook wel benieuwd wat anderen hiervan vonden?

 

Verder zag ik dat delen 2a en 2b van een kleiner formaat zijn, jammer.

Link naar reactie

Daredevil door Mark Waid volume 1 - 4.

 

toen ik deel 3  kocht en las had ik de indruk dat niet meer helemaal mee was dus heb ik voor deel 4 de volledige reeks nog maar eens herlezen. 

Dit is de herstart van de Daredevil reeks door Mark Waid en het is een heel goede reeks. zeer goede verhalen, met goede dialogen en tekeningen die variëren tussen goed en heel goed (zoals wel vaker bij comics, worden er verschillende tekenaars gebruikt)

 

Dit is echt een aanrader

Link naar reactie

Apostata 1 - 5

 

Als je van historische strips houdt is dit je ding. Zeer vermakelijk, heerlijke intriges en prachtig getekend, een interessant stukje historie waar ik eigenlijk niets van af wist.

Ben na het lezen eens in de geschiedenis gedoken van deze keizer....als je de lijst van keizers eens bekijkt op wikipedia en hoe zij aan hun einde zijn gekomen, lijkt mij dat een gevaarlijk beroep in die tijd ;)

Link naar reactie

Ik ben legioen , nr.1-3 , Daedalus :

Een wat vreemde complexe trilogie. Het boeit aan de ene kant wel , maar dan wordt het soms weer wat saai.

Intrigerend , dat wel.Nury maakt het de lezer niet makkelijk.

 

Kronieken van legioen , nr.1-4 , Daedalus :

Deze spin-off leest heel wat vlotter.Spectaculair tekenwerk van diverse topauteurs.

Dacht af en toe aan Jodorowsky toen ik deze reeks las...

 

Valentine Pity , integraal , Saga :

Ik zie me nog als puber op mijn kamer het retespannende 'Ivoren handen ' lezen van Mic Mac uit de Robbedoesalbums.

Benn had er een fan bij toen.Jammer , dat de reeks Mic Mac Adam op zo'n klein formaat verscheen jaren later .Hopelijk volgt er ooit een uitgave van de serie

op groot formaat en in kleur.

Enfin , wat deze integrale met recent werk betreft (proficiat Saga , met deze schitterende uitgave alweer ), is Benn zijn tekenwerk wat schetsmatig geworden.

Het is geen hoogvlieger , maar ik heb dit toch graag gelezen.Kortom : vakwerk !

 

Alamo , nr.1-2 , Daedalus :

Het beste (samen met 'De Ouden ' )uit de wat matige collectie 1800.Mooie uitgaves , dat wel.

Link naar reactie

Gelezen: Dans l'enfer des hauts de page - Yann & Conrad

Aan het begin van de jaren '80 moest het weekblad Spirou 'geanimeerd' worden. De marge boven de bladzijden werd door de toenmalige enfants terribles van de strip volgetekend. In die kleine strookjes namen ze hun collega's en hun bazen op de korrel. Tekenaars als Leloup, Degotte, Deliège, Mitteï en De Gieter werden over de hekel gehaald. Alleen Franquin zelve stond boven enige vorm van kritiek van de twee. De humor ging vrij ver, en snel begonnen sommige tekenaars zich te ergeren aan het werk van de twee vrijbuiters. Sommige strookjes werden gecensureerd, sommige tekenaars verkregen dat boven hun strips geen animaties van het duo kwamen. Hoe zuurder de tekenaars reageerden, hoe harder de jonge Fransen op hen inhakten. Uiteindelijk werden Yann en Conrad bedankt voor hun diensten.

De strookjes zijn nu gebundeld in dit boekje (natuurlijk alleen in het Frans, ik weet niet of die strookjes ook in de Robbedoes stonden). Het grootste deel van de humor hangt samen met wat toen in het blad stond. Een deel van de humor is satire: het gaat over de belabberde financiële situatie van Dupuis in die tijd, de in hun ogen conservatieve manier waarop het blad geleid werd en er woedde blijkbaar ook een strijd tussen de Belgische auteurs enerzijds en de Fransen anderzijds. Sommige grappen gaan aan mij voorbij, een inkijk in de interne keuken van Dupuis is misschien nodig. Dat maakt dat dit boekje een leuk curiosum is voor de liefhebbers, maar zeker geen must-have. De tekeningen van Conrad verraden zijn enorme tekentalent.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

east of west 1 door Jonathan Hickman and Nick Dragotta

 

Dit is de eerste trade van een nieuwe reeks van Hickman. In dit verhaal combineert hij sf, western en fantasy. Dit verhaal gaat over een dystopisch toekomstig Amerika waar de 4 ruiters van de apocalypse het lot bepalen.

Maar blijkbaar is er iets gebeurd waardoor Death zich van hun afgescheurd heeft en om de een of andere reden wraak zoekt.

 

Ik vind de tekeningen van Dragotta ook echt bijdragen aan het verhaal. Hij heeft een heldere, open tekenstijl waarbij alles zeer duidelijk in beeld wordt gebracht.

 

Dit is zeker een reeks om in oog te houden.

Link naar reactie

Orbital 5: Justice (Engelstalige versie vermits stopgezet in het Nederlands)

 

Dit eerste deel van een nieuw tweeluik vertelt de gevolgen van de Kuala Lumpar incidenten die Caleb Swaney in coma achterlieten en bijna de herenigingsceremonie tussen de mensen en de Sandjarrs verhinderde. Het levende ruimteschip Angus is samen met zijn piloot Nina Liebert ondergedoken om te herstellen, terwijl Mezoke als zwart schaap wordt opgevoerd en terechtstaat voor hoogverraad. Ondertussen wordt er door enkele politici achter de schermen druk gemanoeuvreerd om de macht over te nemen. Wanneer ze Caleb uit zijn coma willen halen om te getuigen moet Mezoke een beslissing nemen.

 

Orbital 5 gaat op hetzelfde (hoge) niveau door als de vorige delen, al belooft het de status quo grondig door elkaar te schudden. Ik ben benieuwd welke richting het uit zal gaan.

 

Bijkomend pluspunt: de Engelstalige uitgave is bijna identiek aan de Dupuis softcovers.

 

Orbital-Vol-5-6.jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Orbital 5: Justice (Engelstalige versie vermits stopgezet in het Nederlands)

 

Dit eerste deel van een nieuw tweeluik vertelt de gevolgen van de Kuala Lumpar incidenten die Caleb Swaney in coma achterlieten en bijna de herenigingsceremonie tussen de mensen en de Sandjarrs verhinderde. Het levende ruimteschip Angus is samen met zijn piloot Nina Liebert ondergedoken om te herstellen, terwijl Mezoke als zwart schaap wordt opgevoerd en terechtstaat voor hoogverraad. Ondertussen wordt er door enkele politici achter de schermen druk gemanoeuvreerd om de macht over te nemen. Wanneer ze Caleb uit zijn coma willen halen om te getuigen moet Mezoke een beslissing nemen.

 

Orbital 5 gaat op hetzelfde (hoge) niveau door als de vorige delen, al belooft het de status quo grondig door elkaar te schudden. Ik ben benieuwd welke richting het uit zal gaan.

 

Bijkomend pluspunt: de Engelstalige uitgave is bijna identiek aan de Dupuis softcovers.

 

Orbital-Vol-5-6.jpg

 

 

Ik heb me de franse hardcover gekocht

en ook het eerste deel van een spinoff. beste sf reeks die er op dit moment loopt.

Link naar reactie

De donkere dagen zijn gearriveerd... tijd om me te parkeren in mijn zetel met een stapel strips...

 

TERUG NAAR JOHAN (Michien Van De Pol)

VENTILATOREN (Seth)

TEMPERANCE (Cathy Malkasian)

TONAHARU 1&2 (Lars Martinson)

WAT WIJ MOETEN WETEN (Willy Linthout)

HE MEISJES 1&2 (Sophie Michel)

MOEDER, KOM THUIS (Paul Hornschemeier)

DE FEESTWINKEL (Michel Rabaté)

DOTTER OF HER FATHER'S EYES (Mary M. Talbot)

REBETICO (David Prudhomme)

MARZI 1984-1987 (Marzena Sowa)

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ik heb me de franse hardcover gekocht

en ook het eerste deel van een spinoff. beste sf reeks die er op dit moment loopt.

 

Ha, is er een spin-off van? Wist ik niet. Over wat/wie gaat die?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

XIII Mystery 6: Billy Stockton

 

Ik heb me afgevraagd waarom Billy Stockton een album in de Mystery serie verdiend, zo belangrijk leek hij nu ook weer niet. Dit album focussed zich zowel op het verleden van Billy als zijn verbintenis met de hoofdreeks, en hoe? Bollée weet een goede achtergrond neer te zetten van de krankzinnigheid van Stockton maar waar de andere albums in deze serie vooral vertellen hoe een figuur in de serie terechtkomt weet Bollée net dat stukje informatie toe te voegen wat een spin-off extra interessant maakt. Cuzor noteer ik als een tekenaar die prima weet hoe hij een realistische strip moet tekenen. Wat mij betreft is dit een onverwachte topper van de serie.

Link naar reactie

Gelezen: Les guerres silencieuses - Jaime Martin

Deze onvertaalde Vrije Vlucht vertelt verschillende verhalen door elkaar. Eerst en vooral is het een verslag van de legerdienst van de vader van de tekenaar. Die speelde zich af in de eerste helft van de jaren zestig in de Westelijke Sahara. Het Spanje van Franco had daar toen een koloniale oorlog uitgevochten met Marokko, en de dienstplichtigen werden ingezet om het gebied te bezetten. Daarnaast gaat Martin ook in op de jeugd van zijn ouders, in een land onder een dictatuur, geplaagd door armoede en met een verstikkende katholieke moraal. Ten slotte vertelt dit album ook zijn eigen ontstaansgeschiedenis. Martin toont op die manier hoeveel er veranderd is in Spanje.

Prettig weglezend, met heldere tekeningen. Leuk.

 

UW 2 deel 1 - UW 1 is een zeer sterke reeks, en UW 2 kan dat ook worden. De pionnen worden op het bord gezet en Bajram zorgt meteen voor de nodige spanning door een nieuw mysterieus verschijnsel te presenteren. We zijn weer vertrokken voor zes delen, en ik heb er zin in.

 

Paul has a summer job - Toen ik twintig was ging ik de eerste keer van mijn leven op kamp, als duivel-doet-al, en vooral omdat ik een auto had. Dat was handig voor boodschappen. In PHASJ toont Rabagliati hoe zo'n jongerenkamp in een mum van tijd een microkosmos wordt. Het intensief samenleven zorgt voor een speciale intimiteit die met niets anders te vergelijken is. Wie op zo'n kamp niet verliefd wordt op een collega-lei(d)(st)er heeft het niet goed gedaan.

PHASJ is dus zeer herkenbaar. De evolutie van Paul is zeer mooi.

Zeer goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Kinderen v Kapitein Grant deel 1

 

Dit album zat in de DDB black Friday vangst. Van te voren had ik er een hard hoofd in. Jules Vernes boeken dat betekent eindeloze uitweidingen, persoonsbeschrijvingen en andere taaie 19e eeuwse kost. Maar wat een geweldig boek, ieder plaatje is een schilderijtje (soms met craquelé). Prachtige beelden van oude steden, ruige natuur en een onnatuurlijk door het water zwevend zeilschip. Het verhaal ligt natuurlijk vast en is bekend maar er zit wel degelijk vaart in. De mensen worden door dieren gespeeld wat vreemd genoeg heel goed uitpakt. Een absolute aanrader !

Link naar reactie

Kinderen v Kapitein Grant deel 1

 

Dit album zat in de DDB black Friday vangst. Van te voren had ik er een hard hoofd in. Jules Vernes boeken dat betekent eindeloze uitweidingen, persoonsbeschrijvingen en andere taaie 19e eeuwse kost. Maar wat een geweldig boek, ieder plaatje is een schilderijtje (soms met craquelé). Prachtige beelden van oude steden, ruige natuur en een onnatuurlijk door het water zwevend zeilschip. Het verhaal ligt natuurlijk vast en is bekend maar er zit wel degelijk vaart in. De mensen worden door dieren gespeeld wat vreemd genoeg heel goed uitpakt. Een absolute aanrader !

 

Vond ik vorig jaar ook een fijne verrassing!

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Lichtjes onderste boven van Abeltje.

Totaal niet onderste boven van de jongste Blake en Mortimer, maar zeker geen miskleun zoals de 5 Lords. En beste Dufaux, waar zit die psycho-analyse en de duisternis van het origineel? ( zie interview op de SSZ )

Blij verrast door Adelaars van Rome. 

Ontgoocheld door de jongste Leo.

Paradox vond ik een lastig ding.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Vond ik vorig jaar ook een fijne verrassing!

 

als ik me niet vergis had ik ergens van jou opgevangen dat je het een goed boek vond. Dus die black stormy friday heb ik hem op jouw voorspraak ook maar besteld. Nog niet gelezen (laten leveren bij mijn ouders in Nederland, dus ik moet het nog ophalen) maar het kan dus nog alle kanten uit. De rotte tomaten en bakstenen liggen al klaar. Maar ook een dooske pralines. Het kan dus idd echt nog alle kanten uit :)

Link naar reactie

als ik me niet vergis had ik ergens van jou opgevangen dat je het een goed boek vond. Dus die black stormy friday heb ik hem op jouw voorspraak ook maar besteld. Nog niet gelezen (laten leveren bij mijn ouders in Nederland, dus ik moet het nog ophalen) maar het kan dus nog alle kanten uit. De rotte tomaten en bakstenen liggen al klaar. Maar ook een dooske pralines. Het kan dus idd echt nog alle kanten uit :)

 

Even opgesnord, en ik sta er nog volledig achter. Zowel qua verwondering, als de standbeelden, als reanimatie van een stokoud verhaal, als uiteindelijk geslaagd.

http://www.stripspeciaalzaak.be/PHP/besprekingen/index.php?module=album&id=2365

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Moeder oorlog , deel1-4 ,Daedalus :

 

Opnieuw weet Kris me te verrassen met een alweer sterk scenario.Toch een opmerkelijk scenarist , die man.

Tekeningen van Mael zijn eveneens zeer passend , maar vooral de inkleuring is fenomenaal.

Eén van de beste reeksen van de laatste jaren en afgerond.

Link naar reactie

Antares 5: ik vraag me af waarom dit niet afgerond kon worden in dit deel. Er is wat mysterie (zoals altijd), maar erg veel verhaal is er niet. **

Storm 28: ondanks Matena aan boord als scenarist is dit een verhaaltje van 13 in een dozijn. Tekeningen wel ok, inkleuring te fel. **

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Gelezen: Doel - Jeroen Janssen

Doel, het dorp dat moet verdwijnen voor de uitbreiding van de Antwerpse haven beroert de gemoederen al vele jaren. Moeten we voor onze welvaart dorpen van de kaart vegen? En moet die haven wel uitbreiden? Dat soort vragen komt slechts indirect aan bod in dit boek. Want Jeroen Janssen portretteert slechts de inwoners van dit stervende dorp. Hij tekent hun verhalen op, hij tekent het verval, het vandalisme, de ruïnes. Maar Janssen vindt ook zeer veel schoonheid, daar in de polders. De prachtige omgeving, de vasthoudende bewoners die blijven vechten voor een leefbaar dorp. 

Doel is niet echt een strip. Er staan geen tekstballonnetjes in, de tekst is gewoon neergeschreven tussen, onder of over de tekeningen en schetsen. Daardoor, en ook door zijn omvang en prachtige uitgave, is het ook een prachtig kijkboek. Je moet het niet in één keer uitlezen, maar de verhalen, de mensen van vlees en bloed in dit boeken zetten daar wel toe aan. Zeer goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: Doel - Jeroen Janssen

Doel, het dorp dat moet verdwijnen voor de uitbreiding van de Antwerpse haven beroert de gemoederen al vele jaren. Moeten we voor onze welvaart dorpen van de kaart vegen? En moet die haven wel uitbreiden? Dat soort vragen komt slechts indirect aan bod in dit boek. Want Jeroen Janssen portretteert slechts de inwoners van dit stervende dorp. Hij tekent hun verhalen op, hij tekent het verval, het vandalisme, de ruïnes. Maar Janssen vindt ook zeer veel schoonheid, daar in de polders. De prachtige omgeving, de vasthoudende bewoners die blijven vechten voor een leefbaar dorp. 

Doel is niet echt een strip. Er staan geen tekstballonnetjes in, de tekst is gewoon neergeschreven tussen, onder of over de tekeningen en schetsen. Daardoor, en ook door zijn omvang en prachtige uitgave, is het ook een prachtig kijkboek. Je moet het niet in één keer uitlezen, maar de verhalen, de mensen van vlees en bloed in dit boeken zetten daar wel toe aan. Zeer goed.

 

 

Gekocht en laten signeren op de boekenbeurs, maar nog niet gelezen. Dat zal voor de feestdagen zijn.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

De nieuwe Blacksad net gelezen. Hij is zeker niet slecht, maar ook geen aanrader, wat mij betreft.

Het verhaal is helemaal niet beklijvend of spannend. Sommige tekeningen blijven wel echt pareltjes, maar (zoals hier al door anderen aangehaald) andere dan weer redelijk schetsmatig. Terwijl in de eerste strips alles steeds mooi in detail uitgewerkt werd.

De gecreëerde wereld (de passende dierenkarakters!) blijven wel fantastisch.

Deze strip gaf me ook zin om Arctic-Nation nog eens boven te halen om te herlezen...

Link naar reactie

Waldorf, dat geef jij heel accuraat weer. Ik woon niet zo ver van Doel en kom er regelmatig. En Jeroen is een kameraad van mij. Vandaar dat deze uitgave mij erg kan beroeren.

Je kon Jeroen trouwens dikwijls bezig zien ginds, onopvallend weggedoken om de omgeving te tekenen. En hij is met vele mensen in contact geraakt, mensen die ik persoonlijk ken, om hun leefwereld te tekenen, zowel buiten als binnen in hun huis.

Er is vorige maand een en ander georganiseerd geweest in Doel en Sint-Niklaas omtrent zijn boek.

Jeroen heeft hier echt een beklijvend document van gemaakt.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...