Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Thorgal 34: tja, nu ik toch ook met die nevenreeksen ben gestart moet ik minstens volhouden tot Thorgal 36 blijkbaar waar alles samenkomt. Het teken/schilderwerk van Rosinski kan ik best smaken, maar waar is in godsnaam het scenario in deze strip. Dit leest voor geen meter. Halfweg heb je gewoon zin om het dicht te klappen, oersaai! En er gebeurt ook gewoonweg helemaal niks in deze strip. Zucht... was men maar op tijd gestopt. Tekeningen: ****, Scenario: 0

Algemene opmerking: Ooit had je altijd een afgerond verhaal als je een strip kocht. Dan is men begonnen met uitsmeren over verschillende delen. En bij Thorgal is het zo ver gekomen dat je nooit meer iets als afgerond gaat beschouwen. 

 

Ekho 1: dit is een goeie Arleston. Tof verhaal en hele leuke tekeningen. ****

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Apostata, als strip van de week want vijf delen is een beetje veel voor een dag. Dat ik de laatste drie delen op een avond heb gezen is veelzeggend. Naar aanleiding van het prachtige Voorbij de steen had ik deze reeks al een tijdje op het oog maarhet was er nooit van gekomen wegens 'niet voorradig in de bakken', het vijfde deel én pakket van de eerste vier delen was dus een mooi koment om in te stappen.

 

En het was zeer de (weinig) moeite waard. Ken Broeders weet een mooi verhaal te vertellen over politieke manipulaties in het oude Rome. Bovendien is het prachtig geschilderd al heb ik de verhaaltechnieken uit Voorbij de steen gemist (waarschijnlijk ligt dat aan mij, bij Voorbij de steen had ik daar de eerste lezingen ook overheen gekeken).

Link naar reactie

Thorgal: Kriss van Valnor deel 4 Bondgenootschappen

 

De nieuwste Thorgal moet ik nog kopen maar deze spin-off smaakt naar meer. De Vita's tekeningen zijn niet mijn ding maar toch passen ze in deze reeks prima.

Ook een goed verhaal.

***

 

 

Ik ben ergens rond nummer 20 afgehaakt. De verhaallijn boeide me niet meer. Of was dat een tijdelijke inzinking van de scenarist?

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ardalén - Prado

 

Zo. Zondagmorgen, de rest van het gezin de deur uit, sterke espresso uit de Gaggia en een winterzonnetje schijnt in mijn tuinkamer op het zuiden. Ideale omstandigheden om eindelijk dit album eens te lezen, het ligt al sinds augustus te wachten.

 

Verwachtingen zijn hooggespannen, ten eerste vanwege de reacties hier op de reep, maar ook omdat Krijtlijn hoog in mijn boekenkast top 10 staat...

 

Volgens de colofon betreft het hier een echte 'graphic novel' een term waar ik wat allergisch voor ben, maar vooruit. Het verhaal is gelukkig adembenemend en schitterend getekend...in één ruk uitgelezen! De karakteristieke koppen die Prado tekent en de berglandschappen...heel mooi. En dan die walvissen! Op het einde zowaar nog een vuurtoren, een knipoog naar Krijtlijn?

 

Topalbum gelezen vandaag. Nu eerst even 10 km hardlopen, de wind waait hier uit het zuid-westen dus wie weet wat voor herinneringen de Ardalén voor mij met zich mee voert?

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

XIII, terug naar Greenfalls, ik hou wel van dit soort strips, toch begint het nu wel heel erg toevallig en absurd te worden, complotten in Afghanistan om onze XIII te dwingen wat te doen, het beloofde wel interessant te worden maar ik vind het toch wel wat ver gaan (lees: zeer ongeloofwaardig).

 

XIII the mystery, Billy Stockton, op zich een mooi verhaal maar of een dergelijke bijfiguur nu echt een volledige strip verdiend???

 

Thorgal 34 heeft mij van deze drie verkooptoppers dan nog het meest kunnen bekoren. Wel ben ik het eens met Speedy dat er maar weinig gebeurd. Veel verhaal opbouw over het hoe en waarom maar daar blijft het dan ook bij. Nog 2 delen te gaan, maar dat gaat nog even duren begrijp ik (1 deel per 2 jaar, boeh!!! dat is toch veel te lang!!!).

 

Het beste wat ik de afgelopen tijd heb gelezen was wat mij betreft Niourk van DDB. Een heerlijk apocalyptisch verhaal, mooi getekend en intrigerend. Wat mij betreft een echte aanrader. 

Link naar reactie

Blast deel 3 vandaag gelezen. Kan niet wachten tot deel 4 uitkomt. Het is zo'n meeslepend verhaal die je meezuigt in het leven van Polza. Het is werkelijk afschuwelijk wat Larcenet hem laat meemaken. Als je denkt dat het niet erger kan, dan kan dat dus toch wel. Ik vind het mooi dat je sympathy voor Polza krijgt, ondanks dat in het begin van deel 1 al het eind bekend is, Polza heeft Claire Oudinot vermoord. Maar de vraag hoe en waarom en dus eigenlijk de reis ernaartoe blijft boeiend tot de laatste pagina van did derde deel. Nog 200 pagina's te gaan dus in deel 4 voor we de conclusie weten. Heb er nog een recensie van geschreven in het engels http://bit.ly/19bcGFu

Link naar reactie

Net De Toren uit de Duistere Steden reeks gelezen. Werkelijk prachtig getekend, maar wat ik nu precies heb gelezen ik weet het niet, net als met de andere boeken uit deze reeks. Mooie reis, beetje mysterieus, maar de clou gaat een beetje langs me heen. Desalniettemin erg leuk.

 

 

moet dat dan, een clou?

de clou is dat je wordt geboren en je daarna doodgaat.

daartussen beleef je blurry, onsamenhangende dingen.

minstens tot deel 10, de schaduw van een man, vind ik de duistere steden essentieel. ik ben gevolgd tot de theorie van de zandkorrel, deel 14. Die blijven altijd in mijn kasten staan.

Link naar reactie

Thorgal 34 gelezen en van genoten. Wat een mooie platen tekent onze Grzeorgz  :e005:

Ik wil verder een lans breken voor het scenario. Ik heb pas een paar delen terug gelezen en dan kom je er weer helemaal in. Het klopt allemaal en is bijzonder knap geconstrueerd. Als je dit leest als een one shot en dan schiet uit de heup dan doe je een hele mooie serie zwaar tekort. En met het tussendoor verschijnen van de nevenreeksen overbrug ik die twee jaar wel   :e002:

Link naar reactie

moet dat dan, een clou?

de clou is dat je wordt geboren en je daarna doodgaat.

daartussen beleef je blurry, onsamenhangende dingen.

minstens tot deel 10, de schaduw van een man, vind ik de duistere steden essentieel. ik ben gevolgd tot de theorie van de zandkorrel, deel 14. Die blijven altijd in mijn kasten staan.

 

Nee hoor moet niet, maar blijkbaar heb ik dus niets gemist qua clou :) De reis is vaak mooier dan de bestemming, dat geld ook voor De Duistere Steden delen die ik heb gelezen.

Link naar reactie

Thorgal 34 gelezen en van genoten. Wat een mooie platen tekent onze Grzeorgz  :e005:

Ik wil verder een lans breken voor het scenario. Ik heb pas een paar delen terug gelezen en dan kom je er weer helemaal in. Het klopt allemaal en is bijzonder knap geconstrueerd. Als je dit leest als een one shot en dan schiet uit de heup dan doe je een hele mooie serie zwaar tekort. En met het tussendoor verschijnen van de nevenreeksen overbrug ik die twee jaar wel   :e002:

ik heb alleen de klassieke thorgals gelezen. Ik dacht om weer te beginnen, nou ik begreep er niets van. Plaats dan op zijn minst een synopsis aan het begin.

Link naar reactie

Nee hoor moet niet, maar blijkbaar heb ik dus niets gemist qua clou :) De reis is vaak mooier dan de bestemming, dat geld ook voor De Duistere Steden delen die ik heb gelezen.

 

 

ik wil daarmee niet zeggen dat er geen clou is bij de duistere steden, maar het is zo"n reeks die heel veel suggereert in 3 zinnen of een paar beelden. Je gaat daar in mee of niet. Ik kan me echt voorstellen dat het vlak blijft als je gewoon leest wat er staat :)

 

En dat de reis vaker mooier is dan de bestemming, klopt helemaal. Daarom gaan mensen ook op reis he? De eindstemming is thuis.

Link naar reactie

Thorgal 34 gelezen en van genoten. Wat een mooie platen tekent onze Grzeorgz  :e005:

Ik wil verder een lans breken voor het scenario. Ik heb pas een paar delen terug gelezen en dan kom je er weer helemaal in. Het klopt allemaal en is bijzonder knap geconstrueerd. Als je dit leest als een one shot en dan schiet uit de heup dan doe je een hele mooie serie zwaar tekort. En met het tussendoor verschijnen van de nevenreeksen overbrug ik die twee jaar wel   :e002:

 

Als alle scenaristen dit spel gaan spelen, dan moet ik altijd alles herlezen. Dan moet ik niet veel nieuw meer kopen, want dan ga ik tijd te kort komen. Dan wordt het plaatsgebrek minder nijpend, maar gaat de stripmarkt niet ten goede komen.

Of ik moet wachten tot het verhaal volledig af is voor ik eraan begin. Gezien het tempo waarin sommige series verschijnen riskeer ik dan al bijna blind te zijn als het verhaal eindelijk af is. Dus ik zou nu eigenlijk moeten wachten tot 2017 :e010: waar al die verhaallijnen samenkomen (en is het dan af?).

 

Voor iemand als Andreas kan ik nog een uitzondering maken, maar ook daar heb ik het toch moeilijk mee.

Als ik Namibia of zo lees dan hoef ik toch al die voorgaande delen niet meer te lezen, ik kan direct terug volgen. Dus het kan wel! En idd: een korte synopsis vooraan (mag puur in tekst) zou op zich al kunnen helpen.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ik heb gisteren en vandaag Magasin general gelezen , nrs 1-4 straks aan 5 beginnen ,

ik weet dat er her en der kritiek op was hier op de reeks dat alles zo traag ging en er

weinig gebeurde maar dat deert mij niet , integendeel , hoe de personages worden

uitgediept en neergezet vind ik subliem , zalig gezapig tempo en dan die tekeningen

om van te smullen   .... 

Link naar reactie

Ik heb gisteren en vandaag Magasin general gelezen , nrs 1-4 straks aan 5 beginnen ,

ik weet dat er her en der kritiek op was hier op de reeks dat alles zo traag ging en er

weinig gebeurde maar dat deert mij niet , integendeel , hoe de personages worden

uitgediept en neergezet vind ik subliem , zalig gezapig tempo en dan die tekeningen

om van te smullen   ....

 

Eens. Maar daarna ging het steil bergaf wat mij betreft.

Link naar reactie

ik wil daarmee niet zeggen dat er geen clou is bij de duistere steden, maar het is zo"n reeks die heel veel suggereert in 3 zinnen of een paar beelden. Je gaat daar in mee of niet. Ik kan me echt voorstellen dat het vlak blijft als je gewoon leest wat er staat :)

 

En dat de reis vaker mooier is dan de bestemming, klopt helemaal. Daarom gaan mensen ook op reis he? De eindstemming is thuis.

 

De reeks is open voor interpretatie. En dat is het mooie ervan imo. Er zitten idd veel subtiliteiten in verwerkt.

Link naar reactie

d3_349999_0_GevaarlijkeStreken.jpg

 

Gelezen en dat is inderdaad een leuke strip met verhaal en humor die ondanks de setting (Schotten en Vikings in de 11de eeuw) eigentijds aanvoelt.  Het is moeilijk om geen vergelijkingen te trekken met Asterix aangezien het veel beter de geest van Goscinnys Asterix vat dan Ferris poging (Asterix bij de Picten). Verveelde me geen moment.  Mooie inkleuring ook (door 3 personen ?).  Het tweede album zal ik zeker ook aanschaffen.

 

Zie ook : http://www.cuttingedge.be/boekenstrips/pothier-lechuga-walhalla-1-gevaarlijke-streken

 

Is inderdaad een fijne strip, fijne tekeningen ook. Kijk al uit naar deel 2.

Link naar reactie

ik heb alleen de klassieke thorgals gelezen. Ik dacht om weer te beginnen, nou ik begreep er niets van. Plaats dan op zijn minst een synopsis aan het begin.

Met een synopsis zou je nog niks weten. Het verhaal borduurt verder op de vier voorgaande delen. Een synopsis is alleen nuttig voor hen die die strips gelezen hebben. Anders moet je tien blz samenvatting in het begin van die strip zetten. Dan kan je evengoed Sente's run van in 't begin lezen.

Ik had trouwens geen herhaling nodig. Ik wist nog perfect waarover het ging. :)

Link naar reactie

Kriss Van Valnor 4:

Deze spin off heeft duidelijk de goede toon en ritme te pakken.

 

Thorgal 34:

Een zeer traag album, maar de hoofdreeks kan niet te ver vooruitlopen op de spin offs. Slechts 2 zaken om te onthouden in dit album, de rest is vulling met enkele mooie prentjes. Ik vond de 2 afgehaspelde actiescenes wel een gemiste kans om wat meer vaart in het verhaal te krijgen. Ik vermoed dat als ik ooit het hele epos dat nu verteld wordt, herlees, dit album beter tot zijn recht komt. Als losstaand verhaal is het echter ondermaats.

 

Apostata 5

Zeer weinig actie, maar de intriges stuwen het verhaal voort. Knappe strip. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

2013 is voor mij persoonlijk een heel sterk stripjaar aan het worden, maar levert op de valreep ook nog een draak van een album af: Alex senator 2.

De tekeningen kunnen er nog mee door, maar het scenario... Tenenkrommend slecht. Ik vraag mij of Valerie Mangin een tienjarig kind heeft gevraagd om een verhaaltje te schrijven? Het is werkelijk een aaneenschakeling van ongeloofwaardigheden, plotholes en ridiculiteiten. In plaats van een moderne reboot krijgen we een album dat de hoofdreeks wil vervoegen in leegheid. Ik voel mij echt bedrogen :(

Link naar reactie

Valerie Mangin heeft al redelijk wat lof gekregen over haar scenario's, maar van wat ik tot nu toe van haar las was ik ook

niet onder de indruk.De Fransen hebben de neiging onbegrijpelijke slechte scenario's heel goed te vinden.

Het beste voorbeeld is Pécau (oa.Verborgen gschiedenis ).

 

Met De Verborgen Geschiedenis is imo in de basis helemaal niets mis. De eerste cyclus vond ik zelfs erg goed. Het probleem is alleen dat daarna de vaart er helemaal uit raakt en ze veel en veel te lang doorgaan.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Gelezen en goed (tot soms uitstekend) bevonden:

 

- Alim de Leerlooier (als geheel, dus ook de laatste 2 delen vond ik goed)

- Collectie Getekend: Western, Avontuur zonder Helden en 20 jaar later

- Vijfduizend kilometer per seconde, alweer een sterke strip uit het Blloan-fonds

- The Walking Dead 15 + 16 (en nu een paar jaar wachten op Compendium 3...)

Link naar reactie

d3_349999_0_GevaarlijkeStreken.jpg

 

Gelezen en dat is inderdaad een leuke strip met verhaal en humor die ondanks de setting (Schotten en Vikings in de 11de eeuw) eigentijds aanvoelt.  Het is moeilijk om geen vergelijkingen te trekken met Asterix aangezien het veel beter de geest van Goscinnys Asterix vat dan Ferris poging (Asterix bij de Picten). Verveelde me geen moment.  Mooie inkleuring ook (door 3 personen ?).  Het tweede album zal ik zeker ook aanschaffen.

 

Zie ook : http://www.cuttingedge.be/boekenstrips/pothier-lechuga-walhalla-1-gevaarlijke-streken

 

Ha, blij dat je het leuk vond!!! PS De tekenaar komt naar het stripfestival in Ieper. Hopelijk met vers werk onder de arm.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Gelezen: Age of Bronze 1, 2, 3 en 3b

In Age of Bronze probeert Eric Shanower alle verhalen en mythen over de Trojaanse oorlog tot een coherent geheel te kneden. Daarbij houdt hij rekening met wat archeologen gevonden hebben, en bovendien schrapt hij elke goddelijke interventie. De Trojaanse Oorlog wordt zo een menselijk gegeven, en de goden waar hij niet omheen kan degradeert Shanower tot dromen of visioenen.

Onlangs verscheen het vierde deel van deze monumentale reeks, hoog tijd om de voorgaande drie delen te herlezen.

Age of Bronze is een complexe reeks met veel personages aan beide zijden van het front. Dat zorgt voor een rijk en geschakeerd verhaal. In het vierde deel begint de oorlog pas. De eerste drie delen vertellen de aanleiding tot en de voorbereiding op de oorlog, een fase die drie jaar duurt. Shanower stelt ons voor aan de mannen over wie onze leerkracht Latijn vroeger ook zo mooi kon vertellen: de onbesuisde Achilles die Helena van Sparta ontvoert en zo de oorlog start, Agamemnon, de leider van het Griekse leger, Hector die geen oorlog wil, maar die zijn plicht vervult, Odyseus de rechterhand van Agamemnon...

Age of Bronze is geen luchtig boekje dat aan het eind van een zware dag nog wat verlichting brengt. Het is een tekstzwaar werk met gedetailleerde tekeningen en je moet er je aandacht bij houden. Maar het is wel een zeer bevredigende leeservaring. Shanower maakt echte mensen van deze duizenden jaren oude personages.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Amoras 2

het gaat vooruit gelijk ze zeggen. Het wordt soms moeilijk om volgen waar of hoe Krimson zich nu eigenlijk bevindt, maar voor de rest kijk ik vooral uit naar deel 3.

 

En 'Bik' vind ik van alle karakters het leukste neergezet.

 

Sfeer is en blijft vrij donker. Als dit zo voor alle albums van de reeks zal zijn...

Link naar reactie

Legende van het wisselkind 1 (Fourquemin):  prachtig getekend, goed verhaal ****

 

De wezentrein (Fourquemin) 1:  (uiteraard ook) prachtig getekend, goed en aangrijpend verhaal ****1/2

 

Courtney Crumrin bundel 4 (Naifeh): 2 verhalen ditmaal. Ondanks dat dit fantasy is, is het eerste verheel te ongeloofwaardig om echt goed te zijn. Het 2de was veel beter. Tekeningen blijven top. ****

 

Ben me nu door Castle Waiting 2 aan het worstelen: leuke tekeningen, maar er gebeurt veel te weinig (zelfde mankement had deel 1 al). Deze uitgave is te mooi (dik boek, harde kaft, met bladlint, etc.) voor het zwakke scenario. Ik denk dat ik de 2 boeken van de hand ga doen. Nog niet uit, maar voor mij nu al slechts één *.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Gelezen: Age of Bronze 1, 2, 3 en 3b

In Age of Bronze probeert Eric Shanower alle verhalen en mythen over de Trojaanse oorlog tot een coherent geheel te kneden. Daarbij houdt hij rekening met wat archeologen gevonden hebben, en bovendien schrapt hij elke goddelijke interventie. De Trojaanse Oorlog wordt zo een menselijk gegeven, en de goden waar hij niet omheen kan degradeert Shanower tot dromen of visioenen.

Onlangs verscheen het vierde deel van deze monumentale reeks, hoog tijd om de voorgaande drie delen te herlezen.

Age of Bronze is een complexe reeks met veel personages aan beide zijden van het front. Dat zorgt voor een rijk en geschakeerd verhaal. In het vierde deel begint de oorlog pas. De eerste drie delen vertellen de aanleiding tot en de voorbereiding op de oorlog, een fase die drie jaar duurt. Shanower stelt ons voor aan de mannen over wie onze leerkracht Latijn vroeger ook zo mooi kon vertellen: de onbesuisde Achilles die Helena van Sparta ontvoert en zo de oorlog start, Agamemnon, de leider van het Griekse leger, Hector die geen oorlog wil, maar die zijn plicht vervult, Odyseus de rechterhand van Agamemnon...

Age of Bronze is geen luchtig boekje dat aan het eind van een zware dag nog wat verlichting brengt. Het is een tekstzwaar werk met gedetailleerde tekeningen en je moet er je aandacht bij houden. Maar het is wel een zeer bevredigende leeservaring. Shanower maakt echte mensen van deze duizenden jaren oude personages.

En ook deze 3 trades staan nog op de verlanglijst. En je verhaal bevestigt het nog eens...dit moet ik een keer halen!

Link naar reactie

Gelezen: De Joodse brigade 1 - Vigilante

Dit is het eerste album van het nieuwe historische drieluik van Marvano. In De Joodse brigade ontmoeten we opnieuw Tolliver, de hoofdfiguur uit Grand Prix. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog is hij ingedeeld bij een Joodse eenheid van het Britse leger. In de chaos na de capitulatie van Duitsland jaagt hij op nazi's die zich verbergen voor de geallieerden.

Dit drieluik begint veel beter dan Grand Prix: we worden meteen in het verhaal geworpen, en Marvano slaagt er in het historisch kader te schetsen zonder het al te zeer op een geschiedenisles te doen lijken. Zijn tekeningen zijn mooi en helder, alleen de perspectieven van zijn Jeeps zijn er soms kilometers naast.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...