Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Gelezen:

 

Red Knight - De vuurgeest - Begin jaren '90 mocht Marvano een meer volwassen versie van de Rode Ridder maken. Ik hou niet van de Rode Ridder, en eigenlijk lijdt Red Knight onder al dezelfde kwalen als de originele reeks. Het verhaal heeft geen vaart, de personages zijn flets en de plot rammelt. Marvano is er sindsdien als tekenaar sterk op vooruit gegaan, dat wel.

 

Yoko Tsuno - De grens van het leven en De Titanen - De kortstondige Yoko-hype op dit forum ligt al even achter ons, maar ik kocht toch twee albums op de rommelmarkt. De grens van het leven speelt zich af in Duitsland en gaat over een medisch experiment. Roger Leloup tekent prachtige Duitse steden en het verhaal is voor zover ik me herinner van de beste Yoko's. De Titanen speelt zich op Vinea af, en is veel minder sterk.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Heeft iemand Ardalen al gelezen?

 

100_7887.JPG

Yeps, gelezen en goedgekeurd.  Heel mooi uitgegeven mét leeslintje.  Origineel van aanpak met tussendoor pagina's achtergrondinfo over kleine details uit het verhaal.  En voor mij was het eindelijk een beloning na het jarenlang wachten op een nieuw (vertaald) album van Prado.  Ben al jaren fan van het werk van de man.  Met 'Ardalén' keert hij terug naar zijn typische pastelkrijtjes-stijl die hem al eerder succes opleverde met 'Krijtlijn'.  Niet goedkoop maar elke eurocent waard.  Ook een mooi 'kijk'boek... die scènes met walvissen die uit de bossen komen gezweefd... gewoon geen woorden voor !

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Heeft iemand Ardalen al gelezen?

 

100_7887.JPG

 

 

ARDALÈN

Miguelanxo Prado | Oog & Blik | De Bezige Bij | 256 p | € 34,90 (HC)

Prachtige rauwheid
Ardalen_PR.jpgDe 42-jarige Sabela staat op een kruispunt in haar leven. Nu ze haar man en haar werk kwijt is, heeft ze even genoeg van de toekomst en wil ze zich terugplooien op haar verleden. Maar ook dat verleden is ze deels verloren. Wie is haar grootvader en waarom verliet hij zijn vrouw en kinderen? Vond hij echt het geluk in Zuid-Amerika? Op zoek naar antwoorden komt ze terecht in een klein Spaans bergdorpje. Daar woont ene Fidel. Via zijn herinneringen probeert Sabela haar familiegeschiedenis te reconstrueren, maar het geheugen van Fidel is niet meer zoals ze had verwacht. Door zijn dementie is de oude knar elke dag een beetje meer verder van de wereld weg. Onbewust vermengt hij de realiteit met zijn eigen en zelfs andermans dromen. Hierdoor leeft Fidel in een fantastische cocon van liefde en genot, met af en toe wat woede en wrok. Sabela dringt langzaam binnen in zijn ommuurde omwalling op zoek naar een houvast. Met succes! Maar dit is allerminst naar de zin van enkele dorpsgenoten die al jaren azen op de rijke erfenis van het oudje.

 

Bijna twintig jaar geleden was Miguelanxo Prado met onder andere Krijtlijn de rijzende ster binnen het exquise clubje van de Wordt Vervolgd-auteurs. Maar dan werd het stil. De Spanjaard koos ervoor om mee te werken aan de animatiereeks van Men in Black en de Amerikaanse comicserie The Sandman. Een kleine tien jaar geleden begon Prado een reeks oceaanschilderijen te maken. Het verhaal op die schilderijen werd al snel de rechtstreekse aanleiding voor eindelijk nog eens een nieuwe graphic novel. Prado wou zijn terugkeer niet onopgemerkt laten voorbijgaan en verrast ons met een 256 bladzijden tellende ribbenklever. Zijn intense tekeningen liggen in het verlengde van zijn schilderijen en ouder werk. Op een enkele uitschuiver na (waarom is de slechterik precies een achterkleinzoon van de heks uit Sneeuwwitje?) zijn de tekeningen van een prachtige rauwheid. Maar het is vooral op verhaalgebied dat hij op alle mogelijke manier de grenzen van het medium probeert te verleggen.

 

Ardalén begint als een gewone strip, maar hoe meer het duidelijk wordt dat we zijn wat we ons herinneren, maakt Prado er een hersenspelletje van. Stukken wetenschappelijke en pseudowetenschappelijke teksten duiken plots op, maar verduidelijken absoluut het verhaal. Een leeslint nodigt je uit om het boek dicht te klappen en even te laten bezinken. Lappen teksten worden transparant over de tekeningen gelegd als waren het vluchtige herinneringen. Allemaal kunstgrepen die dodelijk zijn voor het leesritme, maar die de strip wel de nodige rust en zuurstof geven. Ardalén is een strip die je niet kan en mag snel lezen.

 

Ardalén is een ode aan ons geheugen, of eerder aan de gaten ervan. Want zijn we niet allemaal wat we ons herinneren?

 

http://www.stripspeciaalzaak.be/2013_Besprekingen/Ardalen.htm

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Omdat ik nog een beetje budget over had, heb ik mij ook maar "De Montefiore" deel 1 aangeschaft. Glenat brengt dit uit in sc en voor € 7,50. Helemaal begrijpen doe ik dat niet, zij doen toch haast enkel in hc uitgeven? Gelukkig maar want in hc had ik deze strip waarschijnlijk niet aangeschaft. Hetgeen dan erg spijtig had geweest omdat deze strip mij zeer goed is bevallen! Verwacht geen vernieuwend concept qua personages en intriges maar de setting is dat wel. Fijn, fijn, fijn, hopelijk gaat Glenat vaker in sc uitgeven!

Link naar reactie

Tijdens een korte reis heb ik precies de tijd gehad om Ardalen te lezen. Zoals hierboven ook door anderen aangegeven een prachtige strip afgewisseld met korte stukken verklarende tekst of notities. Overigens niet nieuw: ook in Watchmen werd deze combinatie gebruikt maar de teksten zijn in die strip aanmerkelijk langer en ik heb de neiging ze over te slaan. In Ardalen wordt de tekst gebruikt als verklarend of als verbindingsstuk en is minder storend. Het verhaal en de ideeen erachter zijn goed te volgen en prachtig in beeld gebracht, wat mij betreft zeker een aanrader.

Link naar reactie

Uitgeverij RW heeft me zo langzaam aan in de comics gekregen. 100 Bullets, Batman Year One maar vooral Preacher en Transmetropolitan zijn echte kopstoten. Die laatste ben ik nu aan het lezen. Geschift!

 

PS Toen ik als scenarist Warren Ellis zag, dacht ik dat dit de geschifte maar ongelofelijk straffe sidekick was van Nick Cave and the Bad Seeds, en dat hij als een cameo opdook in deel 1. Foutje, blijkbaar.

 

600full-warren-ellis.jpgtransmet1grab.jpg

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Uitgeverij RW heeft me zo langzaam aan in de comics gekregen. 100 Bullets, Batman Year One maar vooral Preacher en Transmetropolitan zijn echte kopstoten. Die laatste ben ik nu aan het lezen. Geschift!

 

PS Toen ik als scenarist Warren Ellis zag, dacht ik dat dit de geschifte maar ongelofelijk straffe sidekick was van Nick Cave and the Bad Seeds, en dat hij als een cameo opdook in deel 1. Foutje, blijkbaar.

 

600full-warren-ellis.jpgtransmet1grab.jpg

 

2 van de allerbeste comics die er zijn ook. je hebt nog zoveel moois te ontdekken. Scalped en Locke & Key zou ik als volgenden beginnen lezen.

Link naar reactie

Uitgeverij RW heeft me zo langzaam aan in de comics gekregen. 100 Bullets, Batman Year One maar vooral Preacher en Transmetropolitan zijn echte kopstoten. Die laatste ben ik nu aan het lezen. Geschift!

 

PS Toen ik als scenarist Warren Ellis zag, dacht ik dat dit de geschifte maar ongelofelijk straffe sidekick was van Nick Cave and the Bad Seeds, en dat hij als een cameo opdook in deel 1. Foutje, blijkbaar.

 

600full-warren-ellis.jpgtransmet1grab.jpg

Toen ik op een cd Warren Ellis zag staan, dacht ik dat het de engelse schrijver was. Gene zever. ;)

Link naar reactie

Uitgeverij RW heeft me zo langzaam aan in de comics gekregen. 100 Bullets, Batman Year One maar vooral Preacher en Transmetropolitan zijn echte kopstoten. Die laatste ben ik nu aan het lezen. Geschift!

 

Zo veel comics, zo veel smaken. Mijn persoonlijke favorieten zijn fables, Y the last man (daar was kontiki ook wild van als ik me niet vergis) 100 bullets, scalped (dit weekend eindelijk allemaal eens aangeschaft op de beurs in Valkenswaard bij cheap-comics), we3, nog wat werk van Brian Wood zoals DMZ, the tourist en new york four and five en sommige delen van northlanders, sommige delen van sandman (andere delen zijn dan weer echt saai), de eerste helft van preacher (of doe maar de eerste drie kwart), ...

 

maar er is ook nog zo veel dat ik nog moet ontdekken (en zo weinig tijd om te lezen oi oi oi )

Link naar reactie

Weer maar begonnen aan het herlezen van Leo's Trent, Aldebaran, Betelgeuze en Antaras. Allemaal weer met veel plezier gelezen, ondanks de altijd wat stijve tekenstijl. Trent is op zich niet zo bijzonder, maar meer leuk voor tussendoor. De sf cyclus is wat mij betreft wel een aanrader. Irritant in deze verhalen is echter wel dat echt elke man blijkbaar verliefd wordt op de hoofdpersoon Kim en zo bijzonder is zij toch niet, maar ja, dat neem ik maar voor lief. Verhaaltechnisch begint het wel hier en daar overeenkomsten te krijgen, heerschappij van de mannen, de bijzondere fauna, maar bijzonder blijft het wel. Tot slot zou het verschijningstempo wel wat hoger mogen liggen! Al met al een aanwinst voor mijn stripverzameling.

Link naar reactie

Gelezen: Happy!

Nick is een aan lager wal geraakte ex-politieman die nu bijklust als moordenaar. Na een mislukte opdracht raakt de aan eczema lijdende held in het ziekenhuis waar hij plots een blauw paardje met vleugeltjes begint te zien. Geestig boekje, ik ben niet wild van de tekeningen van Robertson, maar dat drukt de pret niet.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

even een serieuze vraag. Heeft er iemand die nieuwe reeks van Daedalus, Kronieken van Excalibur al gelezen? Ziet er knap uit, maar is het scenario ook de moeite? (het verhaal ken ik wel  :e002: )

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Cycloop 2 - Matz / Jacamon

 

Douglas is een internationale reality-ster geworden. De interventies van Multicorps en de samenwerking met de VN roept echter wel steeds meer vragen op bij de cycloop. Hebben de kijkcijfers gewonnen of zijn de oorlogen echt? 

 

Het plot dikt aan, de spanning is te snijden en Matz' cultuurcriticisme is nooit veraf. Daar waar Cycloop 1 voornamelijk teerde op actie, weegt de psychologische oorlogsvoering meer in op de personages. De tekenstijl van Jacamon is érg Killeresk en daar hou ik wel van. Soms lijkt het zelfs alsof je de Killer zit te lezen en daar is niemand rouwig om. Toch?

 

 

Vanaf Deel 3 is Jacamon niet langer de tekenaar. Blijft het niveau wel goed? Verandert er veel? Ik heb deze delen voorlopig niet gekocht omdat ik wilde zien of het verhaal het geheel hoog houdt, en dat doet't..

 

Tijdje geleden dat ik het las, maar de tekenaarswissel heeft mij niet gestoord. De reeks is afgerond in 4 delen, en ik herinner mij alleen het grote verhaal, dus geen inzinkingen of delen die erboven uit staken. Als geheel een fijne reeks. Niet zo goed als (de eerste 5 delen van) De Killer, maar da's geen schande uiteraard..

Link naar reactie

High Security 1 t/e/m 4.

Bwa, best ok. Beetje een middelmatige reeks over bewakers van een gevangenis is amerika. Niet spectaculair maar best vlot leesbaar. Niet het beste tekenwerk, maar ook nog wel ok. Blij dat ik dit reeksje tweedehands heb gekocht. De nieuwprijs vind ik het niet waard maar een degelijke tweedehandsprijs is het wel waard, in mijn ogen.

Link naar reactie

Onder het motto "we blijven vergeten oude pareltjes ontdekken", heb ik tijdens deze laatste vakantieweek mijn tanden gezet in Jan Kordaat en Flip Flink.  Gedateerd qua tekenwerk maar o zo charmant in zijn genre.  Lekker detective- en avonturenverhaaltjes.  Hier en daar houterig getekend maar dat stoorde me niet.  Volledige tekeningen in felblauw of rood ingekleurd.  Dat kon vroeger allemaal.  En dan die enorme lappen tekst.  Dat zie je vandaag maar zelden.  Maar ook dat draagt allemaal bij tot een fijne nostalgische leeservaring.  Ik was niet echt vertrouwd met het oeuvre van Eddy Paape maar de albums die tot nu toe van Flip Flink heb gelezen, bewijzen toch dat hij een knap tekenaar was.  En dat Jijé een grootmeester was, dat wist al voor ik aan de Jan Kordaat-verhalen begon.  Het zijn dan misschien geen albums van hetzelfde niveau als Jerry Spring maar toch kunnen de verhalen me echt wel bekoren.  De twee albums waar René Follet het overnam, vielen bij mij ook in de smaak.
Nog even zoeken en ik heb ook van deze twee reeksen alle albums bij elkaar gevonden, tegen schappelijke tweedehandsprijzen.  Na Chlorophyl, Sophie en Guus Slim zijn dit twee reeksen die ik de voorbije maanden ben beginnen lezen, appreciëren, verzamelen...  En ze verdienen stuk voor stuk hun plaats in mijn verzameling.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Message to Adolf (Tezuka, Vertical):

2 dikke turven. Blijkbaar werk van Tezuka op latere leeftijd, maar daar valt niks van te merken. Tekeningen dik ok.

Om te beginnen: het geheel is ongetwijfeld *****

Dit gezegd zijnde: deel 1 heb ik me toch wat door moeten worstelen. Het is vooral een introductie van personages en verhaallijnen. Je verwacht uiteraard de gekende Adolf Hitler, maar veel komt die er niet in voor. Qua verhaal gebeurt er wel wat, maar echt superspannend wordt het niet echt. Ik lees strips dikwijls voor het slapengaan en vond dit toch wat zware kost (WOI of WOII-strips voor het slapengaan is niet echt ontspannend...). Tussen de hoofdstukken door dus nog wat andere strips gelezen.

Op een weekje vakantie dan deel 2 meegenomen. Aan 't zwembad gaat dat toch iets beter overdag. Deel 2 bleek dan een echte pageturner te zijn. Ik was niet gerust tot ik het uitgelezen had. Straffe kost! Tezuka slaagt erin om alle lijnen mooi aan elkaar te knopen. Meesterlijk.

Wat ik wel wat miste is de typische Tezuka-grapjes tussendoor. Misschien bewust in dit soort strip.

Wat ik niet echt snapte is de opmerking van Vertical in de editors-notes over het tijdsgebonden karakter van de strip en "things have changed" of zoiets. Lijkt me nogal Amerikaans protectionistisch getint, terwijl het toch zeer duidelijk is dat de bv. de atoombommen in feite pure massamoord was (waarbij ik in het midden laat of dit nu al dan niet het middel was om Japan tot overgave te dwingen, maar de feiten kan je toch niet ontkennen).

 

Soit: ***** dus

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Peter Pan (Loisel)

Eigenlijk herinnerde ik mij weinig of niks van het oorspronkelijke sprookje, hoewel ik het vroeger ongetwijfeld een paar keer bekeken moet hebben. Of dat een voordeel dan wel een nadeel was bij het lezen, weet ik niet (misschien nog eerder het laatste). In ieder geval heb ik genoten van deze versie. In de eerste plaats dankzij de prachtige tekeningen (Tinker Bell!!), maar ook door het verhaal. Het verweven van het Jack the Ripper-gegeven vond ik heel geslaagd. En, het mag gezegd, Soaring Penguin Press heeft voor een prachtige & voordelige uitgave gezorgd.

 

The Walking Dead 11+12

8 delen na elkaar is wat teveel van het goede, dus lees ik af en toe twee delen uit TWD Compendium 2. Ondertussen weten we wel hoe het in zijn werk gaat: terwijl het hen even voor de wind lijkt te gaan vraag je je al af op welke manier er deze keer een eind zal komen aan zo'n relatieve rustperiode. Wat dat betreft eindigt deel 12 alweer met een mooie cliffhanger. En als je denkt dat Kirkman nodeloos veel gruwel gebruikt of overdrijft qua slechtheid van de mens, kom je de dag nadien deze berichten tegen in het nieuws. :e001:

Link naar reactie

The league of extraordinary gentlemen - Black Dossier: wat een miskleun is me dit. De eerste 2 volumes waren zeer de moeite, maar dit is wat je noemt "bagger". Alan Moore is zich tegenwoordig volledig aan het vergalopperen met onleesbare volledig over-the-toppe crap en voor de tekeningen van O'Neill moet je dit ook niet kopen. 0 sterren.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ik vond de tweede LoEG ook al niet echt goed meer, een zoveelste hervertelling van War of the Worlds. Maar wat erna kwam, trok inderdaad nergens meer op. Misschien vond hij dat hij zich moest verlagen tot het niveau van de film. ;)

 

Moore vergaloppeerde zich vroeger ook al. Ik heb een soortement van haat/liefde verhouding met zijn werk. Wat ik graag lees vind ik subliem, de rest vind ik heel slecht. Een middenweg is er niet.

Link naar reactie

Deep deel 1, heeft veel weg van Prometheus.Leuk, maar zonde dat het enkel in HC is.

 

Bij Deep heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan en ben ik tot aanschaf overgegaan. Als het goed is zou dit 3 delig worden dus dat is overzichtelijk.

Ik had mij ook voorgenomen om Hercules aan te schaffen maar in de winkel was die 18 euro mij toch net weer even teveel. (heb mijn budget besteed aan en paar mooie sc's). Ik weet ook niet uit hoeveel delen het gaat beslaan en wacht eerst af wat de reacties van anderen is.

Link naar reactie

Gelezen: Ivan/Ivanka

Victoria wordt door haar baas lastig gevallen. Als wraak dient ze hem een voodoomiddeltje toe waardoor hij in een vrouw verandert. Victoria begint haar baas te gebruiken als poetsvrouw en seksslaaf.

Feroumont tekent kleine lijfjes met grote hoofden waarin expressieve grote ogen zitten. Zijn soepele tekenstijl leent zich zeer goed voor dit grappige verhaal. Het enige minpunt is de toch wel hoge prijs voor een Vrije Vlucht die niet in het vertrouwde grote HC-formaat uitgegeven wordt, maar in een klein slap kaftje.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

ik kreeg onlangs Anita Blake Vampire hunter kadoo. In plastic verpakking. Ik heb dat eens gedownload en gelezen. Nogal kinderachtig. De dialogen zijn soms nog wel aardig, maar voor de rest stapelen de clichés zich harder op dan bij een curator in een failliete drukkerij. 

Ik zal het wel eens een keertje tweedehands verpatsen.

Link naar reactie

Bij Deep heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan en ben ik tot aanschaf overgegaan. Als het goed is zou dit 3 delig worden dus dat is overzichtelijk.

Ik had mij ook voorgenomen om Hercules aan te schaffen maar in de winkel was die 18 euro mij toch net weer even teveel. (heb mijn budget besteed aan en paar mooie sc's). Ik weet ook niet uit hoeveel delen het gaat beslaan en wacht eerst af wat de reacties van anderen is.

Wat is Deep???? Uitgever? tekenaar? Waar te koop?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...