Ga naar inhoud

Bourgeon, Kinderen van de Wind deel 7.1


Coen

Recommended Posts

Ik ben al sinds de jaren 80 fan van Bourgeon en ben blij met elk nieuw album dat er van de goede man uitkomt.

Het nieuwe deel vind ik mooi getekend en qua onderwerk fascinerend. Echter kan ik mij zomaar voorstellen dat het voor niet historici (iets wat ik dus wel ben) wat taaie kost is. De commune van Parijs is doorgaans niet iets dat velen kennen in hun historische kennis.

 

Wat is jullie mening hierover? En in het algemeen over dit nieuwe deel van de serie?

Link naar reactie

Gelezen, tekeningen top maar dat verhaal... Pffff.... Het historische ok maar dat constant heen en weer bladeren naar vertalingen en/of extra uitleg achteraan stoorde me enorm. Tegenvaller voor mij. Het vervolg laat ik aan mij voorbijgaan. Ik was beter gestopt na het 5de album. Het vorige tweeluik (Bois-Caïman) haalde ook dat niveau niet meer. Samenvattend: 5 eerste delen zijn meesterwerkjes. De rest is te mijden, wat mij betreft. 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
1 uur terug, Veto zei:

Gelezen, tekeningen top maar dat verhaal... Pffff.... Het historische ok maar dat constant heen en weer bladeren naar vertalingen en/of extra uitleg achteraan stoorde me enorm. Tegenvaller voor mij. Het vervolg laat ik aan mij voorbijgaan. Ik was beter gestopt na het 5de album. Het vorige tweeluik (Bois-Caïman) haalde ook dat niveau niet meer. Samenvattend: 5 eerste delen zijn meesterwerkjes. De rest is te mijden, wat mij betreft. 

eens

Link naar reactie

Ik had de blog gelezen van Veto en snap de kritiek.

 

Het heen en weer bladeren vond ik ook niet echt helemaal fijn maar goed.

Dat Bourgeon een stuk stad op schaal heeft nagebouwd vind ik leuk om te horen, prachtige kerel wat dat betreft.

 

Buiten onze 'strip bubble' van mensen die Tardi hebben gelezen of diegenen die gedetailleerd bekend zijn met de Franse geschiedenis  is de commune een behoorlijke kennis niche denk ik. Juist een reden om je er in te verdiepen maar ja niet iedereen is geschiedenis nerd, lol. 

Link naar reactie
Op ‎28‎/‎12‎/‎2019 om 08:57, Coen zei:

Buiten onze 'strip bubble' van mensen die Tardi hebben gelezen of diegenen die gedetailleerd bekend zijn met de Franse geschiedenis  is de commune een behoorlijke kennis niche denk ik. Juist een reden om je er in te verdiepen maar ja niet iedereen is geschiedenis nerd, lol. 

Ik heb "De Stem van het Volk" van Tardi gelezen.  Deze verstripping van het boek van Jean Vautrin zou oorspronkelijk een trilogie worden maar hoe meer Tardi zich verdiepte in de historische gebeurtenissen van de Commune van Parijs, hoe meer hij daarover kwijt wilde in zijn verhaal.  En dus werden het vier boeken.

“… door de omvang van de evenementen, de wrede repressie, de woede, de irritatie en de verontwaardiging die eruit voortvloeien, zie ik me genoodzaakt om in een volgend deel de misdaden in beeld te brengen van de Bloedige Week…” (Jacques Tardi).

 

Ook de reeks "De Rovers van Keizerrijken" (Martin Jamar & Jean Dufaux) speelt zich voor een groot stuk af tegen de achtergrond van de Parijse Commune.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...