Coen Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Ik ben al sinds de jaren 80 fan van Bourgeon en ben blij met elk nieuw album dat er van de goede man uitkomt. Het nieuwe deel vind ik mooi getekend en qua onderwerk fascinerend. Echter kan ik mij zomaar voorstellen dat het voor niet historici (iets wat ik dus wel ben) wat taaie kost is. De commune van Parijs is doorgaans niet iets dat velen kennen in hun historische kennis. Wat is jullie mening hierover? En in het algemeen over dit nieuwe deel van de serie? Quote Link to comment
Veto Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Gelezen, tekeningen top maar dat verhaal... Pffff.... Het historische ok maar dat constant heen en weer bladeren naar vertalingen en/of extra uitleg achteraan stoorde me enorm. Tegenvaller voor mij. Het vervolg laat ik aan mij voorbijgaan. Ik was beter gestopt na het 5de album. Het vorige tweeluik (Bois-Caïman) haalde ook dat niveau niet meer. Samenvattend: 5 eerste delen zijn meesterwerkjes. De rest is te mijden, wat mij betreft. Quote Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :http://vetostript.weebly.com Link to comment
De Hollander Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Na het lezen van de bespreking van Veto op zijn blog over 7.1, besloten er niet aan te beginnen. Daar ik het voorgaande tweeluik enorm vond tegenvallen. Ik heb dus geen mening over 7.1, maar vind het wel super jammer dat Bourgeon deze weg is ingeslagen met deze reeks. Quote Link to comment
JPAR Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 1 uur terug, Veto zei: Gelezen, tekeningen top maar dat verhaal... Pffff.... Het historische ok maar dat constant heen en weer bladeren naar vertalingen en/of extra uitleg achteraan stoorde me enorm. Tegenvaller voor mij. Het vervolg laat ik aan mij voorbijgaan. Ik was beter gestopt na het 5de album. Het vorige tweeluik (Bois-Caïman) haalde ook dat niveau niet meer. Samenvattend: 5 eerste delen zijn meesterwerkjes. De rest is te mijden, wat mij betreft. eens Quote Link to comment
Ambreville Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Zo onbekend is de commune nu ook weer niet na Les Miserables, Op de Barrieres,... de nieuwe ligt nog op mijn stapel samen met de preview-krantjes, maar ik was zowiezo onder de indruk van het perfectionisme van Bourgeon die een stuk stad heeft gebouwd op schaal om alles goed te hebben. Quote Link to comment
Coen Posted December 28, 2019 Author Share Posted December 28, 2019 Ik had de blog gelezen van Veto en snap de kritiek. Het heen en weer bladeren vond ik ook niet echt helemaal fijn maar goed. Dat Bourgeon een stuk stad op schaal heeft nagebouwd vind ik leuk om te horen, prachtige kerel wat dat betreft. Buiten onze 'strip bubble' van mensen die Tardi hebben gelezen of diegenen die gedetailleerd bekend zijn met de Franse geschiedenis is de commune een behoorlijke kennis niche denk ik. Juist een reden om je er in te verdiepen maar ja niet iedereen is geschiedenis nerd, lol. Quote Link to comment
Waldorf Posted December 30, 2019 Share Posted December 30, 2019 Hij ligt nog op mijn 'te lezen' stapel, maar ik kijk er naar uit. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Theodoor Posted December 30, 2019 Share Posted December 30, 2019 Op 28/12/2019 om 08:57, Coen zei: Buiten onze 'strip bubble' van mensen die Tardi hebben gelezen of diegenen die gedetailleerd bekend zijn met de Franse geschiedenis is de commune een behoorlijke kennis niche denk ik. Juist een reden om je er in te verdiepen maar ja niet iedereen is geschiedenis nerd, lol. Ik heb "De Stem van het Volk" van Tardi gelezen. Deze verstripping van het boek van Jean Vautrin zou oorspronkelijk een trilogie worden maar hoe meer Tardi zich verdiepte in de historische gebeurtenissen van de Commune van Parijs, hoe meer hij daarover kwijt wilde in zijn verhaal. En dus werden het vier boeken. “… door de omvang van de evenementen, de wrede repressie, de woede, de irritatie en de verontwaardiging die eruit voortvloeien, zie ik me genoodzaakt om in een volgend deel de misdaden in beeld te brengen van de Bloedige Week…” (Jacques Tardi). Ook de reeks "De Rovers van Keizerrijken" (Martin Jamar & Jean Dufaux) speelt zich voor een groot stuk af tegen de achtergrond van de Parijse Commune. Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link to comment
Ambreville Posted December 30, 2019 Share Posted December 30, 2019 ... Man vn het jaar 1871, De Bank, op de barricades, ... zelfs Gavroche uit les miserables zit in Hauteville House. Quote Link to comment
Coen Posted December 31, 2019 Author Share Posted December 31, 2019 Toe maar! Bedankt voor de tips, heren. Quote Link to comment
Recommended Posts