Ga naar inhoud

Ertussen


Recommended Posts

Het was natuurlijk niet de bedoeling om de beurt van Timhardt in te nemen (1000x excuses, aangezien ik weet dat je zo graag wilt????), maar als het dan toch moet......

 

Voor mij de verrassing bij de lancering van Blloan:

Parker, De Jager

Geflankeerd door links: Walking dead, rechts: Uncle Scrooge "Only a poor old man" en schijnbaar Een deel van Locke & Key erboven

post-72-0-40442700-1388149287_thumb.jpg

Link naar reactie

Scifi Spock met klein hartje voor eurostrips verkoopt Aldebaran! (-shock smiley-)

 

Al spijt Spock?

 

Nee. Toen dat uitkwam, en ik elk jaar op een deeltje moest wachten, heel lang geleden dus, heb ik dat heel graag gelezen.

Vorig jaar porbeerde ik dat opnieuw te lezen, en ik raakte er niet meer door. Beter gewend, sindsdien.

Link naar reactie

Ik zal maar niets zeggen zeker...

Ps. Is die film naar die strip gemaakt, heb die verleden week gezien, was zozo. Red 2 daarentegen was uitstekend.

 

Zowel de films als de strips hebben de boeken van Richard Strak (Donald Westlake) als bron. Die film (die ik nog niet heb gezien) is de eerste waarin het hoofdpersonage Parker heet. Er zijn al eerdere films geweest n.a.v. de boeken, maar daar heet het hoofdpersonage geen Parker.

Link naar reactie

Haha 'de wereld is om zeep'.......tis wel verrassend, want ik had verwacht dat dit in de meeste boekenkasten wel te vinden zou zijn.

 

Voor mij toch één van de hoogtepunten uit de collectie van Blloan

 

Ps. ik ga er vanuit dat Timhardt gewoon de volgende is die wat gaat zoeken in zijn boekenkast

Link naar reactie

Zowel de films als de strips hebben de boeken van Richard Strak (Donald Westlake) als bron. Die film (die ik nog niet heb gezien) is de eerste waarin het hoofdpersonage Parker heet. Er zijn al eerdere films geweest n.a.v. de boeken, maar daar heet het hoofdpersonage geen Parker.

 

Die film is van heel ver gebaseerd op de boeken. Ik vond m best vermakelijk, maar hij heeft niks met de strips van doen.

De strips zijn ten eerste veel beter ;)

en de film speelt zich af in 2013 terwijl de strips volledig 60s zijn, zoals het moet :)

Link naar reactie

Ibicus.

 

Een europese klassieker die eigenlijk zijn gelijke niet kent. Beter dan de killer, zelfs beter dan de eerste cyclus, om maar direct aan namedropping te doen. 4 delen op heel mooi papier, helemaal afgerond, niets gerokken of getrokken, perfect verteld, geweldig getekend.

 

Echt: ik wil niet horen dat iemand dit niet heeft. Koop het, zet het tussen andere strips en kom ons dan zeggen waartussen het staat.

 

Bij mij staat links jeanne van baudoin, rechts toen we van de duitsers verloren van Van Driel. Allemaal onmisbaar voor me.

Link naar reactie

Toevallig heb ik Ibicus net gekocht. De integrale versie stond in promotie in De Striep. Momenteel ligt het dus nog op de 'aan het lezen-stapel', samen met o.a. Nausicaa, Scalped en The Contract with God trilogy. Het eerste deel is alvast goed bevallen.

 

Dat is een klasse-stapel!

 

Mensen die hier roepen dat ze het niet kennen en ook niet kopen, moeten dat zelf maar weten, ik probeer hier een reeks te promoten waarvan ik vind dat ze perfect is.

 

even wat plaatjes:

 

ibicus.jpg

 

rabate-pascal-1961-france-ibicus-2502236

 

Ibicus_2.jpg

9782749301815_2.jpg

 

achtergrondinfo:

 

ibicus is getekent door Rabaté, die daarna ook het mooie 'een tweede jeugd' maakte, maar ibicus blijft zijn meesterwerk.

 

het verhaal:

 

Rabaté (de auteur dus) vind op een rommelmarkt het boek ibicus van Tolstoj. Niet dé Tolstoj, maar dat beseft hij pas als hij thuiskomt. Teleurgesteld zwiert hij het boek ergens op een stapel. Maanden later heeft hij niets meer om te lezen en neemt Ibicus vast. Het is midden in de nacht als hij het helemaal uitgelezen weer naast zich neerlegd. Wat een trip, hier moet ik een strip over maken!

 

DIt schreef Kool Thing erover, meer dan 10 jaar geleden:

 

 

Seks, drugs en bruine aquarellen

Alles, bijna alles heeft men er aan gedaan om van Ibicus het best bewaarde stripgeheim van 2002 te maken. Een klein comicformaat, zwaar lichtbruin papier en een waarlijk afzichtelijke cover. Enkel de sticker "Pas op, dit is Grote Kunst” ontbrak. Maar dan hoor je zeggen dat het tweede boek in 1999 bekroond werd tot ‘Beste Album’ op het prestigieuze stripfestival van Angoulême, en doorblader je toch het boek. Je leest de eerste drie pagina’s en voor je het goed en wel beseft, ben je bezeten van het meesterlijke verhaal van de sluwe rus Simeon Ivanovitch Nevzorof.

 

Pe trograd, februari 1917. Op de vooravond van de Russische revolutie voorspelt een zigeunerin Simeon onmetelijke roem en rijkdom. Simeon besluit het toeval een handje te helpen, vermoordt een schatrijke antiquair en koopt zich een adellijke titel. Kortom het leven lacht de kersverse graaf Nevzorof uitbundig toe. Gokken, vrouwen en cocaïne. Het kan niet op. Maar dan ontketenen de bolsjewieken de revolutie. De opportunistische Simeon vlucht met zijn vele miljoenen naar Frankrijk.

 

Met deze stripadaptatie van de roman van Alexis Tolstoj is auteur Rabaté erin geslaagd een pakkend verhaal te maken. Toch zit de grote kracht van het album hem vooral in de sierlijke bruine aquarellen. Elke tekening verrijkt het verhaal en geeft de personages meer kleur. Een waar huzarenstukje, ja zelfs — we waarschuwen je — Grote Kunst.

 

(KT)

 

Ibicus stond op plek 19 bij de grote fransentop van de ssz (http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/FransenTop/19_Ibicus1.htm) en liet strips als Peter Pan, Zoo, op zoek naar de tijdvogel, de zeven levens van de sperwer en het derde testament achter zich.

 

Volledig terecht trouwens. Als je dit niet gelezen hebt en je staat open om iets nieuws en pakkends te proberen, iets dat in vier delen helemaal klaar is, wel...wat let je dan nog?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...