Ga naar inhoud

stripverhaal in zonnestraal/land jaren '80


PatVDW

Recommended Posts

1 uur terug, creeper64 zei:

weet iemand in welk jaar "valstrik in corsica" van Marine in zonnestraal / zonneland verschenen is?

Moeilijk te zeggen. De ogen van Kukulkhan, album 5, is in Zonneland voorgepubliceerd in het schooljaar 1990-91 en verscheen in albumvorm in het Frans in 1987. Valstrik in Corsica is album 7 en verscheen in albumvorm in het Nederlands in 1989. Ik denk dus dat dit in het schooljaar 1991-92 of 1992-93 moet geweest zijn, maar zeker ben ik niet.

Link naar reactie
2 minuten geleden, WILCO zei:

Moeilijk te zeggen. De ogen van Kukulkhan, album 5, is in Zonneland voorgepubliceerd in het schooljaar 1990-91 en verscheen in albumvorm in het Frans in 1987. Valstrik in Corsica is album 7 en verscheen in albumvorm in het Nederlands in 1989. Ik denk dus dat dit in het schooljaar 1991-92 of 1992-93 moet geweest zijn, maar zeker ben ik niet.

 

bedankt voor uw reactie

 

ik heb wat opzoekingen gedaan op het net (inderdaad niet veel info te vinden) en heb volgend mogelijk schema:

- zonnestraal schooljaar 89-90: valstrik corsica / ??

- zonnestraal schooljaar 90-91: ogen kukulkan / grote witte olifant

- zonneland 91-92: onweersnacht / ??

- zonneland 92-93: geheim atlantis / ??

Link naar reactie
2 minuten geleden, creeper64 zei:

 

bedankt voor uw reactie

 

ik heb wat opzoekingen gedaan op het net (inderdaad niet veel info te vinden) en heb volgend mogelijk schema:

- zonnestraal schooljaar 89-90: valstrik corsica / ??

- zonnestraal schooljaar 90-91: ogen kukulkan / grote witte olifant

- zonneland 91-92: onweersnacht / ??

- zonneland 92-93: geheim atlantis / ??

Dat zou natuurlijk ook kunnen. Alleen vreemd dat men de chronologie van de albums niet heeft gerespecteerd. De grote witte olifant van Alice en Leopold herinner ik me nog goed, maar dat de ogen van Kukulkhan datzelfde jaar voorgepubliceerd zou zijn, kan ik me totaal niet herinneren. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, WILCO zei:

Dat zou natuurlijk ook kunnen. Alleen vreemd dat men de chronologie van de albums niet heeft gerespecteerd. De grote witte olifant van Alice en Leopold herinner ik me nog goed, maar dat de ogen van Kukulkhan datzelfde jaar voorgepubliceerd zou zijn, kan ik me totaal niet herinneren. 

 

de chronologie van "marine" is wat vreemd

 

in het nederlands, was "corsica" blijkbaar het tweede deel:

 

image.png.1f1b81c8981acfbcb23844b5fa93cfcb.png

 

in frankrijk, het zevende:

 

image.png.bb631edff962f821c4a9a5c9b75340b6.png

 

volgens die info kan het kloppen, dat "corsica" voor "kukulcan" gepubliceerd is

Link naar reactie

Dat zou kunnen, maar de ogen van Kukulkan is nooit in albumvorm in het Nederlands verschenen, enkel in het Frans, maar merkwaardig genoeg wel voorgepubliceerd geweest in het Nederlands in Zonneland.

 

De blauwe parel van Hugo moet in diezelfde periode voorgepubliceerd zijn in Zonneland.Ik vermoed dat dit vóór De witte olifant was.

 

Screenshot_20230222_160709_Google.jpg

Link naar reactie
2 minuten geleden, WILCO zei:

Dat zou kunnen, maar de ogen van Kukulkan is nooit in albumvorm in het Nederlands verschenen, enkel in het Frans, maar merkwaardig genoeg wel voorgepubliceerd geweest in het Nederlands in Zonneland.

 

De blauwe parel van Hugo moet in diezelfde periode voorgepubliceerd zijn in Zonneland.Ik vermoed dat dit vóór De witte olifant was.

 

Screenshot_20230222_160709_Google.jpg

 

mij zegt "de blauwe parel" niets, ik kan mij de strip niet herinneren. Dit komt waarschijnlijk, omdat ik in de periode voor de witte olifant nog niet aan zonneland zat, maar nog maar aan zonnestraal. Ik ben immers geboren in '81.

Link naar reactie
2 minuten geleden, WILCO zei:

100% zeker. Ik had toen alle pagina´s uitgeknipt, op ruitjespapier gekleefd en in een ringmap gestoken. Helaas is die ringmap verdwenen...

 

ok, top. Ik wist enkel dat er eens een strip in stond rond het thema "corsica", maar dat was ook het enige dat ik er mij nog kon van herinneren.

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, creeper64 zei:

 

bedankt voor uw reactie

 

ik heb wat opzoekingen gedaan op het net (inderdaad niet veel info te vinden) en heb volgend mogelijk schema:

- zonnestraal schooljaar 89-90: valstrik corsica / ??

- zonnestraal schooljaar 90-91: ogen kukulkan / grote witte olifant

- zonneland 91-92: onweersnacht / ??

- zonneland 92-93: geheim atlantis / ??

 

Die van de kaaiman heeft er eind jaren '80 in gestaan, dat weet ik zeker.

 

afbeelding.thumb.png.f91e5139c6d43f4b4e3271ee3f58b714.png

Link naar reactie

Misschien verwarren we met Zonnestraal (3e en 4e lj) en Zonneland (5e en 6e lj). 

 

Ik heb het nog eens nagevraagd en De grote witte olifant van Alice en Leopold moet voorgepubliceerd geweest zijn in ZonneLAND toen ik in het 6e lj zat en dat was in 1992-93.

De blauwe parel van Hugo was ook in ZonneLAND in het 5e lj, dus 1991-92.

 

Marine zou dan in ZonneSTRAAL kunnen  voorgepubliceerd zijn in het 4e lj, dus schooljaar 1990-91 of eventueel ook in het 3e lj, schooljaar 1989-90.

Link naar reactie
Op 23/2/2023 om 11:32, WILCO zei:

Misschien verwarren we met Zonnestraal (3e en 4e lj) en Zonneland (5e en 6e lj). 

 

Ik heb het nog eens nagevraagd en De grote witte olifant van Alice en Leopold moet voorgepubliceerd geweest zijn in ZonneLAND toen ik in het 6e lj zat en dat was in 1992-93.

De blauwe parel van Hugo was ook in ZonneLAND in het 5e lj, dus 1991-92.

 

Marine zou dan in ZonneSTRAAL kunnen  voorgepubliceerd zijn in het 4e lj, dus schooljaar 1990-91 of eventueel ook in het 3e lj, schooljaar 1989-90.

 

ik zat ook in het 6de leerjaar in 92-93, en de andere jaren komen ook overeen, dus we hebben in ieder geval dezelfde strips gelezen. 

 

Dat is wel handig, kwestie van niet naast elkaar te speculeren.

 

De enige strips die ik mij 100 % herinner, zijn die van van gogh (onweersnacht), die van marine in corsica, en die van die witte olifant. Ik vond die alle drie zeer goed, en heb jaren gezocht naar deze titels. De andere strips zijn toen aan mijn aandacht ontsnapt; ik vond die toen wat minder. Ik had ook zo een map waarin ik die strips deed, met het idee van die in de winkel te kopen als die uitkwam, maar ik heb die nooit gevonden.

 

 

Link naar reactie
Op 26/2/2023 om 19:15, creeper64 zei:

 

ik zat ook in het 6de leerjaar in 92-93, en de andere jaren komen ook overeen, dus we hebben in ieder geval dezelfde strips gelezen. 

 

Dat is wel handig, kwestie van niet naast elkaar te speculeren.

 

De enige strips die ik mij 100 % herinner, zijn die van van gogh (onweersnacht), die van marine in corsica, en die van die witte olifant. Ik vond die alle drie zeer goed, en heb jaren gezocht naar deze titels. De andere strips zijn toen aan mijn aandacht ontsnapt; ik vond die toen wat minder. Ik had ook zo een map waarin ik die strips deed, met het idee van die in de winkel te kopen als die uitkwam, maar ik heb die nooit gevonden.

 

 

Onweersnacht van Van Gogh kan ik me dan weer totaal niet meer herinneren. Mijn tweelingsbroer evenmin. Vreemd dat sommige strips zo aan je voorbijgegaan zijn terwijl je er andere nog haarscherp kan herinneren. Jammer dat er nergens een lijst te vinden is van alle albums die ooit in Zonneland/kind voorgepubliceerd geweest zijn.

Link naar reactie
16 uren geleden, WILCO zei:

Onweersnacht van Van Gogh kan ik me dan weer totaal niet meer herinneren. Mijn tweelingsbroer evenmin. Vreemd dat sommige strips zo aan je voorbijgegaan zijn terwijl je er andere nog haarscherp kan herinneren. Jammer dat er nergens een lijst te vinden is van alle albums die ooit in Zonneland/kind voorgepubliceerd geweest zijn.

 

het is door die strip dat ik geîntrigeerd werd door Van Gogh.

 

Ik weet niet, of de strip op een volwassene dezelfde indruk zou maken, ik denk het eigenlijk niet, maar wel op mij als 11 jarige. Het verhaal was zijn tijd ver vooruit.

Spoiler

Een computer, een AI eigenlijk, die nieuwe schilderijen "van Van Gogh" moet maken en daarbij gek werd, en ontploft, maar toch nog één enkel schilderij wist te produceren. brilliant verhaal eigenlijk.

 

Link naar reactie
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...