Ga naar inhoud

stripverhaal in zonnestraal/land jaren '80


PatVDW

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ben al even op zoek naar wat meer info over een strip die in vakantienummers (denk ik toch) van zonnestraal/land werd gepubliceerd, rond 1985-86-87-88?

Ik weet er nog maar weinig van: iets met

- een huis dat moest verdwijnen vanwege de bouw van een autostrade (of zoiets?)

- de uiteindelijke redding van dat huis door termieten en termietenheuvels

 

Zegt iemand dat iets? 🙂

 

Link naar reactie

Bedankt voor het snelle antwoord!

 

Raar hoe sommige kleine details en zaken 30+ jaar in je hoofd kunnen blijven "rondslingeren".

Alleen daarom is het interessant voor mij om dit terug te zien.

 

Nu nog zoeken of ik deze strip ergens kan lezen/kopen/lenen. Maar ik ben aangenaam verrast! Dus nogmaals bedankt!

Link naar reactie

Ik scheurde Marlies uit het weekblad om de strip te bewaren, maar ergens in die 33 jaar ben ik die toch kwijt geraakt. Die onderste bladzijde herinner ik me. Er zat ook een personage in dat Wenceslas Van Vettewas heette. Geen idee waarom ik dat zo lang heb onthouden. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
25 minuten geleden, pudifar zei:

Eén van de eerste strips die ik las. Ik vond Marine als kind reeds een prachtige reeks. 

Dankzij Zonnestraal ben ik ook Dokter Zwitser en Sarah Spits gaan lezen, die stonden ook in voorpublicatie in dit weekblad.

 

Ik herinner me de inhoud niet meer echt, maar ik weet dat er toch altijd wel iets aangrijpends in gebeurde, iets dat ik als kind niet gewoon was in de strips die ik las.

 

 

afbeelding.png.819d5f3037127e9549135745867146a6.png

Link naar reactie
2 hours ago, pudifar said:

Dankzij Zonnestraal ben ik ook Dokter Zwitser en Sarah Spits gaan lezen, die stonden ook in voorpublicatie in dit weekblad.

Verschenen ook in Spirou/Robbedoes.

Toch een heel andere kwaliteit dan Dag & Heidi of Sloeber. Dat was allemaal nogal erg "arm zijn maakt gelukkig".

Link naar reactie
16 uren geleden, PatVDW zei:

Bedankt voor het snelle antwoord!

 

Raar hoe sommige kleine details en zaken 30+ jaar in je hoofd kunnen blijven "rondslingeren".

Alleen daarom is het interessant voor mij om dit terug te zien.

 

Nu nog zoeken of ik deze strip ergens kan lezen/kopen/lenen. Maar ik ben aangenaam verrast! Dus nogmaals bedankt!

Wellicht hier, voor € 1,- ex verzendkosten te koop op Lastddo

 

https://www.lastdodo.nl/catalogus/strips/series-helden/diogenes-de-terrier/454917-het-huis-van-diogenes

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, cinco zei:

 

Ik herinner me de inhoud niet meer echt, maar ik weet dat er toch altijd wel iets aangrijpends in gebeurde, iets dat ik als kind niet gewoon was in de strips die ik las.

 

 

afbeelding.png.819d5f3037127e9549135745867146a6.png

Die herinner ik me ook nog goed: de gorilla's, de dood van Diane Fossey en dan de tocht door het woud op zoek naar die rosse aap-mensen. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 7 months later...

In Zonnekind (of Zonnestraal) verscheen ooit een stripverhaal over 3 konijnen (centrale figuur was een geel konijn) die met hun wortelraket door de ruimte naar een soort circusplaneet vlogen. Daar kwamen ze op 't einde een tovenaarskonijn tegen, de slechte baas...

Iemand enig idee welke strip dat was?

Link naar reactie
8 minuten geleden, David zei:

In Zonnekind (of Zonnestraal) verscheen ooit een stripverhaal over 3 konijnen (centrale figuur was een geel konijn) die met hun wortelraket door de ruimte naar een soort circusplaneet vlogen. Daar kwamen ze op 't einde een tovenaarskonijn tegen, de slechte baas...

Iemand enig idee welke strip dat was?

 

Welke periode ongeveer?

Link naar reactie
11 minuten geleden, David zei:

In Zonnekind (of Zonnestraal) verscheen ooit een stripverhaal over 3 konijnen (centrale figuur was een geel konijn) die met hun wortelraket door de ruimte naar een soort circusplaneet vlogen. Daar kwamen ze op 't einde een tovenaarskonijn tegen, de slechte baas...

Iemand enig idee welke strip dat was?

 

Robet, op scenario van Norac, met tekeningen van Godi. 

Link naar reactie
  • 6 months later...

Hallo, is er mss iemand die mij kan helpen? Ik denk dat het jaren 80 was, het kan ook iets later zijn. Het was een vrij donkere strip waar iemand kleine witte steentjes met gat in, in de vorm van een hartje verzamelde om op een graf te leggen, denk ik. Ik had ze ook uitgeknipt op papier geplakt om ze steviger te maken, maar mijn ouders hebben ze met alle andere oude schoolspullen weggegooid 😔. Ik probeer het al zolang te vinden, maar het lukt niet.

Link naar reactie
1 uur geleden, Michake zei:

Hallo, is er mss iemand die mij kan helpen? Ik denk dat het jaren 80 was, het kan ook iets later zijn. Het was een vrij donkere strip waar iemand kleine witte steentjes met gat in verzamelde om op een graf te leggen, denk ik. Ik had ze ook uitgeknipt op papier geplakt om ze steviger te maken, maar mijn ouders hebben ze met alle andere oude schoolspullen weggegooid 😔. Ik probeer het al zolang te vinden, maar het lukt niet.

Ook uit de zonnestraal?

Link naar reactie
  • 1 year later...
28 minuten geleden, WILCO zei:

Brabbel?

 

Ah ja, door het uit te vergroten zie ik het nu ook.

 

1370342395_Screenshot2023-01-02at14-49-49afbeelding.png.eb679bb755269588a6ce34383590fae3.png(PNG-afbeelding5771024pixels).png.0008231e637cf3939e95a5c4e382a9d0.png

 

Online zowat geen info meer over te vinden.

Was het wel een strip of was het zo een figuur dat bepaalde artikelen moest opsmukken en aantrekkelijk maken voor de doelgroep?

 

 

Dit zijn ook allemaal covers die ik me nog herinner:

 

afbeelding.thumb.png.16c716fcbaa2beddf4e95891819284ef.png

 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

 

Ah ja, door het uit te vergroten zie ik het nu ook.

 

1370342395_Screenshot2023-01-02at14-49-49afbeelding.png.eb679bb755269588a6ce34383590fae3.png(PNG-afbeelding5771024pixels).png.0008231e637cf3939e95a5c4e382a9d0.png

 

Online zowat geen info meer over te vinden.

Was het wel een strip of was het zo een figuur dat bepaalde artikelen moest opsmukken en aantrekkelijk maken voor de doelgroep?

 

 

Dit zijn ook allemaal covers die ik me nog herinner:

 

afbeelding.thumb.png.16c716fcbaa2beddf4e95891819284ef.png

 

 

 

Ik denk niet dat die Brabbel een strip was. Eerder een los figuurtje dat telkens terugkwam. 

Link naar reactie
Op 31/8/2020 om 12:21, cinco zei:

Diogenes! :o

Die heb ik ook gekend. Ik was hem totaal vergeten.

Er was ook nog dat piratenmeisje Marlies met haar eigen reeks in Zonnestraal of Zonneland.

 

Werd dit ook zo als Marlies aangekondigd in Zonnestraal? Toen Valstrik in Corsica eind de jaren 1980 in Zonnestraal werd voorgepubliceerd, was dat volgens mij zeker al onder de naam Marine en niet Marlies.

Link naar reactie
1 minuut geleden, WILCO zei:

Werd dit ook zo als Marlies aangekondigd in Zonnestraal? Toen Valstrik in Corsica eind de jaren 1980 in Zonnestraal werd voorgepubliceerd, was dat volgens mij zeker al onder de naam Marine en niet Marlies.

 

Ik kende haar toen enkel als Marlies.

Het is pas hier op het forum dat ik te weten ben gekomen dat de originele reeksnaam Marine is.

Link naar reactie
Op 4/1/2023 om 21:09, cinco zei:

@WILCO

De première van de Ogen van Kukulkan in Zonneland staat trouwens pas sinds vorige maand op 2dehands.be. Moet je de link hebben? Misschien staat het nog te koop.

 

850502297_Screenshot2023-01-04at21-17-55Zonnelandjaargang72-stripdeogenvanKukulkanStripverhalen2dehands.thumb.png.eddb7b114b9863bb2c1d5dfeb3be38b5.png

 

 

 

Hoe kan het dat dit voor zonneland werd vertaald, maar dat de strip zelf nooit uitgegeven werd in het Nederlands?

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...