Ga naar inhoud

De Onnoembaren (Yann/Conrad)


cinco

De Onnoembaren  

18 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw 3 favoriete strips

    • Shukumei
    • Gele Geschiedenis
    • De Schedel van Vader Zé
    • Ching Soao
    • In de Purperen Lotus
    • Alix Noni-Tengu
    • Beerput
    • Bronzen Pop
    • Zonderkaak
      0
    • Ten oosten van Roswell
    • Ten noorden van White Sands
    • Ten zuidwesten van Moskou
    • -
  2. 2. jouw 3 favoriete covers

    • Shukumei (originele cover)
    • Gele Geschiedenis (originele cover)
    • Shukumei
    • Gele Geschiedenis
    • De Schedel van Vader Zé
    • Ching Soao
      0
    • In de Purperen Lotus
    • Alix Noni-Tengu
    • Beerput
    • Bronzen Pop
    • Zonderkaak
    • Ten oosten van Roswell
    • Ten noorden van White Sands
      0
    • Ten zuidwesten van Moskou
    • -


Recommended Posts

14 minuten geleden, esteban² zei:

De stijl spreekt mij wel aan, dat in ieder geval.

 

Ik ben via de T&J Robbedoes bij Soda terechtgekomen en De Onnoembaren voelde aan als de volgende stap.

Mocht je deze reeks willen proberen, check wel eerst de correcte leesvolgorde, want verschillende albums vormen één groot verhaal.

 

Link naar reactie

Het eerste verhaal, Driedubbel Nul, ontbreekt in de pol. Het is wel nooit in albumvorm verschenen, maar toch (edit: mijn fout, het werd opgenomen in Beerput)

Eigenlijk herinner ik me vooral de eerste twee albums. Van de rest weet ik niet zoveel meer. Maar wel een leuke, originele reeks. Jonge, wild om zich heen shoppende auteurs op hun best.

Link naar reactie
41 minuten geleden, TDPB zei:

Jonge, wild om zich heen schoppende auteurs op hun best.

 

Vooral in de jaren '90 had je dat zeer sterk in het striplandschap.

Maar dat was kenmerkend voor die periode. Je zag dat in alle vormen van media.

Ik denk dat het aan het toen heersende fin-de-siècle gevoel lag.

Toen schreeuwden de mensen praktisch: "wij willen gechoqueerd worden!"

Ik mis dat in deze tijd. Want nu is het precies omgekeerd.

Link naar reactie

Nu je het zegt. Maar in die tijd kon je nog gemakkelijk choqueren. Ik zou niet weten hoe je dat nu zou moeten doen. Alles wat de onnoembaren zo anders maakten (het bloot, de seks, het geweld, het cynisme) is nu zo doorsnee als maar kan. Het zit zelfs in De Kiekeboes.

Misschien moest je een strip maken waarin het tienjarig hoofdpersonage in een lieftallige sprookjeswereld racistisch praat verkondigt en transgenders afschiet? Maar zelfs dat soort personages zie je tegenwoordig in tekenfilmreeksen.

Link naar reactie
3 minuten geleden, TDPB zei:

Alles wat de onnoembaren zo anders maakten (het bloot, de seks, het geweld, het cynisme) is nu zo doorsnee als maar kan. Het zit zelfs in De Kiekeboes.

 

 

De Onnoembaren was toch nog van een andere categorie wat betreft choqueren.

Ook op vlak van geweld en sadisme en zeker in die tekenstijl.

Het was rauw en met zwarte humor maar ook tragisch.

Link naar reactie
24 minuten geleden, cinco zei:

 

De Onnoembaren was toch nog van een andere categorie wat betreft choqueren.

Ook op vlak van geweld en sadisme en zeker in die tekenstijl.

Het was rauw en met zwarte humor maar ook tragisch.

 

Eigenlijk liepen ze in de Nederlandse stripwereld minstens tien jaar voor op de Franco Belgische strip wat dat soort dingen betrof.

Link naar reactie
11 minuten geleden, TDPB zei:

Goh, dingen zoals Joop Klepzeiker, Doorzon, Sjef Van Oekel...

 

Dat zie ik toch nog als een andere categorie, dat zijn geen grote doorlopende verhalen.

De Onnoembaren had doorheen de gruwel en de perversiteiten ook een heel sterk verhaal en was zelfs verontrustend omdat je voelde dat het niet zo ver af stond van wat er zich echt voordeed in Hong Kong na de Tweede Wereldoorlog.

 

afbeelding.thumb.png.de55a1a39b7486d0064025ff33151d5c.png

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De lijnvoering is in de eerste delen op zijn best. De latere delen lijken alsof ze door iemand met een hang naar klare lijn werden geïnkt. Witte Tijgerin is ook iets meer opgekuist dan de eerste delen van de Onnoembaren.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

De lijnvoering is in de eerste delen op zijn best. De latere delen lijken alsof ze door iemand met een hang naar klare lijn werden geïnkt. Witte Tijgerin is ook iets meer opgekuist dan de eerste delen van de Onnoembaren.

 

Ook de originele inkleuring paste beter bij de reeks.

 

afbeelding.thumb.png.80495dea8a0a34d72cf172a00d099153.png

 

Vergelijk met de herinkleuring. Merk ook dat ze de taal gekuist hebben.

 

afbeelding.thumb.png.952c1cd67830c7d728fe67207ac22df5.png

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Inderdaad. Feitelijk blijft de reeks voor mij top grotendeels door de eerste delen. Het tekenwerk is in de latere delen niet slecht, maar door de propere, cleanere lijnvoering en de inkleuring alsook tekstgebruik die wordt aangepast verliest de reeks wat aan kwaliteit.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
5 minuten geleden, cinco zei:

 

Ook de originele inkleuring paste beter bij de reeks.

 

afbeelding.thumb.png.80495dea8a0a34d72cf172a00d099153.png

 

Vergelijk met de herinkleuring. Merk ook dat ze de taal gekuist hebben.

 

afbeelding.thumb.png.952c1cd67830c7d728fe67207ac22df5.png

Dus "grietje" mag niet meer en moet "meisje" worden. The fuck...? 

 

Politiek correcten...men zou dat moeten vierendelen en verassen in een messingen stier. En nadien levend in kokende olie gooien. Soit.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Kameraad Mauser zei:

Dus "grietje" mag niet meer en moet "meisje" worden. The fuck...? 

 

 

Eigenlijk vreemd die herziening aangezien de albums blijven bulken van schuttingtaal en obsceniteiten, soms in dichterlijke metaforen verwoord, dan weer hondsbrutaal rechttoe rechtaan neergeschreven.

Kan zijn dat ze vonden dat Tony het woord "grietje" minder vlug in de mond zou nemen dan bepaalde andere figuren.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Hebben ze daar bij Dargaud ook van die diversiteits en woke test readers in huis?

 

Toen Dargaud die strips uitbracht in de jaren '90 waren die termen nog niet gangbaar.

Maar staar je niet blind op dit ene voorbeeld.

En vergeet ook niet dat de serie bij Dargaud terug is opgepikt nadat ze zich bij Dupuis in hun boterham hadden verslikt toen ze zagen waar de inhoud van de reeks naar aan het evolueren was.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat bovengenoemde reeks betreft wellicht wel. aar nieuw materiaal zie ik wel meer en meer  aangepast worden of indien niet controverse in de media door allerlei "wereldverbeteraars" e.d.

 

Zie naar dat Suske&Wiske album.

Link naar reactie
12 minuten geleden, TDPB zei:

Volgens mij zoeken jullie daar teveel achter. Wellicht gewoon een andere vertaler met een ander taalgevoel (de Dargaud-vertaling lijkt me door een Nederlander gedaan te zijn, terwijl die van De Gulden Engel meer Vlaams klinkt).

 

Door het maken van deze thread ben ik er eigenlijk pas achtergekomen dat die uitgaves van De Gulden Engel bestaan. En nu ben ik er nieuwsgierig naar.

Soms is ignorance inderdaad bliss. Als je niet weet dat iets bestaat, kan je het ook niet missen of willen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...