Ga naar inhoud

🍎 Healthy Food - Favorieten & Tips


esteban²

Recommended Posts

21 minuten geleden, Red Arrow zei:

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Geen groenten, geen vlees, geen peulvruchten? Dat klinkt als een eetstoornis. Die moet een enorm tekort hebben aan verschillende vitamines, mineralen en eiwitten.

 

Wel groenten, vlees, peulvruchten, enz. Maar eerder uitzonderlijk, wanneer ze met anderen uit eten moet bijvoorbeeld. Ik begrijp de eetstoornis-gedachte, maar het is puur uit de overtuiging dat dit de juiste keuze is. Ze begint en eindigt de dag met een appel. En daar tussenin blijft het eveneens bij fruit en water. "De dokter zegt dat ik goed bezig ben." Vreemd genoeg energie te over en alles behalve zwak. Toch al tegen de 60 ondertussen.

 

Quote

Ik krijg ook altijd een raar gevoel als ik de geneeskundestudenten buiten zie roken tijdens de pauze.

 

Same here. Ik durf me daar in mijn hoofd wel eens lastig in maken.

 

Van de 7 huisdokters (groepspraktijk incl) die ik door de jaren heen heb gehad, zijn er drie rokers. Er is zelfs één iemand bij die tussen enkele consultaties door buiten eens gaat roken (stress van de werkdruk), als diabeet dan nog. Onbegrijpelijk. Ik heb ook twee huisdokters in de familie, een koppel, die hangen constant aan de wijn. En dat blijft niet bij twee glaasjes. Ook niet wanneer ze van wacht zijn. Ik kan daar moeilijk mee om.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wijn is alles behalve gezond. Het heeft een totaal onverdiend positief imago omdat het deel uitmaakt van het zogenaamde gezonde mediterrane dieet, terwijl nooit iemand heeft bewezen dat het mediterrane dieet gezond is.

Maar ja, al dat Latijn in het middelbaar, daar moet je wat mee. Zoals elk jaar op reis naar Italië en een mediterraan dieet volgen.

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

Wijn is alles behalve gezond.


Inderdaad. Dat wijn gezond is, is een compleet achterhaald gegeven en ligt ver van de waarheid.
 

Quote

 

Het heeft een totaal onverdiend positief imago omdat het deel uitmaakt van het zogenaamde gezonde mediterrane dieet, terwijl nooit iemand heeft bewezen dat het mediterrane dieet gezond is.

Maar ja, al dat Latijn in het middelbaar, daar moet je wat mee. Zoals elk jaar op reis naar Italië en een mediterraan dieet volgen.

 


Dat klopt dan weer niet. Het mediterraans voedingspatroon (niet van vandaag uiteraard, de huidige generatie is in hetzelfde bedje ziek als hier, wel van enkele decennia geleden) is één van de gezondste die je maar kan bedenken, genoeg onderzocht en beschreven. Een misser als wijn sluit de rest niet uit. En los van dat, als je nagaat wat allemaal aangeraden en goed bevonden is om al dan niet veelvuldig te eten, kom je er haast automatisch bij uit. Maar goed, we hebben het hier al eerder over gehad toen het ging over The Clever Guts van Mosley in een andere thread. En als het over gezonde voeding in relatie met het lichaam gaat, slaat die man spijkers met koppen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Eigenlijk ging het hier over tips en recepten! 😅

 

Omdat ik echt niets meer heb om te snoepen, probeerde ik deze:

 

🥜

 

> Noten naar keuze roosteren in de oven (daar hoeft geen vet bijgevoegd te worden)

> Gooi de noten in een blender (doe er een snuifje zout bij)

> Blenden tot het een lopende pasta is (dat kan tot 20 minuten duren, de aanwezige olie van de noten doet z'n werk)


Dan smaakte het al OK, maar ik heb daar speculaas-kruiden (makkelijk zelf te maken) bij gedaan en ... héérlijk! Nooit verwacht om eerlijk te zijn, want ik ben eigenlijk helemaal geen notenpasta-fan.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 1 month later...
Op 14/12/2020 om 18:49, Tanuki zei:

Niks mis met mayonaise, maar je moet de juiste vetstof gebruiken. Tenminste, dat zegt de medische dienst bij ons op 't werk die zich al enkele jaren bezig houdt met de shiftmensen gezonder te laten eten.

Blijkbaar zou koolzaadolie hier de beste keuze in zijn. Verder zitten er alleen maar eieren, wat mosterd, beetje azijn, water en voor de liefhebbers een scheutje Worcesterstershershiresaus in. Kan perfect in een gezonde maaltijd, mits met mate genuttigd.


En dat komt van de medische dienst? Het verrast me, en eigenlijk ook weer niet. 't Is gewoon ietwat achterhaald. Koolzaadolie hoort toch wel bij de te vermijden slechte (wegens doorgaans overbewerkte) oliën, mede omdat al onze voeding er sowieso al overvol mee zit, want lekker goedkoop. Het zit in de groep van zonnebloemolie, maisolie, rijstolie, sojaolie, ... die aan de basis liggen van meerdere moderne ziektes, samen met suiker. Het is wel één van de beste oliën om de mayonaise te laten lukken, daarover geen twijfel.

Zelf ondertussen alle alternatieven met gezondere vetstoffen uitgeprobeerd, het mislukt elke keer opnieuw. Ook al respecteer ik de afgestemde temperaturen, de volgorde, de hoeveelheden, etc. De smaak leek nergens naar en het schiften bleef een probleem. GRMBL! Toen zag ik avocado-mayonaise op TikTok, waar ik eerst wat argwanend tegenover stond. 

 

Dat ging als volgt:

🥑
1 Avocado

2 Eieren (hard gekookt)

1 Mespuntje zout

> Blenden met staafmixer

 

En ja hoor, zo simpel kan het dus zijn. :) Wel ben ik het blijven aanpassen tot het qua smaak naar mijn goesting was. 'k Vond het veel te neutraal. Zacht gekookte eieren (geeft fijnere structuur), cayennepeper, beetje citroen, halve theelepel mosterd, beetje pilli-pilli ... experimenteer!

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Op 7/8/2023 om 22:32, esteban² zei:


Inderdaad. Dat wijn gezond is, is een compleet achterhaald gegeven en ligt ver van de waarheid.
 


Dat klopt dan weer niet. Het mediterraans voedingspatroon (niet van vandaag uiteraard, de huidige generatie is in hetzelfde bedje ziek als hier, wel van enkele decennia geleden) is één van de gezondste die je maar kan bedenken, genoeg onderzocht en beschreven.

 

Ik ben eens gaan opzoeken wat het mediterrane dieet is (ik ben gewoon blijven zitten, hoor).

Eén ding is duidelijk: het is niet duidelijk.

Iedereen zegt wat anders.

Het idee dat het gezonder zou zijn dan een noordelijk dieet, is door ander onderzoek ontkracht in die zin dat het mediterrane dieet misschien wel gezond is voor de bewoners van de kusten van de Middellandse Zee, maar niet noodzakelijk voor noordelijke volkeren, om de eenvoudige reden dat de enen zijn geëvolueerd met het mediterrane dieet, en de anderen met een noordelijk dieet. De "vaststellingen" op dat vlak zouden dus niet deugen.

Wat mij ook opviel is dat verschillende websites een ander idee hebben van wat er in zo'n dieet moet zitten. Als ze het hebben over aardappelen, dat vind ik dat erg merkwaardig, want de Oud-Grieken en Oud-Romeinen konden dat niet kennen.

Link naar reactie

Het gaat hier over de aloude achterhaalde en gemanipuleerde Seven Countries Study door Ancel Keys in de jaren '50.

Het "Mediterraans Dieet" klinkt misschien mooi maar is even gedateerd als calorieën en cholesterol. Niet alleen omwille van wat @Peter Motte hierboven aanhaalt maar ook door de context van de aanhoudende naoorlogse voedselschaarste in het uit het puin rijzende Italië (check Italiaans Neorealisme). Veel vasten is sowieso gezond!

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...