Ga naar inhoud

hoofdfiguren in strips die geen vrienden hebben


cinco

Recommended Posts

Thorgal heeft buiten zijn gezin geen uitgebouwde vriendenkring.

Als hij al met iemand bevriend raakt, dan haalt die het einde van het album meestal niet.

 

Lucky Luke loopt zelfs met zijn eenzaamheid te koop in het laatste plaatje van elke strip.

Maar hij zwerft rond in een door westerns geïnpireerde strip en in dat genre ben je bijna altijd gedoemd om vriendenloos door het leven dolen.

 

Blutch en Chesterfield hebben alleen hun onderlinge frenemy-relatie om op terug te vallen.

 

 

Nog voorbeelden?

 

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Ambreville zei:

Blutch en Chesterfield hebben toch een aantal vrienden in Fort Bow. Zowel soldaten als Mathilde en de commandant niet te vergeten.

 

Ach ja, hoe heten ze weer? Bryan en Tripps. Die twee waarmee ze een kwartet vormden in de beginjaren en die vervolgens tot occasionale bijfiguren zijn gedegradeerd. De commandant lust volgens mij eerder hun bloed en Mathilde... tja, Chesterfield wil in haar geval liever uit de friendzone geraken.

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

Lucky Luke loopt zelfs met zijn eenzaamheid te koop in het laatste plaatje van elke strip.

Maar hij zwerft rond in een door westerns geïnpireerde strip en in dat genre ben je bijna altijd gedoemd om vriendenloos door het leven dolen.

 

Maar hij kent wel overal waar hij komt iemand.

Link naar reactie

Als personages als S&W of Jommeke plots vriendjes hebben waar je nog nooit van gehoord hebt wringt dat inderdaad wel een beetje. Maar we weten natuurlijk niet wat stripfiguren tussen hun avonturen door doen. Misschien gaat Sidonia iedere donderdag op koffieklets bij die ene buurvrouw waarmee nooit iets avontuurlijks gebeurt. Of zit Blutch iedere avond te kaarten met de kok. Tot hij weer eens met Chesterfield een of andere opdracht moet uitvoeren.

 

 

Link naar reactie
52 minuten geleden, TDPB zei:

 

Maar hij kent wel overal waar hij komt iemand.

 

Kennissen zijn geen vrienden, hè.

Uiteindelijk staat hij er meestal alleen voor. :zluke1:

Zelfde voor Blutch en Chesterfield die het ook altijd op hun tweetjes moeten oplossen en dan meestal nog elkaar dwarsbomen doordat ze vaak lijnrecht tegenover elkaar staan kwestie opvattingen.

 

47 minuten geleden, TDPB zei:

 

Maar we weten natuurlijk niet wat stripfiguren tussen hun avonturen door doen. Misschien gaat Sidonia iedere donderdag op koffieklets bij die ene buurvrouw waarmee nooit iets avontuurlijks gebeurt. Of zit Blutch iedere avond te kaarten met de kok. Tot hij weer eens met Chesterfield een of andere opdracht moet uitvoeren.

 

Headcanon telt niet. :P

 

47 minuten geleden, TDPB zei:

Als personages als S&W of Jommeke plots vriendjes hebben waar je nog nooit van gehoord hebt wringt dat inderdaad wel een beetje.

 

Die hebben allemaal volwassen vrienden, net zoals Petoetje en Petatje ook constant met Nero en consoorten optrekken. Dat is eigenlijk wel te snappen vanuit de volkse achtergrond van het verleden waar ze ontstaan zijn.

Ik woonde oorspronkelijk ook in een dorp waar de tijd was blijven stilstaan en er was veel meer intergenerationeel contact dan de dag van vandaag. Kinderen die soms met de naburige boer mee op de tractor een namiddag het veld in gingen. Ok het was geen schattenjacht, maar fruit gaan plukken in de wei langs het bos was soms ook al een belevenis in zo een landelijk dorpje.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Die hebben allemaal volwassen vrienden, net zoals Petoetje en Petatje ook constant met Nero en consoorten optrekken.

 

Ik meen me toch te herinneren dat ik onlangs een S&W las waarin er plots schoolvriendjes opdoken. Wat het twee keer zo raar maakte: vriendjes én naar school gaan??

Link naar reactie
50 minuten geleden, TDPB zei:

 

Ik meen me toch te herinneren dat ik onlangs een S&W las waarin er plots schoolvriendjes opdoken. Wat het twee keer zo raar maakte: vriendjes én naar school gaan??

In de Halve Havelaar houdt Wiske een spreekbeurt voor haar klas weet ik me te herinneren...  En in de krantenversie van De Ringelingschat vertelt ze dat ze het Pensionaat van Heverlee heeft bezocht...  

424E97DB-739B-4D11-AF68-CDCC8C8020E7.jpeg

Link naar reactie
53 minuten geleden, Dickerdack zei:

In de Halve Havelaar houdt Wiske een spreekbeurt voor haar klas weet ik me te herinneren...  En in de krantenversie van De Ringelingschat vertelt ze dat ze het Pensionaat van Heverlee heeft bezocht...  

 

 

Was dat een soort van kostschool of internaat?

Link naar reactie
21 minuten geleden, Ambreville zei:

Is die krantenversie in één of andere herdruk te vinden?

 

 

Is dat ook weer zo een album waar ze aan hebben zitten prullen met hertekende figuren en zo?

 

(enkele opzoekingsminuten later...)

 

Ja dus. Asjemenou!

 

afbeelding.png.519e9ea220392d38612d636f741e99bd.png

 

Zie je, hoe willen ze nu dat mensen vandaag de dag fatsoenlijk die oude S&Ws kunnen verzamelen als die al een halve eeuw niet meer verkocht worden in de staat waarin de mensen ze zouden willen?

Oh ja, ze beginnen een Witte Reeks, maar weeral een willekeurige volgorde en na 28 albums al gestopt.

Dit is één tot twaalf. Waar slaat die volgorde op? Draait er iemand aan een willekeurig rad met de titels er op om te bepalen welk album het volgende is?

 

afbeelding.png.48701cf724b5b82da80baf79bc76ec85.pngafbeelding.png.d22b3f2e6366c9d4e4ac2027ef5de67f.pngafbeelding.png.f84d73b26d37e76a40a1b6794cfe9e95.pngafbeelding.png.8f9a7af3cd3e66e058baca2c074ea58b.pngafbeelding.png.0fe3ae3d0cd57987cb1dce62317ae4ce.pngafbeelding.png.a683378b2769a94685cb37a51408ac0b.pngafbeelding.png.1582f1da8b22222a5812b4fe7d3cc8d1.pngafbeelding.png.c40fc63673a0aaf294925677e79b0a31.pngafbeelding.png.525db5a3598170f2e8ef8ead2dde06bf.pngafbeelding.png.c6861a1fd595a11fffbbed5ddc6db206.pngafbeelding.png.0a0a9540c319328999dc49125119718f.pngafbeelding.png.51e6a1fb547b641b82d0b70cda134b6e.png

 

Link naar reactie
20 minuten geleden, Ambreville zei:

Is die krantenversie in één of andere herdruk te vinden?

 

Een jaar of 18 geleden was ik in de gelukkige omstandigheid dat ik de “Suske en Wiske Klassiek” reeks heb kunnen aanschaffen. Deze reeks is bij mijn weten ergens in de tweede helft van de jaren 90 uitgegeven. Hardcover van de eerste 57 delen, in het originele Vlaams, zoals ze in de krant waren verschenen, dus zwart wit ( of bruin/ blauw - wit zo je wil.)  Ik weet niet of ze daarna nog in een andere herdruk zijn verschenen. Volgens mij niet.
 

Ik kan je alleen maar aanbevelen, als je deze reeks een keer tegen een schappelijke prijs tegen komt: niet aarzelen, meteen kopen. Het zijn juist díe albums van Suske en Wiske die ik nog regelmatig herlees!

Alleen al vanwege het heerlijke Vlaams en alle verwijzingen naar de actualiteit die in de latere kleurenversies allemaal zijn weggepoetst. Om nog maar te zwijgen van die wanstaltige, hertekende albums. Die trekken in de nieuwe versie echt op niks.

 

De gehele serie is niet alleen prachtig om te lezen, maar ook nog eens een mooi tijdsdocument. Alle actuele toespelingen worden bovendien op een extra inlegvellen uitgelegd voor de moderne lezer. 

09C072EE-054C-4017-9048-ED9D372E1BE5.jpeg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
Op 4/2/2021 om 13:40, TDPB zei:

Als personages als S&W of Jommeke plots vriendjes hebben waar je nog nooit van gehoord hebt wringt dat inderdaad wel een beetje. Maar we weten natuurlijk niet wat stripfiguren tussen hun avonturen door doen.

 

Optreden in avonturen is hun werk. Wat ze in hun vrije tijd doen, zijn onze zaken niet.

Link naar reactie

De onsterfelijke Jane Hamilton uit de pilotenstrop Buck Danny. Heeft geen vrienden, hooguit handlangers.

Maar daar lijkt verandering in te komen: ondanks pseudo Lady-X noemt haar grootste vijand Buck Danny haar 

tegenwoordig Jane. En vanwege gezamenlijke vijand is het niet ondenkbaar, dat deze Buck zich tot haar enigste

vriend kan ontwikkelen. Scenarist Yann opperde in magazine Casemate al eens deze spin-off  (en deze Buck

zou zomaar de vader kunnen zijn, en scenarist Zumbiehl zou in het 60ste Buck Danny album met een verrassing

komen)...

 

AW-the-daughter-of-Lady-X-263x.png © magazine Casemate, 2016

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
  • 10 months later...

Sta er even bij stil dat Hobbes niet echt leeft en Calvin moet dan zowat het eenzaamste jongetje op aarde zijn.

Nooit een echt vriendje waar hij mee speelt, zielig alleen in zijn boomhut en als er andere kinderen in de strip voorkomen, dan ligt hij ermee overhoop. En het contact met volwassen figuren verloopt ook altijd moeizaam.

 

afbeelding.png.5322c7a78148cdef8a5a9b42cce10259.png

Link naar reactie
7 uren geleden, cinco zei:

Sta er even bij stil dat Hobbes niet echt leeft en Calvin moet dan zowat het eenzaamste jongetje op aarde zijn.

Nooit een echt vriendje waar hij mee speelt, zielig alleen in zijn boomhut en als er andere kinderen in de strip voorkomen, dan ligt hij ermee overhoop. En het contact met volwassen figuren verloopt ook altijd moeizaam.

 

afbeelding.png.5322c7a78148cdef8a5a9b42cce10259.png

 

Alleen en eenzaam zijn niet hetzelfde. Als kind speelde ik het liefst alleen, en ook nu ben ik nooit in beter gezelschap dan wanneer ik alleen ben.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...