Ga naar inhoud

12Bis Onder Curatele


Gast Kontiki

Recommended Posts

Gast Kontiki

12bis zit in slechte papieren. Er zijn diverse klachten van auteurs die niet betaald kregen en krijgen. Een persverantwoordelijke van Delcourt (ik weet ook niet hoe die eraan te pas kwam) bevestigde afgelopen weekend dat de uitgeverij onder curatele staat.

Link naar reactie
Gast Natte aap

aaaaaaaaaaaargh. Voor 1 keer dat ik eens een onafgewerkte reeks begin, gaat de uitgeverij failliet.

bye bye muraqqa. En het laatste deel van de cyclus van Cyann was toch ook nog niet uitgegeven.

jammer

Link naar reactie

Altijd jammer om te horen en op zich vooral triest voor de uitgeverij en medewerkers zelf.

Maar ja, dit kan gebeuren, zeker in deze tijden. 

Dan is een niet complete serie toch wel een heel klein probleempje :e005:. Als we in het leven al zo ver zijn dat ik me hier echt druk om ga te maken of ga sippen dat ik niets meer koop, alleen complete series.......nou nou........ :e009:.

Maar misschien nemen andere uitgeverijen nog een en ander over, ik heb geloof ik alleen Muraqqa.......goed boek, toch ook wel een grote naam, niets voor Daedalus of Dark Dragon..??. :e012:

Link naar reactie

12bis zit in slechte papieren. Er zijn diverse klachten van auteurs die niet betaald kregen en krijgen. Een persverantwoordelijke van Delcourt (ik weet ook niet hoe die eraan te pas kwam) bevestigde afgelopen weekend dat de uitgeverij onder curatele staat.

Was al een tijdje verdacht stil rond deze uitgeverij, helaas.

 

Allé,

 

 

Op die manier begint men aan niks meer zonder dat het volledig uitgegeven is.

 

Ze verplichten er zo inderdaad wel toe. (Toch voor verzamelaars die eenvormige uitgaven verkiezen.) Ik moet eerlijk toegeven dat ik soms deze werkwijze ook toepas, en regelmatig pas koop als de hele reeks in vertaling uit is. Tenzij ik eerder hoor dat sommige delen uitverkocht zijn bij de uitgeverij.

 

Nog een vraagje, 'ze waren met tien' is zo'n reeks waarover ik lang twijfelde om die al dan niet aan te kopen. Uiteindelijk niet gedaan, had een voorgevoel denk ik. Hoever stond deze reeks eigenlijk in het Frans en in vertaling?

Hoe veel uitgevers en series moeten er nog sneuvelen voordat men de handen ineen slaat en aan de oplossing voor een structureel probleem gaat werken?

Inderdaad, het is steeds duidelijker dat er een algemeen structureel probleem heerst. Het zoeken naar het juiste antwoord daarop, gebeurt deels helaas via trial and error, imho.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ze waren met Tien: 4 van de 6 delen zijn vertaald.

Het gekke is dat volgens info van distributeur Caravelle deze week de vertaling verschijnt van De Laatste Kathaar 3.

 

Onder curatele wil trouwens niet automatisch zeggen dat de uitgeverij failliet is. In de meeste gevallen is het wel een eerste stap daar naartoe. Er zal eerst worden bekeken hoe alle schuldeisers vereffend kunnen worden en hoe het bedrijf eventueel onder uitgeklede vorm verder kan. Er zijn ook al geruchten over een mogelijke overname, bijvoorbeeld door Delcourt die tevoren al het stripfonds van Robert Laffont (met Saria en Het Maagdenbos) overnam.

En Bourgeon komt sowieso terecht, tenzij hij zodanig gedegouteerd is dat hij het striptekenen voor gezien houdt.

Link naar reactie

Je kunt sinds enkele jaren goedkoop in China drukken. Sommigen hebben daardoor hun kans gezien en zijn (meer) beginnen uit te geven. Maar het is niet omdat er meer verschijnt, dat er meer wordt verkocht.

 

Maar het is nu ook niet zo'n recent fenomeen. Er zijn altijd perioden geweest dat kleine uitgevers opstonden en weer omvielen. Ik heb hier het een en ander van kleine uitgeverijen liggen: eerste delen van trilogieën waarvan zelfs het tweede deel niet verscheen en dat soort dingen.

Link naar reactie

Ze waren met Tien: 4 van de 6 delen zijn vertaald.

Het gekke is dat volgens info van distributeur Caravelle deze week de vertaling verschijnt van De Laatste Kathaar 3.

 

Onder curatele wil trouwens niet automatisch zeggen dat de uitgeverij failliet is. In de meeste gevallen is het wel een eerste stap daar naartoe. Er zal eerst worden bekeken hoe alle schuldeisers vereffend kunnen worden en hoe het bedrijf eventueel onder uitgeklede vorm verder kan. Er zijn ook al geruchten over een mogelijke overname, bijvoorbeeld door Delcourt die tevoren al het stripfonds van Robert Laffont (met Saria en Het Maagdenbos) overnam.

En Bourgeon komt sowieso terecht, tenzij hij zodanig gedegouteerd is dat hij het striptekenen voor gezien houdt.

Iets onder curatele wil zeggen dat een bedrijf zich beroept op de wet wco. Wet der continuiteit ondernemingen. Concreet vraagt een onderneming aan de rechter uitstel van betaling voor al zijn schulden. Het kan nog wel gelden innen gedurende deze periode. Deze wco periode kan verschillend ingevuld worden. Of een grondige reorganisatie, of schuldbemiddeling, of een overname. niet zelden worden de activa verkocht aan een overnemer. De prijs die hij hiervoor betaald komt bij de curator. De curator betaalt hiermee de schulden af tot zolang er geld is in volgende volgorde: eerst de armen zoals de rsz en de belastingen, dan de minder armen zoals het personeel. Voor de rijken, de gewonen schuleisers blijft er zelden iets over.

 

Ah, mijn ereloonnota voor bovenstaande heldere uitleg krijgt prioriteit op alles ;)

Link naar reactie

Nog een kleine toelichting op de zeer goede uitleg van Timhardt.

 

Volgens de tijd geraakt slechts 20% van de bedrijven die in wco geraken ook uit wco.  Je moet al een zeer goed business plan kunnen voorleggen.  En er komt inderdaad ook schuldbemiddeling aan te pas.  Dat wilt dus eigenlijk zeggen dat er, om uit wco te geraken, een deel van de schulden wordt kwijtgescholden.

 

Zie niet goed in hoe ze dat gaan doen.

 

Nick.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...