Ga naar inhoud

voor de ramp


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 10 months later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
  • 9 months later...
5 uren geleden, Peter Motte zei:

Als ik me niet vergis een van die historisch en wetenschappelijk alles behalve nauwkeurige series.

 

Het hoeft geen documentaire te zijn, hè.

Fictie heeft recht op dichterlijke vrijheid.

Uiteindelijk zijn nu veel mensen die na de jaren '80 geboren zijn zich beter bewust van gans dat Tsjernobyl-gebeuren dankzij die serie.

 

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik zeg altijd: er zijn te weinig nerds.

Vanavond had ik repetitie met een nieuw bandje.

Ik had grondig mijn huiswerk gemaakt, en dat wierp zeker zijn vruchten af.

we proberen zogezegd “stoere mannen muziek” te maken.

(onze bassist is een vrouw en samen met de zanger)

om het kort te zijn: stereotype’s genoeg, maar als jij een hobby/passie ergens voor hebt, duik er diep in, probeer zoveel mogelijk te weten en te leren.

Maybe I’m just White and Nerdy 🎶

DF44AD85-4B31-4D14-9275-58CD8FDD6037.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
Op 24/11/2023 om 12:00, Peter Motte zei:

Als ik me niet vergis een van die historisch en wetenschappelijk alles behalve nauwkeurige series.

 

Vrij accuraat eigenlijk, toch als het om technische zaken gaat.

Er is van de overlevers wel commentaar gekomen op de rol van de ploegleider, die in werkelijkheid niet zo'n dictatoriale eikel zou zijn en er werd veel minder afgedreigd dan in de serie. 

 

Er is ook geen helikopter gecrashed op het moment van de meltdown, maar pas maanden later nadat deze met z'n rotor een heiskabel raakte. 

 

De mijnwerkers gingen niet naakt aan het werk, maar deden wel een (deel van) hun beschermende kledij uit. Hooguit deden er enkele ook hun hemd uit. Hun werk bleek uiteindelijk ook niet nodig te zijn, maar dat wist men op het moment zelf nog niet. De kern is nooit door het beton gebrand, maar men hield er wel rekening mee. 

 

Ook de "biorobots" waren echt. Nadat gewone robots niet effectief bleken en zelfs de Duitse robot het opgaf (de Russen logen over de hoeveelheid radioactiviteit) hebben mensen het materiaal op de daken geruimd. 

 

Vooral tijdens de rechtszaak werden de zaken anders voorgesteld. Legasov was er zelfs niet aanwezig, in de serie legde hij de schuld grotendeels bij de "goedkope brol" die werd gebruikt in de centrales. De schuld werd ook grotendeels bij de ploegleider gelegd (Dyatlov?) en diens hoop op promotie maar ook dat is bij zijn haren gesleurd volgens getuigen. De echte rechtszaak heeft ook weken geduurd. 

De oorzaak lag toch vooral bij het systeem waarbij braaf werd gedaan wat werd opgedragen, ook al wist men soms beter. Zo zou een soortgelijke test in een andere reactor ook zijn misgelopen, om gelijkaardige redenen, maar heeft men daar de reactor gewoon stilgelegd, wat de enige juiste reactie was. Dit nieuws werd nooit gedeeld over de andere centrales, wat er mee toe geleid heeft dat men hier het vermogen heeft proberen op te voeren, met de runaway tot gevolg. 

 

Ik heb de serie met heel veel aandacht gevolgd, deels uit interesse door mijn werk dat toch een beetje gelijkaardig is. Deels door wat er in Fukushima is gebeurd. 

Als procesoperator voel je je toch een beetje verbonden met de mensen die er werkten, en die eigenlijk de enigen zijn die ook de shit kunnen opkuisen omdat maar weinig mensen exact weten hoe de plant in elkaar steekt en werkt. 

Ik heb zelf ook al wat incidenten meegemaakt die gelukkig binnen de perken zijn gebleven dankzij werkende veiligheidssystemen, de kennis van de mensen die de plant bedienen en één keertje een dosis geluk. Enkele jaren geleden is een collega zwaar verbrand geraakt door wat eigenlijk zijn eigen stomme fout was (negeren van veiligheidsinstructies en het niet dragen van extra beschermingskledij) wat je nog maar eens doet beseffen dat een chemische (of nucleaire in het geval van Chernobyl en Fukushima) geen koekjesfabrieken zijn. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...