Ga naar inhoud

Tom Poes / Olivier B Bommel


bates

Recommended Posts

Beste vrienden,

 

Nadat ik vorig jaar min collectie van De Brokkenmakers vervolledigd had, heb ik de afgelopen maanden veel gelezen.

Onlangs had ik een fijn idee voor een nieuwe collectie te starten, de titel licht al een tipje van de sluier op.

 

Als kind heb ik ettelijke malen de film van Olivier Bommel "Als u begrijpt wat ik bedoel" bekeken. 

In de lokale bib waren ook enkele andere stripverhalen, maar deze konden toch niet tippen aan de film.

 

Na wat opzoekwerk blijkt dat er toch wel een ruim aantal nummers uitzijn.

 

Vandaar mijn volgende vragen:

 

Waar kan ik ergens een up-to-date en volledig overzicht vinden van de verhalen? Sommige zijn meerdere malen uitgegeven en worden erbij geteld.

Welke verhalen zijn echte aanraders, zijn er bundels beschikbaar....

 

Ik ben woonachtig in Belgie en deze stripfiguur is hier minder bekend.

 

Bedankt voor alle tips en info.

 

Mvg.

Thomas

Link naar reactie

Hier vind je zo'n beetje alles wat ooit van Bommel is uitgebracht.

 

https://www.lastdodo.nl/nl/areas/11479-bommel-en-tom-poes?cf[6797]=33439

 

Je kan de Bommelverhalen kortweg verdelen in 2 groepen.

 

- De tekststrips - 3 plaatjes met daaronder het verhaal

- De weekbladstrips - Dit zijn strips die meestal in Donald Duck zijn gepubliceerd.

 

De tekststrips worden door de meeste liefhebbers hoger aangeslagen.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
57 minuten geleden, bates zei:

Beste vrienden,

 

Nadat ik vorig jaar min collectie van De Brokkenmakers vervolledigd had, heb ik de afgelopen maanden veel gelezen.

Onlangs had ik een fijn idee voor een nieuwe collectie te starten, de titel licht al een tipje van de sluier op.

 

Als kind heb ik ettelijke malen de film van Olivier Bommel "Als u begrijpt wat ik bedoel" bekeken. 

In de lokale bib waren ook enkele andere stripverhalen, maar deze konden toch niet tippen aan de film.

 

Na wat opzoekwerk blijkt dat er toch wel een ruim aantal nummers uitzijn.

 

Vandaar mijn volgende vragen:

 

Waar kan ik ergens een up-to-date en volledig overzicht vinden van de verhalen? Sommige zijn meerdere malen uitgegeven en worden erbij geteld.

Welke verhalen zijn echte aanraders, zijn er bundels beschikbaar....

 

Ik ben woonachtig in Belgie en deze stripfiguur is hier minder bekend.

 

Bedankt voor alle tips en info.

 

Mvg.

Thomas

 

 

Er is ooit een folder verschenen bij de Bezige Bij van al het werk van Bommel (integraal, de blauwe reeks) met het overzicht van alle delen. Mocht je deze nergens vinden dan is er het boekje:

 

image.thumb.png.9c8a5f6b4578a50cefbd84f99e8fc9a1.png

 

image.thumb.png.8f7550805820b49d404b48194ad1dfb9.png

 

 

Link naar reactie

De blauwe reeks is de reeks die je nodig hebt. Handig formaat, grote tekeningen. Ik heb ondertussen 59 van de 60 delen kunnen kopen. Het eerste deel mis ik nog. Met die zestig delen heb je de 177 verhalen die in de kranten verschenen zijn.

Voor de prijs hoef je het niet te laten: 15 euro per deel.

Dus, dat is doenbaar. Panda heeft ze ook allemaal uitgeven. Ik weet niet in hoeverre die nog beschikbaar zijn. Wel duurder en groter formaat, maar wel ook mooi.

Link naar reactie

Dank je wel de voor de snelle repliek.

Ik zal eens langs mijn twee stripboeren langslopen deze week en hopelijk kan ik alvast met de collectie beginnen.

Het doel van deze specifieke collectie is delen met de kids, mijn oudste is 5 jaar oud.

Bevat de "blauwe reeks" voldoende elementen om het aantrekkelijk te houden voor deze leeftijd?

Welke nummers uit de verzameling steken er juist wat bovenuit en zijn een echt een "must have" of een fijne begin voor de verzameling.

 

Bijkomende zag ik ook een verzamelboek met alle personages uit de reeks, is dit een fijne investering voor de collectie?

Bedankt voor de input.

Link naar reactie

De dagbladpublicaties van "Heer Bommel en Tom Poes" zijn nu niet direct verhalen om samen met (heel) jonge kids te gaan lezen/bekijken.  Vooreerst gaat het om tekststrips, een volledig uit de mode geraakt fenomeen.  Tekststrips bestaan uit tekeningen met een beschrijvende tekst (en de daarin vervatte dialogen) er onder.  Daarnaast zijn de teksten in de loop ter tijd geëvolueerd van kinderverhalen naar literaire teksten.

Een goed idee van de Bommel-verhalen krijg je via onderstaande link.

 

https://literatuurmuseum.nl/verhalen/toonder/ontwikkeling-van-de-avonturen-van-tom-poes-tot-de-bommel-saga

 

Enkele voorbeelden.

567547048_HeerBommelendeAntiloog.thumb.jpg.895cca8d8b9367c9c651daf8cc17eb9a.jpg

35526525_HeerBommelendeVergelder.thumb.jpg.23580f848bcb05cffe90481f6987a649.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Ze zijn allemaal terug te vinden in de blauwe reeks. Die beschrijvende teksten zijn bij Tom Poes echt wel een welkome aanvulling. Ze zijn zeker niet saai. Meestal staan tekststrips vol met overbodige informatie en voor mij onleesbaar. Zo heb ik onlangs Eric De Noorman ook eens geprobeerd maar dat viel bar tegen.

De enige andere tekststrip die ik zeer de moeite vind is Paulus de Boskabouter. En dat is wel voor kinderen.

Link naar reactie
Op 6/8/2021 om 08:06, bates zei:

 

 

Welke nummers uit de Blauwe Bommel reeks zou je zeker aanbevelen?

Ik zou dit weekend er graag 2 op de kop tikken in De Slegte om eens te proberen, maar buiten de animatiefilm is mijn Bommel expertise beperkt.

 

Bedankt!

Een aantal aanbevelingen zijn:

- Heer Bommel en de Zwelbast ( Daar is de tekenfilm op gebaseerd)

- Het Kukel

- De Bovenbazen

- De pasmunt

- De grote Baribal

- De slijtmijt

- De Labberdaan

 

Maar voor een 5 jarige zijn deze verhalen misschien nog iets te complex 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

ik moet zeggen dat ik voor ik kon lezen al volledig gebiologeerd was door de Bommel strips. Als klein kind vond ik de tekeningen al heel mooi en duister. en een deel van de verhalen kon je er ook zonder de tekst al wel uit halen. wat dat betreft maakt het niet uit als je toch nog niet kan lezen of je ballon- dan wel tekststrips bekijkt.

 

Link naar reactie

Ik heb diverse pistes bewandeld.

Van de Bezige Bij heb ik twee pocket verzamelboekjes gekocht met de verhalen die gebruikt zijn voor de film.

De kids zijn er weg van.

 

En vervolgens van de publicaties, ook van de Bezige Bij, met rode kaft, met wat ouder werk.

Voordeel hier is dat de prentjes wat groter zijn.

 

Bedankt voor de tips en nu ga ik toch wel vaker bij de Boekhandel langsgaan.

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

een kleine maand na de eerste aankoop. Kids vinden de verhalen nog altijd zeer fijn (aangepaste versie) maar ik vind wel dat sommige zeer progressief zijn als je de tijdsgeest en het jaar van publicatie in acht neemt. Hoe dan ook, sporadisch zal ik nog wel enkele boekjes in huis halen. Bedankt voor de tips

Link naar reactie
  • 2 years later...

Ik ben op zoek naar een titel van een strip die ik als kind heb gelezen.

In mijn herinnering ging het over een verhaal waarin Sickbok op een orgel speelt dat allerlei gekleurde bellen uitblies dievolgens

mij schadelijk waren. Tom Poes en Bommel moesten dit zien te stoppen.

Het verhaal speelde zich in een winterse setting af.

Kan iemand mij helpen?

Veel dank alvast!

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...