Ga naar inhoud

Diedeldus (Jeugdsectie Daedalus)


esteban²

Recommended Posts

Eerst en vooral :

Thumbs up voor Diedeldus, de jeugd-afdeling van Daedalus. 👍  Zij geven heel wat interessante, toffe en mooie jeugdreeksen een kans in vertaling.  Denk bijvoorbeeld maar aan Hexeleintje (Sorcéline), De Reuzen, Kittens tegen ..., Enola Holmes, Dagboek van een Krijger en de verderzetting van FRNK.  En ze hebben nog wat moois in 't verschiet.  Goody!

Maar :

Ik heb vandaag de eerste albums van Hexeleintje en Kittens ontvangen, voor mijn petekind haar verjaardag.  En euh ... Wat is me dat?  Nu ben ik niet iemand die snel gaat zagen en klagen over het materiaal of papierkwaliteit, meer nog, ik vind dat veel mensen daarin nogal kunnen overdrijven.  Maar in dit geval?  De reactie van mijn zus, die daar doorgaans nochtans geen sikkepit om geeft en ze zal inpakken als cadeau, sprak boekdelen: 

"Oei.  Is dat een officiële strip?  Die cover is zo ... supergoedkoop?  Dat lijkt wel gekopieerd van de echte strip.  Zijn die dan minder duur ofzo?"

En ik kan het niet beter omschrijven.  De kleuren van de cover zijn ongelooflijk flets, die komen totaal niet tot hun recht op dit erg goedkoop ogende matte papier.  Het lijkt alsof ze even in de zon gestaan hebben.  Dat gaat nog meer opvallen wanneer je de Diedeldus-folder er gaat bijnemen waar alles op eerder glanzend papier gedrukt is.  Wanneer je de twee naast elkaar gaat leggen, is het verschil immens.  In de folder spatten de kleuren van 't papier. 

De als goedkoop karton aanvoelende kaft kan ook weinig verdragen.  Het zijn randen of hoeken die niet tegen het minste beetje kunnen, héél makkelijk zichtbaar beschadigd.  Dat is nu al het geval, ze komen haast rechtstreeks van de leverancier en waren puik ingepakt.  En toch, je ziet het al.  En dat in jeugdige handen?  't Snijwerk boven en onderaan van de kaft oogt ook niet al te proper.  Ik begrijp deze keuze niet goed.  Dacht de ambetanterik in mezelf:  En dat voor die prijs? 🤨 Vergelijk dit maar eens met de mat/blinkende kaft van de meest recente Celestine (Dark Dragon Books), die ook veel sterker aanvoelt of Het Dagboek van Cérise (Silvester Strips), beide aan dezelfde prijs.  Nuja, één euro meer.

* Wie zich afvraagt hoe het papier van de kaft dan wel is, zoals de Scratch Najaar 2019 catalogus.  Maar net dat tikkeltje minder kwalitatief ogend.

Question:

 

Zijn er mensen die de nieuwste FRNK (onder Diedeldus) al in huis hebben?  Zoja, is dat dezelfde soort kaft?  Want eerlijk is eerlijk, dan begin ik er gewoon niet meer aan.  En iemand die De Reuzen in huis heeft?  Want zulke prachtige covers verdienen wel beter.  Ik vind zo'n uitgave de vraagprijs niet waard.  Binnenkort brengen ze Reinaert van Morlange (veelbelovend) en Het Oceaankind (joepie!) uit.  Ik vrees er al voor.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik heb hem hier naast me liggen. De cover is in een andere textuur van dan de standaard Daedalus softcover. Eerder ruw. 

In vind daar niets mis mee. De drukkwaliteit van de cover en binnenwerk is goed. Beter zelfs, een oud zeer bij de Daedalus softcovers is opgelost. Het gladde papier op de binnenkant van de cover en de pagina's maakt het moeilijk voor tekenaars om in een Daedalus-strip te signeren.

Dat gaat hier geen probleem zijn.

Ik vind het dus ronduit een verbetering. Het zou jammer zijn om de strip hiervoor te laten liggen.

 

 

 

Link naar reactie
13 uren geleden, esteban² zei:

Eerst en vooral :

Thumbs up voor Diedeldus, de jeugd-afdeling van Daedalus. 👍  Zij geven heel wat interessante, toffe en mooie jeugdreeksen een kans in vertaling.  Denk bijvoorbeeld maar aan Hexeleintje (Sorcéline), De Reuzen, Kittens tegen ..., Enola Holmes, Dagboek van een Krijger en de verderzetting van FRNK.  En ze hebben nog wat moois in 't verschiet.  Goody!

Maar :

Ik heb vandaag de eerste albums van Hexeleintje en Kittens ontvangen, voor mijn petekind haar verjaardag.  En euh ... Wat is me dat?  Nu ben ik niet iemand die snel gaat zagen en klagen over het materiaal of papierkwaliteit, meer nog, ik vind dat veel mensen daarin nogal kunnen overdrijven.  Maar in dit geval?  De reactie van mijn zus, die daar doorgaans nochtans geen sikkepit om geeft en ze zal inpakken als cadeau, sprak boekdelen: 

"Oei.  Is dat een officiële strip?  Die cover is zo ... supergoedkoop?  Dat lijkt wel gekopieerd van de echte strip.  Zijn die dan minder duur ofzo?"

En ik kan het niet beter omschrijven.  De kleuren van de cover zijn ongelooflijk flets, die komen totaal niet tot hun recht op dit erg goedkoop ogende matte papier.  Het lijkt alsof ze even in de zon gestaan hebben.  Dat gaat nog meer opvallen wanneer je de Diedeldus-folder er gaat bijnemen waar alles op eerder glanzend papier gedrukt is.  Wanneer je de twee naast elkaar gaat leggen, is het verschil immens.  In de folder spatten de kleuren van 't papier. 

De als goedkoop karton aanvoelende kaft kan ook weinig verdragen.  Het zijn randen of hoeken die niet tegen het minste beetje kunnen, héél makkelijk zichtbaar beschadigd.  Dat is nu al het geval, ze komen haast rechtstreeks van de leverancier en waren puik ingepakt.  En toch, je ziet het al.  En dat in jeugdige handen?  't Snijwerk boven en onderaan van de kaft oogt ook niet al te proper.  Ik begrijp deze keuze niet goed.  Dacht de ambetanterik in mezelf:  En dat voor die prijs? 🤨 Vergelijk dit maar eens met de mat/blinkende kaft van de meest recente Celestine (Dark Dragon Books), die ook veel sterker aanvoelt of Het Dagboek van Cérise (Silvester Strips), beide aan dezelfde prijs.  Nuja, één euro meer.

* Wie zich afvraagt hoe het papier van de kaft dan wel is, zoals de Scratch Najaar 2019 catalogus.  Maar net dat tikkeltje minder kwalitatief ogend.

Question:

 

Zijn er mensen die de nieuwste FRNK (onder Diedeldus) al in huis hebben?  Zoja, is dat dezelfde soort kaft?  Want eerlijk is eerlijk, dan begin ik er gewoon niet meer aan.  En iemand die De Reuzen in huis heeft?  Want zulke prachtige covers verdienen wel beter.  Ik vind zo'n uitgave de vraagprijs niet waard.  Binnenkort brengen ze Reinaert van Morlange (veelbelovend) en Het Oceaankind (joepie!) uit.  Ik vrees er al voor.

Ik vind de kaft prima. De stuctuur van het papier is goed en geeft een eigenheid aan de albums van Diedeldus.

Link naar reactie

Oei, FRNK dus ook blijkbaar?  Dan vrees ik hetzelfde voor De Reuzen. 😕 

Wat mij betreft een jammere keuze bij de SC-versies.  De matte print op deze structuur (omslag) is een ongelukkige combinatie en geen geschenk voor de kleuren.  Echt wel flets, vind ik.  Het oogt en voelt goedkoop.  Ik ben nochtans fan van matte covers, zoals bij Hilda bijvoorbeeld. (Scratch Books)  Maar absoluut niet zoals bij de twee Diedeldus-exemplaren die ik in handen heb.

Enfin, het is wat het is.  Zo heb ik ook eens iets gevonden om over te klagen.  Het moeten niet altijd dezelfde zijn. :D  En des te beter dat anderen dat gevoel niet hebben.  Dan is het alvast geen euvel voor de verkoop.  Want ik vind Diedeldus wel een mooi aanbod hebben wat jeugdreeksen betreft.  Ik hoop dat het een succesverhaal mag zijn.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Hun fonds verstevigen, dat absoluut.  Het tempo zit ook wel goed, met over slechts enkele weken al de vervolgen van pas verschenen titels.  En zit er ook aan te komen:

image.thumb.png.425e6f3114a2b13844fa169dac430a50.png

PS: Ik heb voorheen nog geen enkel jeugdalbum van Daedalus in handen gehad, dus voor mij was het de eerste maal dat ik hun covers in 't echt zag.  Dat er uitgerekend op dit forum niemand hetzelfde idee over die omslag heeft, verrast mij wel.  Zoals gezegd, des te beter. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

[zaagmodus] Vandaag Hexeleintje (3) en Het Vergeten Eiland (1) ontvangen voor onder de kerstboom.  Het blijft me storen die cheap-ass papier covers van Hexeleintje, ook nu weer ietwat slordig afgesneden met allemaal minieme karteltjes en zo fragiel als maar zijn kan.  Ik vind dat z'n prijs niet waard.  En, in tegenstelling tot haar eerste indruk, heeft ook mijn petekind ondertussen al de opmerking gemaakt dat die zo snel beschadigd zijn, ook al is ze voorzichtig.  En dat is ze écht wel hoor. [/zaagmodus]

 

Het Vergeten Eiland is helemaal anders, voor die uitstekende cover-papierkwaliteit leg ik maar al te graag centjes neer.  Zo zouden al die Diedeldus reeksen altijd moeten gedrukt worden, vind ik. 'k Hoop dat Het Heksenkind in die categorie valt.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Echt, @Daedalus?  Dat zou een immense verbetering zijn. 👍 

Voor de duidelijkheid: Ik vind de Diedeldus-catalogus fantastisch voor de jeugd, daarover geen seconde twijfel.  Maar die fragiel kartonnen covers hebben mij echt tegengehouden bij bepaalde reeksen.  De stripwinkel heeft dat ook al gezegd, toen ik er aan de telefoon (bestelling) iets over vroeg mbt Hexeleintje: "Ze zijn inderdaad erg gevoelig voor gebruiksschade, niet ideaal, we zijn er zelf ook geen fan van."

 

Keep up the good work!

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 months later...

Heksenkind vandaag ontvangen. Ja hoor, zó zie ik 't graag.  Puike kwaliteit van de omslag! 👍 Vanaf nu geen twijfels meer wat Diedeldus-aankopen betreft.  Mochten de andere -met mindere kaft- titels nog als herdruk in het nieuwe jasje verschijnen, zal ik die ook herbekijken.

 

Wat kan Stedho toch geweldige plaatjes afleveren. 💛

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...