Ga naar inhoud

Faillissement Strip2000


Recommended Posts

Bron : Eindhovens Dagblad

 

Sjoemelend veilinghuis gaat ervandoor met opbrengst van faillissement Eindhovense stripuitgever

 

De curator in het faillissement van de Eindhovense stripboekenuitgever Strip2000 liet vijf jaar geleden de volledige stripvoorraad veilen door online veilinghuis Daan Auctions. Van de tienduizenden euro’s aan opbrengst ontving hij maar een schijntje door gesjoemel bij het inmiddels bankroete veilingbedrijf.

 

Gouden bergen waren er beloofd. Want de marktwaarde van de collectie met 180.000 stripboeken ging al snel richting de tweeënhalve ton. Tenminste, daarop taxeerde veilinghuis Daan Auctions de volledige voorraad van de failliete Eindhovense uitgever Strip2000 toen de Eindhovense curator daar aanklopte. Maar de online verkoop draaide uit op een koude douche. Niet alleen omdat de berg strips voor veel minder weg ging dan vooraf was ingeschat.

 

Maar vooral omdat bijna vijf jaar na dato nog nauwelijks iets is uitgekeerd. Schuldeisers in het faillissement van de Eindhovense stripboekenuitgever dreigen daardoor voor tienduizenden euro’s het schip in te gaan. Zij worden meegesleurd in de val van Daan Auctions. Want als gevolg van wanbeleid ging het Amsterdamse online veilinghuis in 2018 bankroet. Gedupeerden, waaronder veel curatoren die goederen via de veilingsite hadden verkocht, konden fluiten naar de opbrengst.

 

Eén van die curatoren is Ralf van der Pas, curator en partner bij de Eindhovense vestiging van het internationale advocaten- en notariskantoor Taylor Wessing. Hij is sinds 2017 belast met de afwikkeling van het faillissement van Strip2000, een uitgever van vooral humoristische strips van een waslijst aan bekende tekenaars. 

 

Drijvende kracht achter Strip2000 was internetondernemer Eindhovenaar Peter van der Heijden, destijds een van de oprichters van het succesvolle Eindhovense spelletjesbedrijf Zylom. De schok is groot als de gedreven stripfanaat in 2015 volkomen onverwachts overlijdt op 40-jarige leeftijd. Nog geen twee weken nadat hij vader werd. 

Zijn vrouw zet het werk van haar man voort, maar zij kan niet voorkomen dat twee jaar later het doek definitief valt voor Strip2000. De uitgever was al jaren verliesgevend; bij de drukker stond de onderneming al behoorlijk in het krijt. De gemiddelde kosten per stripalbum waren simpelweg te hoog om er iets aan over te houden, tekende de curator op in 2018. 

 

Er was werk aan de winkel. Meer dan dertig schuldeisers kloppen aan die in totaal meer dan 200.000 euro tegoed hebben. Met de tafels, stoelen, bureaus en boekenkasten die curator Van der Pas in de burelen van de Eindhovense uitgever aantreft, lijkt wat geld voor hen terughalen nog een hele kluif te worden. Maar het kapitaal staat in het magazijn: dozen met een enorme voorraad aan strips. 

 

Van der Pas: ,,Ik kreeg een bod van 25.000 euro van een partij op alle strips. Ik heb daarop een veilingbedrijf ingeschakeld.” Dat was Daan Auctions. De veilingmeesters van Daan taxeren de voorraad. En dan volgt een meevaller. Zelfs bij een rappe verkoop brengt de stripcollectie zeker zo’n 114.000 euro op, schatten ze. Maar de eigenlijke marktwaarde ligt fors hoger en bedraagt 243.000 euro. ,,Ik dacht goud in handen te hebben”, aldus de Eindhovense curator. Die besluit in 2017 over te gaan tot veiling. 

 

De beloofde gouden bergen blijven uit. Uiteindelijk brengt de stripveiling ruim 37 mille op. Maar dat geld komt niet bij de curator terecht. Hij gelooft zijn oren niet als de directeur van Daan na wat aandringen bij hem opbiecht dat het geld er niet meer is. De opbrengsten van de veiling stonden niet meer op een afgezonderde rekening, maar waren door de Daan-bestuurders gebruikt om het eigen bedrijf te financieren en het eigen veilingpersoneel te betalen. En zo was het geld uit de stripverkoop opeens verdwenen.

 

Van der Pas: ,,Bizar. Ja, je hoort wel eens dat een notaris of advocaat uit de bocht vliegt.” Maar dat een veilinghuis zelf de derdenrekening leegrooft, had hij nog nooit meegemaakt. Als een jaar later plotseling het doek valt voor het veilinghuis blijkt pas hoe groot de schade is. De schuldeisers in het faillissement van Strip2000 blijken lang niet de enigen. Zeker 800.000 euro is de totale faillissementsschade. Vorig jaar zijn de bestuurders hoofdelijk veroordeeld om als voorschot alvast 7 ton te betalen. 

 

Nu probeert Van der Pas ook de verduisterde 30.000 euro terug te krijgen. Hij kreeg van de rechter vorige week het gelijk aan zijn zijde. Of dat betekent dat het geld nu nog komt is nog maar de vraag. ,,Maar we blijven ze achter de broek aan zitten.” Hij overweegt ook strafrechtelijk aangifte te doen. Zo lijkt er na vijf jaar voorlopig nog geen punt te kunnen worden gezet achter het faillissement van de Eindhovense stripuitgever Strip2000.

 

Link naar reactie

Met die 37.000 zal niet veel meer dan de curator kunnen betaald worden, de schuldeisers blijven sowieso in de kou staan.

 

Met de oplages van Strip2000 zal de drukkost zo’n 0,50 - 0,60 euro geweest zijn voor een SC, ik sprak hem soms eens op een stripbeurs en als ik me goed herinner werden ze in China gedrukt. Het zijn mooie uitgaven bij Strip2000 maar bij een dergelijke bulkverkoop is 0,20 zeker normaal voor grotere oplages. Die curator heeft zich laten vangen door een veilingzaal die z’n financiële put al een tijdje aan het vullen was met andermans geld.

Link naar reactie
Op 3/2/2022 om 21:22, tuinmantvkijken zei:

Die aantallen kloppen wel ongeveer maar er was niet veel vraag naar op Catawiki veiling brachten ze ook niks op heb toen zelf ook nog contact gehad met die lui maar vond teveel en teduur collega handelaar heeft meeste opgekocht 

 

Ze zouden niet failliet zijn gegaan als er vraag zou zijn geweest naar hun strips.

Als ik de getalen lees, heb ik de indruk dat ze daar bij Strip2000 de markt hebben overschat, zeker voor een nieuwe uitgever.

Link naar reactie
18 uren geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Peter van der Heijden wist wel hoe zijn vrouw de verkoop kon verhogen.

 

Was het niet ook al snel minder beginnen gaan na zijn overlijdend? Ik dacht eens zoiets gehoord te hebben. Dat zijn opvolgers niet het werk en de passie erin staken die hij zelf had, en dat dit duidelijk te merken was.

Link naar reactie
On 2/4/2022 at 6:46 AM, Theoak said:

Hoe kom je ook zonder kennis van zaken tot zulke inschattingen? En waarom heeft de curator niet nog ergens om een second opinio gevraagd, want van 114000 naar 37000 is nogal een sprong. 

 

Het lijkt me dat het veilinghuis de potentiele opbrengst hoog zal inschatten, omdat de boeken dan bij hun verkocht zullen worden. Als ze laag inschatten, gaat het waarschijnlijk naar een opkoper. 

Link naar reactie

Maar zo raak je wel uit de gratie, wat het faillissement dan ook heeft bewezen. Strip2000 was overigens de weg omhoog ingeslagen, maar de visie en de gedrevenheid die nodig was om te kunnen overleven, was er helaas onvoldoende meer na zijn overlijden. 

 

 

Hoe kom je ook zonder kennis van zaken tot zulke inschattingen? En waarom heeft de curator niet nog ergens om een second opinio gevraagd, want van 114000 naar 37000 is nogal een sprong. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...