Ga naar inhoud

Vandersteenveiling Bij Bernaerts


Suske

Recommended Posts

Er is wat meer bekend over de Vandersteenveiling van volgend jaar.

Dit staat te lezen op de Suske en Wiske website:

 

Op 15 februari 1913 werd Willy Vandersteen in Antwerpen geboren. Naar aanleiding van zijn honderste geboortedag brengt Veilinghuis Bernaerts hommage aan Vlaanderens meest bekende striptekenaar.

Honderd markante stukken uit Vandersteens oeuvre zullen aan het publiek worden voorgesteld: origineel tekenwerk, zeldzame stripalbums, speciale edities, archivalia, enz.

Ter gelegenheid van de hommage-veiling biedt Veilinghuis Bernaerts een uniek Suske en Wiske-album te koop aan.

In een beperkte oplage van 100 exemplaren zal een luxe-editie van De kaartendans in groot formaat worden uitgebracht. In dit album past een originele tekenplaat van het verhaal waarvan alle 55 platen geveild zullen worden. Per lot in deze veiling krijgt de koper de gelegenheid zich een exemplaar aan te schaffen.

Kenners zijn het er over eens dat dit verhaal één van de parels is aan de kroon van de tekenaar. Het werd in 1962 geschreven en getekend voor de kranten De Standaard / Het Nieuwsblad en kende een albumuitgave in hetzelfde jaar. Het verhaal heeft alle bestanddelen van een steengoed verhaal, spanning, avontuur, mysterie, humor. Niemand kon beter dan Vandersteen deze ingrediënten hanteren om er een heerlijk gerecht van te maken.

Vele generaties jeugdige lezers voelen nog de intense momenten van betrokkenheid wanneer Wiske door niemand geloofd wordt wanneer zij Ruitendame, afgebeeld op een levensgrote speelkaart, ziet huilen. De geheimzinnige scenes in het kasteel van de Van Zwollems, de zoektocht naar de ingang van het onderwaterkasteel en dan de heroïsche gevechten tussen de zwarte en de rode kaarten behoren tot het collectief stripgeheugen.

Naast de originele platen van De kaartendans, worden ook enkele voorplaten van Suske en Wiske-verhalen uit de twee-kleuren-reeks aangeboden.

Het topstuk onder de 100 kavels wordt gevormd door het fameuze ontwerp Rikki Speurder, de voorplaat die Vandersteen in kleur maakte in 1944 toen hij nog op zoek was naar de naamgeving van zijn personages. Een echt museumstuk, enig in zijn soort.

De Antwerpse zender ATV besteedde in oktober 2012 al aandacht aan de veiling. Bekijk de reportage op de site van ATV.

In de weken rond de veiling is in het veilinghuis ook de expositie 100 hartslagen te zien. Ook deze tentoonstelling staat geheel in het teken van 100 jaar Willy Vandersteen.

 

Plaats: Veilinghuis Bernaerts

Verlatstraat 16–22

2000 Antwerpen

Kijkdagen: donderdag 31 januari,

vrijdag 1 en zaterdag 2 februari

Veiling: zondag 3 februari 14:00 uur

 

Website: Veilinghuis Bernaerts

post-75-0-99418200-1354516249_thumb.gif

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

De kaartendans is inderdaad een van mijn favoriete S&W verhalen. Wie durft in te schatten hoeveel je ongeveer moet aftikken voor zo'n album met originele pagina???

 

Erik

 

Ik schat zo'n 2.500 à 3.000 € per pagina, plus veilingskosten.

 

En goed mogelijk dat de beste - lees: meest gezochte - platen veel meer zullen gaan...

 

Tja, als 'investeerders' zich in dat opbod mengen is 't helemaal om zeep voor de 'gewone' verzamelaar.

Dàt is althans mijn zeer bescheiden mening hierover.

Link naar reactie
In een beperkte oplage van 100 exemplaren zal een luxe-editie van De kaartendans in groot formaat worden uitgebracht.

In dit album past een originele tekenplaat van het verhaal waarvan alle 55 platen geveild zullen worden.

Per lot in deze veiling krijgt de koper de gelegenheid zich een exemplaar aan te schaffen.

 

Naar ik heb vernomen wordt het boek aangeboden voor 185 euro.

Zonder verplichting om het album te kopen.

De verwachting is echter dat bijna iedereen dat toch gaat doen.

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie

Betaling van de koopprijs en de kosten door de koper

Onmiddellijk na de veiling of bij de afhaling van de goederen moet de koper de koopprijs, vermeerderd met 22% op de toewijzingsprijs, inclusief BTW, voor de kosten, aan KUNSTVEILINGEN BERNAERTS betalen. Bovendien geeft ieder lot aanleiding tot inning van administratiekosten ten bedrage van € 2 vermeerderd met het eventueel volgrecht op een origineel kunstwerk, toegewezen voor meer dan € 2000, en wel als volgt: 4% van het deel van de toewijzingsprijs tot en met € 50.000,00; 3% van het deel van de toewijzingsprijs van € 50.000,01 tot en met € 200.000,00; 1% van het deel van de toewijzingsprijs van € 200.000,01 tot en met € 350.000,00; 0,50% van het deel van de toewijzingsprijs van € 350.000,01 tot en met € 500.000,00; 0,25% van het deel van de toewijzingsprijs boven € 500.000,01. Het volgrecht mag evenwel nooit meer bedragen dan € 12.500,00. Het tarief van de eerste schijf, namelijk 4%, moet worden toegepast op het volledige bedrag dat binnen deze schijf valt.

Enkel eurobiljetten (tot een bedrag van € 5.000 per item, kost inbegrepen) of een door een Belgische bank gewaarborgde cheque in euro (of Bancontact) zullen worden aanvaard ter betaling van de koopprijs en de kosten. De kosten van inning van cheques zijn ten laste van de koper. Dit moet op elke cheque vermeld worden. Betaling met kredietkaart zoals Visa, Mastercard of Eurocard brengt een meerkost met zich mee van 1,50%. Ingeval van betaling door middel van een niet-gewaarborgde cheque kan de vrijgave van de goederen tot bij de creditering worden geschorst.

Een commissie van 26% wordt gerekend voor biedingen via de live WEBCAST veilingen.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik zie echt niet al die pagina's verkocht worden voor bedragen van 1000 - 1250 euro per stuk. Indien wel dan lijkt me dat geld over de balk gooien. Van albums met veel aanbod aan pagina's zitten de prijzen zo rond de 600-800 euro. Dat gaat misschien wel om iets latere albums, maar ook van dit album heeft Vandersteen volgens mij de inkting niet gedaan, en dat is toch de lijn die je uiteindelijk krijgt. Van het oorspronkelijke schetswerk lijkt mij niet veel meer over.

Link naar reactie

De verwachting is prijzen van 1000 tot 3000 per pagina, het extra boek maakt het geheel een stuk interessanter. Het is ook een top-verhaal uit de periode die verzamelaars uit de leeftijdscategorie 40-50 erg moet aanspreken, ik denk dat ze het nu alvast beter hebben geregeld dan de vorige originelen veiling.

Link naar reactie

Het is zeker een goed verhaal uit de serie, maar of er 55 mensen zijn die een pagina met boek zullen gaan kopen lijkt me te veel gevraagd. Ik hoop het voor de aanbieders overigens wel hoor. Vanuit een oogpunt dat het binnen het bereik komt van een grotere groep liefhebbers zou ik lagere startprijzen dan vermelde inzetprijzen hanteren.

Link naar reactie

Het is zeker een goed verhaal uit de serie, maar of er 55 mensen zijn die een pagina met boek zullen gaan kopen lijkt me te veel gevraagd. Ik hoop het voor de aanbieders overigens wel hoor. Vanuit een oogpunt dat het binnen het bereik komt van een grotere groep liefhebbers zou ik lagere startprijzen dan vermelde inzetprijzen hanteren.

Mon Bernaerts durft tijdens de veiling de prijzen serieus laten zakken. Ik zou me toch niet vastpinnen op de richtprijzen.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Ik denk dat er weinig Kaartendans platen onder de 1000 de deur uit zullen gaat. Dat is een logisch gemiddelde van bijv. de Dulle Griet platen die enkele jaren geleden geveild zijn en wat je voor een Duistere Diamant origineel betaalt. Dulle Griet is uit '66, Diamant uit '58, de Kaartendans uit '62.

 

Alles zal wel weggeraken, daar twijfel ik geen moment aan maar ik denk vooral dat er wel grotere prijsverschillen gaan zijn tussen de platen. In de catalogus staat alles uiteindelijk tussen de 1000 & de 2000 euro voor de Kaartendans. Ik schat dat er een 30tal verkocht zullen worden rond de 1000 euro, 15 rond de 1500-2000 euro en 5 rond de 2.500-3000 euro.

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Dat schat je goed in Mzee. En ik ga er ook zeker naartoe. Voor mijn favoriete plaat is al een plaatsje vrijgemaakt, 't kan me niet schelen wat ze kost :e012:

 

En dat is dus de reden waarom er enkele platen mooie scores gaan halen want iedereen zijnen top 3 zal wel vergelijkbaar zijn vrees ik.

Enfin, ik heb er maar eentje waarvoor ik boven de schatting wil gaan, afspraak en antwoorden volgende week

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

@Bruichke. We zijn dan ook met zijn allen zeer benieuwd naar uw favoriete plaat. Misschien een tipje van de sluier oplichten? :e012:

 

Ik heb vind de Kaartendans van Vandersteen ook één van zijn betere (latere) werken.

 

Nick.

Moet ik Nick wel gelijk geven, dat is een van de betere (wel gepikt van Alice/L.C. natuurlijk).

 

En Nick doe die Avatar weg aub lol

Link naar reactie

Ik ben deze middag eens een kijkje gaan nemen naar de te veilen stukken en naar de mini-tentoonstelling over 100 jaar Vandersteen.

De tentoonstelling was zeer interessant en sfeervol, maar de belichting was veel te donker waardoor sommige stukken moeilijk te bekijken waren.

Wat me bij de platen van De kaartendans is opgevallen is dat de figuren van Suske en Wiske zeer onregelmatig getekend zijn. Soms met lange hoofdjes, soms met ballonkoppen. Ook de lichamen variëren in grootte. De bijfiguren uit de reeks zijn prachtig, vooral de levende kaarten en de nar.

Het luxeboek op 100 exemplaren was te bekijken, maar was nog niet te koop. Het is voorbehouden aan de kopers van de 100 loten.

Ik ben benieuwd naar de te behalen prijzen met in het achterhoofd dat de erven Vandersteen nog tientallen andere complete verhalen bezitten.

Het zou niet logisch zijn dat de prijzen blijven stijgen naargelang er meer platen op de markt komen...

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...