Ga naar inhoud

Bashdrive Tekent Zomaar Wat...


Recommended Posts

Met enige schroom gooi ik eens wat werk op dit forum. Met als belangrijkste reden: ik ben op zoek naar een inkleurder voor een stripproject (werktitel: 'Olympus'). Dit avonturenverhaal situeert zich in de klassieke oudheid. Inkleuring mag manueel of digitaal gebeuren. Ik zoek iemand met toch al enige ervaring, oog voor detail en veel geduld, aangezien ik zelf toch vrij gedetailleerd werk. Enkele uitgeverijen toonden reeds interesse, maar nog niets concreets. Eventuele (beperkte) vergoeding valt te bespreken.

 

Momenteel zijn een 8-tal pagina's (openingsscene) afgewerkt.

 

Contacteer me gerust via e-mail ( kristof.berte@gmail.com ) voor meer informatie, voeg eventueel enkele eerder ingekleurde platen toe.

 

Ik zal de komende dagen enkele platen, schetsen en illustraties posten. Hierbij alvast pagina 1 en pagina 5 (low-res sample). Laat gerust weten wat je ervan denkt, ook als je niet echt geïnteresseerd bent om alles in te kleuren.

post-654-0-57217500-1406101770_thumb.jpg

post-654-0-57643900-1406101819_thumb.jpg

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Hierbij ook een ingekleurde en geletterde kleurproef. Via een tekenatelier bij Luc Morjaeu, die ook de lettering deed, kon ik het laten inkleuren door Thomas Du Caju. Het hoeft absoluut niet in dezelfde stijl/kleurgebruik te zijn, ik voeg het enkel toe als voorbeeld.

post-654-0-21001200-1406102757_thumb.jpg

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

ik ben zelf geen inkleurder, maar zit er ook een betaling aan gekoppeld of is het liefhebberij?

Over het algemeen doen inkleurders dat voor hun beroep dus erg veel gratis inkleurders lopen er niet rond, maar ik zal in elk geval eens rondhoren.

 

Verder best leuk getekend.

Link naar reactie

Hierbij ook een ingekleurde en geletterde kleurproef. Via een tekenatelier bij Luc Morjaeu, die ook de lettering deed, kon ik het laten inkleuren door Thomas Du Caju. Het hoeft absoluut niet in dezelfde stijl/kleurgebruik te zijn, ik voeg het enkel toe als voorbeeld.

 

Een meer vlakkere inkleuring zou beter bij je tekenstijl passen, denk ik.

Link naar reactie

ik ben zelf geen inkleurder, maar zit er ook een betaling aan gekoppeld of is het liefhebberij?

Over het algemeen doen inkleurders dat voor hun beroep dus erg veel gratis inkleurders lopen er niet rond, maar ik zal in elk geval eens rondhoren.

 

Voor mij persoonlijk is het momenteel puur liefhebberij, wat als voordeel heeft dat ik er zelf niet veel aan over moet houden. Een vergoeding kan altijd besproken worden.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Tnx! Ik heb vroeger nog dingen in zwart-wit gemaakt, maar past niet echt bij de sfeer van het verhaal denk ik. Een goeie inkleuring geeft toch altijd een enorme meerwaarde. En zelf inkleuren, tjah, heb ik eigenlijk nooit eerder gedaan. Ik heb er niet echt de technische vaardigheden of het materiaal voor ook. En niet veel zin/tijd om het te leren :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Vanwege mijn neiging om mijn pagina's nogal vaak te overladen met halfnaakte vrouwen, vlindertjes en beestjes? :)

 

Maar ik vind het wel een mooi compliment. Pakweg Atalanta en Het Kristallen Zwaard mag ik graag lezen. In de herdruk van het Kristallen Zwaard staat overigens nog ergens een tekening van mij, wedstrijd gewonnen via Stripspeciaalzaak.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

ik vind het in elk geval best leuk getekend. Welke uitgeverijen hebben al gereageerd? Het deed me zelfs een héél klein beetje denken aan de eerste albums van Taï-Dor (Arno) en Alef-Thau.

Link naar reactie

Kende ik niet direct, maar ziet er wel leuk uit. Bedankt voor het compliment.

 

Ben vorig jaar naar eens naar stripmuseum in Brussel geweest toen daar een 'workshop' met uitgevers was. De facto was dat gewoon zeer lang aanschuiven, maar de commentaren waren grotendeels wel OK. Ballon was zeer enthousiast, maar die geven blijkbaar geen nieuw werk uit zonder dat een Franse uitgeverij mee in het verhaal stapt. Strike&Stroke wilden het wel uitgeven. Verder nog een paar uitgeverijen die het wel goed vonden, maar nog niet goed genoeg. Mijn fout is een beetje geweest dat ik te lang aangeschoven heb bij de grote uitgeverijen, die toch geen onbekende tekenaars publiceren (tenzij waarschijnlijk dat ze echt geniaal zijn, en dat ben ik niet) en daardoor de kans gemist heb om te spreken met een aantal kleinere uitgeverijen.

 

Maar ik heb toen besloten dat de kwaliteit van mijn werk eerst nog wat omhoog moest, en heb dan maar alle pagina's herwerkt tot ze mij 100% aanstonden. Wat nu uiteraard al niet meer het geval is (ik zie alleen de fouten nog), maar ze zijn toch al een pak beter. Daarom dat ik er nu wel vol voor wil gaan, liefst mét inkleuring :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

vind het héél knap getekend... en ik kleur al graag eens iets (digitaal) in...

 

Alleen: momenteel heel weinig tijd - misschien waag ik me wel eens aan die pagina met de halfblote vrouwen... ;)

 

 

(en hoop vooral niet teveel op mijn hulp - dat gaat echt nooit lukken... Tenzij aan 1 pagina per half jaar of zo)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Ben vorig jaar naar eens naar stripmuseum in Brussel geweest toen daar een 'workshop' met uitgevers was. De facto was dat gewoon zeer lang aanschuiven, maar de commentaren waren grotendeels wel OK. Ballon was zeer enthousiast, maar die geven blijkbaar geen nieuw werk uit zonder dat een Franse uitgeverij mee in het verhaal stapt.

 

aha, ik was daar ook :)

 

Ik heb even kunnen praten met Yves Schlirf. Zeer boeiende info gekregen van die man. De kern van zijn verhaal (bevestigd door de man van Dupuis) was dat je als onbekende tekenaar 0% kans hebt bij een grote uitgeverij. Tenzij je een megatalent bent die iets maakt dat er nog niet is en iedereen wil hebben. Een van zijn tips om een kans te maken bij een grote uitgeverij is publiceren bij kleinere uitgeverijen. Een publiek opbouwen, laten zien wat je kan, kwaliteit leveren (een constante kwaliteit die enkel een positieve groei vertoont), laten zien dat je commercieel wil werken, ... En als je dat allemaal doet, dan is het een kwestie van opgemerkt te worden en dan een kans te krijgen om mee te werken aan iets bij een grote uitgeverij. En dan heb je misschien een kleine kans om een eigen serie te krijgen.

 

klinkt logisch ... er zijn opties :)

Link naar reactie
Een van zijn tips om een kans te maken bij een grote uitgeverij is publiceren bij kleinere uitgeverijen.

 

Ooit zou ik graag mijn werk eens uitgegeven zien. Bij voorkeur op papier. Of de plaatjes op dat papier gezet worden door een grote of kleine uitgeverij kan me eerlijk gezegd weinig schelen :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik wil gerust (tegen betaling) inkleuren.

Strips die ik heb ingekleurd: 

- Strijd tegen het Water, door Marc Verhaegen,

- De 9 levens van Van Bommel, door Steve Van Bael,

- Iets over Monty Python (ik heb absoluut geen idee meer wat de titel was :D), door Steven Dupré.

 

En ik zat vorig jaar ook mee aan die tafel van Strike & Stroke (alwaar ik in mijn beste steenkolen Frans Peter Moerenhout verving :D)

Link naar reactie
  • 4 months later...

Ik wil gerust (tegen betaling) inkleuren.

Strips die ik heb ingekleurd: 

- Strijd tegen het Water, door Marc Verhaegen,

- De 9 levens van Van Bommel, door Steve Van Bael,

- Iets over Monty Python (ik heb absoluut geen idee meer wat de titel was :D), door Steven Dupré.

 

En ik zat vorig jaar ook mee aan die tafel van Strike & Stroke (alwaar ik in mijn beste steenkolen Frans Peter Moerenhout verving :D)

 

Is hier nog een samenwerking uit voort gekomen? Ik ben nl. wel benieuwd naar het eindresultaat.

Link naar reactie

Voorlopig geen samenwerking, Olympus zal wel zo'n project worden dat voor eeuwig en drie dagen op het schap blijft liggen. Heb besloten om eerst een aantal kortverhalen (6-8 pg's) te maken, om al doende bij te leren qua verhaalopbouw, paginaschikking, dynamiek... Toevallig is de eerste zo goed als klaar in potlood. Zodra ik aan het inkten toekom, plaats ik nog wel iets op de reep. Want ook hiervoor zoek ik nog een inkleurder :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Voorlopig geen samenwerking, Olympus zal wel zo'n project worden dat voor eeuwig en drie dagen op het schap blijft liggen. Heb besloten om eerst een aantal kortverhalen (6-8 pg's) te maken, om al doende bij te leren qua verhaalopbouw, paginaschikking, dynamiek... Toevallig is de eerste zo goed als klaar in potlood. Zodra ik aan het inkten toekom, plaats ik nog wel iets op de reep. Want ook hiervoor zoek ik nog een inkleurder :)

 

Als je toch aan het leren bent zou je toch ook het inkleuren zelf kunnen gaan uitproberen?

Link naar reactie

Ik kan een hele hoop redenen aanhalen waarom ik niet zelf inkleur, maar het komt er voornamelijk op neer: ik heb tijd noch zin om het te leren. Ik ben wél fan van zwart-wit en/of rasters, en er zijn van die tekenaars die daarmee platen kunnen maken die er op zich "af" uit zien. Maar bij die van mij heb ik dat gevoel zelden. Ik moet nog veel leren, veronderstel ik :) Maar ik probeer de komende dagen wat materiaal van het kortverhaal on-line te gooien, zodra ik de oude scanner op de nieuwe laptop heb afgestemd. Misschien dat ik Feli dan kan enthousiasmeren (is dat een woord?) om eens een strookje in te kleuren... :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Op algemeen verzoek (van één persoon, doch laat dit de pret niet vergallen), een beetje een making of van een nieuw kortverhaal. Ietsje cartoonier opgevat dan gebruikelijk, nog geen titel, totaal 7 pagina's.

 

 

Uitgewerkte potloodschetsen, kan nog vanalles aan veranderen

 

post-654-0-98479300-1418677527_thumb.jpg

 

post-654-0-91334600-1418677011_thumb.jpg

 

 

 

(Zo goed als) afgewerkte potloodtekeningen, kadrage definitief...

 

post-654-0-77976500-1418677079_thumb.jpg

 

 

 

En na de gruwelijk frustrerende definitieve inktingsfase (al ben ik over de eerste nog niet helemaal tevreden):

 

post-654-0-80751600-1418677205_thumb.jpg

 

post-654-0-18942500-1418677453_thumb.jpg

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Drie keer merci!

 

Ben nochtans zelf niet dolenthousiast over de onderwaterscene. De duiker moet nog wat vetter aangezet worden, die rots in het midden staat zo plompverloren en de dichtste vissen staan mij niet aan. Maar de inktvis en de piratenboot vond ik ook best cool :)

 

Ik ben heel benieuwd om die vis in het eerste kader van het tweede strookje in inkt te zien.

 

Ik zet er mij één dezer dagen aan... Blij dat ie in de smaak valt, dat specifieke kleine plaatje en het ontwerp van die rotvis heeft mij ongeveer twee uur werk gekost :s De smeerlap wou er maar niet deftig op, maar achteraf ben ik wel tevreden.

 

Deze en volgende week nog de afsluitende plaatjes uittekenen. Met apen, veel leuker dan vissen!

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...