Yncke Geplaatst: 29 juni 2015 Share Geplaatst: 29 juni 2015 Tof! Vooral die klassieker van de schildpad die halverwege tussen de stenen ligt. XD Ik had eigenlijk verwacht dat 't derde paneel van rechts naar links zou lezen. Mijn oog was in ieder geval aan een S-beweging over de pagina begonnen... Quote yncke.be Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 30 juni 2015 Auteur Share Geplaatst: 30 juni 2015 Mjah, ik had erover nagedacht, maar het is de laatste kader van het blad en ik vind het logischer dat ze naar rechts eindigen. Denk dat de beste oplossing zou zijn dat ik de kaders erboven spiegel. Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 30 juni 2015 Auteur Share Geplaatst: 30 juni 2015 Bon, dit is dus pagina 8... Bovenste 3 spiegelen of niet? Persoonlijk vind ik het niet nodig, maar ik heb het zo getekend en ben natuurlijk bevooroordeeld Originele versie: Gespiegelde versie: Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 30 juni 2015 Share Geplaatst: 30 juni 2015 Dan toch beter niet spiegelen. De bovenste moet wel van links naar rechts gaan, anders werkt 't niet, volgens mij... Quote yncke.be Link naar reactie
Safetyboy Geplaatst: 2 juli 2015 Share Geplaatst: 2 juli 2015 enkel het tweede plaatje spiegelen? Quote (òÓ,)_\,,/ Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid. Link naar reactie
dirk (monsieur toupet) Geplaatst: 2 juli 2015 Share Geplaatst: 2 juli 2015 Houden zo. Volgens mij moet enkel het eerste plaatje van links naar rechts lopen. Daaronder maakt het niet zo uit. Een plaatje van rechts naar links ertussen maakt gewoon duidelijk dat je figuurtjes van hot naar her lopen. Bij spiegelen krijg je soms ook onnatuurlijk aandoende plaatjes. Niemand tekent recht, je tekent altijd met je hand mee. Quote Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 3 juli 2015 Auteur Share Geplaatst: 3 juli 2015 Dat 'van hot naar her' gevoel is wel de bedoeling, daarom dat ik ze niet allemaal naar rechts laat lopen. Ik wou eigenlijk een S-beweging in de hele plaat, maar dan als je dan naar rechts wil beginnen en eindigen heb je een oneven aantal kaders nodig... en 3 kaders was te weinig en 5 teveel Ben inderdaad geen al te grote fan van spiegelen, maar soms werkt het verrassend wel. Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 13 juli 2015 Auteur Share Geplaatst: 13 juli 2015 Een eerste mijlpaal(tje): 10 afgewerkte pagina's! Da's meteen een record voor mezelf voor 1 stripverhaal Hieronder een aantal kaders zoals ik ze graag maak: lekker druk. Inkleuring gaat wel wat meer structuur aanbrengen in de tekening. Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 13 juli 2015 Share Geplaatst: 13 juli 2015 Je gaat erop vooruit in je lijnvoering. Quote Link naar reactie
dirk (monsieur toupet) Geplaatst: 13 juli 2015 Share Geplaatst: 13 juli 2015 Het is toch nog de bedoeling in te kleuren? Anders zou ik voor de leesbaarheid toch nog wat textuur (arceringen,...) toevoegen aan deze (overigens knappe) plaat. Quote Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 13 juli 2015 Share Geplaatst: 13 juli 2015 Hele toffe tekening, er zit echt veel zwier in dat eerste kader. (Ik begin stillekensaan echt uit te kijken naar je album!) Quote yncke.be Link naar reactie
Cederzo Geplaatst: 13 juli 2015 Share Geplaatst: 13 juli 2015 Mooi! Zo zonder iets van kleur of toon is het inderdaad wel nog wat zoeken in je kaders, maar ik sluit me aan bij de rest, knappe lijnvoering. Quote Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 13 juli 2015 Auteur Share Geplaatst: 13 juli 2015 Merci! Inderdaad, er moet zeker nog kleur in voor de leesbaarheid. Zelf ben ik er niet 100% tevreden over, maar er zit wel redelijk wat dynamiek in en dat was feitelijk wel het doel. Maar bijvoorbeeld de houtstructuur op de bomen vind ik niet overal even geslaagd. Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 14 juli 2015 Auteur Share Geplaatst: 14 juli 2015 Ik maak al eens graag een illustratietje... Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 16 juli 2015 Auteur Share Geplaatst: 16 juli 2015 Deze week niet al te veel zin om aan het stripverhaal te tekenen. Heb mij nog eens gewaagd aan een aantal comicpersonages, dat was toch al minstens een aantal jaren geleden. De één is al wat beter dan de ander, maar ik heb er mij wel mee geamuseerd. Eentje een beetje closer... Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 De vuist van de Hulk...zijn polsgewricht lijkt me nogal vrij elastisch te zijn. De rest ziet er verder vrij goed uit. Meer, graag. Quote Link naar reactie
Gast Kontiki Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 Merci! Inderdaad, er moet zeker nog kleur in voor de leesbaarheid. Zelf ben ik er niet 100% tevreden over, maar er zit wel redelijk wat dynamiek in en dat was feitelijk wel het doel. Maar bijvoorbeeld de houtstructuur op de bomen vind ik niet overal even geslaagd. Vertrouw niet te veel op inkleuren voor de leesbaarheid. Da's een misvatting. Bij de allergrootste tekenaars, zowel in Europa als de States, staan hun originele platen als een huis dankzij uitgebalanceerde zwart-witcontrasten. Peyo, van De Smurfen, was daar een meester in. Zijn assistenten getuigden dat je zijn platen vanop een grotere afstand kon bekijken en het nog goed kon volgen. Dàt is leesbaarheid. Uiteraard lezen we geen strips vanop een afstand, maar "het moet nog ingekleurd worden" lees ik te regelmatig eerder als een excuus om het basismateriaal niet beter aan te pakken. Diepte creëer je in je jungle beter met donkere partijen op de achtergrond waarop je figuren beter zullen uitkomen tenzij je die achtergrond integendeel héél licht wil houden waarbij je als tegengewicht dan beter elementen op de voorgrond donker maakt, zelfs gerust als zwarte silhouetten mag gebruiken. Het oog zal veel beter geleid worden naar het centrum en het levert een aangenamere plaat op. Nu loop ik erin verloren omdat het te vlak is. Quote Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 17 juli 2015 Auteur Share Geplaatst: 17 juli 2015 Op zich heb je geen ongelijk, dat heb ik zelf ook al een aantal keren aangehaald: ik vind mijn platen niet goed genoeg om zwart-wit op zichzelf te staan. En dat heb je wel bij de top-tekenaars (wat ik voor alle duidelijkheid niet pretendeer te zijn). Mijn platen hebben echt een goeie inkleurder nodig, die meedenkt met de plaat en dat contrast licht-donker aanbrengt. Aan de andere kant vind ik ook niet dat een inkleuring hier de boel echt moet 'redden'. Al moet ik wel toegeven dat ik heel tevreden was over die plaat (waarvan je overigens maar de helft ziet) toen ik ze op papier had, maar minder toen ik de scan zag. Da's meestal een goeie indicator van hoe goed een plaat uiteindelijk wordt. Maar je gaat zien, die kleinere kaders gaan heel goed zijn met een inkleuring. Die grote, tjah, misschien herdenk ik die nog eens. Het is niet de enige kader waarvan ik denk: zou ik die nu niet nog 10% beter kunnen maken? Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Cederzo Geplaatst: 18 juli 2015 Share Geplaatst: 18 juli 2015 Vertrouw niet te veel op inkleuren voor de leesbaarheid. Da's een misvatting. Bij de allergrootste tekenaars, zowel in Europa als de States, staan hun originele platen als een huis dankzij uitgebalanceerde zwart-witcontrasten. Peyo, van De Smurfen, was daar een meester in. Zijn assistenten getuigden dat je zijn platen vanop een grotere afstand kon bekijken en het nog goed kon volgen. Dàt is leesbaarheid. Uiteraard lezen we geen strips vanop een afstand, maar "het moet nog ingekleurd worden" lees ik te regelmatig eerder als een excuus om het basismateriaal niet beter aan te pakken. Diepte creëer je in je jungle beter met donkere partijen op de achtergrond waarop je figuren beter zullen uitkomen tenzij je die achtergrond integendeel héél licht wil houden waarbij je als tegengewicht dan beter elementen op de voorgrond donker maakt, zelfs gerust als zwarte silhouetten mag gebruiken. Het oog zal veel beter geleid worden naar het centrum en het levert een aangenamere plaat op. Nu loop ik erin verloren omdat het te vlak is. Dit. Waarheid als een koe. De basis voor een goeie inkleuring, ligt in je zwartwit. Je zegt dat je je platen zelf niet goed genoeg vindt om op zich te staan in zwartwit, maar ik denk dat als je er schaduwvlakken in zou introduceren, dat dat zeker wél het geval is. Je hebt een sterke, dynamische lijn en leuke personages, wat er voor mij vaak nog ontbreekt om het echt af te maken is die dieptewerking. Mede door het ontbreken hiervan voelen je platen ( voor mij persoonlijk) geregeld te druk aan. Mijn ogen moeten te hard zoeken. Quote Link naar reactie
Lav Geplaatst: 19 juli 2015 Share Geplaatst: 19 juli 2015 Goede opmerkingen die hierboven aangehaald worden maar ik vind de pagina's tot nu toe wel al heel erg goed Quote Lav A Fistful of Lines Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 19 juli 2015 Auteur Share Geplaatst: 19 juli 2015 Bedankt Lav Nu, als je geen tips aanneemt van mensen die met kennis van zaken opbouwende kritiek geven, ben je niet goed bezig. Da's natuurlijk de belangrijkste reden om op een stripforum te zitten. Dat en de occasionele ego-boost Maar goed, daarom twee dagen serieus geëxperimenteerd om meer diepte in de plaat en dan vooral de inkting te steken. Hieronder het desbetreffende stukje op een andere manier. Een paar voorgrondsilhouetten, de achtergrond donkerder uitgewerkt en de beweging iets meer richting camera geplaatst. En een darling-aap gekilled Om het in zijn context te zien heb ik ook de volledige pagina eronder gezet. Persoonlijk vind ik het beter, maar wel vrij donker. Laat gerust weten wat jullie er van denken. Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser Geplaatst: 20 juli 2015 Share Geplaatst: 20 juli 2015 Dat is echt een meerwaarde. Je hebt nu echt diepte in je platen. Het helpt ook om net dat ietsje meer onderscheid te maken tussen de 3 vakjes van de 2e rij en het eerste vakje. Kijk eens hoe Varanda zijn takken, stronken, stammen en flora tekent, vooral het schaduwwerk. Quote Link naar reactie
Gast Kontiki Geplaatst: 20 juli 2015 Share Geplaatst: 20 juli 2015 Véél beter. Doe vooral zo verder. Je zal wel merken dat je de voordelen nog meer zal uitspelen. Ik vind het nu echt een mooi ogende plaat. Alleen in de zwarte vlek op de achtergrond kan je nog wat meer variatie steken om er daar geen doods donker gat van te maken. Haal je witte plakkaatverf boven en werk daar nog wat lianen in of de uitsparing van een stam die splitst. Quote Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 12 augustus 2015 Auteur Share Geplaatst: 12 augustus 2015 Een tijdje geleden dat ik nog iets gepost heb, maar ik geraak stilaan terug uit vakantiemodus. Efkens een tussendoortje, experimenteren met inkten (volledig penseelpen). Het is meer een stijloefening dan een echte illustratie, maar het heeft wel iets, vind ik. Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 12 augustus 2015 Share Geplaatst: 12 augustus 2015 Dat vind ik ook! Het kan zo de hoekillustratie van een voorleesboek vormen. Heel geslaagd! Quote yncke.be Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 16 augustus 2015 Auteur Share Geplaatst: 16 augustus 2015 Ondertussen een paar bladzijden Monstereiland van potlood naar inkt overgezet. Ik hou toch altijd meer van de potloodversie dan van de inktversie. Inkten zal nooit mijn sterkste punt worden vrees ik... En tussendoor ook nog wat experimenteren met potloodtekeningen. Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
dirk (monsieur toupet) Geplaatst: 16 augustus 2015 Share Geplaatst: 16 augustus 2015 De potloodtekeningen vind ik ook mooier. bij het inkten verlies je aan subtiliteit. Als je potloodtekeningen al zo gedetailleerd en uitgewerkt zijn, kan je je de vraag stellen: waarom nog inkten? Met huidige druktechnieken is het toch geen probleem als je wil laten drukken op papier.En ook (digitaal) inkleuren (als dat de bedoeling zou zijn) kan op de potloodtekening. Maar dat zijn misschien bedenkingen voor een volgend project. Quote Link naar reactie
Cederzo Geplaatst: 17 augustus 2015 Share Geplaatst: 17 augustus 2015 Die laatste potloodtekening vind ik echt heel knap. Bijzonder dynamisch en levendig. Quote Link naar reactie
Matti Geplaatst: 17 augustus 2015 Share Geplaatst: 17 augustus 2015 De potloodtekening is inderdaad een stuk dynamischer. Herkenbaar hoe een deel van de tekening verloren gaat in, wat zou moeten, een meer afgewerkte fase van het werk zijn. Trouwens mooi om te zien hoe je je strippagina hier boven heel wat sterker hebt gemaakt dankzij de tips hier, chapeau. Quote Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 17 augustus 2015 Share Geplaatst: 17 augustus 2015 De potloodtekening is dynamischer, inderdaad, maar ik vind dat de geïnkte versie veel meer de logge lenige kracht van zo'n beest weergeeft... Quote yncke.be Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 18 augustus 2015 Auteur Share Geplaatst: 18 augustus 2015 Bedankt voor de opmerkingen. Ik ga hem hoe dan ook eens herinkten. Volgens mij maakt het volledig zwart voor de 'bovenkant' van de walvis de tekening te zwaar. Een paar donkere vegen zouden misschien beter zijn. Beetje experimenteren vanavond. Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Yan Geplaatst: 18 augustus 2015 Share Geplaatst: 18 augustus 2015 Ik zou de potloodtekening nog wat bijschaven: volgens mij is dit een bultrug en ik denk dat de snuit dan spitser moet, de zijvinnen moeten ook langer. Die aanpassingen (de walvis wordt zo slanker) zullen bijdragen tot de dynamiek van de tekening. Franquin maakte ooit een tekening van een walvis (zijaanzicht weliswaar) die samen met de Marsupilami opsprong uit de zee, net voor de kust - tot groot ongenoegen van de zonnebaders moet je eens bekijken: zeer dynamisch, en humoristisch (de walvis lachte ook nog eens). Ik denk dat de gag in een Guust Flater stond. Quote It could be worse, it could be raining ! Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 18 augustus 2015 Auteur Share Geplaatst: 18 augustus 2015 Deze waarschijnlijk? Tis natuurlijk een andere houding dan ik wou bereiken, maar ik begrijp wat je bedoelt. Tis misschien ook niet slecht om een beetje emotie in de walviskop te steken. Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Yan Geplaatst: 18 augustus 2015 Share Geplaatst: 18 augustus 2015 Die is 't. Franquin tekent hier ook een loggere bultrug (en eigenlijk niet correct) maar hij wil suggereren dat het een enorme plons (en tsunami) zal worden. Emotie hoeft niet, het hangt er vanaf wat je wil: iets realistischer of iets humoristischer. Quote It could be worse, it could be raining ! Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 18 augustus 2015 Auteur Share Geplaatst: 18 augustus 2015 Nieuwe versie, zal waarschijnlijk wel definitief zijn: Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 1 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 1 september 2015 Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Yan Geplaatst: 2 september 2015 Share Geplaatst: 2 september 2015 Mooi, niks op aan te merken. Behalve dan de potloodlijntjes Quote It could be worse, it could be raining ! Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 2 september 2015 Share Geplaatst: 2 september 2015 Ik vind de blik van de krab ('NGGGNnnnn') bijzonder geslaagd. Quote yncke.be Link naar reactie
Kristof Berte Geplaatst: 7 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 7 september 2015 Vraagje: ik moet een afbeelding maken die op 1,90 meter op 2,50 meter moet komen. Kan je zoiets straffeloos op A3 (in dezelfde verhouding) uittekenen en in (zeer) hoge resolutie inscannen? Of zit je altijd met verval in de kwaliteit? Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link naar reactie
Safetyboy Geplaatst: 8 september 2015 Share Geplaatst: 8 september 2015 Als je resolutie hoog genoeg is moet dat lukken: 1,90mx2,50m = 75x100inch (ongeveer) A3=29,7x42cm = 12x16,5inch je scant bvb. aan 6400 DPI (dots per inch), dat geeft je dan een 'kwaliteit' van 6.400x12x16,5=1.267.200 dots/puntjes Op je "canvas" van 2x2,5m geeft je dat (ruwweg) een resolutie van 1.267.200/(75x100)=168 DPI Gene vette om af te drukken (toch liefs minimaal 300DPI), maar hangt ervan af wat je er juist mee wil doen, van hoever je het kan bekijken, enzovoort Quote (òÓ,)_\,,/ Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid. Link naar reactie
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.