Ga naar inhoud

Bashdrive Tekent Zomaar Wat...


Recommended Posts

Een covertekening mag net dat ietsje meer bevatten dan de tekeningen binnenin. Inkleuring kan natuurlijk nog een heel verschil maken.

Zoek in ieder geval evenwicht in je compostie, dat mis ik nog een beetje. Bvb opbouwen rond een driehoek.

 

Daar ben ik het niet volledig mee eens, ik vind dat een covertekening best simpel mag zijn. Dat evenwicht in de compositie dat klopt inderdaad, maar niet eenvoudig met 5 personages die er zeker op moeten. Lise, omdat dat het hoofdpersonage is. De drie monstertjes, omdat uit de cover moet blijken dat de monsters in de strip vrij kindvriendelijk zijn. En de krokodil, om er toch een zekere spanning in te steken. Ik ga nog wat schuiven met de personages...

 

de eerste heeft mijn voorkeur. alleen de krokodil iets naar rechts en het monster met de krul in de nek achter Lise plaatsen.

 

Gisteren nog een kleine versie gemaakt die lijkt op wat jij voorstelt. Ik probeer ze morgen on-line te plaatsen.

 

Ik ben dan weer voorstander van cover 2.

Ik vind de dynamiek van de schuine lijn waarop Lise loopt interessanter.

Akkoord met kameraad Mauser dat de ligging van de krokodil op twee beter is.

Niet akkoord met Yan dat de groepering van de figuren beter is.  Ik vind ze in de eerste cover teveel op elkaar geplakt.

 

Ik begrijp je volledig, ik haat ook de cover maken.  Vooral als men een plaatje uit de strip moet "uitvergroten".

Ik zie liever covers met een mooie illustratie die daarom niet altijd verband houden met wat exact in het verhaal gebeurd.

Zolang de (juiste) sfeer maar goed zit.

 

Ik ga volledig akkoord :)

 

En ik vind uw covers nochtans écht goed, en fantastisch ingekleurd. Die recente met dat aquarium herinner ik mij nog, die was echt top.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

[...], maar niet eenvoudig met 5 personages die er zeker op moeten.[...]

Ik zit me af te vragen: *moet* dat? Een cover is geen korte samenvatting van wat er in de strip gebeurt. Een cover is wat er in de winkel ligt, wat er als kleine thumbnail op websites staat, wat er in foldertjes staat. Het is wat aandacht trekt, wat mensen nieuwsgierig genoeg maakt naar de strip om 'm te willen kopen.

 

Lise komt al voor in de titel, de monstertjes worden ook al in 'monstereiland' vermeld. (En als ik me goed herinner ook op de back cover.) Ik zeg maar wat; je zou je kunnen concentreren op gewoon een sterke closeup van de krokodil alleen, en 'm maar de lezer laten loeren. De lezers laten afvragen: 'wat is dat beest van plan met die Lise uit de titel'. Bijvoorbeeld.

Link naar reactie

Zo zie je maar hoe meningen uiteen lopen. Door het open te trekken naar een ruimer publiek, krijg je ook de meningen van mensen die kiezen uit hun 'buikgevoel' en minder aandacht hebben voor de grafische kant (tenslotte zijn zij de klanten). Op beurzen hoor ik soms de vreemdste opmerkingen waarom men voorkeur geeft aan een bepaalde cover.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Lise komt al voor in de titel, de monstertjes worden ook al in 'monstereiland' vermeld. (En als ik me goed herinner ook op de back cover.) Ik zeg maar wat; je zou je kunnen concentreren op gewoon een sterke closeup van de krokodil alleen, en 'm maar de lezer laten loeren. De lezers laten afvragen: 'wat is dat beest van plan met die Lise uit de titel'. Bijvoorbeeld.

 

Omdat het de eerste strip in de reeks is (primeur: er komt zeker een tweede :) ) vind ik dat de cover de personages moet voorstellen. Lise moet er dus zeker op. Voor eventuele latere albums kan ik wel iets met die krokodillenkop aanvangen, ik teken die namelijk graag (en snel ;) ).

 

 

Zo zie je maar hoe meningen uiteen lopen. Door het open te trekken naar een ruimer publiek, krijg je ook de meningen van mensen die kiezen uit hun 'buikgevoel' en minder aandacht hebben voor de grafische kant (tenslotte zijn zij de klanten). Op beurzen hoor ik soms de vreemdste opmerkingen waarom men voorkeur geeft aan een bepaalde cover.

 

Ik denk nochtans dat buikgevoel het belangrijkste is. Maar dat buikgevoel zit bij mij pas goed, als de technische kant klopt. En op dit moment vind ik dat beiden nog niet goed zitten. Het wordt nog een beetje trial and error vrees ik. Misschien gooi ik alles eens weg en herbegin ik met iets volledig anders.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik denk nochtans dat buikgevoel het belangrijkste is. Maar dat buikgevoel zit bij mij pas goed, als de technische kant klopt. En op dit moment vind ik dat beiden nog niet goed zitten. Het wordt nog een beetje trial and error vrees ik. Misschien gooi ik alles eens weg en herbegin ik met iets volledig anders.

 

 

Het is soms vreemd wat bepaalde mensen zien en niet zien in een tekening.

 

Voor Grueson #2 had ik eigenlijk 6 ontwerpen: het eerste vond ik na voltooiing te zwak en rakelde het terug op voor de Engelstalige versie, het tweede gooide ik weg toen het bijna volledig geïnkt was, het derde bleef steken in een schets (weggegeven aan een fan op een stripbeurs). Je maakt uiteraard altijd eerst zelf de eerste selectie, maar eens je achter je ontwerp(en) staat (grafisch dan - want ik zou niet weten hoe de ideale cover er uit ziet) dan laat je het over aan striplezers

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

ziet er inderdaad goed uit.

De lijntjes om Lise haar voet is dat haar schaduw ?

als dit bij inkleuring er beter uitkomt heb ik niks gezegd.

anders zou ik het weglaten en de water rimpel bij de krokodil miniem verlengen

( maar ik kan niet tekenen en heb ook geen grafische achtergrond dus til niet te zwaar aan mijn oordeel)

Link naar reactie

Da's een wolkje van door het zand te lopen... Zou inderdaad duidelijker moeten worden met inkleuring.

 

Je moet je niet verontschuldigen omdat je geen grafische achtergrond hebt hoor. Als ik alleen maar strips kan verkopen aan mensen met een grafische achtergrond, gaan de cijfers dik tegenvallen. Ik heb trouwens zelf ook geen grafische achtergrond, ik doe maar wat :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik gebruik dat voornamelijk om zwarte vlakken snel te vullen :) Af en toe doe ik er ook een voorgrond mee, als ik op groter formaat teken. Als het preciezer moet zijn, werk ik liever met stiftjes. Dat droogt ook rapper, waardoor ik properder werk. Bij penseelpen (of inkt) zit ik er nog te vaak met mijn hand op terwijl de inkt nog niet droog is. Kwestie van oefenen, ik weet het.

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De mainstream voetbalfan is alles wat een sportman niet is. Het is mij al reeds lang opgevallen hoe ironisch het wel niet is dat biermerken voetbal sponsoren.  En dan ook het succes en de trots trachten te claimen voor hetgeen ze noppes qua inbreng bij hebben.

Maar dat zorgt dan natuurlijk weer voor veel hilariteit en inspiratie voor cartoons e.d. :e011:

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Zo goed is mijn geheugen nu ook weer niet :)

 

Meestal teken ik in potlood een stuk uit het geheugen en zoek ik dan pas op google afbeeldingen, voor aanpassingen (soms veel, soms minder) en afwerking. Zo vermijd ik dat ik een kopie maak maar is het toch herkenbaar. Ik probeer zeker niet om personages exact weer te geven.

 

De coyote kwam er meer per ongeluk. Ik had een figuurtje getekend dat er wat op leek en heb daarna gegoogled om het er nog wat meer op te laten lijken :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Voor wie zich afvraagt waarmee ik mij de laatste tijd zoal bezig hou: stomme werkjes. Digitaal opkuisen van platen (vlekjes, foutjes... verwijderen) en het herwerken van platen/kaders waarover ik niet tevreden was. Onderstaand voorbeeld was één van de meer duidelijke: links vóór, rechts na. Ik onthou dat ik beter kan tekenen en vooral inkten dan toen ik ruim een jaar terug begon met het tekenwerk... Maar het werk zit er bijna op, eind deze maand moet ALLES in de capabele handen van inkleurder Tom Metdepenningen zijn. Dat hij er dan zijn plan mee trekt!  :) :)

 

post-654-0-15281200-1469109260_thumb.jpg

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...