Ga naar inhoud

Bashdrive Tekent Zomaar Wat...


Recommended Posts

Ik ga nog wel een paar jaar moeten zoeken naar mijn ideale inktmethode, vrees ik. Momenteel werk ik te klein (± 4 stroken per pagina) om mijn pentel optimaal te kunnen gebruiken. En ik vind ook het juiste papier nog niet. Dus ben ik nog altijd zelden tevreden over mijn inktversie.

 

Het is natuurlijk vrij relatief: als ik thuis eens een (volgens mij) goed geïnkte kader naast dezelfde (volgens mij) slecht geïnkte kader leg, ziet mijn vriendin het verschil niet. Ik denk dat je op de 100 striplezers er misschien 5 hebt die zich aantrekken of een bepaalde lijn nu brokkelig of geërodeerd is :) Maar the devil is in the detail, denk je dan als tekenaar.

 

PS: de eerste die opmerkt dat ik digitaal moet inkten... euhm... negeer ik :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Oei, zat ik halfweg je post net te denken 'waarom probeert hij niet digitaal"  :e005:

 

Maar serieus, ik herken het probleem van het juiste papier zoeken, de perfecte pennen,...
Digitaal is zo gemakkelijk en gebruiksvriendelijk op dat vlak.  En als je de brushes van Kyle T Webster en Frenden aankoopt heb je echt een super arsenaal bij de hand.
Ik zou het (in een later stadium) zeker uitproberen. 

Link naar reactie

Het is een ragout :)

 

Merci voor de complimenten, ik ben er zelf eigenlijk ook wel blij mee. De eerlijkheid gebiedt mij wel om te zeggen dat het deze keer toch iets langer duurde tegen dat ik hem op papier had. Inderdaad geen gemakkelijk personage. Ik heb natuurlijk wel referentiemateriaal gebruikt, maar het is niet 'afgetekend' van een bestaande illustratie.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Merci :)

 

Van de gelegenheid wil ik nog eens gebruik maken om mijn facebookpagina te promoten.

 

Regelmatige updates over Lise op Monstereiland en af en toe zal ik in de toekomst wat origineel werk weggeven.

 

https://www.facebook.com/Lise-op-Monstereiland-357904161081669/ 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Lang geleden dat ik nog wat 'Lise op Monstereiland'-materiaal gepost heb. Nog 4 bladzijden te tekenen. De cover is ook al getekend en werd goedgekeurd door de uitgeverij, maar ik ben nog niet helemaal tevreden, dus wacht ik nog eventjes voor hem te tonen. Ook de backcover is af. Daar ben ik wel vrij tevreden over:

 

EDIT: bij 200 likes op facebook geef ik de originele backcovertekening weg. Nu misschien nog niet veel waard, maar wie weet, ooit... :)

 

post-654-0-02994100-1460905540_thumb.jpg

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Misschien nog wat lianen en/of wat meer begroeiing aanbrengen op de takken. Of het kan zijn dat er wat te weinig contrast aanwezig is. Ietwat gebrek aan diepte.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Mijn voorkeur gaat ook uit naar die tweede vanwege het feit dat die krokodil(?) goed in beeld komt. Het typische loeren deels boven en onder de waterspiegel.

Link naar reactie

Hoewel de krokodil minder prominent is, gaat mijn voorkeur uit naar de eerste cover. Vooral omdat het geheel coherenter is; Lise neemt het voortouw, de monstertjes komen achter. Bij de tweede is dat verband er niet, en komt het meer over als twee verschillende scenes.

Alleen vind ik dat je te weinig doet met die stapstenen in de eerste versie. Daarmee zou je nog meer diepte kunnen creëren tussen Lise op de voorgrond en de monstertjes op de achtergrond.

Link naar reactie

Mijn voorkeur gaat ook uit naar die tweede vanwege het feit dat die krokodil(?) goed in beeld komt. Het typische loeren deels boven en onder de waterspiegel.

 

Da's ook bij mij de reden dat ik em beter vind. Plus dat Lise groter is ten opzichte van de andere personages, het verhaal draait uiteindelijk toch rond haar.

 

 

Hoewel de krokodil minder prominent is, gaat mijn voorkeur uit naar de eerste cover. Vooral omdat het geheel coherenter is; Lise neemt het voortouw, de monstertjes komen achter. Bij de tweede is dat verband er niet, en komt het meer over als twee verschillende scenes.

Alleen vind ik dat je te weinig doet met die stapstenen in de eerste versie. Daarmee zou je nog meer diepte kunnen creëren tussen Lise op de voorgrond en de monstertjes op de achtergrond.

 

Daar heb je ook gelijk in. Dat 'voortouw nemen' was inderdaad wel een beetje de bedoeling. Die stapstenen zijn een goed idee, dat heb ik er eigenlijk enkel een beetje als vulling getekend. Maar misschien kan ik er meer mee doen.

 

Die eerste is echt pakken beter.

 

Ik probeer de beste elementen van beide over te nemen in een volgend ontwerp.

 

Of misschien doe ik nog iets volledig anders :D

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik zou gaan voor de eerste: ik vind de groepering van de figuren beter, de krokodil minder prominent (maakt het spannender), ook minder zwart (de kat is in het tweede ontwerp te opvallend) - maar ja wat weet ik van covers  :e012:

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik zou gaan voor de eerste: ik vind de groepering van de figuren beter, de krokodil minder prominent (maakt het spannender), ook minder zwart (de kat is in het tweede ontwerp te opvallend) - maar ja wat weet ik van covers  :e012:

 

De kat ga ik inderdaad weglaten.

 

Ik heb een ondertussen een hekel aan covers :) Typisch dat ik over de backcover wel tevreden ben (zie hoger) maar dat de belangrijkste cover maar blijft mislopen...

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Moeilijk te beoordelen zonder zicht te hebben op grootte en juiste plaatsing van titels.

Lianen rechts boven zou ik eerder weglaten. Zonder alle tralala erbij (blaren, suggestie van een boom waar ze aan hangen) storen ze meer dan ze bijbrengen.

Ik neem aan dat het een strip op A4 wordt? Dan vind ik alles net te weinig uitgewerkt. Een covertekening mag net dat ietsje meer bevatten dan de tekeningen binnenin. Inkleuring kan natuurlijk nog een heel verschil maken.

Zoek in ieder geval evenwicht in je compostie, dat mis ik nog een beetje. Bvb opbouwen rond een driehoek.

Link naar reactie

De kat ga ik inderdaad weglaten.

 

Ik heb een ondertussen een hekel aan covers :) Typisch dat ik over de backcover wel tevreden ben (zie hoger) maar dat de belangrijkste cover maar blijft mislopen...

 

I know the feeling.....

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik ben dan weer voorstander van cover 2.
Ik vind de dynamiek van de schuine lijn waarop Lise loopt interessanter.
Akkoord met kameraad Mauser dat de ligging van de krokodil op twee beter is.
Niet akkoord met Yan dat de groepering van de figuren beter is.  Ik vind ze in de eerste cover teveel op elkaar geplakt.

Ik begrijp je volledig, ik haat ook de cover maken.  Vooral als men een plaatje uit de strip moet "uitvergroten".
Ik zie liever covers met een mooie illustratie die daarom niet altijd verband houden met wat exact in het verhaal gebeurd.
Zolang de (juiste) sfeer maar goed zit.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...