Ga naar inhoud

Prijsstijging Vanaf 1 Januari 2017


Gast Kontiki

Recommended Posts

Volgens mij wordt inflatie wel degelijk als nuttig en noodzakelijk ervaren. Als er deflatie optreedt dan is iedereen in rep en roer.

 

Doordat de lonen ook stijgen is het koopkrachteffect hopelijk nihil, maar psychologisch wordt een hoger loon als prettig ervaren. Economie is een sociale wetenschap die het gedrag van mensen beschrijft over hoe ze omgaan met schaarse middelen.

 

De prijsstijging van strips is volgens mij wel bovengemiddeld, en dat zal kunnen komen door stijgende productiekosten (waar andere sectoren minder last van hebben) of dalende oplages en daardoor prijsstijgingen om het winstpeil nog enigszins gelijk te houden. Dat is natuurlijk een slechte ontwikkeling, want een bovengemiddelde stijging leidt tot koopkrachtverlies voor dat deel van je inkomen wat je aan strips zou willen besteden.

Of de overstap naar comics nu zo veel zal gaan opleveren waag ik te betwijfelen, voor wat je krijgt moet je er namelijk ook nog genoeg voor betalen. Maar dat er voor de Europese striplezer de nodige pareltjes zijn te ontdekken op comic-gebied is een feit.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Volgens mij wordt inflatie wel degelijk als nuttig en noodzakelijk ervaren. Als er deflatie optreedt dan is iedereen in rep en roer.

 

Door wie wordt dat als nuttig ervaren? Diegene die inflatie teweegbrengen, of de consument?  Waarom zou deflatie ervoor zorgen dat iedereen in rep en roer is?

Link naar reactie

 

Of de overstap naar comics nu zo veel zal gaan opleveren waag ik te betwijfelen, voor wat je krijgt moet je er namelijk ook nog genoeg voor betalen. Maar dat er voor de Europese striplezer de nodige pareltjes zijn te ontdekken op comic-gebied is een feit.

Ik denk dat het wel degelijk iets oplevert, maar uiteraard is dat aan eenieder zelf om te beoordelen. Maar ter voorbeeld, voor 40 euro koop ik een nederlandstalige integrale van ongeveer 180 blz. Voor hetzelfde geld heb je een hc omnibus van 500 blz in comics. Lijkt mij dat je dan meer voor je geld krijgt. En laat staan een normale hc van 48 blz.

Link naar reactie

Mensen met een vast inkomen hebben een bepaald bedrag dat ze kunnen spenderen aan strips/hobby.

Voor mij persoonlijk ligt de grens ergens op 150 euro per maand! Als ze duurder worden dan ga ik er gewoon minder kunnen kopen voor hetzelfde geld.

 

Ik ga dus vooral bij nieuwe reeksen of one-shots 2 maal nadenken of ik ze wel aankoop.

Het gaat dus vooral goed zijn voor gevestigde reeksen met een hoge oplage zoals Kiekeboe, FC De Kampioenen, Thorgal, ......., uitgevers gaan dan ook minder vlug een nieuwe reeks een kans geven!

Hierdoor vermoed ik dat het aantal verschillende uitgaves gaat teruglopen in 2017.

 

Jammer!! :e001:

Link naar reactie

Een telefoonboek is nog goedkoper of oude tijdschriften????????.....Een auto wordt 5% duurder, ik koop een fiets....wat een flauwekul, ik koop wat ik graag lees (of waar ik de tekenaar van tegen kom), of dat nu 7,95 of 9,50 kost.....dan ga ik toch niet ineens iets anders kopen omdat het een euro goedkoper is?? Dan koop je er eentje minder....

Link naar reactie

2016 wordt een recordjaar. Dat is het nu al qua aantal nieuwe uitgaven. Het afgelopen jaar ben ik zelf langs veel uitgeverijen geweest, grote en kleine. Bezoekjes gedaan, gesprekjes gevoerd, toekomstperspectieven besproken. Ik heb geen enkele uitgever horen klagen, integendeel. Een van hen zei dat ze qua verkoop blijven stijgen, een ander zei dat hij zijn beste jaar heeft gehad, nog een ander mikt op nog meer diversifiëring (een nieuw soort project, noem maar op). En de meesten zullen hun productie opschroeven of minstens handhaven terwijl de golf spin-offs en integrales nog lang niet voorbij is, ook weer integendeel. Bovendien komen er een paar ambitieuze uitgeverijen bij. Het is druk op de rechtenmarkt.

 

Maar geen enkele lezer is verplicht om hun strips te kopen. In een andere thread ging het bijvoorbeeld over de hoge prijs van een bepaalde integrale. Nochtans is de oplage door het hoge aantal voorbestellingen al de lucht ingegaan en is die integrale in voorbestelling nu al uitverkocht bij de uitgever.

Er bestaat een klein, kapitaalkrachtig nichepubliek dat nog altijd veel koopt en daar ook de prijs voor wil en kan betalen. Daar kunnen een paar kleinere uitgeverijen, die ondertussen ook wel weten hoe ze hun oplages moeten vastleggen, nog zeker een tijdje op teren. De grotere oplages zullen het moeten blijven hebben van naambekendheid en traditie, op welke (moderne) manier dat ook ingevuld raakt. Wat wel onder druk staat is dat grote middenveld, zowel aan aanbod- als vraagzijde. Dat wordt meer en meer een slagveld van trial and error.

Link naar reactie

In een andere thread ging het bijvoorbeeld over de hoge prijs van een bepaalde integrale. Nochtans is de oplage door het hoge aantal voorbestellingen al de lucht ingegaan en is die integrale in voorbestelling nu al uitverkocht bij de uitgever.

 

Over welke integrale heb je het hier, Kontiki?

Link naar reactie

Die info heb ik hier in gesmokkeld: http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#Jeremiah

 

Ik vraag me af waarom die uitgever de oplage niet verhoogt. Als de stripspeciaal zaken al een bepaald aantal voorbesteld hebben, kun je als uitgever daar toch risicoloos een paar honderd boven gaan zitten qua oplage? Die kleine extra kosten zijn dan toch geen echt risico? Ik heb het gevoel dat de uitgever in zo'n geval geld laat liggen.

 

Zeker omdat als de oplage van integrale deel een te laag is, veel mensen die misgrijpen toekomstige delen ook niet zullen gaan kopen.

Link naar reactie

Risicoloos... Paar honderd... Kleine extra kosten... Je gaat daar veel lichter over dan wat er reëel allemaal meespeelt. Voor die zogezegd kleine meerkost kan hij net zo goed blijven zitten met een overstock van een paar honderd exemplaren. Bij Sherpa was het ook een weloverwogen keuze om hun oplage voor Comanche vast te leggen op dat gelimiteerd aantal.

Link naar reactie

Risicoloos... Paar honderd... Kleine extra kosten... Je gaat daar veel lichter over dan wat er reëel allemaal meespeelt. Voor die zogezegd kleine meerkost kan hij net zo goed blijven zitten met een overstock van een paar honderd exemplaren.

 

Maar als die overstock het gevolg is van een iets grotere oplage, is het een geringe investering geweest. Ik denk dat de extra kosten tegen mogelijke extra opbrengsten een op drie staan? Bovendien heb je ook nog iets achter de hand als er iets misgaat en er veel exemplaren beschadigd raken tijdens het transport en ze bij de uitgever terugkomen.  

 

Bij Sherpa was het ook een weloverwogen keuze om hun oplage voor Comanche vast te leggen op dat gelimiteerd aantal.

 

Dat is iets anders. Als je van te voren zegt dat je er een bepaald aantal gaat maken, kun je niet achteraf dat aantal verhogen.

Link naar reactie

Ik vraag me af waarom die uitgever de oplage niet verhoogt. Als de stripspeciaal zaken al een bepaald aantal voorbesteld hebben, kun je als uitgever daar toch risicoloos een paar honderd boven gaan zitten qua oplage? Die kleine extra kosten zijn dan toch geen echt risico? Ik heb het gevoel dat de uitgever in zo'n geval geld laat liggen.

 

Zeker omdat als de oplage van integrale deel een te laag is, veel mensen die misgrijpen toekomstige delen ook niet zullen gaan kopen.

Je weet nu al dat er exemplaren te weinig zullen zijn. Door alle aandacht hier zullen er zeker handelaars zijn die liever wat achter de hand houden om ze later duurder te verkopen. En uiteindelijk zou saga dat kunnen voorkomen door iets meer te drukken. Maar ja...

Link naar reactie

De 'fout' voor de speculatie moet je nu niet bij Saga leggen, hé. 

En de oplage is uitverkocht bij de uitgeverij, daarom nog niet in de winkel. Die moeten ze ook nog zien kwijt te raken. De verkoop moet nog beginnen. Winkels hebben gewoon extra besteld omdat die Comanches zo goed liepen.

Link naar reactie

2016 wordt een recordjaar. Dat is het nu al qua aantal nieuwe uitgaven. Het afgelopen jaar ben ik zelf langs veel uitgeverijen geweest, grote en kleine. Bezoekjes gedaan, gesprekjes gevoerd, toekomstperspectieven besproken. Ik heb geen enkele uitgever horen klagen, integendeel. Een van hen zei dat ze qua verkoop blijven stijgen, een ander zei dat hij zijn beste jaar heeft gehad, nog een ander mikt op nog meer diversifiëring (een nieuw soort project, noem maar op). En de meesten zullen hun productie opschroeven of minstens handhaven terwijl de golf spin-offs en integrales nog lang niet voorbij is, ook weer integendeel. Bovendien komen er een paar ambitieuze uitgeverijen bij. Het is druk op de rechtenmarkt.

 

Maar geen enkele lezer is verplicht om hun strips te kopen. In een andere thread ging het bijvoorbeeld over de hoge prijs van een bepaalde integrale. Nochtans is de oplage door het hoge aantal voorbestellingen al de lucht ingegaan en is die integrale in voorbestelling nu al uitverkocht bij de uitgever.

Er bestaat een klein, kapitaalkrachtig nichepubliek dat nog altijd veel koopt en daar ook de prijs voor wil en kan betalen. Daar kunnen een paar kleinere uitgeverijen, die ondertussen ook wel weten hoe ze hun oplages moeten vastleggen, nog zeker een tijdje op teren. De grotere oplages zullen het moeten blijven hebben van naambekendheid en traditie, op welke (moderne) manier dat ook ingevuld raakt. Wat wel onder druk staat is dat grote middenveld, zowel aan aanbod- als vraagzijde. Dat wordt meer en meer een slagveld van trial and error.

 

Dit verandert natuurlijk gans het verhaal. De prijsverhoging heeft dus niks te maken met dat bv. papierprijs of zo stijgt en ze dit doorrekenen aan de eindklant om hun winstmarges op peil te houden. Ze proberen dus gewoon hoe ver iemand bereid is om een bepaalde prijs te betalen. Als ze zien dat ze erover zijn gegaan zullen ze terug een beetje zakken (maar niet tot het niveau voordien), etc.

Uiteindelijk idem aan wat bv. een Telenet doet. Met dat verschil dat je toch wat minder snel zal overstappen van TV/Internet/telefonie-provider (of gas of elektriciteit etc.) dan van stripuitgeverij.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Dit verandert natuurlijk gans het verhaal. De prijsverhoging heeft dus niks te maken met dat bv. papierprijs of zo stijgt en ze dit doorrekenen aan de eindklant om hun winstmarges op peil te houden. Ze proberen dus gewoon hoe ver iemand bereid is om een bepaalde prijs te betalen. Als ze zien dat ze erover zijn gegaan zullen ze terug een beetje zakken (maar niet tot het niveau voordien), etc.

Uiteindelijk idem aan wat bv. een Telenet doet. Met dat verschil dat je toch wat minder snel zal overstappen van TV/Internet/telefonie-provider (of gas of elektriciteit etc.) dan van stripuitgeverij.

Zijn er mensen die klant zijn van één stripuitgeverij en dan misnoegd overstappen op een ander stripuitgeverij? Je koopt toch altijd wat je leuk en betaalbaar vindt en niet wat je te duur of niet leuk vindt?

 

Wij hebben de traditie om met kerst namen te trekken en voor die persoon koop je dan een cadeau. Budget: 20 euro. Met die 20 kom je tegenwoordig heel wat minder ver dan een paar jaar geleden. 't Zit al eerder tegen de 30 aan meestal.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dit verandert natuurlijk gans het verhaal. De prijsverhoging heeft dus niks te maken met dat bv. papierprijs of zo stijgt en ze dit doorrekenen aan de eindklant om hun winstmarges op peil te houden. Ze proberen dus gewoon hoe ver iemand bereid is om een bepaalde prijs te betalen. Als ze zien dat ze erover zijn gegaan zullen ze terug een beetje zakken (maar niet tot het niveau voordien), etc.

Uiteindelijk idem aan wat bv. een Telenet doet. Met dat verschil dat je toch wat minder snel zal overstappen van TV/Internet/telefonie-provider (of gas of elektriciteit etc.) dan van stripuitgeverij.

Niet akkoord. Teveel spelers in de strip/uitgeversmarkt om kartelstreken uit te halen.   En prijzen van grondstoffen en energie die stijgen door inflatie zijn reëel.

Link naar reactie

Zijn er mensen die klant zijn van één stripuitgeverij en dan misnoegd overstappen op een ander stripuitgeverij? Je koopt toch altijd wat je leuk en betaalbaar vindt en niet wat je te duur of niet leuk vindt?

 

Wij hebben de traditie om met kerst namen te trekken en voor die persoon koop je dan een cadeau. Budget: 20 euro. Met die 20 kom je tegenwoordig heel wat minder ver dan een paar jaar geleden. 't Zit al eerder tegen de 30 aan meestal.

 

Dit jaar moet ik naar een feestje met zo'n budget van amper 10 euro. Ik heb stiekem iets gekocht dat dubbel zo duur is want ik lootte een knap meisje.

Link naar reactie

De 'fout' voor de speculatie moet je nu niet bij Saga leggen, hé.

En de oplage is uitverkocht bij de uitgeverij, daarom nog niet in de winkel. Die moeten ze ook nog zien kwijt te raken. De verkoop moet nog beginnen. Winkels hebben gewoon extra besteld omdat die Comanches zo goed liepen.

Ik leg de fout niet bij saga. Maak mij alleen de bedenking laat er een vijftigtal extra drukken, sluit je speculatie een deel uit en heb je als uitgeverij nog een kleine reserve.

Link naar reactie

Er zijn al genoeg magazijnen die uitpuilen van kleine reserves waar ook voor betaald moet worden. En als die vroeg of laat niet verkocht raken, gaan die onherroepelijk door de papierversnipperaar. De voorbije jaren heeft Casterman bijvoorbeeld tientallen palletten met onverkochte strips moeten vernietigen. Sommige strips kostten hen meer aan magazijn- en verwerkingskosten (personeel, locatie, stockage, systeembeheer,...) voor karige, laatste bestellingen dan ze gewoon te vernietigen.

Link naar reactie

Zijn er mensen die klant zijn van één stripuitgeverij en dan misnoegd overstappen op een ander stripuitgeverij?.

Ik zou dat een vorm van monopolie durven noemen. Waarom mag ik morgen bv. niet S&W uitgeven tegen een lagere prijs dan SU. Als ik dat op minder kwaliteitsvol papier doe is dat toch mijn zaak, zolang ik maar uit de kosten kom en auteursrechten betaal. Iedereen kan dan kiezen bij welke uitgeverij hij/zij de S&W koopt.

 

Voor elektriciteit kan ik toch ook kiezen, ik zie het verschil niet.

 

Enfin, ik dwaal misschien wat af van het onderwerp op zich, maar momenteel heb je niet echt keuze als je een bepaalde serie volgt: Kopen en altijd meer betalen of ermee stoppen.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ik zou dat een vorm van monopolie durven noemen. Waarom mag ik morgen bv. niet S&W uitgeven tegen een lagere prijs dan SU. Als ik dat op minder kwaliteitsvol papier doe is dat toch mijn zaak, zolang ik maar uit de kosten kom en auteursrechten betaal. Iedereen kan dan kiezen bij welke uitgeverij hij/zij de S&W koopt.

 

Voor elektriciteit kan ik toch ook kiezen, ik zie het verschil niet.

 

Enfin, ik dwaal misschien wat af van het onderwerp op zich, maar momenteel heb je niet echt keuze als je een bepaalde serie volgt: Kopen en altijd meer betalen of ermee stoppen.

 

Ik vrees dat je met zo'n simplistische kijk een legertje advocaten op je dak zou krijgen als je het op zo'n manier zou aanpakken, tenzij je een akkoord hebt van de auteurs, erfgenamen en andere betrokkenen wiens eigendom een reeks is.

Strips zijn vooralsnog geen open source materiaal.

Link naar reactie

Ik zou dat een vorm van monopolie durven noemen. Waarom mag ik morgen bv. niet S&W uitgeven tegen een lagere prijs dan SU. Als ik dat op minder kwaliteitsvol papier doe is dat toch mijn zaak, zolang ik maar uit de kosten kom en auteursrechten betaal. Iedereen kan dan kiezen bij welke uitgeverij hij/zij de S&W koopt.

 

Mijn indruk is dat bepaalde uitgeverijen al overgestapt zijn op minder kwaliteitsvol papier (dan vroeger) en toch nog altijd de prijzen laten stijgen. Dus nog minder kwaliteitsvol papier, dat zou ik toch niet doen...  :e012:

Link naar reactie

Wat ik niet begrijp is dat uitgeverij Gorilla hardcovers aan 14,95 euro (bijvoorbeeld: Gung Ho 1 84 blz ) kan verkopen en andere 20 euro vragen voor 64 blz.???

Misschien dat iedere uitgever een ander idee heeft van 'genoeg winst maken', sommige willen er van kunnen leven en andere willen een nieuwe Range Rover bestellen  :e005:  :e006:

 

Nieuwe uitgaven van Gorilla geef ik in ieder geval veel vlugger een kans!

 

En om op mijn eerdere post terug te komen, ik denk dat op lange termijn er weinig nieuwe verzamelaars gaan bijkomen.

Eenmaal er teveel gevraagd wordt, gaat de jeugd denken: "Dat is te duur, ik kan beter het CBR-bestand downloaden en de strip op mijn tablet lezen!"

Link naar reactie

Gorilla's programma voor de volgende maanden al gezien? Dat zijn al een pak minder titels dan we gewoon waren.

 

Wat je opmerking over winst maken en van kunnen leven betreft, race je veel te kort door de bocht. Er speelt een oneindige lijst aan factoren mee (die hier op dit forum nooit begrepen worden) om een prijs te bepalen die voor de ene hoger uitkomt dan voor de andere. 

Link naar reactie

Juist een uitgeverij als Ballon zou zijn organisatie dusdanig moeten kunnen inrichten dat ze een lagere prijs moeten kunnen realiseren. Ze werken rechtstreeks voor Dargaud, Dupuis, Le Lombard en de rest. Dus de overhead, drukkosten enz. zou lager moeten zijn. En lagere prijzen is juist niet het geval. De prijzen zijn alleen maar gestegen, en navenant hard ook tov loonstijgingen enz.

Link naar reactie

Oplages van vertalingen liggen heel wat lager dan Franse. Daar moet je ook rekening mee houden. Het is niet dat het Waalse Dupuis geld doorsluist naar de Vlaamse kant. Het zijn ook twee compleet andere redacties en uitgeverijen. Dat meedrukken gebeurt ook niet altijd meer. Dat was het verleden. Jouw advies gaat niet op.

Link naar reactie

Ik heb het niet over het Franse deel. Ik heb het erover dat ze meerdere partijen vertegenwoordigen, daardoor kun je een hoop kosten drukken. Je koopt grotere aantallen goedkoper in, je overhead kun je over meer partijen verdelen enz. Devrechten zijn veel makkelijker te regelen. Ga zo maar door. Dit gaat bedrijfskundig wel degelijk op.

Link naar reactie

Ik geef nergens aan dat ze dat niet doen. Ik ga er vanuit dat ze dat zeker doen. Anders zou het zeer dom zijn. En dat is precies mijn argument dat je daarom mag verwachten dat zij de prijzen lager kunnen houden. Ze doen echter het tegendeel. Ze verhogen de prijzen steeds. De reden daarvoor is natuurlijk speculeren, maar waarschijnlijk heeft het met hogere omzet draaien en meer winst maken te maken.

Link naar reactie

dat kan uiteraard een reden zijn, maar als het dé reden zou zijn maken ze de vicieuze cirkel van lagere verkopen en compensatiedrang door hogere prijzen te hanteren alleen maar groter. Er speelt van alles mee en ik hoef geen inzage in de boekhouding. Beslissen doen jij en ik toch wel aan de kassa.

Link naar reactie

Uiteraard. Die vicieuze cirkel is precies waar het om gaat. En die wordt op de huidige manier niet doorbroken. Ik merk alleen wel dat steeds meer mensen beginnen af te haken. Daarnaast wordt het in de markt gewoon om de prijzen hoog vast te stellen. Een nieuwe partij als Microbe zet zijn hc van 48 blz al voor 18,95 in de markt. Niets ten nadele van deze uitgeverij, ik juich het juist toe dat er nieuwe spelers komen, maar ze moeten zich eerst nog bewijzen. En toch denken ze dat deze prijsstelling marktconform is.

 

Zwendel zegt terecht dat het een luxeproduct is. Dat betekent dat men er ook makkelijker mee stopt als het niet meer betaalbaar is. En zo blijf je in die cirkel. De oplages worden kleiner, prijzen hoger, meer verschillende series enz enz enz.

Link naar reactie

Elke uitgever weet dat er te veel verschijnt, geloof me, maar ze vinden vooral dat de anderen te veel uitgeven.

Ik hoorde onlangs nog een kordate oplossing van een winkelier om de markt weer gezond te maken en de klanten minder te moeten laten selecteren want de meeste hebben toch een vast budget. Volgens die winkelier moeten er gewoont twee uitgeverijen verdwijnen. Dat houdt ook weer veel stopzettingen in. En willen we dat?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...