Ga naar inhoud

Strips digitaal lezen


Recommended Posts

Maar zonder fysieke strips gaan deze potentiële nieuwe lezers ook nooit in aanraking komen met strips, en hoe gaan ze de weg naar die digitale winkels dan vinden.

 

Het probleem is dat er amper aandacht is voor strips in de pers en TV. Waarom zijn er geen striprecensies in bv Humo (Knack heeft ze heel af en toe denk ik)? Of verwijzingen naar de strip in reviews van The Killer of Wingwomen (weten de recensenten dat dit strips zijn...?)

 

Digitaal is geen oplossing hiervoor, denk ik...

Link naar reactie
26 minuten geleden, kurisu74 zei:

Maar zonder fysieke strips gaan deze potentiële nieuwe lezers ook nooit in aanraking komen met strips, en hoe gaan ze de weg naar die digitale winkels dan vinden.

 

Het probleem is dat er amper aandacht is voor strips in de pers en TV. Waarom zijn er geen striprecensies in bv Humo (Knack heeft ze heel af en toe denk ik)? Of verwijzingen naar de strip in reviews van The Killer of Wingwomen (weten de recensenten dat dit strips zijn...?)

 

Digitaal is geen oplossing hiervoor, denk ik...

Heel veel jong grut leert strips online kennen. Ik heb het dan natuurlijk niet over de klassieke europese strips. Maar iets als Heartbreakers (eerst een online strip, dan immens goedverkopende boeken, dan een tv-reeks) is groot geworden via het internet. Zelfde verhaal voor Strange Planet.

Link naar reactie
6 minuten geleden, TDPB zei:

Heel veel jong grut leert strips online kennen. Ik heb het dan natuurlijk niet over de klassieke europese strips. Maar iets als Heartbreakers (eerst een online strip, dan immens goedverkopende boeken, dan een tv-reeks) is groot geworden via het internet. Zelfde verhaal voor Strange Planet.

 

Ik ken ze niet, maar da's een andere markt en andere distributiekanalen dan de Europese strips waar ik inderdaad aan het denken was  en ik vermoed dat die webstrips gratis waren?

Link naar reactie
26 minuten geleden, TDPB zei:

Maar iets als Heartbreakers (eerst een online strip, dan immens goedverkopende boeken, dan een tv-reeks) is groot geworden via het internet. Zelfde verhaal voor Strange Planet.

 

Heartstopper, niet Heartbreakers. :ph34r:

 

 

Strange Planet lijkt me dichter bij cartoons aanleunen dan bij strips.

Ook een stijl die snel getekend is voor snelle consumptie op social media.

Het soort van figuurtjes die iedereen kan tekenen. Inhoudelijk is natuurlijk een andere zaak, dat is inspiratie.

Maar ik kan me voorstellen dat veel mensen hier WTF denken als ze dit lezen. :P

 

 

550x550.thumb.jpg.6631fcdeb2a2b748c81555a5803fd4cb.jpg

 

absorb_custom-d6da914ba9ab993edf85c72e530d2c59f171b131-s1100-c50.thumb.jpg.a0ca3f12d4b780515dd871e55923a344.jpg

 

 

origin.thumb.jpg.004e066a1f947d2ab9dd881bfd4cca5a.jpg

 

 

136874.thumb.png.128d9f16489b952bae3bbd32ac80e4c7.png

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

 

Heartstopper, niet Heartbreakers. :ph34r:

 

Strange Planet lijkt me dichter bij cartoons aanleunen dan bij strips.

 

Heartstopper indeed. My mistake.

 

De grens tussen cartoon en strips is soms dun. Maar als er meer dan één prentje is, is het toch echt een strip. Maakt verder niet uit hoe goed of slecht getekend het is.

Link naar reactie
3 uren geleden, linthout zei:

Het is waar! Stripboeken moeten op kleitabletten gedrukt zijn! 🙂

 

 

Stripverhalen van de grootmeesters op grotmuren plaatsen en een entree om even een glimp te mogen zien als je er tussen de devote massa langs wandelt.  Het heeft steeds succes met de overlijdensbetuigingen aan de vele koningen en meer dan gruwelijke dictators, waarom dan niet met antieke strips proberen?

Pelgrimstochten naar die heilige grotten organiseren met een reusachtige afgeleide markt die er rond gecreëerd wordt. Kassa voor jou en opium voor hen!

Want al diegene met een afgeblokt geheugen en de luilakken met geen geheugen hebben geen weet van de tijd van de papieren strip en gaan mee in het verhaal van deze grotstrips uit een geprefabriceerd verleden, waarin oermensen een archaïsch Vlaams spraken in de "gij-vorm". Zelf social media bestond nog niet, hoe konden die arme wezens toch overleven!

Wie het verleden vacuum zuigt en het dan terug oppompt met uitgekiende verhalen en leugens, heeft uiteindelijk de hordes en zijn eigen toekomst in handen. 

 

 

(Probleem: zijn er grotten genoeg? Verslijten die grotten niet?) 

Link naar reactie
9 uren geleden, kurisu74 zei:

Maar zonder fysieke strips gaan deze potentiële nieuwe lezers ook nooit in aanraking komen met strips, en hoe gaan ze de weg naar die digitale winkels dan vinden.

 

Het probleem is dat er amper aandacht is voor strips in de pers en TV. Waarom zijn er geen striprecensies in bv Humo (Knack heeft ze heel af en toe denk ik)? Of verwijzingen naar de strip in reviews van The Killer of Wingwomen (weten de recensenten dat dit strips zijn...?)

 

Digitaal is geen oplossing hiervoor, denk ik...

Ik heb zoveel manga ontdekt via de shonen jump applicatie waarvan ik het bestaan niet wist. Drempel om een nieuwe reeks te proberen is vele malen lager. 

 

Zie op dit forum regelmatig reeksen voorbij komen die mij interessant lijken. Kan het qua ruimte alleen niet veroorloven om nog meer verzamelingen te starten. Komt nog bij dat het een behoorlijk prijzige investering zou zijn. 

 

Nieuwe Guust bijvoorbeeld zou overal gewoon digitaal beschikbaar moeten zijn. Vrijwel ieder medium geeft deze optie tegenwoordig. 

 

Een uitgever als Dupuis moet reclame maken op TikTok, YouTube shorts en andere media die populair zijn. Hun hele portfolio online gooien die je kan lezen. Gratis of betaald met advertenties. Zelfs Nintendo heeft tegenwoordig een online service waarbij je hun oude games kunt spelen.

 

Strips als medium zal altijd blijven bestaan. Ken echter behalve mijn broer niemand die ook Belgische strips leest laat staan koopt. Zelfs mijn broer zijn interesse is weg omdat het voor hem vrijwel onmogelijk is om vanuit Kyoto Belgische strips te lezen. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...