Ga naar inhoud

Leuke Dingen


retep

Recommended Posts

We zijn de taalgrens overgestoken om bij die luie Walen te gaan rijden. Tussen de velden, niet in bossen.

In één dorpje kruisten we een kudde wandelaars waarvan er enkelen obscene gebaren maakten naar ons (= de neus dichtknijpen alsof onze oudjes stinken.)

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

5D optical memory in nanostructured quartz glass could lead to unlimited lifetime data storage

 

Using nanostructured glass, scientists at the University of Southampton have, for the first time, experimentally demonstrated the recording and retrieval processes of five dimensional digital data by femtosecond laser writing. The storage allows unprecedented parameters including 360 TB/disc data capacity, thermal stability up to 1000°C and practically unlimited lifetime.

 

Coined as the ‘Superman’ memory crystal’, as the glass memory has been compared to the “memory crystals” used in the Superman films, the data is recorded via self-assembled nanostructures created in fused quartz, which is able to store vast quantities of data for over a million years.

 

A 300 kb digital copy of a text file was successfully recorded in 5D using ultrafast laser, producing extremely short and intense pulses of light. The file is written in three layers of nanostructured dots separated by five micrometres (one millionth of a metre).
[...]
Professor Peter Kazansky, the ORC’s group supervisor, adds: “It is thrilling to think that we have created the first document which will likely survive the human race. This technology can secure the last evidence of civilisation: all we’ve learnt will not be forgotten.

 

http://www.southampton.ac.uk/mediacentre/news/2013/jul/13_131.shtml

Link naar reactie

Vandaag een prachtig emaille verkeersbord in bezit genomen, eentje van een onbeveiligde overweg met een locomotiefvorm die al lang in onbruik is geraakt in België (gelijkend op degene die nog steeds dienstig zijn in Skandinavië).  Daar word ik nu blij van.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
Gast Natte aap

wat ik nooit gesnapt heb is dat d'ollanders wel staan huilebalken dat België tol wil heffen, maar ik hoor zo weinig over de tol naar Frankrijk of Spanje.

Mij maakt het geen fluit uit of er tolheffing of kilometerheffing of wegentaks is, je wordt toch genaaid en ik rij amper met de auto. Dus ik betaal in eender welk systeem toch te veel.

Link naar reactie

wat ik nooit gesnapt heb is dat d'ollanders wel staan huilebalken dat België tol wil heffen, maar ik hoor zo weinig over de tol naar Frankrijk of Spanje.

Mij maakt het geen fluit uit of er tolheffing of kilometerheffing of wegentaks is, je wordt toch genaaid en ik rij amper met de auto. Dus ik betaal in eender welk systeem toch te veel.

 

We rijden om die tolwegen heen....

Link naar reactie

België is dichter bij de deur.

 

Een franse tolweg is perfect aangelegen en onderhouden. De wegen in Belgie zijn smerig, vol met gaten, spoorvorming en liggen bezaaid met kapotte autobanden en karkassen van dieren. Ik vraag me af waar je dan voor zou moeten betalen. sterker, je zou een bijdrage moeten krijgen om de schade te vergoeden die je wagen oploopt op die belgische zandwegen.

 

Tolvignet in Oostenrijk en Zwitserland kan ik me wat bij voorstellen, al die tunnels en bruggen kosten goud geld.

Link naar reactie

Als jullie netjes zouden betalen, zouden we de wegen weer netjes kunnen maken ... -_-

 

mhhhhhh, dus als je frieten gaat halen in een smerig frietkot waar de frietkotbakker B keus frieten bakt in oud bakvet moet je eigenlijk niet klagen. Nee, je moet de frietkotter extra geld geven zodattie zijn kot kan opknappen, betere appies kan inslaan en zijn vet kan verversen. Eerst maar eens die zooi opruimen en dan praten we verder.....

Link naar reactie
Gast Natte aap

wat zijn we toch weer lekker aan het klagen :)

Ik heb in Nederland ook dingen meegemaakt waar je van achterover slaat. Files om 12u 'snachts en niet 1 keer hé. echt vaak. Het meest aan de bruggen, maar toch ook op plaatsen waar geen brug te bespeuren is. Het belgisch fenomeen dat je een omleiding volgt en dan plots ergens in de middle of nowhere uitkomt heb ik drie keer in nederland mogen smaken en slechts 1 keer in Belgie. In de periode 2008-2010 (beetje 2011) reed ik gemiddeld drie keer per week op en neer naar de mooie gebieden boven de moerdijk, het aantal wegenwerken dat ik daar gezien heb en dat files veroorzaakten en omleidingen zijn niet meer te tellen. (en ook beneden de moerdijk uiteraard) Ik vond minder putten in de weg, dat is waar, maar om te zeggen dat er geen zijn, is wat overdreven.

Net zoals doen uitschijnen dat de Belgische snelwegen één grote zandweg is, ook nogal overdreven is, een statisticus onwaardig :) Hier en daar zijn er slechte stukken, dat klopt. Vaak zijn er wegenwerken aan de gang. Maar zo overdreven en zwartwit als jij het verschil stelt, heb ik zelf in die periode toch niet gemerkt.

Ik vond trouwens de snelweg in Duitsland die naar beneden gaat, richting de bodenzee en Tübingen tch ook in slechte staat.

 

Nu goed, de laatste jaren rij ik ongeveer 1 keer per twee weken met de auto. Dus kan ik met de huidige toestand niet echt vergelijken.

 

(ik schrok me trouwens rot dat een ticketje voor de trein naar Gent ondertussen al 9,70 euro kost)

Link naar reactie

Ik put hier uit eigen observatie, onze wagen heeft in (mrs Retep is de enthousiaste chauffeusse btw) heel Europa rondgetoerd. De wegen in Zwitsersland, Duitsland en Frankrijk zijn zeer goed. Italie kent nog wel eens wat laconiek wegonderhoud maar het viel me op dat de belgische wegen sterk vervuild en slecht onderhouden zijn. We rijden ook altijd op de linker-(bij tweebaans wegen) of middenbaan want de rechterbaan  is over grote delen voor personenwagens onherbergzaam (spoorvorming, putten en steenslag). Het viel me wel op want ik had altijd het vreemde idee dat Belgie een ontwikkeld land was ! Wat betreft files zijn de ring rond Antwerpen en de wegen rond Brussel berucht. In Nederland is er veel weg bijgekomen waardoor voor het eerst in dertig jaar de files af zijn genomen.

 

quote uit onderstaand artikeltje:

 

Alleen Belgische automobilisten stonden vorig jaar nog langer in de file (9 uur). In heel Europa namen de files in 2012 af met gemiddeld 18 procent.

 

http://www.nu.nl/binnenland/3405064/aantal-files-met-ruim-kwart-afgenomen.html

 

Of de crisis een handje meegespeeld heeft, zou ik zeggen van wel !

Link naar reactie

Ik put hier uit eigen observatie, onze wagen heeft in (mrs Retep is de enthousiaste chauffeusse btw) heel Europa rondgetoerd. De wegen in Zwitsersland, Duitsland en Frankrijk zijn zeer goed. Italie kent nog wel eens wat laconiek wegonderhoud maar het viel me op dat de belgische wegen sterk vervuild en slecht onderhouden zijn. We rijden ook altijd op de linker-(bij tweebaans wegen) of middenbaan want de rechterbaan  is over grote delen voor personenwagens onherbergzaam (spoorvorming, putten en steenslag). Het viel me wel op want ik had altijd het vreemde idee dat Belgie een ontwikkeld land was ! Wat betreft files zijn de ring rond Antwerpen en de wegen rond Brussel berucht. In Nederland is er veel weg bijgekomen waardoor voor het eerst in dertig jaar de files af zijn genomen.

 

quote uit onderstaand artikeltje:

 

Alleen Belgische automobilisten stonden vorig jaar nog langer in de file (9 uur). In heel Europa namen de files in 2012 af met gemiddeld 18 procent.

 

http://www.nu.nl/binnenland/3405064/aantal-files-met-ruim-kwart-afgenomen.html

 

Of de crisis een handje meegespeeld heeft, zou ik zeggen van wel !

 

Het is natuurlijk ook wel zo dat België met 57,8 km per 1000 km² het grootste aantal kilometers snelweg per 1000 km² van de Europese Unie. Dus mag Nederland wel iets bij krijgen om in te halen ;-)

==> Dit betekent ook dat het bij ons verhoudingsgewijs meer aan onderhoud (zou) moet uitgegeven worden. En tja.. onze autobelasting brengt nu ook weer niet zoveel in het kastje (ondanks dat we als automobilist dat allemaal wel vinden, ook ik)

Qua aanleg.. een autostrade wordt in principe voor 20 - 30 jaar aangelegd (waarbij 'licht' onderhoud nodig is, maar pas alles terug op de schop te nemen na dat aantal jaren). Als er in het begin, een verkeerde inschatting wordt gemaakt van het toekomstig gebruik en daar te weinig marge opgenomen wordt.. je ziet het al aankomen. Daarenboven zijn in Belgie veel van de vrachtwagens over hun gewicht en een deel zelfs boven het gewicht waarvoor de autostrades voorzien zijn, en brengt dat extra schade aan de autostrade aan. En dat allemaal voorspellen 20-30 jaar geleden? Neen, dat is niet echt gelukt en bijgevolg....

 

Waarom in andere landen beter? Minder mismatch tussen voorspelling en realiteit.. die hun ruimtelijke ordening laat ook toe om dit beter in te schatten. Bij ons .. nee, niet echt. Ik ben vooral benieuwd of de nieuwe stukken die her en der aangelegd worden, wel 20-30 jaar zullen verdragen.. maar ook daar vrees ik voor, als we er niet in slagen onze ruimtelijke ordening meer in orde te krijgen..

 

Voila.. genoeg gezaagd..

Link naar reactie

Een ander probleem in België is onze hele wetgeving inzake overheidsopdrachten, en het feit dat overheden voor wegeniswerken haast steeds kiezen voor de aanbestedingsprocedure waarbij enkel de kostprijs als criterium geldt.  Het Duitse systeem is naar uitvoering en later onderhoud toe veel interessanter.  Tel daarbij op dat er jaren geleden ook enkele cruciale en verkeerde technische beslissingen werden genomen die hun weg vonden naar het Standaardbestek, de tweede basis voor haast elke overheidsopdracht voor wegeniswerken, en tja, je eindigt waar we ons vandaag bevinden, zeker als je ook nog eens een terechte opmerking zoals die van witam in rekening breng.  Het is een behoorlijk ongelukkige samenloop van omstandigheden en een echte kentering dient zich nog (lang) niet aan. 

Maar bekijk het positief... hoe meer putten, hoe trager we met z'n allen gaan rijden.  Dat moet jullie, niet meteen het grootste collectief van liefhebbers der Duitse automerken, toch wel een beetje gelukkig kunnen stemmen, ;)

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Het is natuurlijk ook wel zo dat België met 57,8 km per 1000 km² het grootste aantal kilometers snelweg per 1000 km² van de Europese Unie. Dus mag Nederland wel iets bij krijgen om in te halen ;-)

==> Dit betekent ook dat het bij ons verhoudingsgewijs meer aan onderhoud (zou) moet uitgegeven worden. En tja.. onze autobelasting brengt nu ook weer niet zoveel in het kastje (ondanks dat we als automobilist dat allemaal wel vinden, ook ik)

Qua aanleg.. een autostrade wordt in principe voor 20 - 30 jaar aangelegd (waarbij 'licht' onderhoud nodig is, maar pas alles terug op de schop te nemen na dat aantal jaren). Als er in het begin, een verkeerde inschatting wordt gemaakt van het toekomstig gebruik en daar te weinig marge opgenomen wordt.. je ziet het al aankomen. Daarenboven zijn in Belgie veel van de vrachtwagens over hun gewicht en een deel zelfs boven het gewicht waarvoor de autostrades voorzien zijn, en brengt dat extra schade aan de autostrade aan. En dat allemaal voorspellen 20-30 jaar geleden? Neen, dat is niet echt gelukt en bijgevolg....

 

Waarom in andere landen beter? Minder mismatch tussen voorspelling en realiteit.. die hun ruimtelijke ordening laat ook toe om dit beter in te schatten. Bij ons .. nee, niet echt. Ik ben vooral benieuwd of de nieuwe stukken die her en der aangelegd worden, wel 20-30 jaar zullen verdragen.. maar ook daar vrees ik voor, als we er niet in slagen onze ruimtelijke ordening meer in orde te krijgen..

 

Voila.. genoeg gezaagd..

 

Ik wil als buitenlander best iets bijdragen aan bijzondere infrastructurele voorzieningen. Ik denk dan meer aan de Tauern- of Gotthardtunnel, een superb stukje tolweg waar je relaxt met 130 per uur kan zoeven maar om nu 15 km voor de ring van Awerpen in de file te staan, omringt door resten van autobanden, daar heeft deze ollander geen cent voor over.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik wil als buitenlander best iets bijdragen aan bijzondere infrastructurele voorzieningen. Ik denk dan meer aan de Tauern- of Gotthardtunnel, een superb stukje tolweg waar je relaxt met 130 per uur kan zoeven maar om nu 15 km voor de ring van Awerpen in de file te staan, omringt door resten van autobanden, daar heeft deze ollander geen cent voor over.

 

Dat hoeft ook niet, maar rij dan wel even om via Duitsland :D

Link naar reactie

Een ander probleem in België is onze hele wetgeving inzake overheidsopdrachten, en het feit dat overheden voor wegeniswerken haast steeds kiezen voor de aanbestedingsprocedure waarbij enkel de kostprijs als criterium geldt

 

Dat geldt toch voor alle overheidsopdrachten, niet enkel voor wegeniswerken.

En zijn dat tegenwoordig trouwens geen europese overheidsopdrachten, die voor elk land in Europa toch min of meer volgens dezelfde procedures zou moeten verlopen?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...