Ga naar inhoud

Experimentje met kortverhaal


Yan

Recommended Posts

21 uren geleden, Timothy van Damme zei:

En nu ik er nog eens goed naar kijk: het licht schijnt in het echt ook niet zo mooi op die lucht. Je zou hem moeten afbreken op de grond. En omdat ik het slecht kan uitleggen, even een plaatje erbij. 

 

Naamloos-1.thumb.jpg.98d156cf112998cf1448909e5bd382a7.jpg

Ik kan je alleen maar bijtreden, zoals ik bij aanvang al zei, ik heb wat geëxperimenteerd. En veel bijgeleerd. Dit was een moeilijk plaatje. Het is trouwens een paar keer aangepast. De lichtbundel was een moeilijke.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
  • 1 month later...
6 uren geleden, charles zei:

Leuk om de potlood schetsen te zien.

 

Ik snap alleen het perspectief niet helemaal, het lijkt mij wat aan de extreme kant. Maar misschien is dat met opzet zo gemaakt, natuurlijk (en misschien wordt het duidelijker met de uitwerking).

Ik schets nog nauwelijks op papier, vanaf dan begin digitaal te schetsen. Je ziet trouwens op de eerste digitale aanzet dat de stand van zijn hand ondertussen veranderd is.

 

Ik ben een beetje verbaasd dat je het perspectief aan de extreme kant vindt, ik vindt het juist het tegenovergestelde: de vluchtpunten liggen buiten de tekening, enkel de linker bevindt zich in de buurt, maar dat was nodig om de rand van de opening in de hut voldoende te zien. Je ziet hier de enige vluchtlijnen die op de tekening zichtbaar zullen zijn (de tekening is al een tijdje af en geïnkt - digitaal), dat post ik later nog wel eens.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik ga enkel vanuit je opzetje, ik weet niet hoe het verder is uitgewerkt, natuurlijk. Bij 2-punts perspectief horen de vluchtpunten altijd buiten het plaatje te zitten (tenzij je dingen gaat roteren - dan kan er voor dat voorwerp eentje in het plaatje zitten, natuurlijk).

 

Wat ik vooral verwarrend vind, is dat het 2-punts schijnt te zijn maar is eigenlijk 1-punts (gezien de achterwand) - en dan hoort het verdwijnpunt binnen het plaatje te zitten. Het is makkelijker om het uit te leggen met plaatjes, denk ik.

 

Ik ga er vanuit dat er twee muren in het plaatje zijn - eentje met luik/raam en de andere is de achterwand. Allebei gebouwd uit planken. Ik heb hier een groene lijn gemaakt, voor de hoek waar de twee muren elkaar raken:

raam-3-perspectief.thumb.JPG.26f651efc5a52c544a4212baccf1717e.JPG

 

Als het echt 2-punts is, dan moet die achterwand ook in 2-punts getekend worden. Ik heb een lijstje getekend, gewoon om een gevoel van de ruimte te geven:

raam-4-perspectief.thumb.jpg.105d4e189f8eb77c0e99047fdbe63b5e.jpg

 

De planken moeten dan breder worden naar mate ze de kijker benaderen - ik heb het met het oog gedaan, om te laten zien wat ik bedoel:

raam-5-perspectief.thumb.JPG.9edd5495adfdaa14fca213d37ac2736c.JPG

 

Het oogt misschien niet al te extreem, maar als je een mens daar kan tekenen, dan moet bv. een tafel of kast ook kunnen, natuurlijk. Maar dan zie je dat de tafel nooit overtuigend vierkant wordt. In ieder geval, ik vind dat niet:

 

raam-6-perspectief.thumb.JPG.968b3d1484d123d00d16cdac67ac1044.JPG

 

Als je je de planken van de achterwand allemaal even breed teken, dan is dat 1-punts. Ik heb snel even een voorbeeld gemaakt van wat ik bedoel (mijn planken zijn niet even breed, maar ik het is ook een voorbeeld).

raam-perspectief.thumb.jpg.30eeb35576b61bc9d3dc821c8b5577e1.jpg

 

Link naar reactie

Ik begrijp je wel, maar in deze tekening is het enige dat naar perspectief verwijst het open luik. De hut bestaat aan de binnenzijde enkel uit lange planken (je ziet dus geen uiteinden) en je hebt gelijk ze zijn niet allemaal even breed in perspectief, ik heb getwijfeld of ik de planken geen zeer uiteenlopende breedte zou geven (de hut is gebouwd uit restmateriaal) maar dat zou misschien nog verwarrender geweest zijn.

 

De hut is bijzonder klein, dat zie je op de allereerste tekening van de pagina. Ze bevat enkel een stoel en een laag gelegen plank (die je niet ziet op deze tekening). Misschien wordt het duidelijker als je de geïnkte versie ziet (en de volgende pagina - maar die ga ik niet posten).

 

 

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
2 uren geleden, Air zei:

De tekening vijzelt mijn humeur zeker op.

maar u weet slim het recept onleesbaar te houden, zodat mensen nu het boek moeten kopen😎

dat is puur toeval (slechte foto), ik verdien geen cent aan elk verkocht album.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Zelf geen boterhammetje? 🥲

Hopelijk leveren uw “scenario-schrijfseltjes” en andere nevenactiviteiten wel wat brood op de plank.

Eventueel kunnen wij hier onder de repers met een mooie hoed🤠 rond gaan, om voor u een kerstpakketje samen te stellen. 😇

2 minuten geleden, Yan zei:

dat is puur toeval (slechte foto), ik verdien geen cent aan elk verkocht album.

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

In 2018 kregen wij (verschillende tekenaars) het verzoek om een illustratie te maken voor een kookboek. Het was toen al duidelijk dat we er niks gingen aan verdienen, behalve dat kopers eens langs kwamen op een beurs (voor een handtekening) en hopen dat ze een van onze boekjes zouden kopen...

 

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Een gesprek in beeld brengen, kan het tempo eruit halen, maar is soms een noodzakelijk kwaad. En er bestaan allerlei trucjes om het beeld 'interessant' te houden. Op deze pagina heb ik er geen gebruikt. Maar ik heb het levendig genoeg gehouden en ben best tevreden ... o ja, ik heb de tekst en teksballonnen achterwege gelaten 🤣🤣🤣

 

  

02-01-09.jpg

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...