Ga naar inhoud

Aangrijpende sterfscènes


WILCO

Recommended Posts

1 uur geleden, Aerogi zei:

SuskeenWiske201-1(1).thumb.jpg.ad766f0ba44686dc96944d323f321b71.jpg

ik word er alweer week van bij het zien van deze plaat... :(

Ja, dit vond ik ook altijd wel aangrijpend. Heb ooit eens ergens gelezen dat dit een hervertelling is van een oud Vlaams verhaal dat ook in Japan veel bekendheid geniet omdat de dood van de hoofdpersoon als een hele nobele kwestie werd beschouwd (de wijze waarop..) Misschien iemand hier die daar meer van weet?

Link naar reactie

Deze mag hier ook niet ontbreken vind ik..

Toen ik dit voor het eerst las voelde ik echt een klomp in mijn maag. Ik vind het nog steeds zo knap dat Shaniah hier als een 'echt' mens overtuigend wordt neergezet..

Ze heeft voor mij tenminste altijd als veel meer dan slechts een 'papieren poppetje' aangevoeld..
 

Van Hamme is daar sowieso echt een meester in (denk o.a. aan Tjall en Kriss maar ook aan bijvoorbeeld Simon uit Largo Winch). Bij Dufaux en Yann bijvoorbeeld vind ik de personages (inclusief de voornaamsten) vaak niet meer dan decorstukken

 

Audeladesombres_pl.jpg

Link naar reactie
59 minuten geleden, sanderg zei:

Ja, dit vond ik ook altijd wel aangrijpend. Heb ooit eens ergens gelezen dat dit een hervertelling is van een oud Vlaams verhaal dat ook in Japan veel bekendheid geniet omdat de dood van de hoofdpersoon als een hele nobele kwestie werd beschouwd (de wijze waarop..) Misschien iemand hier die daar meer van weet?

 

Het staat gewoon op Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Een_hond_van_Vlaanderen

 

Ik vind het schmaltz, met dat maanlicht op Christus zijn gezicht. Tenenkrullend.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Charley's war heeft meerdere zeer aangrijpende (sterf)momenten... Een van de weinige strips waarbij ik af en toe bijna tranen op voelde komen... Zoals de volstrekt kansloze aanval van de Britten tijdens de slag om de Somme.. nog steeds het dieptepunt in de (enorme) Britse militaire geschiedenis.. meer dan 19.000(!!!) doden te betreuren na de (eerste) aanval van de Britten.. het is eigenlijk niet voor te stellen.. in deze strip werd die slag zeer sterk en erg schrijnend verbeeld.

 

Charley's War is absoluut een meesterwerk naar mijn mening (en dat zeg ik zelden tot nooit over iets).. Colquhoun was ook echt een geniale tekenaar..

Behalve "Van het westelijk front geen nieuws" heb ik eigenlijk nooit iets gelezen dat een beter beeld gaf van de eerste wereldoorlog (zelfs Tardi's loopgravenoorlog vind ik uiteindelijk het niveau van Charley's War niet halen)..

 

De waanzin, wanhoop en pure ellende van oorlog wordt hier subliem verbeeld naar mijn idee.. de ultieme anti- oorlogstrip dus wat mij betreft 

 

Het zou eigenlijk verplichte (strip)leeskost moet zijn op scholen e.d. 

 

4-mate.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...