Ga naar inhoud

Franz


nobody

Recommended Posts

Kaliber 38 nog eens gelezen. Ik ben fan van Franz. Ik hou van zijn tekenstijl. Dit boek bevat 7 korte verhaaltjes, allemaal verteld vanuit het standpunt van een revolver. Dat het niet goed alfoopt met de meeste mensen die met deze revolver in aanraking komen, dat zie je van ver aankomen. Ik vind dit een goeie strip, ook al is niet elk verhaaltje even goed. De onderkoelde verteltoon van de revolver, met een vleugje humor, zorgt voor een aparte toon en geeft de strip een luguber sfeertje. 

 

Damn, het is alweer drie jaar geleden dat ik mijn Franz strips begon te herlezen. Dat heeft dus even stil gelegen... :)

Zie de ouwe reep : http://www.stripdatabank.be/stripforum/viewtopic.php?t=13551

 

post-585-0-15714800-1420908323_thumb.jpg

Link naar reactie

Ja , Franz , altijd verzot geweest van de man zijn series:Hannah , Lotusbloem , Lester Cockney , Jugurtha , enz...

Die Kaliber 38 heb ik toevallig enkele weken terug ook uit de kast gehaald om te herlezen.

Ik heb zelfs zin om dit jaar bovenstaande reeksen nog eens te herlezen.

Link naar reactie

Ik leerde Franz kennen via Jugurtha. Was mijn eerste reeks als kind, die meer volwassen was dan de rest van mijn ‘collectie’. In de Macro zaten die strips per twee verpakt, en toen toonde ik aan ma altijd de minst volwassen cover. En zagen tot ik die strips mocht hebben. ;)
Eén pakket per Macro bezoek. Twee keer per jaar, of zo, want Jugurtha lag er niet altijd.

 

En omdat Jughurtha mijn eerste zo'n reeks was, is het nog steeds een favoriete reeks voor mij (ook al is ze niet altijd even goed) en ben ik nog steeds groot fan van Franz (cfr Preacher/Ennis, toen ik me daarmee ging bezig houden, first loves) :)

 

drappier-franz-franz-1948-2003-jugurtha-

 

 

3493_t11.jpg

 

Van first loves gesproken... Vania  :hartje:

 

Ik heb die Macro strips kapot gelezen. Letterlijk...

Link naar reactie

Ik heb eens gekeken, en blijkbaar heb ik naast zijn 13 Jugurtha's, en Kaliber 38, ook nog Lotusbloem 1-6 liggen, in HC (die SC's van Arboris indertijd, die vielen uit elkaar) en ook Hyperion en Wyoming Doll. Thomas Noland ligt voor me klaar in Pierke.

De rest van zijn strips heb ik indertijd allemaal tweedehands en zo goedkoop mogelijk gekocht (lees : in zeer slechte staat) wegens student zijnde, dus geen geld. Die hebben mijn verhuis niet overleefd. (onafgewerkte reeksen, daar had ik vroeger ook geen geduld voor. nu is dat anders...)
 

 

 

Ik zie dat ik op de tweede blz van de draad op de ouwe Reep in al mijn overmoed nog een tekening van Vania gepost heb... Ah wat was ik nog jong, toen ik die maakte.  :ph34r:

Link naar reactie

Lotusbloem 1. Nacht vol geweld en 2. De Bronzen Klauw met veel plezier herlezen. Lotusbloem wordt verkocht aan een bordeel in een Chinees grensstadje maar weet te ontsnappen met hulp van Timok, een barbaar, die daarvoor een hoop van zijn vaders mannen opoffert. Zijn vader is Kaliber Khan, de hoofdman van de barbaren, en hij kan daar niet om lachen. Hij geeft dan ook de opdracht om Timok en Lotusbloem op te sporen en uit de weg te ruimen. En er is nog meer aan de hand ;)
Dit lijkt misschien een simpel verhaaltje, maar er gebeurt nog veel meer. Franz heeft ook de nodige opzoekingen gedaan, en al die details die hij in zijn scenario en tekeningen steekt, zorgen voor een goed verhaal en de juiste sfeer. 
En ook, natuurlijk : prachtig getekend. 

 

poupeedivoire01ap_25003.jpg

 

poupeedivoire02ap_6366.jpg

Link naar reactie

Alleen die van Franz dan. Met alle respect, maar de eerste twee (getekend door Hermann, maar dat is de reden niet), daar vond ik niks aan, en de allerlaatste, getekend door Suro, die was gewoon heel erg slecht. 

De eerste 2 delen waren geschiedschrijving en dus wat opsommend. Jugurtha is een historische figuur. Vanaf deel 3 wordt hij een fictieve romanfiguur.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Via het weekblad Kuifje in de vroege jaren '80 Franz leren kennen .Vania was toen de stripbabe bij uitstek (voor mij toch )

en won toen ook , dacht ik , de miss verkiezing in het weekblad.

Enfin , later vond ik Thomas Noland ook heel goed , maar das ook al zo lang geleden.

Ik ga dat allemaal dit jaar op mijn gemak eens herlezen....

Link naar reactie

Ik vond Thomas Noland ook zeer goed. Indertijd...

 

Ik heb het nu opgegeven na enkele blz in deel 3. Het is eigenlijk de vertelling van de familie Noland sinds 1890 of zo. Terwijl Thomas Noland in de vietnam oorlog zit, vertelt hij zijn familiegeschiedenis. Ik vind het maar saai, eigenlijk, ook al worden er leuke manieren gevonden om dat verhaal te vertellen. Je weet ook niet wat leugen is, en wat de waarheid.

Maar : het is dus een beetje saai, er is véél te veel tekst, en de tekeningen lijken ook wat te gehaast. (vooral in deel 5!)
Wordt weer verkocht.

 

http://www.stripinfo.be/strip.php?reeks=1280

 

25139.jpg

Link naar reactie

Lotusbloem 3. De Vergeten Koningin en 4. De Scytische Graftombe heb ik ook weer graag gelezen, ook al is het dan simpel avontuur en lijkt het verhaal eerder organisch gegroeid dan dat het volledig op voorhand werd uitgeschreven. ;)
Kaliber Khan heeft op het einde van deel 2 ook Timoks moeder verstoten, een Italiaanse van koninklijken bloede. Dat spijt hem nu, en hij gaat naar haar op zoek. Dat zal hem zuur opbreken. Ook Timok wil zijn moeder terug vinden, en zo beleven Lotusbloem en Timok ook nog enkele avonturen, en komt Lotusbloem een geheim over haarzelf te weten, iets uit de eerste twee delen nog. 

Als je dacht dat de Chinezen uit die tijd rare gebruiken en rituelen hadden, dan heb je de Scytische rituelen nog niet gezien. Waanzinnig. 

Ik hou van deze reeks. Nu ja, ik hou van Franz zijn stijl en vertelwijzes in het algemeen. Doet me vaak aan comics denken, net zoals enkele andere van mijn Europese favorieten dat ook doen. ;) Maar ieder op zijn manier. Ik vind Franz tekenstijl prachtig, maar ergens durft hij ook de pulp toer opgaan (ik bedoel hiermee het genre, niet de pejoratieve betekenis van het woord). Love it. 

 

poupeedivoire03ap_6367.jpg

 

 

poupeedivoire04p_6368.jpg

Link naar reactie

Ik heb 'm herlezen, deze Hyperion, en het is een leuke strip, het kon een verloren aflevering van Jugurtha geweest zijn, maar de strip heeft zwaar te lijden onder het feit dat hij teveel in episodes geschreven is, dat Duchâteau met teveel flauwe ideeën en toevalligheden afkomt tussen al het avontuur door en dat de strip geen treffelijk einde heeft. 

 

Ah, al bij al een leuke strip. Zonder einde ;)

Link naar reactie

Lotusbloem 5. De Apenkoning : ook goed. Een soort van grappige avonturensoap. Timoks paard wordt gestolen. De apenkoning heeft dan weer zijderups eitjes gestolen. Leuk, maar een stuk minder dan de vorige vier delen.

 

De tekeningen zijn natuurlijk wel weer top. Alhoewel ze iets minder gedetailleerd zijn, bij momenten. 

 

 

poupeedivoire05ap_25005.jpg

 

Lotusbloem 6 : De Rechter.
Niet Goed. Veel meer kan ik daar niet over zeggen. Ook de tekeningen zijn een stuk minder. Ik hou het bij de eerste vijf delen van Lotusbloem, ook al is het vijfde al heel wat minder, maar die heeft een aanvaardbaar einde voor de reeks. ;) Deel zes = weer verkopen. 

 

post-585-0-39203100-1425455733_thumb.jpg

Link naar reactie
  • 1 month later...

Wyoming Doll heb ik zeer graag gelezen. Het was al een hele tijd geleden, ik wist er niks meer van.

 

Je zou kunnen zeggen dat deze western van de hak op de tak springt, maar ik hou het er op dat het verhaal organisch gegroeid is. Van het één komt het ander, zo gaat dat in het leven.

Een karavaan (nu ja, twee wagens en enkele begeleiders) wordt aangevallen door indianen. Twee jonge meisjes, kinderen nog, worden ontvoerd. Slechts twee anderen overleven de aanval, een ouwe man en een jonge begeleider die voorop gereden was. De jonge man zweert van de meisjes terug te zullen vinden. Tijdens zijn zoektocht  beleeft hij enkele avonturen en wordt hij een paar keer bedrogen, en groeit er een sterke vriendschap tussen hem en een indiaan.

 

Ik vind het een mooie strip.
Franz is qua scenario en dialoog een man van weinig woorden, maar zijn tekeningen spreken des te meer. En dat bijna onderkoelde schrijven van Franz, zorgt voor een speciale sfeer. 

 

post-585-0-57997600-1425214145_thumb.jpg

Link naar reactie

De eerste keer dat ik in aanraking kwam met strips die geen Vlaamse  familiestrips waren, was toen ik een Kuifje-weekblad-bundeling in mijn handen kreeg, meer bepaald die waarin toen "Voorbij de schaduwen" van Thorgal voorgepubliceerd werd.  Er liep toen ook een Jugurtha-verhaal, maar omdat ik nog maar net had leren lezen en schrijven, las ik de ballonnetjes niet en ben ik later die twee reeksen gaan verwarren. Thorgal met zwart lang haar  + dat meisje erbij, versus Jugurtha + Vania: in mijn vroegste herinneringen was dat allemaal één reeks...

Link naar reactie
  • 6 years later...
Op 10/1/2015 om 19:27, nobody zei:

Ik heb 'm herlezen, deze Hyperion, en het is een leuke strip, het kon een verloren aflevering van Jugurtha geweest zijn, maar de strip heeft zwaar te lijden onder het feit dat hij teveel in episodes geschreven is, dat Duchâteau met teveel flauwe ideeën en toevalligheden afkomt tussen al het avontuur door en dat de strip geen treffelijk einde heeft. 

 

Ah, al bij al een leuke strip. Zonder einde ;)

 

Duchâteau was eigenlijk, net als Vernal, van oorsprong een schrijver/redacteur die later al stripscenarist is beginnen werken. Dat merk je in "Hyperion", die oorspronkelijk als "mini" reeks verscheen in "Kuifje". Het "einde" waar je van spreekt is eigenlijk speciaal gemaakt voor het album (uitgebracht als no.2 in "Collectie Kaleidoscoop"), vandaar de "leegte" tussen het laatste en voorlaatste hoofdstuk. Franz zou later nog teruggrijpen naar het genre met verhalen zoals "Het Zwaard van de Vorige" (Super Kuifje Ridders).

Link naar reactie
Op 4/1/2015 om 17:46, nobody zei:

 

Alleen die van Franz dan. Met alle respect, maar de eerste twee (getekend door Hermann, maar dat is de reden niet), daar vond ik niks aan, en de allerlaatste, getekend door Suro, die was gewoon heel erg slecht. 

 

De Hele reeks, no.1 t/m 15, werd gebundeld en uitgegeven in zowel een Vlaamse als Franstalige uitgave. Vernal had zelf een hekel aan het 16de deel en liet die daarom ook niet opnemen. De eerste twee delen (van Hermann) moet je wel gelezen hebben om de rest van de reeks te kunnen volgen (vooral no.3 "De Nacht der Schorpioenen"). Ok, de eerste twee delen zijn gebaseerd op historische feiten, maar men neemt er ook een loopje met de werkelijkheid. Jugurtha wordt er neergezet als een heldhaftige prins, die als wees te lijden had onder de treiterijen van zijn neven Adherbal en Heimspal. Zelfs de dood van deze laatste wordt "verbloemd" door zich lafhartig op het zwaard van Jugurtha te werpen. In werkelijkheid was Jugurtha zeer meedogenloos als heerser, en vermoordde hij zijn neef zonder pardon, waardoor hij de aandacht trok van het Romeinse Rijk.

Link naar reactie
8 uren geleden, Arnak, de Donkere zei:

 

De Hele reeks, no.1 t/m 15, werd gebundeld en uitgegeven in zowel een Vlaamse als Franstalige uitgave. Vernal had zelf een hekel aan het 16de deel en liet die daarom ook niet opnemen. De eerste twee delen (van Hermann) moet je wel gelezen hebben om de rest van de reeks te kunnen volgen (vooral no.3 "De Nacht der Schorpioenen"). Ok, de eerste twee delen zijn gebaseerd op historische feiten, maar men neemt er ook een loopje met de werkelijkheid. Jugurtha wordt er neergezet als een heldhaftige prins, die als wees te lijden had onder de treiterijen van zijn neven Adherbal en Heimspal. Zelfs de dood van deze laatste wordt "verbloemd" door zich lafhartig op het zwaard van Jugurtha te werpen. In werkelijkheid was Jugurtha zeer meedogenloos als heerser, en vermoordde hij zijn neef zonder pardon, waardoor hij de aandacht trok van het Romeinse Rijk.

Ik denk dat er nog 1 integrale van Jugurtha ontbreekt…

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...