Ga naar inhoud

Magisch-Realistische Strips Zoals Dokter Zwitser


marioboon

Recommended Posts

Magisch-realisme heb je als het "magische" er niet noodzakelijk is, maar er zou kunnen zijn. Magisch-realisme is dubbelzinnig. Daarom vind ik Dr. Zwitser geen magisch-realisme.

"Droom je, Nick?" is erg goed, maar omdat het ook allemaal dromen zijn, kun je het ook niet bij magisch-realisme klasseren. Het zou wel surrealisme kunnen zijn.

In "Charly" wordt wat gebeurt niet verklaard, maar of het daarom ook magisch-realisme is... Geen idee. Het is te lang geleden dat ik het heb gelezen.

"Rozebottel" heb ik nooit echt goed gekend, maar het valt volgens mij ook al niet bij magisch-realimse, maar bij fantasy.

Een echt magisch-realistische strip vinden, zal niet gemakkelijk zijn.

Wat doe je met Rork? Het heeft wat weg van magisch-realisme, maar het is het ook niet. Het komt magisch-realistisch over, zeker de eerste twee delen, omdat wat gebeurt niet wordt verklaard, terwijl je het als lezer toch aanneemt als iets dat inderdaad gebeurt. Elk verhaal uit de eerste twee delen zet als het ware telkens een deur op een kiertje naar een andere wereld. Maar volgens mij kun je het toch niet magisch-realisme noemen.

Ik denk dat er een verhaal in Raffington Event (ook van Andreas) is, dat wél magisch-realistisch is. En daar komt ook een droom in voor. Maar wat in de droom gebeurt, heeft een parallel met wat in de werkelijkheid gebeurt. Is er dan ook echt een verband? Of is het gewoon toeval? Dringen beide werelden in elkaar door, of niet?

 

Een magisch-realistisch verhaal:

 

Een man zit in zijn kamer. Hij heeft net de krant van de dag neergelegd. Hij is woedend. De woede overviel hem terwijl hij een artikel over de staatshervorming las. Hij denkt terug aan zijn ex. Hij kijkt naar de klok die boven aan de muur hangt. Hij wou dat zijn ex dood was. De razernij greep hem plots beet, en beheerste al zijn gedachten. Hij trilt door de ongecontroleerde emoties, waarvan hij weet dat hij niets mee kan doen. Trillend staat hij op en loopt naar de klok. Hij draait de grote wijzer twee keer rond, 24 uur verder.

"Zo," denkt hij gebeten, "nu kan ze een dag vroeger dood."

Hij gaat weer zitten. De woede is veranderd in teleurstelling doordat hij de zinloosheid van zijn daad beseft.

De telefoon gaat over.

Hij neemt op.

"Hallo?" hoort hij. Hij herkent de stem van zijn beste vriend. "Ik kom net van het ziekenhuis, en weet je wat ik daar zag? Ze brachten je ex binnen op spoed na een auto-ongeval. Ze was al overleden toen ze haar uit het wrak haalden."

 

 

Vraag: is de vrouw echt gestorven door de intense emoties waarmee de man de wijzer vooruitdraaide, of is het louter toeval?

Als je die dubbelzinnigheid in het verhaal kunt overbrengen, als je de lezer die dubbelzinnigheid kunt doen voelen, dan heb je magisch-realisme.

Maar als je schrijft: er zat een elfje op zijn schoot, heb je géén magisch-realisme. Wel fantasy. Of fantastische literatuur. Zo kun je het ook noemen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...