Ga naar inhoud

Vergoeding Voor Tekenaars Op Beurzen?


Recommended Posts

Interessant artikel (in het Frans) :

https://www.actualitte.com/article/tribunes/re-mune-rer-les-auteurs-sur-les-salons-du-livre-une-e-vidence/61012

 

Men wil in Frankrijk een verplichte vergoeding invoeren te betalen aan de auteur wanneer deze gevraagd wordt om te komen signeren op beurzen. Dit om verlies aan inkomsten te compenseren door de dagen dat hij thuis niet kan werken.

Gaat wel voor beurzen die een subsidie ontvangen van een Franstalige versie van Het Fonds van Letteren

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Lap. Daar is de roverheid weer.

Men wil gewoon een beperkt aantal beurzen die subsidie ontvangen en daar wat controle over hebben, de rest zal men de nek omwringen doordat deze de verplichte vergoeding niet zullen kunnen uitbetalen.

Weer een initiatief van een stel histerische adepten van de linkse plunderkerk die onder de sociaaldemocratische vlag denken te kunnen opereren.

Net alsof een auteur/tekenaar zelf de keuze niet kan maken of hij al dan niet thuis blijft of komt signeren.

Zelf geen bal produceren, zich met hun sociaal bewogen uitgezakte krent nestelen in de bestuursraden van allerlei geldslorpende non-constructies en een hoop baggerwetgeving er trachten door te drukken.

"Kunst is in crisis! En wij zijn de reddende engelen gezeten op ons ros! En dat mag flink wat kosten!"

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wellicht hebben ze lucht gekregen dat er net iets teveel en makkelijk kan verdiend worden met dedi's en ander werk dat verkocht wordt op beurzen en strip/boekfestivals...

Beurzen verplichten om tekenaars uit te betalen, tekenaars moeten dan geregistreerd zijn ( privacy iemand?) de beursorganisatie is dan ineens ook verplicht om de boel aan te geven en alles valt onder het arbeidsreglement en handelswetgeving.

Link naar reactie

Is het niet zo dat tekenaars vooral signeren om eens andere tekenaars en fans te ontmoeten, hun eigen spullen te promoten, wat tekenwerk te koop aanbieden, commissies regelen, een goed glas (in Nederland is de koffieshop ook populair) te drinken ed. Is een beloning (buiten de reis- en verblijfkosten) niet aan de organisator van een beurs ? Deze kan vooraf een bedrag afspreken en eventueel met een bijdrage per dedi (opgeld) wat baten vergaren en besluiten een deel (of alles) door te sluizen naar tekenaars.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Welke privacy? Zijn er veel tekenaars die anoniem signeren op een beurs? Hun namen staan meestal mooi aangekondigd.

Adres en rekeningnummer dat via de organisatie kan opgevraagd worden. Meteen valt er dan na te gaan of je in het zwart aan het tekenen bent.

Link naar reactie

Daar heb je volkomen gelijk in.

 

Maar de tekenaars worden door niemand gedwongen om daar aanwezig te zijn.

Gedwongen niet, maar ze worden toch gevraagd door de beursorganisators om te komen signeren?

Krijgen zij dan trouwens ook geld als ze die mannen uitnodigen? Creëert dat geen ongelijkheid met auteurs die niet van subsidies genieten en het behalve hun onkostenvergoeding van hun albumverkoop van die dag moeten hebben?

Link naar reactie

Lijkt me een beetje een vreemd idee, omdat de aanwezigheid van een auteur op een beurs zijn verkoop doet stijgen. En dat geldt ook voor de grote namen. Ik ben Hermann pas beginnen kopen na een signeersessie. En we hadden niet eens een praatje gemaakt. :)

 

Het is echter ook wel zo dat het een beetje vreemd is dat een auteur daar gratis tekeningetjes maakt voor de lezer in ruil voor het aankopen van één album, als dat gesigneerde album dan achteraf duur wordt doorverkocht. Maar dezelfde redenering geldt eigenlijk ook voor zeldzame eerste drukken. Vraag het maar eens aan doekbeschilders, waarvan de eerste schilderijen hoge prijzen halen, maar het latere werk niet gewild is.

 

Maar toch is het vreemd. Het risico blijft bestaan dat als signerende auteurs moéten worden betaald, dat beginnende auteurs niet meer voor signeersessies worden gevraagd.

 

Het lijkt me vooral een typische vreemde beslissing genoemen door iemand die "iets aan een probleem wilt doen", en denkt het op te lossen door ergens een bak geld tegenaan te gooien. Leuk voor de ontvangers, maar of het beoogde effect wordt bereikt ...

Link naar reactie

Soms zijn ze door hun uitgever contractueel (en/of moreel) verplicht enkele beurzen te doen.

In verband daarmee: nog onlangs een artikel gelezen over woordenschrijvers, dat stelde dat de meeste publiciteit voor een boek gemaakt wordt door de auteur zelf. Auteurs die zich op hun zolderkamer verbergen krijgen inderdaad niets verkocht.

Link naar reactie

Adres en rekeningnummer dat via de organisatie kan opgevraagd worden. Meteen valt er dan na te gaan of je in het zwart aan het tekenen bent.

Dat ze niet meer in het zwart zouden kunnen werken, vind ik eerlijk gezegd ook geen argument tegen de regel (al merk ik wel dat onder mijn kennissen het vooral de ambtenaren zijn die iets hebben tegen zwart-werk, ha ja).

Maar sinds Charlie Hebdo kan ik me voorstellen dat veel tekenaars hun adres liever geheimhouden, voor zover ze dat al niet deden om waanzinnige fans weg te houden.

Link naar reactie

Vind het wel terecht.

Voor veel echte grote en bekende stripauteurs is het werk.

 

a) ik ben het daarmee eens

B) ik ben het daarmee niet eens

 

Veel grote en bekende stripauteurs verschijnen ook helemaal niet gratis op zo'n beurs.

Ik heb het eens meegemaakt dat de afspraak was dat de auteur alleen maar signeerde in zijn nieuwste album. Dat album was wel het tweede deel van een reeks. Ik kocht het eerste, en moest dus vaststellen dat dat niet volgens contract was en dat hij dus niet wou signeren. De organisator heeft dat toen in orde gebracht (boekhandel Atlantis).

Maar ik vond dat dus wel een verrassend starre houding van een stripauteur die eigenlijk nauwelijks bekend was, zeker als je dat vergelijkt met al die auteurs die honderden verhalen gratis publiceren in allerlei blaadjes en op internet. Sterker nog: die zélf betalen om uitgegeven te worden. En ik heb het dan niét over uitgaven in eigen beheer.

Link naar reactie

Een belangrijke bedenkingen: die vergoedingen zullen waarschijnlijk alleen worden gegeven aan auteurs die op een goedgekeurde lijst staan, en op zo'n moment wordt zo'n subsidiëring een uitsluitingsmechanisme. Zelfs al is het niet vanaf het begin zo, het kan altijd gemakkelijk worden omgevormd door een nieuwe meerderheid.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Soms zijn ze door hun uitgever contractueel (en/of moreel) verplicht enkele beurzen te doen.

Jah...en dan moeten beursorganisatoren ook maar verplicht worden om regelingen te treffen onder voorwaarden opgelegd door een overheid omdat ergens een auteur een contract heeft getekend waarbij er enkele aspecten zijn waardoor hij soms niet genoeg kan terugverdienen...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat ze niet meer in het zwart zouden kunnen werken, vind ik eerlijk gezegd ook geen argument tegen de regel (al merk ik wel dat onder mijn kennissen het vooral de ambtenaren zijn die iets hebben tegen zwart-werk, ha ja).

Maar sinds Charlie Hebdo kan ik me voorstellen dat veel tekenaars hun adres liever geheimhouden, voor zover ze dat al niet deden om waanzinnige fans weg te houden.

Zwijgt stil, straks komen ze aandraven met het "veiligheidsaspect"... :e009:

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat ze niet meer in het zwart zouden kunnen werken, vind ik eerlijk gezegd ook geen argument tegen de regel (al merk ik wel dat onder mijn kennissen het vooral de ambtenaren zijn die iets hebben tegen zwart-werk, ha ja).

Maar sinds Charlie Hebdo kan ik me voorstellen dat veel tekenaars hun adres liever geheimhouden, voor zover ze dat al niet deden om waanzinnige fans weg te houden.

Ik anders wel.

 

Sedert de linkse plunderkerk dezelfde tactiek hanteert als het rechtse roofsyndicaat is zwartwerk een nobele daad. (enfin, in feite altijd al geweest...)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Een belangrijke bedenkingen: die vergoedingen zullen waarschijnlijk alleen worden gegeven aan auteurs die op een goedgekeurde lijst staan, en op zo'n moment wordt zo'n subsidiëring een uitsluitingsmechanisme. Zelfs al is het niet vanaf het begin zo, het kan altijd gemakkelijk worden omgevormd door een nieuwe meerderheid.

Zo zie ik het wel evolueren. En een verschraling van het beursaanbod.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

a) ik ben het daarmee eens

B) ik ben het daarmee niet eens

 

Veel grote en bekende stripauteurs verschijnen ook helemaal niet gratis op zo'n beurs.

Ik heb het eens meegemaakt dat de afspraak was dat de auteur alleen maar signeerde in zijn nieuwste album. Dat album was wel het tweede deel van een reeks. Ik kocht het eerste, en moest dus vaststellen dat dat niet volgens contract was en dat hij dus niet wou signeren. De organisator heeft dat toen in orde gebracht (boekhandel Atlantis).

Maar ik vond dat dus wel een verrassend starre houding van een stripauteur die eigenlijk nauwelijks bekend was, zeker als je dat vergelijkt met al die auteurs die honderden verhalen gratis publiceren in allerlei blaadjes en op internet. Sterker nog: die zélf betalen om uitgegeven te worden. En ik heb het dan niét over uitgaven in eigen beheer.

Dat is dan wel weer teveel van het andere onnozele...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Gedwongen niet, maar ze worden toch gevraagd door de beursorganisators om te komen signeren?

Het staat de auteurs toch vrij om wel of niet in te gaan op het aanbod van de organisator indien de auteur vindt dat hij meer zou moeten kunnen verdienen dan enkel een reisonkostenvergoeding en eventueel wat verkoop van albums?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wanneer iets verplicht wordt, komt dan ook een controleorgaan bij kijken...

 

Nen vakboungd.

 

Straks worden alle tekenaars en illustratoren verplicht om aangesloten te zijn bij den boungd...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat met minder bekende auteurs die blij zijn met een gratis stand, gaan ze die dan moeten verbieden of ook vergoeden?

 

Ik begrijp de reden om auteurs te vergoeden maar dat lijkt me toch moeilijk om zoiets te verplichten.

Dat gaat gewoonweg niet. Zo'n beurgebeuren is een samengang van beginnende en redelijk geëvolueerde hobbyisten tot professionele illustratoren en tekenaars. Iedereen komt daar gewoon uit vrije wil.

 

Of je moet een systeem bedenken waarbij de kleine beurzen die in feite ook een soort hobby zijn, verbieden om professionele tekenaars te vragen. 

 

En wat dan met een beginnende tekenaar die een paar maand geleden op een klein beursje was en dan ook werd gevraagd door F.A.C.T.S.? Die mag dan niet meer de komende maanden terug naar een klein beursje? Dat moet dan allemaal opgevolgd, gescreend enz... worden?

 

Het lijkt me weer een opportjoenietie om een divisie ambtenaren in het leven te roepen. Er werden weer jops gecreëerd.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...