Peter Motte Geplaatst: 24 januari 2016 Share Geplaatst: 24 januari 2016 Vergis ik me, of tekende Pom verzorgder dan Marc Sleen? Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Suske Geplaatst: 24 januari 2016 Share Geplaatst: 24 januari 2016 Ja, Pom nam altijd een bad voor hij begon met tekenen. (wat een rare vraag) Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link naar reactie
Tweetie Geplaatst: 24 januari 2016 Share Geplaatst: 24 januari 2016 Ja, Pom nam altijd een bad voor hij begon met tekenen. Quote Link naar reactie
Zwendel Geplaatst: 24 januari 2016 Share Geplaatst: 24 januari 2016 Sleen tekende vooral heel veel. In de jaren '50 had hij naast Nero nog De Kapoentjes, De Avonturen van een Vader en een Zoon en tekende hij ook nog cartoons, oa voor de Ronde van Frankrijk. Quote Link naar reactie
Nick4u Geplaatst: 24 januari 2016 Share Geplaatst: 24 januari 2016 Pom was inderdaad een zeer verzorgd tekenaar. Quote Link naar reactie
Tuizentfloot Geplaatst: 24 januari 2016 Share Geplaatst: 24 januari 2016 Ik geloof niet dat het gaat om een meer of minder verzorgde tekenstijl. Het gaat gewoonweg over twee verschillende tekenstijlen. De stijl van Sleen is veel zwieriger en bijgevolg ook dynamischer dan die van Pom. Wat Sleen wel kenmerkt is het verwaarlozen van details en nauwkeurigheden, een eigenschap die hij meenam uit zijn loopbaan als cartoonist. Een tekening moet niet noodzakelijk overeenstemmen met de realiteit, de tekening moet alleen maar herkenbaar zijn en met het idee of de actie ondersteunen en versterken. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 24 januari 2016 Share Geplaatst: 24 januari 2016 Ik geloof niet dat het gaat om een meer of minder verzorgde tekenstijl. Het gaat gewoonweg over twee verschillende tekenstijlen. De stijl van Sleen is veel zwieriger en bijgevolg ook dynamischer dan die van Pom. Wat Sleen wel kenmerkt is het verwaarlozen van details en nauwkeurigheden, een eigenschap die hij meenam uit zijn loopbaan als cartoonist. Een tekening moet niet noodzakelijk overeenstemmen met de realiteit, de tekening moet alleen maar herkenbaar zijn en met het idee of de actie ondersteunen en versterken. Ja, als het op details en correctheid (van perspectief of verhoudingen bijvoorbeeld) aankwam was Sleen héél slordig. Als hij drie keer Nero in een zetel tekende, stond in het eerste prentje links van die zetel een plant, in het tweede prentje stond die plant rechts van de zetel en in het derde prentje was die plant verdwenen. Terwijl Pom toch graag alles zo correct mogelijk tekende. Hij was dan ook een ingenieur die strips maakte ipv een cartoonist die strips maakte. En daarnaast had Pom ook nog eens een strakkere lijnvoering dan Sleen. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 25 januari 2016 Share Geplaatst: 25 januari 2016 Het verschil in aanpak tussen beide heren is overigens ook duidelijk in hun scenario's. Die van Pom zaten altijd goed ineen, er was telkens duidelijk nagedacht over de structuur en de plotlijn, terwijl Sleen meestal van dag tot dag tekende, met vaagweg een plot in gedachten. Quote Link naar reactie
Werner Geplaatst: 25 januari 2016 Share Geplaatst: 25 januari 2016 Dé reden overigens waarom ik Sleen categoriek links laat liggen. Eénpaginagrappen zoals Piet Fluwijn en Bolleke konden er wel in, maar Nero? Zever in pakskes. Verhalen slaan nergens op, tekenwerk is slordig en ronduit lelijk, tekeningen lijken gemaakt door een kleuter, personages zijn antipathiek... ik zal hier wel wat tegen zere schenen schoppen, maar doe mijn portie maar aan Fikkie. Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link naar reactie
Tuizentfloot Geplaatst: 25 januari 2016 Share Geplaatst: 25 januari 2016 En zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen. Binnen mijn collectie van ca. 20.000 strips blijft Nero nog steeds mijn favoriete stripreeks.Na al die jaren en na tig keren gelezen te hebben, kan ik hier nog steeds volop van genieten, zowel van de zwierige tekenstijl, de knotsgekke personages, de heerlijke humor als van hals-over-kop-avonturen. Piet Pienter en Bert Bibber daarentegen doen me niks, tenzij ergernis opwekken ( de zogenaamd grappige reclameboodschappen bijvoorbeeld ). Laat mij dan maar Fikkie wezen, Werner. Quote Link naar reactie
Werner Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Geen probleem Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link naar reactie
linthout Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Ik stoor me aan de houterige tekeningen van PP en BB. Ik heb ze allemaal gelezen, maar dat kwam omdat ik op dat moment niks beters te lezen had. Kari Lente vind ik totaal onleesbaar en lelijk. Sleen is mijn God. Quote Link naar reactie
roi de la bd Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Ik vind de tekeningen van Sleen ook veel beter en belangrijker nog veel leuker! Quote Link naar reactie
eriktex Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Kari Lente vind ik totaal onleesbaar en lelijk. Sleen is mijn God. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk Quote .....................................................www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Ik stoor me aan de houterige tekeningen van PP en BB. Ik heb ze allemaal gelezen, maar dat kwam omdat ik op dat moment niks beters te lezen had. Kari Lente vind ik totaal onleesbaar en lelijk. Sleen is mijn God. Pom was vrij sterk als het op auto's en decors aankwam, maar zijn personages zijn inderdaad vrij houterig. En hij kende ook maar drie gezichtsuitdrukkingen. Maar dat was bij pakweg Segar niet anders. Blijkbaar is dat voldoende om een verhaal te vertellen. Bij Sleen is het omgekeerd. Zijn personages leven, maar al de rest wordt in het beste geval gesuggereerd. Ik heb PP en BB en Nero altijd met evenveel plezier gelezen, het zijn gewoon twee verschillende aanpakken om een strip te maken. Door Kari Lente geraak ik niet. Geen idee waarom. Sleen door Stallaert is natuurlijk het beste wat er is! Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 26 januari 2016 Auteur Share Geplaatst: 26 januari 2016 Pom was vrij sterk als het op auto's en decors aankwam, maar zijn personages zijn inderdaad vrij houterig.Achteraf bezien moet dat ook mijn probleem zijn geweest met Pom toen ik PP&BB voor de eerste keer las. Maar toen was ik ook al 19. Dan is je gevoel voor zulke dingen wel al fijner ontwikkeld dan als je maar een jaar of tien bent. Bij Sleen is het omgekeerd. Zijn personages leven, maar al de rest wordt in het beste geval gesuggereerd.Toch wel, vreemd, want hij tekent ook vaak een personage alsof het een beeld is. Let bijv. op de ontmoeting tussen Nero en Geeraard de Duivel: Geeraard zit maar op die stoel en geeft geen kik. Pas als Nero met die hoed wegloopt, reageert hij. Er zijn meer van dat soort momenten in Nero & Co. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Zwendel Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Iedereen heeft het over Pom maar dat is fout. De titel van deze draad is 'Porn en Marc Sleen' :e005: Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Iedereen heeft het over Pom maar dat is fout. De titel van deze draad is 'Porn en Marc Sleen' :e005: Heb je nog nooit die pagina's gezien waarin Susan rare dingen doet met de pijp van PP? Quote Link naar reactie
Zwendel Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Heb je nog nooit die pagina's gezien waarin Susan rare dingen doet met de pijp van PP? Dju gemist. Ik heb wel die cover van madam Pheip gezien. Quote Link naar reactie
Werner Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Door Kari Lente geraak ik niet. Geen idee waarom. Ze zijn zeker niet allemaal even sterk, maar er zitten toch pareltjes bij, zeker wanneer Bob Mau de escapistische (Xeo de Homoputer) of apocalyptische (De Vreetbollen van Zingo) toer opgaat. Ik vond de strips altijd iets poëtisch hebben. Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Ze zijn zeker niet allemaal even sterk, maar er zitten toch pareltjes bij, zeker wanneer Bob Mau de escapistische (Xeo de Homoputer) of apocalyptische (De Vreetbollen van Zingo) toer opgaat. Ik vond de strips altijd iets poëtisch hebben. Misschien moet ik maar eventjes vermelden dat ik ook moeite heb om sommige Vandersteen Suske en Wiskes uit te lezen. Quote Link naar reactie
Krimson Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Ik vind POM schitterend , subtiele humor , man verdient meer erkenning voor zijn oeuvre Plakijzerpiraten is mijn favoriet Sleen , de Nero's iot mijn kindertijd verslonden met als favoriet De erfenis van Nero en de zilveren parel. Beide heren mogen terecht naast mekaar staan. Tuurlijk waren die strips in hun tijd beter maar om ze nu te bekritiseren ..... daar waag ik mij niet aan , integendeel Quote Link naar reactie
Martin Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Marc Sleen wordt hoe langer hoe meer onderschat. Wellicht is zijn werk tijdsgebonden. Dat geldt voor vele tekenaars. Bovenstaand worden Pom en Bob Mau vernoemd. Zij kennen inderdaad dezelfde hedendaagse geringschatting. Hierbij moet ik wel vermelden dat het werk van Pom mij matig boeit, en dat van Bob Mau helemaal niet. Wat betreft Marc Sleen is dat heel jammer. Zijn werk in de 53 zogenaamde grote uitgaves bij Het Volk zijn zonder meer ontzagwekkend. Ja, daar moet je wel de destijds heersende normen bijnemen, zoals vrij ongezorgd tekenen, maar dat kwam alleen maar de spontane stijl tegemoet. Marc Sleen is een negentiger in niet zo goede gezondheid. Indien hij binnenkort komt te overlijden zal je een overaantal geloofsbelijdenissen van journalisten te lezen krijgen. Dus waarom krijgt hij al decennialang dat eerbetoon niet? Velen kennen vooral zijn albums op kleiner formaat die via Het Nieuwsblad verschenen. Ik heb een grote appreciatie voor de eerste albums in die reeks, zoals Het Geheim van Slappe Bizon, De Paarse Futen, en De Matras van Madras. Daarna devalueerde de vertelstijl, terwijl de tekeningen wel op een hoger niveau waren. Ik herinner me nog een interview van ongeveer dertig jaar geleden, waarin de journalist het aandurfde om de kleine albums inferieur aan de grote albums te verklaren. Marc Sleen veerde zowaar recht uit zijn zetel en maakte luidop duidelijk dat dit niet zo was. In die stelling zullen de meeste Sleenliefhebbers hem niet volgen. Met alle respect voor Sleen overigens, die nog steeds zijn best deed in het maken van albums. Alles in beschouwing genomen vind ik dat de Nero klassiekers deel uitmaken van het Vlaamse erfgoed. En zo zijn er maar een paar. Quote Bij Sint-Joris! Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 26 januari 2016 Auteur Share Geplaatst: 26 januari 2016 De jongere albums waren volgens mij inderdaad beter getekend dan de oudere. Als Sleen die superieur vond aan de oudere, heeft hij waarschijnlijk wel gelijk. Maar de jongere albums lijden ook aan herhaling van zetten. Hoeveel raketten heeft Adhemar ondertussen al niet uitgevonden? Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Gast Kontiki Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Jamaar, zijn vorige gingen verloren, kapot of verdwenen op andere manieren. Quote Link naar reactie
Zwendel Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Dat is de schuld van Petoetje die ze saboteerde omdat Adhemar zijn plaats ingenomen had Quote Link naar reactie
lordofindifference Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Marc Sleen wordt hoe langer hoe meer onderschat. <<...snip...>> Alles in beschouwing genomen vind ik dat de Nero klassiekers deel uitmaken van het Vlaamse erfgoed. En zo zijn er maar een paar. 2 Nero is inderdaad zeer Vlaams en tijdgebonden, en in deze moderne tijden misschien alleen nog voer voor nostalgen maar 't is wel een ijkpunt. Een reeks met een aantal toptitels en iconische (daar heb je hem weer ) figuren. Volledig mee eens dat Marc Sleen toe is aan een flinke hommage... Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 26 januari 2016 Share Geplaatst: 26 januari 2016 Ja, daar moet je wel de destijds heersende normen bijnemen, zoals vrij ongezorgd tekenen, maar dat kwam alleen maar de spontane stijl tegemoet. Marc Sleen is een negentiger in niet zo goede gezondheid. Indien hij binnenkort komt te overlijden zal je een overaantal geloofsbelijdenissen van journalisten te lezen krijgen. Dus waarom krijgt hij al decennialang dat eerbetoon niet? Het zogezegde onverzorgd tekenen was enkel maar in onze regio's een heersende norm, hoor. De meeste buitenlandse of Waalse strips werden op dat moment al behoorlijk goed getekend. Ik heb niet de indruk dat Sleen niet het eerbetoon krijgt die de man verdient. Misschien dat de lezers hem de laatste tijd een beetje aan het vergeten zijn, maar onder collega's blijft hij toch populair. En hij is begot onze enige levende stripmaker met een eigen museum. . Hoeveel raketten heeft Adhemar ondertussen al niet uitgevonden? Ze noemen dat een running joke. Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 27 januari 2016 Auteur Share Geplaatst: 27 januari 2016 Er schijnen ook geen Nero's meer in de winkel te liggen. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Gast Kontiki Geplaatst: 27 januari 2016 Share Geplaatst: 27 januari 2016 Er schijnt nogal veel bij jou. Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 27 januari 2016 Auteur Share Geplaatst: 27 januari 2016 Marc Sleen had er enige tijd geleden over geklaagd dat je zijn boeken niet meer in de winkel zag, en toen viel het mij op dat ik zo ook al een tijd niet meer had gezien. Maar het is best mogelijk dat het afhangt van de winkel. In SSZ's zullen ze er volgens mij wel nog zijn. (gisteren Berserk uitgelezen; weer een begrafenis) Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 27 januari 2016 Share Geplaatst: 27 januari 2016 Er liggen ook geen Robert & Bertrands, Bessy's, Bakelandts, Jeroms, Piet Pienter en Bert Bibbers, Samsons, Sammy's, Titsen, Kramikskes... meer in de winkels (SSZ eventueel uitgezonderd). Dat is nu eenmaal het lot van stopgezette reeksen. Indien Suske en Wiske of Jommeke plots zouden stoppen, zouden die na een tijdje ook uit de krantenwinkels, boekenwinkels en supermarkten verdwijnen. Quote Link naar reactie
Gast Kontiki Geplaatst: 27 januari 2016 Share Geplaatst: 27 januari 2016 In de meeste krantenwinkels liggen ook enkel de laatst verschenen delen van lopende, populaire reeksen. En back catalogue bestaat daar niet. Marc Sleen mag klagen wat hij wil, zijn moment is voorbij in de verkoop. Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 27 januari 2016 Auteur Share Geplaatst: 27 januari 2016 Er liggen ook geen Robert & Bertrands, Bessy's, Bakelandts, Jeroms, Piet Pienter en Bert Bibbers, Samsons, Sammy's, Titsen, Kramikskes... meer in de winkels (SSZ eventueel uitgezonderd). Dat is nu eenmaal het lot van stopgezette reeksen. Indien Suske en Wiske of Jommeke plots zouden stoppen, zouden die na een tijdje ook uit de krantenwinkels, boekenwinkels en supermarkten verdwijnen. Net een half uurtje geleden een Piet Pienter & Bert Bibber gekocht Uitgeverij 't Mannekensblad vzw. 10 euro. Niet goedkoop. (en nu komt er een stortvloed aan reacties van "ik heb het daar of daar vééél goedkoper gekocht") Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Zwendel Geplaatst: 27 januari 2016 Share Geplaatst: 27 januari 2016 Ik heb een tiental jaar geleden de eerste 40 delen of zo tweedehands (maar ze waren zo goed als nieuw) gekocht aan enkele euro/stuk. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 27 januari 2016 Share Geplaatst: 27 januari 2016 Net een half uurtje geleden een Piet Pienter & Bert Bibber gekocht Uitgeverij 't Mannekensblad vzw. 10 euro. Niet goedkoop. (en nu komt er een stortvloed aan reacties van "ik heb het daar of daar vééél goedkoper gekocht") Een paar jaar geleden kwam die reeks terug in de belangstelling door een of andere tekenaar die iets deed met die personages, de details ontgaan me, iets met een terugkeer of zo. En dat zette dan weer de deur open voor een hommagealbum en heruitgaves met hertekende covers. Waardoor de albums weer wat prominenter in de (strip)winkels komen te liggen. Als je wilt dat oude reeksen blijven bestaan, moet je daar af en toe iets nieuws mee doen. Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 27 januari 2016 Auteur Share Geplaatst: 27 januari 2016 Gevonden op wikipedia: In 2010 maken Piet Pienter en Bert Bibber een comeback in het verhaal Avontuur in de 21e eeuw. Dit verhaal is getekend door Tom Bouden en moest aan een paar voorwaarden voldoen. Voor Pom mocht het slechts eenmalig zijn en geen volwaardig avontuur. Bouden heeft het getekend in de stijl van zijn album Paniek in Stripland. Het verhaal is ook in zwart-wit verschenen, analoog aan de verhalen van Piet Pienter en Bert Bibber. Pom is dood sinds 2014, dus maakt het eigenlijk niet meer uit dat er nog iets verschijnt, behalve voor wie last heeft van jeugdsentiment. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Gast Kontiki Geplaatst: 27 januari 2016 Share Geplaatst: 27 januari 2016 Gevonden op De Stripspeciaalzaak: Na het overlijden van Pom gaven we het woord aan Ben Seys die een nieuw avontuur van Piet Pienter en Bert Bibber voorbereidt. "Na Susan en de Knobbelgilde zag Pom het echt niet meer zitten om nog een album te tekenen. Hij vroeg me verschillende malen of ik niet de reeks wou voortzetten. Op dat moment was het even twijfelen. Ik was me toen al bewust van moeilijkheidsgraad. Maar Pom hield voet bij stuk. 'Als er iemand is die de reeks mag voortzetten, dan ben jij het.' Tja, hoe reageer je daarop? Een tijdje later kwam ik met een eerste scenario op de proppen. Pom vond het goed, maar het was geen 'Pom'-verhaal. Ik was dan wel trouw gebleven aan de personages en hun omgeving... alleen was het niet ZIJN verhaal. Ik begreep Pom maar al te goed. Mijn reactie was dan ook: dit is net hetzelfde wat de lezer gaat zeggen: leuk, maar ik mis toch de sfeer van de strips. Dus ben ik gaan schrijven en herschrijven tot het punt waar we nu zijn. Een verhaal dat netjes aansluit bij de reeks. Ondertussen was er ook het bekende In het Spoor van Pomwaarvoor ik een pagina mocht tekenen. Opnieuw kreeg Pom dit te zien en zei toen tegen de mensen van 't Mannekesblad: 'dat is de man die van mij de reeks mag verder zetten'. Zo ben ik dan ook aan het hertekenen van de covers begonnen. Het is niet alleen een voorrecht om dit te mogen tekenen, Pom wist ook dat ik zijn personages met het nodige respect zou behandelen. Zijn reactie was dan ook 'het is bijna even slecht getekend als die van mij'... Een mooier compliment kon ik me niet bedenken. Ik had dan ook de bedoeling om zeker tot album 50 te werken, om zo mooi af te sluiten met een mooi eerbetoon aan de vriend, meester, vader die Pom voor mij was. Er stond geen timing op de albums... Ik had me dan ook voorgenomen om volgens een strikte planning te werken. Eerst gingen er nog enkele albums van eigen werk uitgegeven worden en dan zou ik de draad opnieuw opnemen met Piet en Bert. En om de fans gerust te stellen: er komen geen wereldschokkende veranderingen. Piet en Bert zullen nog steeds in hun trouwe Ford rondtoeren en gsm's, tablets en dergelijke zijn uit den boze." In een recent nummer van Stripgids staat ook een interview met Ben Seys met updates over zijn PPBB. Quote Link naar reactie
Werner Geplaatst: 27 januari 2016 Share Geplaatst: 27 januari 2016 Respect voor Seys, maar hij is blijkbaar niet echt de snelste tekenaar ter wereld... ik hoop dat hij zijn project nog eens gaat afwerken, want ik ben écht wel eens benieuwd wat PP&BB zonder de inbreng van Pom zou kunnen worden. Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link naar reactie
Elvis Geplaatst: 27 januari 2016 Share Geplaatst: 27 januari 2016 Ik heb het interview met Seys gelezen in Brabant Strip.Hij lijkt me de perfecte opvolger maar hij is al jaren bezig met een album en het zal nog een hele poos duren vooraleer het af is.Dat duurt en blijf maar duren.Zo blaas je een reeks ook niet echt nieuw leven in. Pom graag gelezen , maar tekentechnisch is Sleen toch een niveau hoger. Quote Link naar reactie
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.