Ga naar inhoud

Pom En Marc Sleen


Recommended Posts

Ik geloof niet dat het gaat om een meer of minder verzorgde tekenstijl. Het gaat gewoonweg over twee verschillende tekenstijlen. De stijl van Sleen is veel zwieriger en bijgevolg ook dynamischer dan die van Pom. Wat Sleen wel kenmerkt is het verwaarlozen van details en nauwkeurigheden, een eigenschap die hij meenam uit zijn loopbaan als cartoonist. Een tekening moet niet noodzakelijk overeenstemmen met de realiteit, de tekening moet alleen maar herkenbaar zijn en met het idee of de actie ondersteunen en versterken.

Link naar reactie

Ik geloof niet dat het gaat om een meer of minder verzorgde tekenstijl. Het gaat gewoonweg over twee verschillende tekenstijlen. De stijl van Sleen is veel zwieriger en bijgevolg ook dynamischer dan die van Pom. Wat Sleen wel kenmerkt is het verwaarlozen van details en nauwkeurigheden, een eigenschap die hij meenam uit zijn loopbaan als cartoonist. Een tekening moet niet noodzakelijk overeenstemmen met de realiteit, de tekening moet alleen maar herkenbaar zijn en met het idee of de actie ondersteunen en versterken.

Ja, als het op details en correctheid (van perspectief of verhoudingen bijvoorbeeld) aankwam was Sleen héél slordig. Als hij drie keer Nero in een zetel tekende, stond in het eerste prentje links van die zetel een plant, in het tweede prentje stond die plant rechts van de zetel en in het derde prentje was die plant verdwenen.

Terwijl Pom toch graag alles zo correct mogelijk tekende. Hij was dan ook een ingenieur die strips maakte ipv een cartoonist die strips maakte.

En daarnaast had Pom ook nog eens een strakkere lijnvoering dan Sleen.

Link naar reactie

Dé reden overigens waarom ik Sleen categoriek links laat liggen. Eénpaginagrappen zoals Piet Fluwijn en Bolleke konden er wel in, maar Nero? Zever in pakskes. Verhalen slaan nergens op, tekenwerk is slordig en ronduit lelijk, tekeningen lijken gemaakt door een kleuter, personages zijn antipathiek... ik zal hier wel wat tegen zere schenen schoppen, maar doe mijn portie maar aan Fikkie.

Link naar reactie

En zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen. Binnen mijn collectie van ca. 20.000 strips blijft Nero nog steeds mijn favoriete stripreeks.Na al die jaren en na tig keren gelezen te hebben, kan ik hier nog steeds volop van genieten, zowel van de zwierige tekenstijl, de knotsgekke personages, de heerlijke humor als van hals-over-kop-avonturen. Piet Pienter en Bert Bibber daarentegen doen me niks, tenzij ergernis opwekken ( de zogenaamd grappige reclameboodschappen bijvoorbeeld ). Laat mij dan maar Fikkie wezen, Werner.

Link naar reactie

Ik stoor me aan de houterige tekeningen van PP en BB. Ik heb ze allemaal gelezen, maar dat kwam omdat ik op dat moment niks beters te lezen had.

Kari Lente vind ik totaal onleesbaar en lelijk.

Sleen is mijn God.

Pom was vrij sterk als het op auto's en decors aankwam, maar zijn personages zijn inderdaad vrij houterig. En hij kende ook maar drie gezichtsuitdrukkingen. Maar dat was bij pakweg Segar niet anders. Blijkbaar is dat voldoende om een verhaal te vertellen. Bij Sleen is het omgekeerd. Zijn personages leven, maar al de rest wordt in het beste geval gesuggereerd. Ik heb PP en BB en Nero altijd met evenveel plezier gelezen, het zijn gewoon twee verschillende aanpakken om een strip te maken.

Door Kari Lente geraak ik niet. Geen idee waarom.

 

Sleen door Stallaert is natuurlijk het beste wat er is!

Link naar reactie

Pom was vrij sterk als het op auto's en decors aankwam, maar zijn personages zijn inderdaad vrij houterig.

Achteraf bezien moet dat ook mijn probleem zijn geweest met Pom toen ik PP&BB voor de eerste keer las. Maar toen was ik ook al 19. Dan is je gevoel voor zulke dingen wel al fijner ontwikkeld dan als je maar een jaar of tien bent.

 

Bij Sleen is het omgekeerd. Zijn personages leven, maar al de rest wordt in het beste geval gesuggereerd.

Toch wel, vreemd, want hij tekent ook vaak een personage alsof het een beeld is. Let bijv. op de ontmoeting tussen Nero en Geeraard de Duivel: Geeraard zit maar op die stoel en geeft geen kik. Pas als Nero met die hoed wegloopt, reageert hij. Er zijn meer van dat soort momenten in Nero & Co.
Link naar reactie

Ze zijn zeker niet allemaal even sterk, maar er zitten toch pareltjes bij, zeker wanneer Bob Mau de escapistische (Xeo de Homoputer) of apocalyptische (De Vreetbollen van Zingo) toer opgaat. Ik vond de strips altijd iets poëtisch hebben.

Misschien moet ik maar eventjes vermelden dat ik ook moeite heb om sommige Vandersteen Suske en Wiskes uit te lezen.

Link naar reactie

Ik vind POM schitterend , subtiele humor , man verdient meer erkenning voor zijn oeuvre

Plakijzerpiraten is mijn favoriet

Sleen , de Nero's iot mijn kindertijd verslonden

met als favoriet De erfenis van Nero en de zilveren parel.

Beide heren mogen terecht naast mekaar staan.

Tuurlijk waren die strips in hun tijd beter maar om ze nu te bekritiseren .....

daar waag ik mij niet aan , integendeel

Link naar reactie

Marc Sleen wordt hoe langer hoe meer onderschat. Wellicht is zijn werk tijdsgebonden. Dat geldt voor vele tekenaars. Bovenstaand worden Pom en Bob Mau vernoemd. Zij kennen inderdaad dezelfde hedendaagse geringschatting. Hierbij moet ik wel vermelden dat het werk van Pom mij matig boeit, en dat van Bob Mau helemaal niet.

Wat betreft Marc Sleen is dat heel jammer. Zijn werk in de 53 zogenaamde grote uitgaves bij Het Volk zijn zonder meer ontzagwekkend. Ja, daar moet je wel de destijds heersende normen bijnemen, zoals vrij ongezorgd tekenen, maar dat kwam alleen maar de spontane stijl tegemoet.

Marc Sleen is een negentiger in niet zo goede gezondheid. Indien hij binnenkort komt te overlijden zal je een overaantal geloofsbelijdenissen van journalisten te lezen krijgen.

Dus waarom krijgt hij al decennialang dat eerbetoon niet?

Velen kennen vooral zijn albums op kleiner formaat die via Het Nieuwsblad verschenen. Ik heb een grote appreciatie voor de eerste albums in die reeks, zoals Het Geheim van Slappe Bizon, De Paarse Futen, en De Matras van Madras. Daarna devalueerde de vertelstijl, terwijl de tekeningen wel op een hoger niveau waren.

Ik herinner me nog een interview van ongeveer dertig jaar geleden, waarin de journalist het aandurfde om de kleine albums inferieur aan de grote albums te verklaren. Marc Sleen veerde zowaar recht uit zijn zetel en maakte luidop duidelijk dat dit niet zo was.

In die stelling zullen de meeste Sleenliefhebbers hem niet volgen. Met alle respect voor Sleen overigens, die nog steeds zijn best deed in het maken van albums.

Alles in beschouwing genomen vind ik dat de Nero klassiekers deel uitmaken van het Vlaamse erfgoed. En zo zijn er maar een paar.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

De jongere albums waren volgens mij inderdaad beter getekend dan de oudere. Als Sleen die superieur vond aan de oudere, heeft hij waarschijnlijk wel gelijk.

Maar de jongere albums lijden ook aan herhaling van zetten. Hoeveel raketten heeft Adhemar ondertussen al niet uitgevonden?

Link naar reactie

Marc Sleen wordt hoe langer hoe meer onderschat.

 

<<...snip...>>

 

Alles in beschouwing genomen vind ik dat de Nero klassiekers deel uitmaken van het Vlaamse erfgoed. En zo zijn er maar een paar.

 

2

 

Nero is inderdaad zeer Vlaams en tijdgebonden, en in deze moderne tijden misschien alleen nog voer voor nostalgen  maar 't is wel een ijkpunt.  Een reeks met een aantal toptitels en iconische (daar heb je hem weer :) ) figuren.

Volledig mee eens dat Marc Sleen toe is aan een flinke hommage...

Link naar reactie

 

 Ja, daar moet je wel de destijds heersende normen bijnemen, zoals vrij ongezorgd tekenen, maar dat kwam alleen maar de spontane stijl tegemoet.

Marc Sleen is een negentiger in niet zo goede gezondheid. Indien hij binnenkort komt te overlijden zal je een overaantal geloofsbelijdenissen van journalisten te lezen krijgen.

Dus waarom krijgt hij al decennialang dat eerbetoon niet?

Het zogezegde onverzorgd tekenen was enkel maar in onze regio's een heersende norm, hoor. De meeste buitenlandse of Waalse strips werden op dat moment al behoorlijk goed getekend.

 

Ik heb niet de indruk dat Sleen niet het eerbetoon krijgt die de man verdient. Misschien dat de lezers hem de laatste tijd een beetje aan het vergeten zijn, maar onder collega's blijft hij toch populair. En hij is begot onze enige levende stripmaker met een eigen museum.

 

 

. Hoeveel raketten heeft Adhemar ondertussen al niet uitgevonden?

Ze noemen dat een running joke.

 

Link naar reactie

Marc Sleen had er enige tijd geleden over geklaagd dat je zijn boeken niet meer in de winkel zag, en toen viel het mij op dat ik zo ook al een tijd niet meer had gezien. Maar het is best mogelijk dat het afhangt van de winkel. In SSZ's zullen ze er volgens mij wel nog zijn.

 

(gisteren Berserk uitgelezen; weer een begrafenis)

Link naar reactie

Er liggen ook geen Robert & Bertrands, Bessy's, Bakelandts, Jeroms, Piet Pienter en Bert Bibbers, Samsons, Sammy's, Titsen, Kramikskes... meer in de winkels (SSZ eventueel uitgezonderd). Dat is nu eenmaal het lot van stopgezette reeksen. Indien Suske en Wiske of Jommeke plots zouden stoppen, zouden die na een tijdje ook uit de krantenwinkels, boekenwinkels en supermarkten verdwijnen.

Link naar reactie

In de meeste krantenwinkels liggen ook enkel de laatst verschenen delen van lopende, populaire reeksen. En back catalogue bestaat daar niet.

Marc Sleen mag klagen wat hij wil, zijn moment is voorbij in de verkoop.

Link naar reactie

Er liggen ook geen Robert & Bertrands, Bessy's, Bakelandts, Jeroms, Piet Pienter en Bert Bibbers, Samsons, Sammy's, Titsen, Kramikskes... meer in de winkels (SSZ eventueel uitgezonderd). Dat is nu eenmaal het lot van stopgezette reeksen. Indien Suske en Wiske of Jommeke plots zouden stoppen, zouden die na een tijdje ook uit de krantenwinkels, boekenwinkels en supermarkten verdwijnen.

Net een half uurtje geleden een Piet Pienter & Bert Bibber gekocht :) Uitgeverij 't Mannekensblad vzw. 10 euro. Niet goedkoop. (en nu komt er een stortvloed aan reacties van "ik heb het daar of daar vééél goedkoper gekocht")

Link naar reactie

Net een half uurtje geleden een Piet Pienter & Bert Bibber gekocht :) Uitgeverij 't Mannekensblad vzw. 10 euro. Niet goedkoop. (en nu komt er een stortvloed aan reacties van "ik heb het daar of daar vééél goedkoper gekocht")

Een paar jaar geleden kwam die reeks terug in de belangstelling door een of andere tekenaar die iets deed met die personages, de details ontgaan me, iets met een terugkeer of zo. En dat zette dan weer de deur open voor een hommagealbum en heruitgaves met hertekende covers. Waardoor de albums weer wat prominenter in de (strip)winkels komen te liggen. Als je wilt dat oude reeksen blijven bestaan, moet je daar af en toe iets nieuws mee doen.

Link naar reactie

Gevonden op wikipedia:

 

In 2010 maken Piet Pienter en Bert Bibber een comeback in het verhaal Avontuur in de 21e eeuw. Dit verhaal is getekend door Tom Bouden en moest aan een paar voorwaarden voldoen. Voor Pom mocht het slechts eenmalig zijn en geen volwaardig avontuur. Bouden heeft het getekend in de stijl van zijn album Paniek in Stripland. Het verhaal is ook in zwart-wit verschenen, analoog aan de verhalen van Piet Pienter en Bert Bibber.

 

Pom is dood sinds 2014, dus maakt het eigenlijk niet meer uit dat er nog iets verschijnt, behalve voor wie last heeft van jeugdsentiment.

Link naar reactie

Gevonden op De Stripspeciaalzaak:

 

Na het overlijden van Pom gaven we het woord aan Ben Seys die een nieuw avontuur van Piet Pienter en Bert Bibber voorbereidt. "Na Susan en de Knobbelgilde zag Pom het echt niet meer zitten om nog een album te tekenen. Hij vroeg me verschillende malen of ik niet de reeks wou voortzetten. Op dat moment was het even twijfelen. Ik was me toen al bewust van moeilijkheidsgraad. Maar Pom hield voet bij stuk. 'Als er iemand is die de reeks mag voortzetten, dan ben jij het.' Tja, hoe reageer je daarop? Een tijdje later kwam ik met een eerste scenario op de proppen. Pom vond het goed, maar het was geen 'Pom'-verhaal. Ik was dan wel trouw gebleven aan de personages en hun omgeving... alleen was het niet ZIJN verhaal. Ik begreep Pom maar al te goed. Mijn reactie was dan ook: dit is net hetzelfde wat de lezer gaat zeggen: leuk, maar ik mis toch de sfeer van de strips. Dus ben ik gaan schrijven en herschrijven tot het punt waar we nu zijn. Een verhaal dat netjes aansluit bij de reeks. 

Ondertussen was er ook het bekende In het Spoor van Pomwaarvoor ik een pagina mocht tekenen. Opnieuw kreeg Pom dit te zien en zei toen tegen de mensen van 't Mannekesblad: 'dat is de man die van mij de reeks mag verder zetten'. Zo ben ik dan ook aan het hertekenen van de covers begonnen. Het is niet alleen een voorrecht om dit te mogen tekenen, Pom wist ook dat ik zijn personages met het nodige respect zou behandelen. Zijn reactie was dan ook 'het is bijna even slecht getekend als die van mij'... Een mooier compliment kon ik me niet bedenken. Ik had dan ook de bedoeling om zeker tot album 50 te werken, om zo mooi af te sluiten met een mooi eerbetoon aan de vriend, meester, vader die Pom voor mij was. Er stond geen timing op de albums... Ik had me dan ook voorgenomen om volgens een strikte planning te werken. Eerst gingen er nog enkele albums van eigen werk uitgegeven worden en dan zou ik de draad opnieuw opnemen met Piet en Bert. En om de fans gerust te stellen: er komen geen wereldschokkende veranderingen. Piet en Bert zullen nog steeds in hun trouwe Ford rondtoeren en gsm's, tablets en dergelijke zijn uit den boze."

 
In een recent nummer van Stripgids staat ook een interview met Ben Seys met updates over zijn PPBB.
Link naar reactie

Ik heb het interview met Seys gelezen in Brabant Strip.Hij lijkt me de perfecte opvolger maar hij is al jaren bezig met een album en het zal nog een hele poos duren vooraleer het af is.Dat duurt en blijf maar duren.Zo blaas je een reeks ook niet echt nieuw leven in.

 

Pom graag gelezen , maar tekentechnisch is Sleen toch een niveau hoger.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...